Артикуляційна гімнастика в роботі вчителя-логопеда

Про матеріал
Нетрадиційні методи артикуляційної гімнастики для дошкільних закладів освіти.
Перегляд файлу

НЕТРАДИЦІЙНА АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА

Нетрадиційна артикуляційна гімнастика широко представлена в роботах С. Коноваленко і В. Коноваленко. З нетрадиційних методів артикуляційної гімнастики можна відзначити наступні: вправи зі спринцівкою (автор - Новікова Олена Вікторівна), вправи із зубною щіткою, “смачна” артикуляційна гімнастика, вправи з соломкою, макарониною, печивом, сухариками і т.д.

В залежності від мети логопедичний масаж може бути розслаблюючим, стимулюючим, точковим (БАТ) або здійснюватися за основними масажними лініями. З невпинним розвитком логопедичної науки та практики з’являються все нові й нові технології, які допомагають педагогам при проведенні логопедичного масажу. В залежності від застосування того чи іншого інструментарію логопедичний масаж можна поділити на:

- зондовий, який здійснюється за допомогою спеціально розроблених логопедичних інструментів – зондів (постановочні зонди Л. Волкової,                Ф. Рау); масажні зонди Т. Воробйової, О. Крупенчук, О. Новікової,                       М. Хватцева; масажно-постановочні зонди “МіГ” Ю. Мікляєвої, універсальний зонд “Логоїжачок” С. Томіліної);

- логостимулонний, під час якого використовуються логостимулони (логостимулони-фіксатори та логостимулони-розтягувачі);

- зондозамінний, інструментами для якого стають різні види зондозамінників (“Ложки”, “Ріжки”, невеличкі пластмасові кульки, “Товкачик”);

- мануальний, який виконується руками; 

- вібральний, під час якого застосовуються логопедичні вібромасажери;

- щітковий, який проводиться зубними щітками чи інструментами, що нагадують їх своїми структурними ознаками.

Схема логопедичного масажу повинна спиратися на класичний масаж і досвід колег-логопедів, масажні прийоми повинні бути прості і доступні для виконання батьками дітей з порушеннями мовлення,  прийоми масажу не повинні викликати хворобливих відчуттів і негативних емоцій у дитини. 

Рівновага м’язів досягається міогімнастикою без використання допоміжних засобів і м’язової гімнастикою за допомогою додаткових пристосувань: активаторів для розвитку кругового м’яза рота, гумових кілець, вестибулярних пластин, міофункціональних трейнерів.

Міофункціональні трейнери, розроблені ортодонтами, коректують і попереджають орофаціальні порушення. Для міогімнастики при дизартрії застосовують вестибулярні пластинки з бусинкою. Бусинка є динамічним елементом, стимулюючим певні зони артикуляційного апарату і піднебіння. Щиток пластини розташовується між губами і зубами, анатомічно повторюючи форму щелеп. Логопед, в залежності від поставленого завдання при корекції звуковимови, опускає намистинку вгору або вниз, тобто, працює з м’язами кінчика або кореня язика, піднебіння.

При дитячому церебральному паралічі, різних формах дизартрії, коли у дітей спостерігається артикуляційна апраксія, виражена спастичність м’язів артикуляційного апарату, наявні гіперкінези язикової та мімічної мускулатури, доцільне використання гіпо- (кріо-масажу) та гіпертермії (термо-масажу) – контраст-термічного масажу. Така штучна локальна контраст-термія за допомогою спеціального обладнання дозволяє нормалізувати тонус м’язів мовно-рухового апарату та мімічних м’язів, що сприяє швидшому оволодінню дітьми правильним мовленням.

Масажери-прорізувачі застосовуються парами (один із них здатний нагріватися, інший – охолоджуватися) для контраст-термічного масажу, який дозволяє попередити прояви атрофії, нормалізувати тонус м’язів артикуляційної мускулатури, знизити надчутливість десен, язика, щік, покращує трофіку тканин, що надзвичайно корисно для дітей із ДЦП і різними формами дизартрії.

Робота над голосом починається після артикуляційної гімнастики  і масажу, розслабленням шийної мускулатури, спеціальних вправ з виконанням рухів у всі боки головою (м’язи шиї розслаблені) з одночасним промовлянням ланцюжків голосних звуків: і-е-о-у-а-и.

Велике значення для корекції голосу має активізація рухів м’якого піднебіння: ковтання крапель води, покашлювання, позіхання, промовляння голосного [ а ] на твердій атаці. Для голосоутворення велике значення мають рухи щелеп: відкривання і закривання рота, імітація жування. Використовують дрижачий рефлекс для щелепи: легкі постукуючі ритмічні рухи по підборіддю викликають рух нижньої щелепи вгору.  Використовуються також спеціальні вправи з опускання нижньої щелепи. Для зміцнення м’язів піднебінної змички використовуються вправи з чергуванням розслаблення її та напруження. Дитину просять до закінчення позіхального руху уривчасто вимовити звук [ а ], а при широко відкритому роті перейти від вимови звука [ а ] до звука [ к ], затримуючи повітря в роті під тиском. Увага дитини звертається до відчуття стану піднебінної змички.

Система вокалотерапії, що містить роботу м’язів і голосу,— шлях до міцного здоров’я без застосування ліків (вокалізація звука [а-а-а] стимулює роботу легень, трахеї, гортані, оздоровлює руки й ноги; звука [і-і-і] — активізує діяльність щитоподібної залози, корисна для лікування ангіни, поліпшує зір і слух; звука [у-у-у] — підсилює функцію дихальних центрів мозку та центра мовлення, усуває слабкість, млявість та корисна для лікування захворювань органів слуху; звука [м-м-м] із закритим ротом — позбавляє психічної втоми, поліпшує пам’ять і розвиває кмітливість. Такі проспівування доречно використовувати як сигнал перед зміною виду діяльності — це сприяє зосередженню уваги малюків.

Дихальна гімнастика сприяє розвитку дихальної системи, коригує мовленнєві порушення та поліпшує співочі здібності дітей. Нормалізація мовленнєвого дихання здійснюється шляхом:

- збільшення об’єму повітря, що вдихається, і того, що видихається з наступною вокалізацією видиху;

- формування диференціації носового вдиху та ротового видиху; подовження ротового видиху;

- вироблення ритмічності дихання в поєднанні зі спеціальними пасивно-активними рухами дитини.

Доречно використовувати елементи дихальної гімнастики                                  О. Стрельнікової та дихально-звукової гімнастики Р. Бройса, що має комплексний лікувальний вплив на організм. Дихальна гімнастика позитивно впливає на обмінні процеси, що важливо для кровопостачання, а також сприяє відновленню центральної нервової системи та виправляє порушення носового дихання; оздоровчі та фонопедичні вправи призначені для розвитку інтонаційного та фонематичного слуху, а також для розширення діапазону мовленнєвого та співочого голосу.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали для друку
Інкл
Додано
15 листопада 2022
Переглядів
1339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку