Географія 9 клас. Тематичний контроль із теми "Глобальні проблеми".

Про матеріал
Географія 9 клас. Тематичний контроль із теми "Глобальні проблеми". Містить змістові лінії та компетентнісний потенціал. 24 завдання. Вчитель може обрати 12 завдань на власний розсуд.
Перегляд файлу

9 клас. Тема 5. Глобальні проблеми

 

  1.                Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Екологічна грамотність і здорове життя», «Спілкування державною та  іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Інформаційно-цифрова компетентність».

 

На уроках основ здоров’я під час вивчення теми: «Сучасний комплекс проблем безпеки» ви ознайомилися із змістом поняття «сталий розвиток» людства. Використовуючи знання, отримані на основах здоров’я, а також знання з географії, укажіть малюнок, що демонструє триєдину систему сталого розвитку:

 

     А) Картинки по запросу складові сталого розвитку Б)   Картинки по запросу складові сталого розвиткуВ) Картинки по запросу складові сталого розвитку Г)  Д) Результат пошуку зображень за запитом "складові сталого розвитку"

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Підприємливість та фінансова грамотність».

            Компетентнісний потенціал: «Ініціативність і підприємливість».

 

Мексиканський бізнесмен арабського походження Карлос Слім є однією з найбагатших людей світу. Він стверджує: «Багатство – це город, де потрібно ділитися плодами». Для вирішення проблеми подолання відсталості країн, що розвиваються одним із шляхів є допомога держав, організацій, окремих бізнесменів. Укажіть країну, що розвивається:

 

А) Іспанія; Б) Бразилія;  В)  Латвія;  Г)  Мадагаскар;   Д)  Україна.

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

             Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність», «Екологічна грамотність і здорове життя».

 

            Фантастичне оповідання американського письменника Рея Дугласа Бредбері «Все літо в один день» шкільної програми зарубіжної літератури, яке ви вчили у 6 класі, вчить цінувати справжнє, людське. Твір розповідає про те, що Земля вичерпала свої ресурси і люди переселилися на Венеру. Під час проведення Тижня зарубіжної літератури в школі ви можете провести бесіди – зустрічі з шестикласниками, щоб пояснити їм, що катастрофі можна запобігти. Укажіть глобальну проблему, про яку йдеться у вказаному творі:

 

А)  проблема війни і миру; В)  сировинна й енергетична; Д)  демографічна.

Б)  тероризму; Г)  екологічна;

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

             Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя».

 

 Головна цінність людини – це її здоров’я. Проте можна констатувати той факт, що в Україні погіршується стан здоров’я населення. Для країни характерна інтенсивна депопуляція. Укажіть часові рамки, в яких особливо загострилась демографічна проблема в нашій державі:

 

А)  в останнє десятиліття;

Б)  в останнє століття; 

В)  в останнє п’ятдесятиліття; 

Г)  в останнє п’ятиліття;  

Д)  в останні кілька років.

.

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Екологічна безпека та сталий розвиток».

             Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя».

На уроках основ здоров’я ви вчилися оцінювати екологічні небезпеки за місцем  проживання, що впливають на  здоров’я громади. Укажіть складові екологічної проблеми людства, НЕвластиві Хмельницькій області:

 

А)  забруднення атмосфери;  

Б)  забруднення поверхневих вод; 

В) опустелювання;

Г)  ерозія ґрунтів; 

Д)  скорочення видового різноманіття рослин.

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Громадянська відповідальність»,  «Екологічна безпека та сталий розвиток».

            Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність», «Інформаційно-цифрова компетентність».

 

В умовах глобалізації формується світове (глобальне) громадянське суспільство, яку також здатне впливати на світові процеси. Громадські організації мають різне спрямування. Укажіть громадське об’єднання, яке має руйнівну роль:

 

А) Всесвітня рада Миру;

Б) Зелений світ; 

В) Лікарі без кордонів;

Г) Аль-Каїда; 

Д) товариство милосердя. 

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Екологічна безпека та сталий розвиток».

            Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Екологічна грамотність і здорове життя», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».

Девіз «Грінпіс»: «Думай глобально – дій локально!» говорить про те, що кожен житель планети Земля може допомогти у вирішенні глобальних проблем людства. Укажіть глобальну проблему, яку ви допомагатимете вирішити, якщо в домівці заміните лампи розжарення на енергозберігаючі:

 

А)  проблема війни і миру; В)  сировинна й енергетична; Д)  демографічна.

Б)  тероризму; Г)  екологічна;

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток».

             Компетентнісний потенціал: «Спілкування державною та  іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Екологічна грамотність і здорове життя».

 

Ви живете в соціумі. Складовою сталого розвитку є і стійкий соціальний розвиток. Укажіть проблему, що НЕ належить до соціальних:

 

А)  проблема зайнятості;  

Б)  проблема рівня і якості життя;   

В)  розширення доступу до знань; 

 Г)  підвищення інтенсивності та продуктивності господарства;

Д)  забезпечення громадських прав та особистої безпеки людей.

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

  1.                Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал:  «Спілкування державною та  іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Обізнаність та самовираження у сфері культури».

 

           На уроках правознавства ви вчили, що паспорт - головний документ людини. Він, як особистий код, вписується у всі реєстри держави, щоб його власника можна було знайти в будь-якому куточку країни. Міжнародні природоохоронно-екологічні організації і програми теж мають свої усталені абревіатури. Укажіть   складноскорочене слово, яке НЕ має відношення до стратегії сталого розвитку:

 

А)  ЮНЕП; Б)  ВСОП; В)  МСОП; Г)  МКНСР; Д)  ОПЕК. 

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Інформаційно-цифрова компетентність», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».

 

На уроках фізики ви вчили теплові явища. Укажіть явище, зображене на схемі:

 

А)  «озонова діра»;       

Б)  «парниковий ефект»;       

В)  «кислотний дощ»;       

Г)  «ерозія ґрунтів»;      

Д)  «деградація лісів». 

 

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».

             Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя»,  «Спілкування державною та  іноземними мовами»,  «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».

 

Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров’я – надзвичайно актуальні проблеми сьогодення. Тому тема «Глобальні проблеми людства» розглядається і на уроках фізики, хімії, біології, основ здоров’я, трудового навчання. Адже розвиток екологічно доцільного мислення і поведінки  – це складова формування здорового способу життя. А також стратегії сталого розвитку. Укажіть правильне твердження :

 

А) сталий розвиток (англ. Sustainable development) – економіка з відносно стабільними головними показниками, такими як чисельність населення і рівень споживання, розмір яких не перевищує несучу здатність екосистеми.;

Б)  сталий розвиток (англ. Sustainable development) – це такий розвиток села, при якому забезпечуються зростання, диверсифікація і підвищення ефективності сільської економіки, стабілізація чисельності населення і збільшення тривалості життя, повна і продуктивна зайнятість працездатного населення, підвищення рівня і якості життя в сільських районах, раціональне використання і відтворення їх природно-ресурсного потенціалу.;

В)  сталий розвиток (англ. Sustainable development) – це формування належного життєзабезпечення людини;

Г)  сталий розвиток (англ. Sustainable development) – це раціональне ведення домашнього господарства;

Д)  сталий розвиток (англ. Sustainable development) – загальна концепція стосовно необхідності встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства і захистом інтересів майбутніх поколінь, включаючи їх потребу в безпечному і здоровому довкіллі.

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека».

            Компетентнісний потенціал: «Спілкування державною та  іноземними мовами»,  «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».

 

Французький учений-океанограф Жак Ів Кусто був надзвичайно занепокоєний проблемою освоєння Світового океану: «Ось уже півстоліття люди наживаються на знищенні життя в морі. Майже третина всього живого у Світовому океані знищена в результаті шкідливої діяльності людини. Цілком імовірно, що в недалекому майбутньому океан перетвориться на позбавлені життя водні пустелі». У висловлювання йдеться про водну складову екологічної проблеми. З точки зору фахівця-гідроеколога укажіть НЕправильне твердження щодо основних шляхів розв’язання екологічної проблеми:

 

А)  перехід до безвідходного виробництва;

Б)  впровадження замкнених циклів використання ресурсів;

В)  використання нагромадженого за тисячоліття людської діяльності досвіду традиційного раціонального природокористування;

Г)  перехід до матеріало- й енергоємних технологій;

Д)  екологічна освіта, просвіта та виховання.

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека».

Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».

Географія виробництва продовольчих культур не збігається з географією їх споживання – це одна із причин глобальної продовольчої проблеми. Укажіть рядок, в якому правильно перераховано регіони світу, які мають надлишок продовольства:

 

А)  Азія, Африка, Латинська Америка;

Б)  Азія, Африка;

В)  Північна Америка, Західна Європа;

Г)   Латинська Америка, Північна Америка, Західна Європа;

Д)  Латинська Америка, Північна Америка;

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток.

            Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Спілкування державною та  іноземними мовами», «Обізнаність та самовираження у сфері культури».

Згідно оцінок продовольчої та сільськогосподарської міжнародної організації ФАО, щоб прогнозувати населення Землі, що стрімко зростає, об’єм сільськогосподарського виробництва на початку ХХI століття повинен бути на 60% вищим від  рівня 1980 року. Укажіть рядок, в якому перераховано глобальні проблеми, що мали на увазі експерти:

 

А) подолання відсталості країн, що розвиваються та продовольча;

Б)  демографічна та продовольча;

В)  продовольча, демографічна та подолання відсталості країн, що розвиваються;

Г)  сировинна та енергетична;

Д)  сировинна та енергетична, продовольча, демографічна та подолання відсталості країн, що розвиваються .

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток».

             Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Математична компетентність».

 

Для того, щоб змістовно обґрунтовувати взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки (як вас вчили на основах здоров’я), необхідно володіти фактичним матеріалом предмету розгляду: У такому випадку ви зможете переконати співрозмовника в істинності своїх висловлювань. Для аргументації використайте наступний приклад. Розташуйте області України за кількістю викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря, починаючи із найменшого показника (тонн на 1 км2 території області):

 

А) Волинська обл;

Б) Вінницька обл;

В) Львівська обл;

Г) Запорізька обл; 

Д) Дніпропетровська обл. 

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність».

У засобах масової інформації часто виступають спеціалісти з різних галузей знань. Вони вчать нас, пересічних громадян, берегти свій дім на ім’я Земля. У своїх виступах часто вживають різні терміни, відомі нам із шкільної лави. Установіть відповідність між глобальними проблемами та їх складовими :

 

  1. політична;

А) охорона здоров’я, наука;

  1. демографічна;

Б) знищення природних ресурсів;

      3. екологічна;

В) депопуляція, демографічний вибух;

      4. соціальна

Г) забруднення навколишнього середовища;

    

Д) збереження миру на Землі;

 

1

2

3

4

 

 

 

 

                

  1.            Змістова лінія: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність».

             Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя», «Соціальна і громадянська компетентність»,  «Основні компетентності у природничих науках і технологіях», «Математична компетентність».

Гострота глобальних проблем у різних країнах неоднакова. Установіть відповідність між глобальними проблемами світу та їх проявом на території України:

         

1. проблема війни і миру;

А) імпорт нафти та природного газу становить 43% від споживання;

2. енергосировинна проблема;

Б) проведення Антитерористичної операції на сході держави;

3. демографічна прблема;

В) для країни характерна інтенсивна депопуляція;

4. екологічна криза;

Г) економіка країни на 12% залежить від імпорту продуктів харчування;

    

Д) виділяється особлива територія зони екологічного лиха – 30 - кілометрова зона відчуження Чорнобильської АЕС.

 

1

2

3

4

 

 

 

 

               

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека».

 Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях», «Математична компетентність».

 

На уроках основ здоров’я ви вчили глобальні загрози, породжені діяльністю людини. На уроках географії ви доповнили отримані знання, використовуючи поняття територіальної організації. Однією із катастроф, породжених діяльністю людини, є Чорнобильська. Укажіть цифру на карті, що позначає зону екологічної катастрофи в Україні :

 

А)  1;     Б)  2;         В)  3;         Г)  4;          Д)  5. 

 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Підприємливість та фінансова грамотність», «Здоров’я і безпека».

            Компетентнісний потенціал:  «Математична компетентність».

 

На карті масштабу 1: 100 000 екологічно забруднена ділянка займає площу 4 см2. Укажіть площу, яку займає ця ділянка на місцевості (в га):

 

А)  400;     Б)  200;         В)  4000;         Г)  2000;         Д)  40. 

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність».

 

«У суперечці народжується істина», –  часто доводиться чути при вирішенні нагальних проблем. Особливо на міжнародних форумах, де піднімаються питання захисту прав людини. Уявіть, що вам, як спеціалісту-правозахиснику, доручено виступити на форумі з питань глобальної демографічної проблеми з темою: «Демографічна політика Китаю та Індії як форма порушення прав людини». Які аргументи ви підготували б на підтвердження своєї доповіді? Укажіть також контраргументи, що запропонують вам опоненти. Виступ побудуйте у вигляді таблиці з тезами, що складатиметься з двох колонок: «за» і «проти». Зробіть висновок щодо власного бачення шляхів вирішення даної проблеми.

 

Демографічна політика Китаю та Індії як форма порушення прав людини

«За»

«проти»

 

 

 

 

 

 

 

  1.       Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Екологічна грамотність і здорове життя».

 

      Під час проведення Тижня зарубіжної літератури в школі шестикласникам можна провести заочну екскурсію країнами «клубу ядерних держав». Адже в програмовому оповіданні 6 класу Рея Бредбері «Усмішка» йдеться про техногенну катастрофу  внаслідок атомних бомбардувань.

Цей твір –– застереження від можливого лиха, адже, на думку автора, люди є творцями свого майбутнього. Впишіть у праву колонку таблиці назви країн - членів «клубу ядерних держав», позначених на карті світу відповідними цифрами:

 

1-     США)

2-      

3-      

4-      

5-      

6-      

7-      

 

 

  1.            Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність».

При підготовці спеціалістів-екологів природокористування  є невід’ємною  складовою навчальних дисциплін. З уроків географії ви знаєте, що нераціональне природокористування є основною причиною виникнення глобальних екологічних проблем. Укажіть приклади раціонального природокористування (із перерахованих):

1. інтенсивний випас худоби;

2. підсічно-вогневе землеробство;

3. створення культурних ландшафтів;

4. повторне використання відходів виробництва;

5. створення заповідників;

6. теплове забруднення середовища;

7. знищування окремих видів рослин і тварин;

8. знищення лісів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Змістова лінія: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність».

 

Питання сталого розвитку є дуже актуальним для України. Адже принципи господарювання переважно не співпадають із принципами Концепції сталого розвитку. Укажіть ці відмінності:

 

 1. людство може надати розвитку сталого і довготривалого характеру, для того щоб він відповідав потребам людей, які живуть зараз, не втрачаючи при цьому можливості майбутнім поколінням задовольняти свої потреби;;

2. неузгодженість темпів економічного розвитку й вимог екологічної безпеки;

3. обмеження у сфері експлуатації природних ресурсів відносні. Вони пов'язані з сучасним рівнем техніки і соціальної організації, а також із здатністю біосфери до самовідновлення;

4. домінування природо ємних видів економічної діяльності з високою питомою вагою ресурсо- та енергоємних застарілих технологій;

5. необхідно задовольнити елементарні потреби всіх людей і всім надати можливість реалізувати себе в житті. Без цього сталий і довготривалий розвиток просто неможливий.

6. необхідно урівноважити можливості тих, хто користується надмірними грошовими і матеріальними благами, з екологічними можливостями планети, зокрема відносно використання енергії;

7. відсутність культури відповідного масового споживання;

8. чисельність і темпи росту населення мають відповідати потенціалу глобальної екосистеми Землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Змістова лінія: «Громадянська відповідальність».

            Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність», «Екологічна грамотність і здорове життя».

 

Усвідомлення причин виникнення будь-якої проблеми – перший крок до її розв’язання. Саме тому ООН доручає своїм комітетам вивчення низки причин і виступ із узагальненими результатами  на сесії Генеральної Асамблеї ООН для прийняття рішень з подолання поставлених проблем. Уявіть, що вам, як представнику Комітету з питань роззброєння і міжнародної безпеки, доручено провести аналіз сутності, причин і шляхів вирішення глобальної проблеми війни і миру. Складіть невелику доповідь з даного питання. Чи стосується дана проблема України? Відповідь обґрунтуйте.

 

doc
До підручника
Географія 9 клас (Гільберг Т.Г., Савчук І. Г., Совенко В.В.)
Додано
7 травня
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку