Становлення постіндустріального (інформаційного суспільства)

Про матеріал

Методична розробка заняття зі всесвітньої історії для 11 класу. Дана розробка спрямована на розвиток в учасників навчального процесу критичного мислення.

Перегляд файлу

Всесвітня історія, 11 клас

 

Тема: Становлення постіндустріального (інформаційного) суспільства.

 

Мета: Дати студентам уявлення про основні аспекти становлення постіндустріального (інформаційного) суспільства та культури "віртуальної реальності", розкрити їх вплив на сучасне суспільство та індивідуальну свідомість. Дати поняття про освітні системи.

Розвивати в студентів  критичне ставлення до інформації, отриманої через медіа та інтернет, сприяти формуванню усвідомленої позиції щодо викликів і можливостей постіндустріального (інформаційного) суспільства та культури "віртуальної реальності". Розвивати етичне мислення та усвідомлення відповідальності за свої дії у віртуальному середовищі,  вміння аналізувати та робити висновки про взаємозв'язок технологій та культури в епоху цифрової революції.

Виховувати культурну  компетенцію студентів шляхом вивчення впливу інформаційних технологій на культурні цінності

Обладнання: підручник, відео, презентація

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Компетентності

Ключові: спілкування державною мовою (доступно і переконливо висловлювати власну думку), екологічна грамотність і здорове життя (розкривати зміст і значення господарських, промислових, наукових і науково – технічних революцій, вплив на суспільне життя технологій, технічних винаходів і наукових теорій), математична (оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів)
Предметні: хронологічна (розглядати суспільні явища в розвитку та в конкретно – історичних умовах певного часу), інформаційна (користуватися довідковою літературою, інтернетом тощо, для самостійного пошуку інформації), просторова (розглядати суспільні явища в розвитку та в конкретно – історичних умовах окремих країн), логічна (аналізувати взаємозалежність наукових відкриттів та глобальних проблем), аксіологічна (виявляти інтереси, потреби, суперечності в позиціях соціальних груп і окремих осіб та їх роль в історичному процесі, тенденції і напрямки історичного розвитку)

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент : повідомлення теми, мети та плану.

План

  1. Становлення постіндустріального (інформаційного) суспільства.
  2. Розвиток науки і техніки в ХХ-на початку ХХІ століття.
  3. Культура “віртуальної реальності”.
  4. Освітні системи

Випреджальне завдання: Переглянути Параграф 21

ВСТУП (ВИКЛИК. АКТУАЛІЗАЦІЯ)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Метод «Асоціативний кущ»

-         Яке суспільство називається «індустріальним»?

-         А як ви розумієте поняття «постіндустріальне суспільство»?

Які асоціації у вас виникає це поняття?

(приблизні відповіді студентів: інформаційні технології, креативність, знання, комунікація, розвиток освіти, споживчі звички, свобода вибору, сфера послуг, екологія)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Обміркуйте висловлювання Ротшильда «Хто володіє інформацією, той володіє і світом»

-         Чи може постіндустріальне суспільство дійсно вирішити проблеми, які виникли в індустріальному суспільстві, такі як екологічна криза і соціальні нерівності, або це просто нова форма тих самих проблем?

 

ОСМИСЛЕННЯ (ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ)

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Постіндустріальне суспільство - це соціально-економічна форма суспільства, яка характеризується зміною основних принципів виробництва, споживання і обміну інформацією. Це суспільство, в якому економіка переходить від виробництва товарів до надання послуг і створення інформації.

Постіндустріальне суспільство — це суспільство професіоналів, у якому основним класом є клас інтелектуалів, а влада належить меритократії — інтелектуальній еліті.

Деурбанізація - це процес зменшення розмірів або значущості міських центрів, що може включати зниження населення, втрату економічного значення або знехтування інфраструктури. Цей термін може використовуватися для опису тенденцій, коли люди віддають перевагу життю в менших містах або сільській місцевості, або коли міські райони втрачають свою популярність через економічні або соціокультурні зміни.

-         Зараз спостерігається масова деурбанізація. Як ви думаєте, чому так відбувається?

-         Як ви думаєте, чи будуть далі в постіндустріальному сіспільстві будуватись великі фабрики і заводи?

 

Розвиток систем соціального забезпечення

Соціальне забезпечення як система гарантій соціального захисту населення почало формуватися у другій половині XIX - на початку XX століття. Перші кроки у цьому напрямку були зроблені у Німеччині під керівництвом канцлера Отто фон Бісмарка, який у 1880 році запровадив обов'язкове соціальне страхування для робітників. Подібні системи почали створюватися і в інших країнах, що відзначалися індустріалізацією та розвитком робочого класу. Важливим етапом в розвитку соціального забезпечення були реформи, проведені у багатьох країнах після Другої світової війни, коли були введені різні види соціальних виплат і страхувань для широкого кола населення.

-         Як ви думаєте, чи можна прожити на соціалку в Німеччині?

 

Робота з діаграмою:

 

  1. Робота з підручником (Параграф 21)

Однією важливою тенденцією, яка характеризує «постіндустріальне суспільство», є глобалізація. Чимало дослідників вбачають в глобалізації початок формування єдиної планетарної цивілізації.

-         Що позитивного і негативного в глобалізації?

Метод «Кластер» (це метод, що допомагає розвивати критичне мислення учнів шляхом асоціативного мислення та створення асоціативних зв'язків між ідеями та поняттями. Основна ідея полягає в тому, щоб зібрати навколо певної теми або питання всі можливі асоціації та ідеї, які приходять на думку учням, і об'єднати їх у вигляді "кластера" або групи.)

 

Негативні наслідки глобалізації призвели до антиглобалістського руху

Робота з відео (Рух «Окупуй Вол-стріт»)

https://www.youtube.com/watch?v=0ejT98M2yrc

-         Чому акції антиглобалістів мають масовий характер?

 

  1. Розвиток науки і техніки в ХХ-на початку ХХІ століття.

(Параграф 21, пункт 2) + додаткові джерела

 

Метод «Мозаїка»

  1. Збір інформації: Зберемо інформацію з різних джерел про наукові та технологічні досягнення за цей період, такі як:
    • Винаходи і відкриття в галузі медицини, які поліпшили якість життя та тривалість життя людей.
    • Розвиток інформаційних технологій та їх вплив на суспільство та економіку.
    • Нові матеріали та технології виробництва, які змінили промисловість та транспорт.
    • Досягнення в космічних дослідженнях та вивченні Всесвіту.
    • Інші значущі події та відкриття у науці та техніці.
  2. Формування зображення: Створимо "мозаїку" інформації, об'єднуючи її в цілісне зображення розвитку науки і техніки за вказаний період.

Висновок: Розвиток науки і техніки вплинув на сучасне суспільство в багатьох аспектах, змінюючи спосіб життя людей та вимагаючи адаптації до нових умов і викликів.

 

-         Доведіть, що перехід від індустріального до постіндустріального суспільства супроводжувався значним прогресом у науці і техніці

-         Які досягнення людства ХХ-ХХІ ст. вважаєте найбільш важливими? Обґрунтуйте свою думку.

 

  1. Культура "віртуальної реальності"

-         Що ви знаєте про «віртуальну реальність»?

Культура "віртуальної реальності" виникає в результаті швидкого розвитку технологій віртуальної реальності (VR) та їх впливу на сучасне суспільство. Вона охоплює широкий спектр аспектів, включаючи розваги, медіа, мистецтво, освіту, науку та бізнес. Деякі ключові аспекти культури "віртуальної реальності" включають: розваги, медіа, мистецтво, освіта, наука, бізнес.

Історія віртуальної реальності (VR) налічує в собі цікаві етапи та події. Ось кілька історичних даних про VR:

1950-1960-ті роки: Перші спроби створення VR відбувалися у військовій сфері та дослідженнях, зокрема, у лабораторіях MIT та американського ВПС.

1968 рік: Іван Сазерленд створив перший графічний VR-інтерфейс у лабораторії MIT, який отримав назву "Система відображення головною маскою" (Head-Mounted Display System).

1980-1990-ті роки: Розвиток комп'ютерної техніки та графіки дозволив розширити можливості VR. Були створені перші комерційні VR-пристрої та програмне забезпечення.

1990-2000-ті роки: Розвиток інтернету та ігор сприяв популяризації VR-технологій у вигляді відеоігор та інтерактивних додатків.

2010-2020-ті роки: Поява сучасних VR-гарнітур, таких як Oculus Rift, HTC Vive та інші, зробила технологію доступною для широкого кола користувачів, сприяла розвитку віртуального туризму, навчання та розваг.

Цікаво, що віртуальна реальність, яка здається сучасною технологією, має свої корені в далекому минулому і розвивалася завдяки винаходам та ідеям багатьох вчених та інженерів протягом багатьох десятиліть.

Культура "віртуальної реальності" продовжує розвиватися, із зростанням доступності технологій VR вона стає все більш впливовою в сучасному суспільстві, змінюючи наші способи сприйняття та взаємодії з навколишнім світом.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2CfYoxcLHt0

 

-         Які можливі наслідки для суспільства може мати зростання популярності та використання технологій віртуальної реальності?

 

  1. Освітні системи

У ХХІ ст. рушійною силою прогресу стають знання.

Вимоги до системи освіти:

       Обов'язкове навчання дітей (закріплена в законодавстві більшості країн світу)

       Концепція неперервної освіти – стратегічна лінія освітньої політики

       Ліквідація неписемності (для країн що розвиваються)

Осередки науки і освіти – університети.

 

1999 р. — підписання Болонської декларації.

2005 р. — приєднання України до Болонського процесу

Болонська система освіти — це структура вищої освіти, яка була впроваджена в Європі з метою створення спільного простору вищої освіти, який би був зрозумілим і порівняльним для студентів та роботодавців у всій Європейській зоні вищої освіти. Ця система отримала назву від Болонської декларації 1999 року, яку підписали країни-члени Європейського вищого освітнього простору.

Основні принципи Болонської системи включають:

Дворівневу структуру: бакалаврат (перший цикл) і магістратура (другий цикл).

Введення системи кредитів ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System), яка дозволяє порівнювати та переносити знання з одного університету до іншого.

Принципи прозорості і відкритості, що передбачають доступність інформації про навчальні програми, вимоги до вступу, критерії оцінювання і т. д.

Болонська система була впроваджена в більшості європейських країн, а також в інших частинах світу. Вона сприяє мобільності студентів і підвищує якість вищої освіти шляхом створення загальних стандартів і вимог.

 

Метод «Навчаючи вчуся» (дати готову презентацію, але виступ обмежити в часі)

-         Які основні виклики стоять перед вашою освітньою системою сьогодні?

-         Які зміни в освітній системі ви б хотіли б побачити у майбутньому?

 

Метод «Задати питання лектору»

 

РЕФЛЕКСІЯ

Робота з візуальними джерелами

- Розгляньте візуальні джерела, дайте дайте відповідь на запитання та виконайте завдання.

Назвіть проблеми сучасного інформаційного суспільства?

2. Визначте, які символи використовували художники, щоб донести свою думку. Чому він до них звернувся?

 

ПІДСУМОК: Кінець XX — початок XXI ст. — це своєрідний рубіж в історії освіти. Зміни, пов'язані з інформаційним суспільством, передбачають нову освіту, яка враховувала б досвід попередніх епох, а також реалії сьогодення й була спрямована в майбутнє.

Основною метою навчання у XXI ст. стає розвиток людини освіченої — homo educatus. Основна ідея сучасності — освіта впродовж життя. Постіндустріальне суспільство потребує фахівців, які зможуть гуртувати навколо себе однодумців, зацікавлених у загальному добробуті країни, людей, які вмітимуть творити відкрите суспільство, будуть здатними до рівноправного діалогу й співпраці.

Домашнє завдання:

  1. Параграф 21
  2. Метод «Сценарій майбутнього»

Враховуючи стрімкий розвиток технологій, яким , на вашу думку, буде світ через 50 років (позитивний сценарій та негативний сценарій)

docx
Додано
12 травня
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку