Урок літературного читання Неповторний килим сніговий. Василь Сухомлинський «Як дзвенять сніжинки»

Про матеріал
Навчальна: розширювати уявлення дітей про текст, вчити знаходити описи, порівнювати текст із творами мистецтва (репродукцією картини), відпрацьовувати якості правильного й усвідомленого читання. Розвивальна: розвивати вміння визначати головну думку та пояснювати її. Виховна: виховувати естетичні смаки, вміння бачити прекрасне в навколишньому світі.
Перегляд файлу

 Тема уроку: Неповторний килим сніговий.
Василь Сухомлинський «Як дзвенять сніжинки»

Мета.

Навчальна: розширювати уявлення дітей про текст, вчити знаходити описи, порівнювати текст із творами мистецтва (репродукцією картини), відпрацьовувати якості правильного й усвідомленого читання.

Розвивальна: розвивати вміння визначати головну думку та пояснювати її.

Виховна: виховувати естетичні смаки, вміння бачити прекрасне в навколишньому світі.

Інтеграція. Соціальна, природнича галузі.

 Обладнання: текст оповідання «Як дзвенять сніжинки» виставка творів Василя Сухомлинського, портрет автора оповідання, пізнавальне відео «Чи бувають однакові сніжинки?

https://www.youtube.com/watch?v=HTK8C_qt-hA  

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу

Хід  уроку

І. Організаційна частина.

  Всі сідайте діти тихо,

  Домовляймось не шуміти.

  На уроці не дрімати,

  А старанно працювати.

Девіз нашого уроку: 

       Працюй наполегливо,   

          швидко, старанно,

                 Щоб жодну хвилину не втратили марно.

ІІ. Основна частина.

1. Мовленнєва розминка.

Робота над чистомовками.

 Ма-ма-ма — прийшла до нас зима.

 Ло-ло-ло — кучугури намело.

 Ем-ем-ем — саночки візьмем.

 Ам-ам-ам — ой, весело нам.

 

Гра «Відгадай предмет за ознаками».

 Білий, пухнастий, м’який — ... (сніг).

 Холодна, люта, морозна — ... (зима).

 Злий, тріскучий, лютий — ... (мороз).

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

 - Давайте пригадаємо з яким розділом ми працювали на попередніх уроках та узагальнили свої знання? ( Українські письменники-дітям)

 - Сьогодні ми розпочнемо працювати з новим розділом. Для того, щоб дізнатися про що він відгадайте загадку , вміщену в підручнику.

 Кружляє ніжно-білий пух,

 міняє зайчик свій кожух,

 вдягає Лиска рукавички,

 співають весело синички,

 ведмідь в барлозі вже дріма.

 Яка пора, скажіть?....

 — Які слова допомогли відгадати загадку?

2. Створення «асоціативної павутинки» зі словом-відгадкою.

 — З чим у вас асоціюється  слово зима

3. Досліджуємо медіа.

 — Перегляньте відеоролик «Зимова магія пейзажу» за QR-кодом, вміщеним у підручнику.

Пейзаж-картина природи

 — Який настрій у вас після перегляду відеоролика?

 — Як музичний супровід допомагає сприймати картини зимової краси?

IV. Опрацювання нового матеріалу

1. Оповідання В. Сухомлинського “Як дзвенять сніжинки”.

1. Підготовка до сприймання тексту.

 - Давайте разом прочитаємо записаний на дошці віршик.

 Взимку, як в казці, усе може бути:

 Можна диво помітити, а можна відчути.

 Зиму можна очима побачити,

 Зиму можна навіть почути!

 

– Чи були ви коли-небудь зачаровані красою зимової природи?

– За чим любите спостерігати взимку?

– Чи помічали ви красу сніжинок? На що вони схожі?

2. Словникова робота.

– Чи можете пояснити значення слова “сніжинка”?

 

 Сніжинки – це краплі води, які перетворилися на кристалики льоду. Вони можуть мати різні візерунки, розміри, але кожна з них тільки шестигранної будови. Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком.

 Ці сніжинки-голочки випадають в Антарктиді, де дуже сильні морози.

 Інколи вони групуються по десять і більше, утворюючи так звані “їжачки”. Трапляються сніжинки-велетні, розміром з долоню. Та це велика рідкість.

 У переважній більшості сніжинки невеличкі. Найчастіше вони бувають у формі зірочок, пелюсток, орнаменту, стрілочок.

 

3.Зразкове читання оповідання вчителем. С.51

       Василь Сухомлинський

Як дзвенять сніжинки

 Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

 Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

 Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.

4. Бесіда за прочитаним.

– Коли відбувалася подія? (Зимового вечора.)

– Як рухалися сніжинки? (Лягали, кружляли, дзвеніли.)

– Що здивувало письменника? (Дзвін сніжинок.)

– Як ви вважаєте, він справді чув той дзвін, чи просто уявив його собі?

– Чим був зачарований автор? (Красою зимового вечора.)

5. Словникова робота.

Замерехтіти – засяяти нерівним, тремтливим світлом.

6. Підготовка до читання. Швидке прочитування слів

-        Підготуємося до читання твору. Читаємо подані слова

сховалось

зарожевів

замерехтіли

прислухáюсь

кришталева

доторкається

вслухáюся

шкільному

снігопад

7. Читання оповідання учнями.

Бесіда за прочитаним.

 - Спробуємо аналізувати оповідання «слідом за автором».

 Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

-        Коли відбуваються події?

(Ввечері. «Це було зимового вечора»).

-        Які кольори ви побачили?

(Рожевий, «зарожевів килим»).

-        Чи можна почути звуки?

(Ні. «Стало тихо-тихо»).

-        Як автор змальовує небо?

(Небо глибоке).

 - Як ви розумієте вираз «в глибокому небі»? (дуже далеко)

 - Що означає «замерехтіли зорі» ?

Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

-        Що трапилось?

(«Насунула чорна хмара»).

-        Що віщує чорна хмара?

(Снігопад).

-        Як змінився «сніговий килим»?

(Килим потемнів).

-        Чи чути як падають сніжинки? Як про це сказано в тексті?

(«Тихо лягають», «тихий снігопад»).

-        Але серед цієї тиші з’являються звуки.

-        Що ж почув автор? («Ніжний дзвін»).

-        З чим автор порівнює дзвін? Знайдіть ці слова в тексті.

(«Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок»).

-        Як ви розумієте слово «кришталева»? Що воно означає? (Прозорість).

Довідка: кришталь  крихкий, прозорий, чистий, схожий на коштовне каміння, має блиск.

 - Чому автор вживає слово «срібний»? Які виникають асоціації з цим словом?

(Білий, холодний, блискучий).

-        Чому автор вживає слово «доторкається»?

(Чаша кришталева, а кришталь крихкий, отже, молоточком можна лише доторкнутися, щоб не розбити чашу).

 Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.

-        Звідки цей дзвін?

(«Дзвін лине від маленької ялинки»).

-        Що, на вашу думку, дзвенить?

 («То дзвенять маленькі сніжинки»).

 - З чим автор порівнює сніжинки?

(Із срібними дзвіночками).

-        Чи можемо ми щось сказати  про автора?

(Так. Це спостережлива людина, яка вміє бачити й чути незвичайне. Автор дуже любить природу).

-        Що до нас, читачів, хотів донести автор?

(Автор  вчить  читача любити природу, бути спостережливим, бачити поруч щось красиве, дивовижне, чарівне).

Фізкультхвилинка

8. Ознайомлення з поняттям опис..

 - Що таке опис?

 Про це ми дізнаємося із підручника с.52

Читання теоретичного матеріалу на с. 52.

• Щоденні 5. «Висловлююся за змістом прочитаного».

Учні відповідають на запитання та виконують завдання, подані після тексту на с. 52.

 — Знайдіть і зачитайте опис у тексті

Щоденні 5. «Збагачую свій словниковий запас».

 — Доберіть якомога більше порівнянь до слова сніжинка.

Сніжинка, немов (пір’їнка, зірочка

9. Робота над репродукцією картини Богдана Кузіва «Ранкові пліткарки» (с. 52).

 - Ми з вами познайомилися з вами з оповіданням В. Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки» де нам автор намалював пейзаж  словами.

 

 — Кого називають пліткарем / пліткаркою?

 ( Той хто розказує неправдиву інформацію)

  - Чи гарно пліткувати?

 — Розгляньте репродукцію картини українського художника Богдана Кузіва «Ранкові пліткарки». С.52

 — Якими кольорами художник передав красу зимового настрою?

(зимовими, холодними, білими, блакитними, фіолетовими) та теплими кольорами сонечка жовтим, помаранчевим)

-        Яку частину доби зображено?

-        (Ранок. Сонечко встає із-за обрію. З димарів іде дим)

 — Кого зобразив художник? (На кілочку сорок, які скрекочуть, ніби пліткують)

 — Поміркуйте, чому соро́ка інколи називають «пліткарками».

(Бо сорока перелітаючи з місця на місце ніби розповідає, що вона бачила, хто їй що розповів, всі новини лісові)

— Пригадайте опис із твору Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки». Порівняйте, що спільне у творі та репродукції Богдана Кузіва «Ранкові пліткарки»

(описується Пора року-зима, описується краса зими)

9.Проблемні питання.

 - Діти, а ви чули як дзвенять сніжинки?

 - А чи бувають однакові  сніжинки?

10. Перегляд фрагменту пізнавального відео «Чи бувають однакові сніжинки?» [2]

V. Підсумок уроку.

-Що нового на уроці дізналися?

Оцініть свою роботу (за допомогою картки).

З яким настроєм ви вийдете з уроку?

(Відповіді учнів).

Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
18 травня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку