Адаптація як загальна властивість біологічних систем

Про матеріал
В розробку включена інноваційна методика, яка належать до інформаційно-комунікативних: blended-learning- технологія.
Перегляд файлу

jy tyjze yhj,gazhdf

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

МОГИЛІВ-ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ

ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.                                                                                                                        

Адаптація, як загальна

властивість біологічних систем

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ

З ДИСЦИПЛІНИ  “БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020

Автор:        Чорна С.А. -  спеціаліст вищої категорії, викладач-методист.     

 

Рецензент: Бартко Ж. В. –  спеціаліст  вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Методична розробка містить матеріали     

                                                    заняття  виду інтерактивна лекція із

                                                    застосуванням форм педагогічної майстерності

                                                    викладача з формування  наскрізних змістових

                                                   ліній та предметних компетенцій з дисципліни

                                                   “Біологія і екологія”.

                                                          Рекомендувати для викладачів

                                                   навчальних закладів  І-ІІ рівня акредитації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Розглянуто і схвалено на засіданні

                         циклової комісії  природничо-наукових

                         та загальноекономічних  дисциплін

                         Протокол №        від            2020 р.

                         Голова ц/к:                   /Носкова Т.А./

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

 

Завданням колективів ВНЗ є підготовка спеціаліста професійного та компетентного, що вимагає нового підходу в освіті, тому що компетентність побудована на поєднанні пізнавальних ставлень і практичних навичок, знань і вмінь, цінностей, поведінкових компонентів, тобто усього того, що можна мобілізувати для активної дії та за допомогою чого викладач реалізує наскрізні змістові лінії згідно програми.

 Компетентісний підхід на перше місце ставить вміння особи на основі набутих знань вирішувати проблеми, що виникають у різних ситуаціях. Специфіка заняття виду інтерактивна лекція полягає в тому, що студенти  здобувають інформацію самостійно на базі власного практичного і соціального досвіду  та креативних вмінь і навичок.

 В розробку включена інноваційна  методика, яка належать до  інформаційно-комунікативних:   blended-learning- технологія.

 Апробація та педагогічний  досвід  роботи переконує, що технологія змішаного навчання (blended  learning) є найбільш затребуваною та ефективною на сучасному етапі розвитку освіти, оскільки дозволяє продуктивно організувати час викладача і окремо взятого студента, поєднати традиційні базові психолого-педагогічні методики викладання  природничо-наукових дисциплін  та  досягнення в техніці, технологіях, виробництві, тобто модернізувати освітній процес.

Застосовуючи blended-learning технологію на заняттях з біології викладачі ефективно управляють навчально-виховним процесом, поєднуючи аудиторну та позааудиторну  роботу студентів, стимулюючи самостійну і групову діяльність, створюючи онлайн  підтримку для студентів.  Викладач та студенти працюють разом, тим самим забезпечуючи якість навчання і процес,  який мотивує до розвитку та самонавчання.

 Методична розробка навчального заняття  складена як фаховий  коментар, яким можуть користуватися викладачі та студенти в ході вивчення теми. Включає  інноваційні підходи до організації навчально-творчої діяльності студента - компетентного фахівця: план-конспект кожного етапу заняття починаючи з організації мотивації і закінчуючи рефлексією. А також: інструкції до опрацювання лекційного матеріалу на веб-сайтах, приклади проблемних та творчих завдань, завдання  для актуалізації, контролю та корекції знань, вмінь, навичок, інфографіку.

 Розробка містить елементи, що забезпечують розвиток емоційно-ціннісного ставлення до природи; сприяють науковому аналізу студентами системно-структурних і функціональних рівнів; формують картину екологічної реальності та соціальні цінності людини.

 

 

 

 

 

Навчально-методична карта заняття №  

      

                                                                                       Група________Дата

Дисципліна “Біологія і екологія”                                                                           

         

Тема заняття: Адаптація, як загальна властивість біологічних систем

 

Вид заняття: інтерактивна  лекція.

 

Тип заняття: засвоєння нових знань.

 

Методична мета: продемонструвати практичний досвід роботи над проблемою “Варіювання методів, форм, методичних прийомів навчання з метою діагностування і коригування навчальних досягнень студентів”.

 

Мета – сформувати:

Знаннєвий компонент:

  • оперувати термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал,
  • формулювати: принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;
  • називати основні властивості адаптацій;
  • наводити приклади адаптацій організмів до різних середовищ мешкання;

     адаптацій людини до різних умов проживання, адаптивного характеру

     поведінкових реакцій тварин;

  •   описувати адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання;
  •    характеризувати коадаптації організмів; типи біологічних ритмів:

     зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні,

     річні, багаторічні;

  •   пояснювати молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних

    систем; відносний характер адаптацій; біологічне підґрунтя правил Алена

    та Бергмана; генетичну основу формування адаптацій.

Діяльнісний компонент

-   визначати ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання;

  • розпізнавати приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми;
  •    порівнювати особливості терморегуляції пойкілотермних та

    гомойотермних тварини;  адаптації різних груп організмів до певного

    середовища мешкання;

  •    складати  схеми комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу

    життєву форму організмів;

  •    моделювати наслідки значного перекривання екологічних ніш

   конкуруючих видів;

 

Ціннісний компонент

  • робити висновок про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу,
  • дотримуватися правил  здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;
  • обґрунтовувати судження про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів,
  • виявляти ставлення до підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму.

Наскрізні змістовні лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток.

Предметні компетенції: навчальна, інформаційно-комунікативна, здоров’язбережувальна.    

 

Забезпечення заняття:

 

  1.  Електронний навчальний ресурс: Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський. – К.: Школяр, 2019. http://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-biologija-anderson-2019.pdf
  2. Тематичні тренувальні тести для підготовки до ЗНО з біології. Тема 15. Розмноження організмів. Тема 16. Розвиток організмів.

https://www.iznotest.info/biologiya-2/

  1. Наочні посібники: зразки живих об’єктів, збірка фотографій, мультимедійна презентація.
  2. ТЗН: мультимедійний проектор.

 

Структура заняття:

 

1 Організація заняття:

Метод: навіювання

Форма роботи: емоційне введення

- встановити психолого-педагогічний контакт з аудиторією студентів

 

Перегляд відео “Звуки природи”

https://www.youtube.com/watch?v=nS9x0cvQEGI

 

Викладач:

Ми раді бачити вас у нашій творчій лабораторії.

 

2. Підготовка студентів до вивчення нового матеріалу

 

2.1 Мотивація навчальної діяльності студентів

Метод: рефлексії, психолого-педагогічної підтримки роботи студента на занятті.

Форма роботи: переконання

 

Викладач

Професор філософії, стоячи перед своєю аудиторією взяв п’яти літрову скляну банку та наповнив її камінням, кожний не менший за три сантиметри в діаметрі. Після цього він спитав студентів : “Чи повною є банка?”

Студенти поглянули і відповіли : “Так, вона повна”.

Тоді він відкрив банку горошку та висипав горох у велику банку, струсивши її злегка. Звісно ж горошок зайняв вільне місце посеред каміння. Ще раз спитав професор студентів : “Чи повною є банка?”

Студенти подивилися і відповіли : “Так, тепер вона є повною”.

Тоді професор  взяв коробку з піском і пересипав пісок у банку. Звісно ж пісок зайняв повністю вільне місце, яке ще залишалося в банці між камінням та горохом. Ще раз професор спитав студентів : “Чи повною є банка?”

І вони відповіли : “Так, і цього разу безперечно вона вже є повною”.

Тоді професор з-під столу витяг великий келих води та вилив її у банку до останньої краплі, розмочуючи пісок.

Студенти засміялися.

Професор сказав їм: “А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка - це ваше життя. Каміння - це найважливіші речі у вашому житті: сім’я, здоров’я, друзі, свої діти - все те, що є необхідним, аби ваше життя завжди залишалося повним навіть на випадок, якщо решта загубиться.

Горошок - це речі, які для вас особисто стали важливими: робота, дім, автомобіль.

Пісок - це все решта, дрібниці.

Якщо спочатку заповнити банку піском, то не залишиться місця для горошку та каміння.

Так і у в ході вивчення біології, разом ми з Вами формуємо життєві вміння наповнювати власне життя важливими речами, які формуються на основі знань про власне здоров’я, психологічні особливості поведінки людини в дорослому житті. 

Завдання викладача навчити кожного з Вас розділяти “каміння”, “пісок” і “воду”.

Займайтеся насамперед "камінням", тобто найважливішими речами в житті; визначте ваші пріоритети: решта - це тільки пісок.

 

Примітка. Пояснити місце теми в системі дисципліни

 

2.2 Повідомлення теми, мети та завдань заняття

 

Викладач

Сучасна структура біології та екології включає три важливі напрямки, які

є “камінням” в житті людини:

  • збереження здоров'я;
  • забезпечення людства продовольством;
  • захист навколишнього природного середовища.

Дана тема узагальнює всі важливі напрямки з дисципліни та пояснює біологічні закономірності їх формування.

 

Структура теми

 

Тема

Вид

35

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій.

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

Інтерактивна лекція

36

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

 

Лекція проект

37

Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

Способи терморегуляції організмів.

Симбіоз та його форми.

Лекція проект

38

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування (наземно-повітряне середовище)

 

Практична робота

39

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування (водне  середовище)

 

Практична робота

40

Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів. Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

Кейс-контроль

41

Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

Тематичний контроль

Тематичний контроль

 

 

Тема заняття: Адаптація, як загальна властивість біологічних систем

 

Мета заняття: змоделювати поняття про адаптацію, як загальну властивість біологічних систем.

План заняття

 

  1. Принцип єдності організмів та середовища мешкання.
  2. Загальні закономірності формування адаптацій.
  3. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій.
  4. Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

 

2.3.Актуалізація життєвого досвіду і опорних знань студентів

Метод: тест-тренажер

 

Викладач

Вивчаючи розділ  “Біології і екології”  на тему “Розмноження та розвиток  живих організмів” ми з Вами набули первинних уявлень щодо дії середовища на живе тіло. Пропоную через тестові завдання   здійснити самоконтроль власного рівня сформованості біологічних і  екологічних уявлень та перевірити  рівень самопідготовки до ДПА.

 

Завдання тест-тренажеру

https://www.iznotest.info/biologiya-2/

 

3.  Вивчення нового матеріалу

Метод: blended  learning

 

3.1. Принцип єдності організмів та середовища мешкання

Форми роботи: бесіда, навчальний тренажер, робота з електронним навчальним ресурсом:

http://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-biologija-anderson-2019.pdf

с. 6-22.

 

Викладач

До біологічних систем належать складні системи різних рівнів організації. На кожному рівні виявляється властивість пристосовуватися до змін умов існування – адаптація. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. В основі адаптаційних процесів, що відбуваються на більш високих рівнях організації живого, лежать молекулярно-біологічні та клітинні механізми. У багатьох випадках зміни функціонування клітин пов’язані зі зміною активності певних генів. У багатоклітинних організмах функціонування клітин визначає діяльність органів і систем органів. Прикладами адаптацій організмового рівня може слугувати зміна поведінки тварин, будови або функцій у межах спадкової норми реакції за зміни умов існування (рис. 1, а). На популяційно-видовому та екосистемному рівнях організації живого адаптації можуть виявлятися як зміни чисельності організмів певних видів, зокрема популяційні хвилі, виникнення яких є результатом саморегуляції в екосистемах. Іншим знайомим вам прикладом екосистемних адаптацій є екологічні сукцесії. Дія природного добору за зміни умов існування спричинює еволюційні зміни та, як наслідок, появу нових видів організмів (рис. 1, б). Ці процеси пов’язані зі змінами зустрічальності різних алелів, що вможливлює перебудову генофонду популяцій.

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 1. Приклади адаптацій біологічних систем різних рівнів: а – організмового; б – популяційно-видового

 

 

Завдання 1

Виявом якої форми мінливості є сезонна зміна забарвлення хутра Вивірки звичайної? Поясніть механізм цього пристосування. На основі якої форми мінливості відбувалися процеси утворення зображених видів? Зміна забарвлення хутра у Вивірки звичайної впродовж року (особина влітку та взимку) Вивірка юкатанська Вивірка японська Вивірка сіра Вивірка звичайна

 

3.1.1 Демонстрація зразків  живих об’єктів

 

Завдання 2

Встановити форми пристосування зразків живих об’єктів до середовища існування. Змоделювати можливі наслідки  та  закономірності зміни в будові  в нових умовах середовища.

 

Завдання 3

Адаптації відбуваються на різних рівнях існування живої матерії. Пригадайте найнижчий та найвищий рівень існування живої матерії та змоделюйте приклад адаптації на кожному із рівнів, об’єднавшись у п’ять творчих груп.

 

Завдання творчим групам:

  • Молекулярний і клітинний рівні організації живої матерії.
  • Організмовий рівень організації живої матерії.
  • Популяційно-видовий рівень організації живої матерії.
  • Біогеонценотичний рівень організації живої матерії.
  • Біосферний рівень організації живої матерії.

 

Викладач

Більш детально розглянемо процес адаптації на молекулярному рівні.

Адаптація (від. лат. adaptatio – пристосування) – властивість живого пристосовуватися до змін умов існування. Можна виділити дві головні групи адаптаційних процесів. Одні є еволюційними та призводять до видозмін груп організмів у часі. Інші ж є переважно пристосувальними реакціями на рівні окремих організмів. Адаптація та гомеостаз. Біологічні системи перебувають у процесі обміну речовин з навколишнім середовищем, що забезпечує їх необхідною енергією й зумовлює здатність до самооновлення. Як результат, відбувається динамічне оновлення хімічного складу, за якого стан рівноваги досягається завдяки здатності біологічних систем підтримувати гомеостаз. ! Гомеостаз – сталість внутрішнього середовища біологічної системи, що досягається шляхом координованих реакцій, які вможливлюють відновлення рівноваги. Найбільш детально ви вивчали механізми підтримки гомеостазу на прикладі організму людини. Це забезпечується регуляторними системами: нервовою, гуморальною та імунною. Деякі з таких змін є порівняно короткочасними — наприклад, прискорення серцевих скорочень та дихання під час фізичної активності, які повертаються до норми після її припинення. Інші ж можуть бути більш тривалими — наприклад, збільшення внаслідок фізичних тренувань об’єму м’язових волокон і кількості в них мітохондрій.

3.2 Загальні закономірності формування адаптацій.

Форми роботи: навчальний тренажер, робота з електронним навчальним ресурсом:

http://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-biologija-anderson-2019.pdf

с. 6-22.

 

Завдання 4

Опрацювавши загальні закономірності формування адаптацій. Дайте означення понять: еволюція, боротьба за існування, природний добір. Які результати еволюції органічного світу?

Очікувана відповідь

Поява нових видів живих організмів.

 

Викладач

Пристосованість живих істот до умов навколишнього середовища була усвідомлена людиною ще в античні часи. Однак, аж до середини XIX століття це пояснювали початковою доцільністю природи. Загальні закономірності формування адаптацій. Наукове пояснення пристосованості живих істот дав Чарлз Роберт Дарвін, виклавши його в праці «Походження видів шляхом природного добору, або Збереження сприятливих порід у боротьбі за життя». Учений уважав, що пристосованість не є одвічною й абсолютною, а виробляється в процесі еволюції. Він розглядав еволюцію як процес незворотних змін будови та функцій організмів протягом їхнього історичного існування, наслідком якого є пристосованість живого до умов навколишнього середовища. У праці наголошено, що всі сучасні види є потомками вимерлих предкових форм. Дарвін наводив приклади різноманітних взаємовідносин між організмами та між організмами й умовами неживої природи, які назвав боротьбою за існування (рис. 3). Уступаючи в ці складні взаємовідносини, одні організми виживають, а інші – гинуть. Чому ж не всі мають шанс вижити? У природі існує протиріччя між здатністю організмів до необмеженого

 

Завдання 5

За текстом підручника:

Очікувана відповідь

Внутрішньовидова, міжвидова та боротьба з нейсприятливими умовами середовища.

 

  1.  Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій.

Форми роботи:  презентація інформаційного проекту та моделювання

 

Очікуваний результат

Властивості адаптацій. Адаптація біологічних систем до змін умов існування починається зі стресових реакцій – різними засобами, витратами, ресурсами компенсувати критичні зовнішні впливи. Адаптація є постійним процесом, який може бути спричинений як природними, так і антропічними чинниками. Адаптація є не лише здатністю біологічних систем реагувати на зміни середовища існування, але й здатністю цих систем активно впливати, змінювати та перетворювати саме середовище. Кожна адаптація корисна стосовно певної умови середовища. Корисність будь-якої адаптації залежить від умов, які майже не бувають абсолютно стабільними як у просторі, так і в часі

Відносний характер адаптацій. Відносність адаптацій у просторі і часі зумовлена тим, що в генетично гетерогенній популяції природний добір з багатьох випадкових різноспрямованих змін зберігає та нагромаджує ті з них, які мають пристосувальне значення. На певну біологічну систему може одночасно впливати декілька чинників середовища, підвищуючи адаптивність за окремою ознакою, але знижуючи її за іншими ознаками (рис. 6). Такі чинники як ізоляція, малий розмір популяції, дрейф генів, можуть призводити до зниження життєздатності біологічної системи, що також зумовлює відносність адаптацій. Дарвін підкреслював, що ступінь пристосованості організмів відносний – звичайно можливі й більш досконалі форми пристосованих до цього середовища. Це можна довести численними прикладами надзвичайно швидкого розмноження та широкого розповсюдження цілої низки видів тварин і рослин в абсолютно нових для них районах земної кулі, куди вони були випадково або зумисно завезені людиною (кролі в Австралії, кішки та собаки на островах Океанії, канадська елодея у водах Європи тощо). Усі ці види виникли в інших географічних районах, але виявилися більш пристосованими до умов нових для себе середовищ мешкання, ніж ті види, що здавна населяли ці території. Часто відносність адаптації ілюструють наявністю «некорисних» структур в організації біосистем, зокрема й рудиментарних органів. Однак з’ясовано, що різноманітні рудиментарні органи можуть мати певні функції, хоч би й відмінні від початкової. Доведено також, що рудиментарні органи можуть бути основою для еволюційного формування нових адаптацій.

 

 

 

3.4 Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

Форми роботи:  моделювання

 

Завдання 6

На основі власного досвіду та знань, здобутих в процесі вивчення теми, пояснити процес появи шкідливих звичок. Наприклад: до соленої їжі, до надмірного вживання солодощів, до тютюнопаління, вживання алкогольних напоїв, до пасивного способу життя тощо…

Очікувана відповідь

За механізмом адаптації виникають біологічні  та психологічні пристосування, формуються звички, а потім навички. Дані пристосування виникають на рівні одного тіла, популяції, а в майбутньому змінюється молекулярна основа механізму саморегуляції. 

 

 

 

4. Узагальнення систематизація  й корекція знань, вмінь, навичок Метод: дослідницький

Форма роботи: презентація проекту

 

4.1 Дослідження впливу алкоголю та солі на процес проростання та росту пшениці. 

Очікуваний  результат

Презентація дослідницького проекту.

 

  1. Рефлексія.

Бажаємо вам успіху!

Успіх це -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Підведення підсумків заняття, аналіз співпраці студентів.

Метод:  оціночно-корегуючий.

Форма роботи:  кейс-оцінка

 

6. Домашнє завдання:

Електронний навчальний ресурс: Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський. – К.: Школяр, 2019.

с. 6-22.

http://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-biologija-anderson-2019.pdf

 

Підготувати презентацію проекту на теми: ”Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види”, “Поняття про адаптивну радіацію.”,  “Екологічна ніша як наслідок адаптацій”.

 

 

 

Викладач             _________               Чорна С.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензія

на методичну розробку відкритого заняття

викладача Чорної С.А. з дисципліни “Біологія і екологія”

на тему  “Адаптація, як загальна властивість біологічних систем”.

 

 

Методична розробка відкритого заняття з дисципліни “Біологія і

екологія” на тему “Адаптація, як загальна властивість біологічних систем”,  розроблена  Чорною С.А.,  включає матеріали  досвіду роботи з проблеми “Варіювання методів, форм, методичних прийомів навчання з метою діагностування і коригування навчальних досягнень студентів”.

Робота містить методичний конструктор заняття у формі інтерактивної лекції. Інноваційні форми та методи роботи викладача, використані в конструкторі,  спрямовані  на розв’язання  методичної проблеми. Технологія змішаного навчання (blended  learning) є найбільш затребуваною та ефективною на сучасному етапі розвитку освіти, оскільки дозволяє продуктивно організувати час викладача і окремо взятого студента, поєднати традиційні базові психолого-педагогічні методики викладання  природничо-наукових дисциплін  та  досягнення в модернізації освітнього процесу.

В розробці  враховані нормативні та методичні  вимоги щодо відкритих занять з біології. Матеріали  пошукового інтернет-дослідження  подані   в  логічній  послідовності  відповідно до змісту навчальної програми, порядку організації  та нормативних вимог щодо використання ІКТ.

З метою корекції  навчального матеріалу викладачем запропоновані  різні види проблемних завдань, які дають можливість оцінити рівень предметної компетентності студентів з аналізу  та презентації інформаційних матеріалів  нового змісту.

Методичні  матеріали викладені державною  мовою, в доступній формі; супроводжуються мультимедійною презентацією, що активізує процес узагальнення  знань, сприяє формуванню наскрізних змістових ліній та предметних компетенцій.

Методичну розробку Чорної С.А.. на тему “Адаптація, як загальна властивість біологічних систем” рекомендувати викладачам  для  організації  і  проведення  занять  в  навчальних  закладах І-ІІ рівнів акредитації.

 

 

 

Рецензент:         _______________          Бартко Ж.В.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 червня 2022
Переглядів
4158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку