Авторський урок з біології на українознавчий основі "Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»"

Про матеріал
Авторський урок з біології на українознавчий основі "Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»" ставить своєю метою узагальнити і закріпити знання про різноманіття організмів різних системних груп на планеті Земля.
Перегляд файлу

Вільчаускас Олена Анатоліївна,

вчителька  ІІ-Іванівського ліцею Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області

Тема: Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»

Авторський урок з біології на українознавчий основі, 10 клас

 

Назва чинної програми. Програма з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом  Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.

Мета (формувати компетентності):

предметні – узагальнити і закріпити знання про різноманіття організмів різних системних груп на планеті Земля;

ключові – спілкування державною мовою, наукове розуміння природи й сучасних техноло­гій, здатність застосовувати його в практичній діяльності, здатність до пошуку та засвоєнню нових знань,  уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати;

загальнокультурні – формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладі героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини; виховувати дбайливе ставлення до різномаїття організмів в живій природі.

Очікувані результати:

знаннєва складова – узагальнити й закріпити знання про різноманіття організмів різ­них систематичних груп на планеті Земля;

діяльнісна складова – розвивати вміння використовувати раніше вивчену інфор­мацію, аналізувати, зіставляти та робити висновки;

ціннісна складова – відповідальність за ухвалення виважених  рішень щодо

діяльності в довкіллі, за стан довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

 

Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, презентація «Біорізноманіття», кросворд «Біорізноманіття» та домашня самостійна робота «Біорізноманіття», Ютуб, планшети і смартфони, підключені до мережі Інтернет.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Доброго дня! Усміхніться одне одному, адже посмішка породжує посмішку, стверджує народна мудрість. Подумки побажайте успіхів на цілий день. Сьогоднішнє заняття має бути розумним, цікавим, захопливим, радісним та успішним. Отже, посміхнулися – і до справи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Взаємоперевірка наявності виконаних домашніх завдань.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 Пропоную  переглянути відео «Чому біорізноманіття важливе саме для мене?»  за посиланням https://youtu.be/Mt__zc9HXjk?feature=shared

                                                                                                            (Слайди №№1-3) 

ІV. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти.

Тому епіграфом нашого уроку сьогодні будуть наступні слова «Любити, відчувати, розуміти природу у всіх її проявах має бути найвищою чеснотою людини…»  М.Д. Гродзинський

                                                                                                         ( Слайд №4)

V. Актуалізація опорних знань

Кросворд «Біорізноманіття» за посиланням   https://learningapps.org/33365797

Біологію однозначно можна віднести до українознавчих предметів, бо ж об’єктом  вивчення  в першу чергу є місцева флора і фауна.

            (Слайди №№5-7)         

V. Узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.

1. Робота в міні-групах. Опираючись на картки, внесіть види, які ви зустрічали у своїй місцевості, до таблиці.

з/п

Назва виду

Місце-знаходження

Тип екосистеми (ліс, лука,                   степ, річка)

Частота

 (висока, середня, низька)

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

барвінокБарвінок

            Не знайдеться в Україні такого села чи міста, де б не було цієї рослини. Не боїться вона ні затінку, ні морозу. За таку вдачу барвінок став символом мужності, життя, символом справжнього козака. Хрещатий барвінок... Не обходилось без нього жодного весілля. Його вічнозеленими листочками заквітчували шлюбне вбрання нареченої, устеляли доріжку перед молодими, а разом із кетягами червоної калини прикрашали коровай. На весіллі барвінок — символ вірності, краси і цнотливості.                   

            (Слайди №№8-14)        

                                                             

2. Робота з текстом в міні-групах.  Кожна група отримує текст, у якому пропущені ключові слова. Протягом 5-7 хвилин учні відтворюють текст, використовуючи ключ- підказку. По завершенню роботи  команди розповідають опрацьований матеріал, пояснюючи  свій вибір.

Текст №1  «Багатоклітинні тварини, які не мають справжніх тканин»

Гу́бки (Porifera, Spongia) тип примітивних багатоклітинних тварин, які ведуть прикріплений спосіб життя. Вважається, що перші представники цього типу з'явилися ще в протерозойську еру.. Їхні розміри варіюють від 1 см до 2 м. Губки поширені в прісних і солоних водах усіх кліматичних зон, представлені як поодинокими, так і …формами. Незважаючи на таку різноманітність, усі губки мають спільні риси:

Будова. У багатьох губок тіло має вид …або м'язового мішечка, прикріпленого до субстрату (дна, каменів, черепашок). У верхній частині розташований отвір — …(оскулум), через яке центральна порожнина губки (атріальна порожнина) сполучається з навколишнім середовищем. Стінка губки складається з двох шарів екто- й ентодерми. В ектодермі містяться плоскі епітеліально-мускульні клітини, які утворюють …епітелій. Ентодерма складається з …клітин, які мають джгутик хоаноцитів. У …занурені опорні клітини, що формують скелет, амебоцити, що мають псевдоподії і беруть участь у травленні, проміжні клітини, які здатні перетворюватися на інші види та статеві клітини. Стінка тіла пронизана численними наскрізними порами, у яких містяться хоати. Скелет складається з безлічі голок (…), що мають різноманітну форму та розміри. В утворенні скелета бере участь спонгін — речовина, що ніби цемент скріплює голки між собою.

Життєдіяльність .Живлення, дихання та виділення у губок здійснюються за допомогою безперервного потоку води крізь тіло. Завдяки ритмічній роботі …хоаноцитів вода нагнітається в пори, потрапляє в атріальну порожнину і через устя виводиться назовні. Завислі у воді залишки відмерлих організмів і найпростіші захоплюються хоаноцитами, передаються амебоцитам, де перетравлюються і розносяться ними по всьому тілу. Захоплення поживних частинок відбувається шляхом фагоцитозу. Травлення у губок…. Неперетравлені залишки викидаються в …порожнину та виводяться назовні. Для дихання використовується розчинений у воді кисень, який поглинається всіма клітинами тіла. Вуглекислий газ також виводиться в розчиненому стані. Губки постійно фільтрують воду, очищуючи її від шкідливих речовин.

Розмноження.  Розмножуються губки як статевим, так і нестатевим способом. У разі …розмноження зрілий …однієї губки виходить з мезоглеї через устя і з потоком води потрапляє в …іншої, де за допомогою амебоцитів доставляється до зрілої…. Дроблення зиготи та формування личинки, окрім деяких винятків, відбувається усередині материнського організму . …., яка зазвичай не більша 1 мм має війки і зазнає ряд складних змін, виходить через устя в навколишнє середовище, прикріпляється до субстрату й перетворюється на дорослу губку. … розмноження здійснюється брунькуванням або фрагментацією. У разі брунькування …особина утворюється на материнському тілі і містить, як правило, усі види клітин. Унаслідок …тіло губки розпадається на частини, кожна з яких за сприятливих умов дає початок новому організму.

Текст №2 «Багатоклітинні гриби»

Гриби — група …орга­нізмів, які ...хлорофілу. Гриби об'єднують в окрему систе­матичну групу —…(поряд з царствами тварин і рослин) Це одноклітинні і багатоклітинні організми.

Гриби займають проміжне положення між …і …оскільки характеризуються рядом ознак, що роблять, їх подібними з одного боку до тварин (в оболонці є…, запас по­живних речовин у вигляді …в результаті обміну речовин утворюється…), а з другого — до рослин (…ріст,… тип живлення, тобто всмоктування). Гриби-сапрофіти живляться мертвими органічними речовинами, а гриби-паразити можуть жити на рослинах, тваринах і людині. Є також перехідні форми грибів (трутовики тощо), які частину свого життя існують як сапрофіти, а іншу частину — як паразити. Гриби-сапрофіти живуть на опалому листі, деревині і перегної.

Багато видів грибів живуть у …з водоростями і вищими рослинами. Взаємовигідне співжиття міцелію грибів з коренями вищих рослин утворює …(наприклад, підберезник з бере­зою, підосичник з осикою тощо). Значна частина вищих рослин (дерева, тверда пшениця та ін.) не може нормально розвиватися без мікоризи. Гриби отримують від вищих рослин …виділення коріння і безазотні сполуки. Гриби «допомагають» вищим рос­линам засвоювати важкодоступні речовини гумусу, активізують діяльність ферментів вищих рослин, своїми ферментами сприяють вуглеводному обміну, фіксують вільний азот і у сполуках переда­ють його вищим рослинам разом з ростовими речовинами, вітамі­нами тощо.

Гриби умовно поділяють на нижчі і вищі. Вегетативне тіло грибів називається …або…, воно складається з окремих ниток —…. Ці нитки знаходяться всередині суб­страту, на якому живуть гриби.

Найчастіше грибниця займає велику територію. Через міцелій відбувається всмоктування поживних речовин осмо­тичним шляхом. Гриби з найпримітивнішою будовою міцелію не мають, їхнє тіло складається з однієї клітини. У грибів із складнішою будовою міцелій часто буває добре розгалужений, одноклітинний, багатоядерний. У вищих грибів міцелій багато­клітинний.

Розмножуються гриби …шляхом: спеціалізованими клітинами —…і вегетативне — частинами міцелію, брунь­куванням. Процесу спороутворення може передувати статевий процес, який дуже різноманітний у грибів. Зигота може утворю­ватися в результаті злиття соматичних клітин, спеціалізованих на гамети, і статевих клітин —…(утворюються в статевих органах—гаметангіях). Утворена зигота проростає зразу або після періоду спокою і дає початок гіфам з органами статевого спороношення, в яких утворюються….Спори різних грибів розповсюджуються комахами, різними тваринами, людиною та повітряними течіями.

Текст №3 «Багатоклітинні водорості»

Тіло водоростей називається …Серед бурих водоростей відсутні одноклітинні і колоніальні форми, всі особини…. Зустрічаються як однорічні, так і багаторічні види, вік яких може досягати 15-18 років. У бурих водоростей …можуть бути мікроскопічними або досягати декількох десятків метрів. Їхня форма може бути дуже різноманітною. Прикріплення таломів здійснюється за допомогою …або підошви. Для утримання в вертикальному положенні у ряду бурих водоростей утворюються…, заповнені газом.

Найскладніша будова у таломів ламінарієвих і фукусових. Вони володіють ознаками тканинного …зі спеціалізацією клітин. В їх таломі можна розрізнити…, що складається з декількох шарів інтенсивно забарвлених клітин та серцевину, що складається з безбарвних клітин, часто зібраних в нитки. У ламінарієвих в серцевині утворюються …і трубчасті нитки. …виконує не тільки транспортну функцію, а й механічну, так як в ній знаходяться нитки з товстими поздовжніми стінками. Між корою і серцевиною у багатьох бурих водоростей може міститися проміжний шар з великих …клітин.

Ключові слова до текстів

гіфів

необмежений

мезоглея

спорами

безстатевим

кисень,

міцелієм

гамет

келиха

абсорбтивний

спори

грибницею

бульбашки

ентодерми

ектодерми

колоніальними

хітин

росли­нами,

диференційовані

мікоризу

не мають

тваринами

сечовина

симбіозі

повітряні

диференціювання

гетеротрофних

глікогену,

талом

кору

безбарвних

царство

багатоклітинні

ризоїдів

ситоподібні трубки

Серцевина

Нестатеве

спікул

джгутиків

фрагментації

порожнину

Личинка

статевого

яйцеклітини

центральну

внутрішньоклітинне

дочірня

сперматозоїд

устя

покривний

травних

мезоглею

 

Гриби відіграють важливу роль в житті людини: застосовуються у їжу, використовуються у харчовій промисловості, є джерелом лікарських речовин тощо. Пропоную переглянути відео «Істівні гриби України» за посиланням https://youtu.be/IxsIxEfcwKw?feature=shared                                (Слайди №№15-23)        

   VІІ. Домашнє завдання. Виконати домашню тестову роботу «Узагальнення знань, вмінь та навичок з теми "Вступ. Біорізноманіття (віруси, пріони, віроїди)» за посиланням    https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2816066 

           (Слайд № 24)

  VІІІ. Підсумок уроку.

Підходить до кінця наш трішки незвичайний урок. Весь час нам допомагали у цій подорожі ваші знання з біології.

  •        Про що ми з вами сьогодні говорили на уроці?
  •        Що нового для себе ви дізналися?
  •        Про що хотіли б дізнатися ще більше?
  •        Що саме вам сподобалося сьогодні на уроці?

(Слайд № 25)

 

Використана література

  1. О.А.Андерсон, М.А.Вихренко, А.О. Чернінський «Біологія і екологія»:   

           підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти: рівень

           стандарту. – К.: Школяр, 2018. – 216 с.: іл.

  1. Якуба О.О. Методичні матеріали та наочне забезпечення вивчення практичної складової теми «Біорізноманіття» (10 клас)
  2. Казмірчук Юлія « Дидактичні картки з теми  «Біорізноманіття» (10 клас)   

     4. Соколовська, К. З історії традиційно-побутової культури в Україні [Текст] /

        К. Соколовська // Персонал. – 2011.

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1

Кросворд «Біорізноманіття» за посиланням   https://learningapps.org/33365797

 

Додаток 2

Картки до заповнення таблиці (завдання 1)

 

1

 

docx
Додано
18 травня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку