Авторська програма "Ключі Долі"

Про матеріал

В авторській програмі «Ключі Долі» розкривається проблема виховання дітей з використанням природніх психокорекційних засобів. Пропонуються розробки уроків для дітей (8 занять), де чітко відстежується роль сім'ї у формуванні гармонійного розвитку дитини. Заняття з елементами тренінгу можуть використовуватися в роботі соціальними педагогами, практичними психологами, класоводами та класними керівниками.

Перегляд файлу

На Всеукраїнський конкурс

авторських програм

практичних психологів і соціальних педагогів

«Нові технології у новій школі»

 

 

 

Номінація «Профілактичні програми»

 

https://cdn.pixabay.com/photo/2017/10/13/12/29/hands-2847508_960_720.jpg 

Авторська програма

 

«Ключі Долі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

соціального педагога

комунального закладу

«Луцька гімназія №4

імені Модеста Левицького

Луцької міської ради

Волинської області»

Дейнеки Юлії Валентинівни,

тел. моб.  +38(066) 367 02 89

shtelmahy@ukr.net


ЗМІСТ

 

Пояснювальна записка

3

Тематичне планування

9

Авторська програма занять «Ключі Долі»

10

Список використаних джерел

46

Додатки

48

Відеоматеріали

56

 


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Усе, чого тобі сей світ не дасть,

Знайдеш в душі своїй ясніше, краще:

Найвищу правду і найбільшу власть.

І. Франко

Сім’я та школа мають спільну мету виховати всебічно розвинену гармонійну особистість, здатну реалізувати себе у професійному, громадянському і сімейному аспектах.

Саме в сім’ї дитина засвоює основні норми моралі, опановує навички спільної праці, формує власні життєві плани, естетичні смаки, громадянську позицію. Батьки – найперші та найголовніші вихователі, які відповідають перед власним сумлінням, народом, державою за якість виховання своїх дітей.

Проте з кожним роком кількість неблагополучних сімей збільшується, у багатьох такі звичайні людські цінності, як любов, повага, взаєморозуміння, почуття відповідальності та родинного єднання відходять на другий план. Ми змушені констатувати факт: у наш час втрачається роль сімейного виховання і власне сім’ї як найбільш впливового фактору формування людини.

Але діти – продовжувачі не тільки батьківського роду, а й соціального ладу. І від того, які духовні та моральні цінності закладуть у їхні душі сім’я та суспільство, буде залежати майбутнє всього народу. Визначальна умова взаємодії батьків і педагога – вичерпне уявлення про зміст виховної діяльності один одного, можливості порозуміння щодо завдань і засобів виховного впливу заради благополуччя дитини, адекватність виховних дій до запланованого кінцевого результату.

Захистити дітей від сімейного неблагополуччя може система регулювання сімейного виховання. Організацію допомоги батькам, якщо вони мають бажання нею скористатися, здійснюють вчитель, школа на основі формування стосунків співробітництва, взаємодопомоги, взаєморозуміння.

Отже, педагогічне середовище розвитку дитини створюється в процесі сімейного виховання, залежить від типу сім'ї. Розуміння цього педагогами сприяє більш глибокому зв'язку з нею, пошуку можливостей щодо корекції сімейного виховання, підвищення педагогічної культури батьків, захисту дитини від несприятливого впливу неблагонадійної сім'ї.

Все більше зростає роль педагога у формуванні сімейних цінностей дітей. Але як це зробити, щоб дітям було цікаво і був результат? Саме тому використання різних природніх засобів на уроках а саме таких як казка, мультфільми, колискові пісні стає необхідним і має великий вплив.

Казкотерапія – це напрям практичної психології, який дозволяє формувати характер дитини, використовуючи для цього ресурси казки. Виховна сила казок відома людям з давніх часів, багато казок передавалися з вуст у вуста і давно отримали статус народних. Казки про правду і кривду, Івана-дурника, який перемагає ворогів кмітливістю, прекрасних і премудрих дівчат виступають свого роду чарівним дзеркалом реального світу. І власного, поки ще не відкритого внутрішнього світу дитини. Слухаючи казку, дитина вчиться розрізняти добро та зло, щедрість та жадібність, сміливість та боязливість, милосердя та жорстокість, відданість та зраду. Саме чарівні історії пробуджують творчу уяву та фантазію, допомагають перевтілитися в казкового героя, щоб разом із ним пізнавати життєві істини, знаходити вихід із різних ситуацій. Виховний ефект досягається без нотацій і моралі. Дитина отримує нові знання про світ і про саму себе природним шляхом. Переконаність, що добро обов'язково переможе, що можна завжди вирішити будь-яке завдання, залишаючись чесною і доброю людиною, позначається на характері дитини найкращим чином. Вона стає більш впевненою, сміливішою і рішучішою, цінує друзів і допомагає оточуючим.

Мультфільми допомагають дітям розвивати мову. Їхні герої збагачують дитячий лексикон, формують активний і пасивний словниковий запас. Завдяки мультфільмам дитина пізнає світ. Там розповідають про моря й океани, острови, тварин і рослини тощо. Це спосіб пізнати світ. Мультики розвивають у дитини логічне мислення, послідовність різних подій, причинно-наслідкові зв'язки, здатність зіставляти поведінку героїв зі своєю. Дають поштовх для розвитку креативності, уяви: дитина може продовжувати якісь сюжети, вигадувати казки.

Колискові пісні – це те найкраще, що створило і зберегло людство за свою багатовікову історію. Колискова пісня – особливий ліричний жанр у народній творчості. Несучи велику материнську любов, світло і добро, колискова стає свого роду оберегом на все життя. Колискова пісня подібна до молитви, у ній закладена дивовижна Божественна благодать.

Пропоную список розвиваючих мультиплікаційних фільмів, які можна використовувати в роботі психолога, соціального педагога під час проведення психокорекційних занять та для індивідуальної роботи з дітьми.

«Капітошка» – мультфільм про справжні дружні стосунки. Він вчить дітей, що завжди треба залишатись собою і йти за покликом серця, адже тільки тоді можна отримати задоволення від життя. Дуже веселий та позитивний мультик.

«Жив був пес» – мультфільм можна назвати класикою анімації українського виробництва, визнаної в усьому світі. Історія з приголомшливим гумором, у якій чудово представлено український побут, гостинність і дружбу.

«Про всіх на світі» – анімаційний фільм вчить дружити, поважати інших, бути терплячим до особливостей іншого.

«Як їжачок шубу міняв» – анімаційний фільм 1970 року творчого об'єднання художньої мультиплікації студії Київнаукфільм. Мультфільм про їжачка, незадоволеного своєю зовнішністю – про особливості та індивідуальність кожного.

«Казка про жадібність» – мультфільм про злу чарівницю Жадібність, яка готова була подарувати хлопчикові все, аби тільки він відмовився від своїх друзів.

«Некмітливий горобець» – історія про дружбу і взаємодопомогу. Про те, як маленький нетямущий горобець просив старших навчити розуму, і що з цього вийшло. За мотивами казки Лесі Українки «Біда навчить».

«Троє із Простоквашино» – мультфільм, у якому показується взаємопідтримка, взаємодопомога, дружелюбність. Також мультфільм можна використати для проведення занять з теми щодо рис характеру, адже кожен з героїв має свої особливості, переконання, погляди.

«Дівчинка і зайці» – мультфільм про дівчинку, яка рятувала зайців від холоду та лисички. Виховує такі якості, як дружелюбність, підтримка, доброта, взаємодопомога.

«Просто так» – позитивний мультфільм, у якому чітко відстежуються доброта, доброзичливість, емпатійність, підтримка. Відеоматеріали додаються

Актуальність програми визначається головною проблемою всієї системи освіти – створення умов для своєчасного повноцінного психічного, фізичного і духовного розвитку особистості кожної дитини. Нова концепція шкільного виховання передбачає орієнтацію усієї виховної роботи на особистість кожної дитини, здійснення індивідуального підходу, єдність педагогів, психологів і батьків. Одна з головних ролей у процесі формування особистості дитини належить учителю, який виховує в дітей почуття любові й поваги до своєї родини, дає можливість відчути комфорт і радість від родинного оточення і спілкування, учить взаєморозуміння, взаємодопомоги, закладає в учнів бажання виявляти увагу й повагу до рідних, творити добро, нести красу в дім своїми думками і вчинками.

Програма орієнтована на учнів початкових класів. Проте матеріал допустимий у використанні на виховних заходах для учнів середніх та старших класів. В основу організації та проведення занять покладено методику інтерактивного навчання. Різноманітні види роботи (мозкові штурми, інформаційні повідомлення, виконання групових та індивідуальних завдань творчого характеру, рольові ігри, ігри-розминки) сприяють активізації дітей під час занять. Під час проведення занять кожна дитина стає активним учасником.

Тренінгові заняття програми передбачають вправи, спрямовані як на самопізнання, так і на моделювання життєвих ситуацій, в яких можна попрактикувати певні ролі, моделі поведінки та зробити власні висновки, наскільки та чи інша поведінка сприяє досягненню цілей, побудові ефективних стосунків та є соціально прийнятною. Завдяки правилам роботи тренінгу таке практичне тренування відбувається в «безпечних» для дітей умовах.

Форми та методи робити, які використовуються в програмі:

Заняття з елементами тренінгу  – це специфічна форма взаємодії, що базується на  використанні методів інтерактивного навчання та спрямована на збагачення знань та формування практичних умінь учасників. В процесі тренінгу інформація засвоюється швидше, тому що діти мають змогу обговорити те, що є незрозумілим, поставити питання й одразу застосувати отримані знання на практиці, формуючи таким чином відповідні поведінкові навички.

Методи роботи з групою, які використовуються в програмі:

Мозковий штурм (брейнстормінг) допомагає  досить швидко зібрати максимальну кількість ідей чи поглядів відносно певної проблеми.

Робота в групах дає можливість за короткий час всім учасникам групи висловлювати свої думки і сприяє формуванню у дітей таких важливих якостей та умінь, як вироблення спільного рішення, аргументування своїх поглядів, терпимість до думок та позицій інших.

Інформаційне повідомлення дає можливість ознайомити учнів з новою, необхідною для подальшої роботи інформацією, яка допоможе їм глибше зрозуміти тему та зробити певні висновки. Тривалість інформаційного повідомлення на занятті не має перевищувати десяти хвилин.

Рольова гра – це своєрідна імпровізована вистава за сюжетом певної історії. Під час гри моделюються життєві ситуації, які мають особистісне значення для учасників.

Метод кейсів – учасникам надається можливість знайомства з ситуаціями, в основу яких покладено реальні чи уявні події. Аналіз цих ситуацій дає можливість учасникам ідентифікувати свою поведінку в описаних обставинах, шукати оптимальні шляхи вирішення проблем, описаних в ситуаціях.

Групова дискусія – це спільне обговорення проблемного питання. Дискусія дозволяє прояснити думки, позиції, та установки учнів під час безпосереднього спілкування.

Робота в колі. Під час використання цього методу всі учні висловлюють по черзі свої міркування щодо певної ідеї, події чи проблеми. Якщо хтось не готовий висловити свої думки,  то вчитель пропонує йому подумати, і робота по колу продовжується далі. Коли всі діти висловляться, педагог пропонує тим, хто пропустив свою чергу, поділитися міркуваннями з іншими. Коло має бути обов’язково замкнене.

Кількість занять – 8.

Тривалість занять – 1 год.

Інтенсивність (частота  проведення) занять – 1 раз в місяць, тривалість циклу 8 місяців. Програма «Ключі Долі» була апробована у 2017-2018 навчальному році.

Чисельність групи – 20-25 осіб.

Структура занять. Вступна частина кожного заняття налаштовує групу на спільну роботу, встановлює емоційний контакт між усіма учасниками.

Робоча частина – основне навантаження всього заняття. Вона складається з ігрових, тренінгових вправ, бесід, читання казок, перегляду та обговорення мультфільмів,  ігор для виховання сімейних цінностей.

Завершальна частина кожного заняття закріплює позитивні емоції, передбачає рефлексію, групове єднання.

Ресурсне забезпечення: олівці, фломастери, папір формату А4, маркери, мультимедійна дошка, ноутбук, фліпчарт, роздаткові матеріали, надписи, кольорові картинки, кольоровий папір, ножиці, торбинка, картки з описами проблемних ситуації, книжка В. Сухомлинського «Квітка сонця».

Вимоги до приміщення:

Проведення програми передбачає певні вимоги до навчального приміщення та його технічного забезпечення, а саме: площа аудиторії має відповідати чисельності групи; стільці для учасниць та ведучих мають бути розташовані по колу, за межами якого мають знаходитися столи для роботи груп; місця учасниць мають бути мобільними, столи та стільці доступними для переміщування; дошка для розміщення блокноту фліп-чарт; проекційна техніка (ноутбук та проектор) та екран;

Освітлення, температура повітря у приміщенні мають бути комфортними та безпечними для учасників програми.

Вимоги до спеціаліста, який впроваджує програму:

 

Має знати: концептуальні й методичні засади формування гармонійного розвитку особистості; вікові особливості дітей та підлітків, інтерактивні методи та особливості їх застосування.

Має вміти: чітко формулювати цілі заняття та його складники; ураховувати потреби й очікування учасників; дотримуватися рекомендованого плану уроків-тренінгів; організовувати активне обговорення; демонструвати мультимедійні презентації, правильно реагувати на складних учасників; організовувати зворотній зв’язок.

Має демонструвати: повагу і позитивне ставлення до дітей, бажання і прагнення працювати з ними;  готовність застосовувати інтерактивні методи навчання, які забезпечують активну участь кожного учня; творчу співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди; готовність не нав’язувати  свої погляди і цінності; готовність зрозуміти потреби і цінності дітей.

 

 

Мета програми:

  • виховувати в дітей почуття любові й поваги до своєї родини;
  • дати можливість відчути комфорт і радість від родинного оточення і спілкування, учити взаєморозуміння, взаємодопомоги;
  • відпрацювання навичок ефективного спілкування та вирішення конфліктних ситуацій в сім’ї;
  • профілактика конфліктних ситуацій в сім’ї;
  • закласти в учнів бажання виявляти увагу й повагу до рідних, творити добро, нести красу в дім своїми думками і вчинками.

Завдання програми:

  • створити атмосферу довіри і позитивний емоційний стан;
  • вчитись спілкуватись толерантно;
  • формувати у дітей уміння працювати в команді;
  • розвивати навички активного слухання, ефективного спілкування;
  • сприяти розумінню того, що сім’я це унікальне середовище, в якому кожна людина знаходить захист, підтримку, можливості для творчого розвитку і самореалізації;
  • вчити дітей створювати атмосферу взаємопідтримки та взаємодопомого;
  • розвивати вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних ситуацій;
  • сприяти розумінню необхідності міцних родинних зв’язків, важливості родинного єднання, формувати відчуття гордості за свою велику українську родину.

Очікуваний результат:

  • створення позитивного психологічного клімату;
  • закріплення уявлення про сім'ю та її членів, про доброзичливі відносини рідних людей;
  • формування у дітей мотивації до створення позитивного мікроклімату в сім’ї;
  • виховання любові і поваги до своїх рідних;
  • виховання загальнолюдських цінностей;
  • формування у дітей навичок ефективної комунікації, що, в свою чергу має стати підгрунттям попередження конфліктів в сім’ї, школі;
  • формування навичок проведення ефективного профілактичного тренінгу.

 

 


ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

 

 

з/п

 

Назва

заняття

 

 

Мета заняття

 

 

Кількість годин

1.

Ми у дружньому колі

Ознайомити учнів із структурою занять, метою їх проведення, правилами роботи в групі, формувати навички групової  взаємодії та сприяти розвиткові дружніх стосунків.

1

2.

Моя сім’я – моя колиска

Формувати ціннісно-моральні уявлення про сім’ю, вчити бути відповідальним за сім’ю, допомогти дітям усвідомити важливість і цінність традицій, реліквій сім’ї як складової культури.

1

3.

Ключі долі

Виховувати найважливіші загальнолюдські цінності, такі як доброта, чуйність, толерантність, милосердя, взаємодопомога і співпереживання; закласти в учнів бажання виявляти увагу й повагу до ближніх, творити добро.

1

4.

Мамин портрет

Створити дружню атмосферу, формувати дбайливе ставлення до мами, сприяти розумінню учнями важливості мами в житті, виховувати взаємопідтримку та взаємоповагу в сім’ї.

1

5.

Роль батька

Показати важливість батьківського часу для дитини та сприяти усвідомленню ролі батька на ціннісно-емоційному рівні.

1

6.

Дружня сім’я

Закріпити уявлення про сім’ю та її членів, про доброзичливі відносини між рідними людьми, про емоційний стан членів сім’ї, виховувати любов і повагу до своїх рідних, профілактика конфліктних ситуацій в сім’ї.

1

7.

Без сім’ї немає щастя на землі

Виховувати в дітей почуття любові й поваги до своєї родини, дати можливість відчути комфорт і радість від родинного оточення й спілкування, учити взаєморозумінню, взаємодопомозі, закласти в учнів бажання виявляти увагу й повагу до рідних, творити добро, нести красу в дім своїми думками і вчинками.

1

8.

Краса навколо нас

Формувати в учнів розуміння понять зовнішня і внутрішня краса людини, прагнення працювати над своєю внутрішньою красою, виховувати бажання бути красивим не тільки зовні, але й розвивати свою внутрішню красу.

1


Авторська ПРОГРАМа

«Ключі Долі»

із використанням різних психокорекційних засобів

 

ЗАНЯТТЯ 1

Тема: Ми у дружньому колі.

Мета: ознайомити учнів із структурою занять, метою їх проведення, правилами роботи в групі, формувати в учнів навички групової взаємодії та сприяти розвиткові дружніх відносин.

Завдання: ознайомити учнів із структурою занять, метою їх проведення, правилами роботи в групі; вчитися знаходити позитиві риси та особливості в інших людях; сприяти розвитку уваги учасників, зняттю тілесного напруження; створити позитивний емоційний клімат та комфортну робочу атмосферу; виховувати толерантне ставлення один до одного.

Ключові поняття: дружні відносини, взаємодія.

Під час заняття учні сидять у колі

План заняття

1. Організаційний момент (представлення педагога).

2. Вправа на знайомство «Веселий автопортрет».

3. Інформаційне повідомлення на тему «Ключі Долі» (ознайомлення учнів з метою та структурою курсу).

4. Прийняття правил роботи групи.

5. Гра-розминка «Арифметична гімнастика».

6. Гра «Добрі слова».

7. Підсумок заняття. Вправа на завершення «Термометр».

 

 

 

 

Хід заняття

1. Організаційний момент.

2. Вправа на знайомство «Веселий автопортрет».

Учасникам роздаються аркуші паперу форматом А4.

Педагог:

- Кожен з вас повинен намалювати веселий автопортрет. Ви можете використовувати під час роботи певні асоціативні символи, образи. На виконання завдання дається 5 хвилин. По завершенню – підпишіть малюнок словами з пісні, вірша, прислівя чи приказки, які б доповнювали автопортрет.

По завершенню роботи кожен учасник презентує свій малюнок.

Запитання для обговорення:

  •    Які почуття у вас викликало це завдання?
  •    Що ви відчували, коли малювали автопортрет?
  •    Чи було важко підібрати потрібний вислів до малюнка?
  •    Який портрет вам найбільш запамятався?
  •    Який вислів найбільш запамятався?
  •    Чи є малюнок подібний до вашого?

Після обговорення кожен член групи прикріплює свій малюнок на коркову дошку

Педагог:

Усі ми різні. Кожен з нас має свої захоплення, інтереси, неповторну зовнішність, особливий характер. Чи є щось, що нас об’єднує? Давайте проведемо маленький експеримент. Підніміть руки ті, хто любить слухати музику? Ті, хто має карі очі? А хто дратується, коли, щось не вдається?

 Так, є речі, предмети, емоції, події, що нас обєднують. На малюнках, що ви представили, можна також побачити багато спільного та відмінного. Одним з важливих моментів є позитивний настрій кожного малюнка, нехай це стане дружнім початком нашого подальшого спілкування. Лише у дружньому колі людей можна посіяти надію, виростити творчість та зібрати знання.

3. Інформаційне повідомлення «Ключі долі».

Педагог:

Одного разу вранці один рибалка з двома синами вирушив ловити рибу. Улов був гарним, і в полудень троє чоловіків були готові повернутися додому. Але коли вони почали витягати невід, раптово налетіла буря і повністю сховала з виду берегову лінію. А в той же самий час буря не пощадила і їх маленький будинок. Він запалав, вогонь спалив дотла їх житло та все майно. Коли рибалка з синами вибралися на берег, його чекала заплакана дружина, яка зразу розповіла чоловікові та дітям про нещастя, що спіткало їх родину. Але рибалка й бровою не повів. Жінка обурилась: «Чоловіче, ми втратили все, що в нас було, а тобі байдуже!» Тоді рибалка відповів: «Вогонь, який знищив наш будинок, виявився тим самим світлом, яке раптово виникло в тумані і вказало нам дорогу до берега».

Світло у вікні рідного дому. Які почуття воно викликає у вас? Що значать для вас сім’я, родина, близькі та рідні люди, що дали їм життя; отчий дім, сповнений турботи та ласки.

Традиції та обряди притаманні кожній родині. Навіть якщо ви вважаєте, що у вашій родині немає нічого подібного, швидше за все, ви трохи помиляєтеся. Адже навіть ранкове: «Привіт!» І вечірнє: «На добраніч!» Це теж свого роду традицією. Що вже говорити про недільні обіди всією сім'єю або колективному виготовленні ялинкових прикрас.

Це «щось» і є сімейні традиції. Згадайте, як ви любите приїжджати до бабусі на літо? Або відзначати дні народження великим натовпом родичів? Або наряджати ялинку разом з мамою? Ці спогади наповнені теплом і світлом.

Під час наших занять ми будемо говорити про сімейні цінності, про добрі справи, про дружбу, вчитимемось допомагати один одному, спілкуватись та жити. Заняття за програмою «Усе в твоїх руках» допоможуть вам більше дізнатись про сім’ю, вчитимуть правильно та толерантно вирішувати конфліктні ситуації у сім’ях, виховуватимуть поважливе ставлення до себе та до рідних а також дадуть можливість зрозуміти, яку роль в житті людей відіграють загальнолюдські цінності.

Педагог повідомляє, що учасники повинні завести зошити для роботи

4. Прийняття правил роботи групи.

Педагог:

Кожна людина керується законами держави, нормами та правилами суспільства, закладу в якому працює чи навчається. Як ви думаєте для чого це потрібно?

Для того щоб на наших заняттях кожен з вас міг відкрито висловлюватися, виражати свої почуття, погляди, не боявся стати обєктом критики, отримував інформацію і не заважав отримувати її іншим, ми повинні з вами прийняти правила групи. Правила – це закони групи, за якими ми житимемо протягом усіх занять.

Педагог вивішує плакат «Наші правила» у вигляді старовинного документу. Учасники висловлюються, правила обговорюються у групі та за згодою усіх учасників записуються на плакаті. По завершенню  педагог записує:

ці правила мають силу протягом усіх наших занять.

Оскільки, це документ, за яким ми будемо працювати протягом усіх занять, то я попрошу кожного з вас офіційно засвідчити його дієвість своїми підписами.

Учасники ставлять підписи під правилами у спеціально відведеному місці.

Орієнтовними правилами групи можуть бути такі:

  •    один говорить – інші слухають
  •    правило піднятої руки
  •    конфіденційність
  •    пунктуальність
  •    обговорювати дію, а не особу
  •    поважати один одного

5. Гра-розминка «Арифметична гімнастика».

Педагог:

Арифметична гімнастика – це лічба, яку ми виконуватимемо частинами тіла. Лічитимемо від одного до десяти. Спостерігайте за мною і запам’ятовуйте. Починаємо з одиниці. Отож:

один – малюємо рухом головою,

два – малюємо рухом правого плеча,

три – малюємо рухом лівого плеча,

чотири – малюємо рухом правого ліктя,

п’ять – малюємо рухом лівого ліктя,

шість – малюємо рухом правого коліна,

сім – малюємо рухом лівого коліна,

вісім – малюємо рухом правого носочка ноги,

девять – малюємо рухом лівого носочка ноги,

десять – малюємо рухом бедер

рухи повинні бути чіткі, точні і  нагадувати відповідні числа.

Після демонстрації учасники повторюють рухи за педагогом. Повільний темп гри переростає у швидкий. Гра повторюється 3-4 рази.

6. Гра «Добрі слова».

Педагог:

Зараз, ми проведемо гру в добрі слова. Але спочатку, я хочу вам розповісти про давній звичай одного індійського племені. Коли старійшини племені збирались на раду, вони говорили по черзі, яку встановлювали за допомогою красивої палиці. Ось, наприклад, як ця (педагог показує палицю, естетично оформлену художнім розписом). Та людина, яка тримала палицю в руках – говорила, а інші уважно слухали. Коли закінчувала промову, то передавала іншій людині, яка проголошувала промову і так далі. Ми спробуємо цю традицію на нашому уроці.

Отож, завдання: подумайте хвилинку над тим, які добрі й приємні слова ви скажете своєму сусідові справа, щоб той у відповідь посміхнувся. Єдина умова – слова не повинні повторюватись; говоритиме тільки той, хто триматиме палицю й далі передаватиме іншому.

Запитання для обговорення:

- Чи сподобалась вам гра? Чим?

- Чи приємно було брати у ній участь?

- Чи важко було підібрати добрі слова? Чому?

- Що було приємнішим: говорити добрі й приємні слова чи слухати їх? Чому?

7. Підсумок заняття. Вправа на завершення «Термометр».

Педагог:

- Що було цінним на занятті?

- Що запамяталося найбільше?

- Чому корисно особисто кожному відвідувати наші заняття?

Педагог вивішує плакат, на якому зображений термометр. Кожному учневі роздає тонкі смужки, вирізані із ліпкого стікера.

- На даному термометрі позначте, за допомогою смужки, температуру вашого настрою на даний момент.

Учасники прикріплюють смужки на відповідні поділки термометра (додаток 1)


ЗАНЯТТЯ 2

 

Тема: Моя сім’я – моя колиска.

Мета: формувати ціннісно-моральні уявлення про сім’ю, вчити бути відповідальним за сім’ю, допомогти дітям усвідомити важливість і цінність традицій, реліквій сім’ї як складової культури.

Завдання: сприяти розумінню того, що сім’я це унікальне середовище, в якому кожна людина знаходить захист, підтримку, можливості для творчого розвитку і самореалізації.

Ключові питання: сім’я, сімейні ролі, міцна сім’я.

 

План заняття

1. Вправа на знайомство «Я +сім’я».

2. Повідомлення теми заняття.

3. Перегляд та обговорення мультфільму «Івасик-Телесик».

4. Читання та обговорення казки «Золота куля».

5. Інтерактивна бесіда на тему «Традиції та реліквії моєї сім’ї».

6. Перегляд та обговорення відеоролика «Колискові світу».

7. Підведення підсумків заняття. Історія для натхнення. Вручення пам’яток для батьків.

Хід заняття

 

1. Вправа на знайомство «Я + сім’я».

На дошці висять ілюстрації до колискових пісень

різних народів світу (додаток 2)

Всім учасникам роздаються бейджі, на яких їм потрібно написати великими літерами своє ім’я, а також намалювати асоціативний символ (емблему) до слова «сім’я». Після цього учасники по колу називають ім’я і однією фразою пояснюють свій малюнок.

Варто зауважити, що учасники можуть писати на бейджах ті форми своїх імен, які їм найбільше подобаються. Наприклад: «Мене звати Юлія, але я хотіла б, щоб мене називали Юля». У моїй уяві «сім’я» асоціюється з сонцем, тому що, коли я з сім’єю мені тепло і затишно».

2. Повідомлення теми заняття.

Педагог починає заняття з запитання: «Що значить для кожної людини сім’я?». Він пояснює, що відповідь підказує слово «щастя». Всі ми розуміємо, якою б не була сім’я, її мета створення сімейного щастя. Ця мета ніколи не втратить своєї актуальності. Але завжди розуміння сімейного щастя буде різним. У давні часи слово щастя звучало як «со-участіє», тобто співучасть у справах, бідах і радощах інших людей. Саме сім’я надає людині перші зразки такої співучасті. Від сім’ї у спадок ми отримуємо зовнішні риси, певні характеристики темпераменту, риси характеру.

Поетичний образ сім’ї як єдності семи «Я» має надзвичайно багато неоднозначних трактувань. Адже в сім’ї кожний з нас має кілька ролей. Я – дочка (син), внучка (внук), сестра (брат), дружина (чоловік), мати (батько), невістка (зять), теща (свекруха), тесть (свекор), бабуся (дідусь). Ось скільки важливих ролей дістається на вашу долю, а в зв’язках із далекою ріднею – ще більше.

3. Перегляд та обговорення мультфільму «Івасик-Телесик».

Педагог підводить підсумки перегляду мультфільму. Подивившись цей мультфільм, кожен починає розуміти важливість теплих родинних стосунків та піклування один про одного. Тішить, що казка, де бореться добро зі злом, має гарний кінець, і родина залишається радісною і щасливою.

Мультфільм навчить дітей важливості турботи про близьких, що сім’я це місце, де син чи донька можуть завжди знайти захист, розуміння і підтримку; місце, де їх приймають такими, які вони є.

 

 

 

4. Читання та обговорення казки «Золота куля».

Педагог читає дітям казку.

Казка «Золота куля»

В одній далекій чарівній країні жили Король і Королева. Вони мали прекрасний палац і вірних слуг. Вони дуже любили одне одного і мріяли мати дитину.

Через деякий час у Короля і Королеви народився син. Він ріс дуже швидко. Малюк був маленьким сонечком для всіх, хто жив у палаці. Його навчали наймудріші вчителі, а він був уважним учнем. Маленький Принц любив бавитися у садку, слухати, як співають пташки, спостерігати за тваринами.

Минав час. Принц виріс і став розумним, сильним, добрим і красивим юнаком. Він відчув потребу мандрувати світом, подивитися, які люди є в інших країнах, яке у них життя. Принц сказав про своє бажання батькам. Король із Королевою засумували, дізнавшись про його намір. Та вони розуміли, що це дуже важливо для їхнього сина ї благословили його на далеку путь. На прощання Король із Королевою дали сину Золоту Кулю:

«Візьми її з собою. В ній уся наша любов до тебе і та радість, яку ти нам приносив». Принц подякував батькам, узяв Золоту Кулю і поклав її до кишені дорожньої куртки, поближче до свого серця.

Принц вирушив у дорогу. Він об’їхав багато країн, познайомився з різними людьми, побачив багато цікавого. Та скрізь, де б він не був, його зігрівало тепло Золотої Кулі.

Одного разу він їхав полем. Навколо нього літали метелики. Співали птахи – вони раділи, що через їхнє поле їде Прекрасний Принц. Пахло квітами та ягодами. І раптом на пагорбі він побачив Красивий Палац. Щось підказувало Принцу, що йому дуже важливо поїхати саме туди. І він скерував свого коня по стежці, що вела до Палацу. Коли Принц зайшов усередину, то був вражений величчю внутрішнього оздоблення Палацу. Все тут було зручно і красиво, немов хтось будував цей Палац саме для нього.

Золота Куля, яка весь час була коло його серця, затремтіла. Принц відчув тепло і зрозумів, що в цьому палаці він знайде щось дуже важливе для себе. Він пішов далі легкою і впевненою ходою: з Любов’ю в серці та радістю в душі.

Про що йшла мова в казці? (про сім'ю, батьківську любов, турботу, ласку, любов сина до своїх батька і матері).

Чому принц, коли поїхав з дому, почував себе так впевнено?

Акцентуйте увагу дітей на тому, що в «золотій кулі» була зосереджена вся батьківська любов, турбота, ніжність, доброта і ласка.

Що людині дає сім'я ? (Любов, піклування, турботу одне про одного, радість, спокій тощо).

Як ви почуваєте себе в колі вашої сім'ї?

Ваша сім'я, як і ваше ім’я, має свою історію. Історія сім’ї – це розповідь про те, як вона створювалася, де зустрілись ваші батьки, як познайомились, де живе сім'я, з кого складається тощо.

5. Інтерактивна бесіда на тему «Традиції та реліквії моєї сім’ї».

Педагог пропонує дітям проговорити, чи знають вони що таке традиції та реліквії, які традиції і реліквії є у вашій сім’ї.

Педагог звертає увагу на тому, як важливо знати свої сімейні традиції, свята, реліквії, чому потрібно їх знати, підтримувати і зберігати.

Традиція – історично складений і переданий із покоління в покоління досвід суспільного життя, норми поведінки, смаки.

Реліквії – предмет, який зберігається та вшановується в певної групи людей (сім’я, народ, держава).

Педагог підводить до підсумку, що однією з традицій є спів колискових і пропонує до перегляду відеоролик «Колискові світу».

6. Перегляд та обговорення відеоролика «Колискові світу».

Які колискові Вам сподобалися найбільше?

Чи сподобалась українська колискова?

Чи співають Вам батьки колискові?

Педагог підводить підсумок, що колискова пісня – особливий ліричний жанр у народній творчості. Колискова несе велику материнську любов, світло і добро, стає свого роду оберегом на все життя. Колискові пісні не втрачають актуальності, корисності і важливості і в наші дні, будучи важливою складовою у розвитку і вихованні позитивних якостей характеру майбутньої особистості.

7. Підведення підсумків заняття. Історія для натхнення.

Педагог підводить підсумки заняття, запитує, що сподобалося, які враження від проведеного заняття. Чи сподобався мультфільм і відеоролик, чим саме?

Жив в одному селі чоловік, і був у нього син. Якось батько й каже йому:

Слухай, сину! Живи так, щоб ти мав у кожному селі хату, на кожний день нові чоботи і щоб тобі всі люди кланялися.

Задумався син над батьковими словами і питає:

Як це, батьку, я можу поставити в кожному селі хату, купувати щодня нові чоботи і примусити всіх мені кланятися?

Засміявся старий і говорить:

Дуже легко, синку! Матимеш у кожному селі доброго товариша будеш мати і свою хату.

Щоб кожний день були нові чоботи, треба їх щовечора чистити, і на ранок вони будуть як нові.

І вставай, сину, рано раніше від усіх і йди на роботу. А йтимуть до праці люди, то всі будуть тобі кланятися і вітатися.

 

Педагог роздає подарунки батькам дітей –

пам’ятки «Десять заповідей для батьків» (додаток 3)


ЗАНЯТТЯ 3

 

Тема: Усе в твоїх руках.

Мета: виховання найважливіших загальнолюдських цінностей таких як доброта, чуйність, толерантність, милосердя, взаємодопомога і співпереживання, закласти в учнів бажання виявляти увагу й повагу до ближніх, творити добро.

Завдання: вчити дітей дарувати і прощати, творити добро, співпереживати.

Ключові поняття: добро, любов, підтримка.

План заняття

1. Вступне слово педагога.

2. Перегляд мультфільму за мотивами оповідання Марка Черемшини «Сльоза».

3. Обговорення мультфільму.

 

Хід заняття

1. Вступне слово педагога.

Серед нас є люди, які потрапили в непросту ситуацію. Інколи ми в силі зарадити, варто лише зупинитись. Тим більше на Різдво, коли дива можливі. Про диво і добро розповідає зворушливий та щирий різдвяний український мультфільм «Різдвяна казка» за мотивами оповідання Марка Черемшини «Сльоза». Пропоную вашій увазі до перегляду мультфільм.

2. Перегляд мультфільму «Різдвяна казка».

3. Обговорення мультфільму.

Питання для обговорення:

  •    Що ми знаємо про Святвечiр? Чому це свято таке важливе для українського народу?
  •    Що попросила сльоза дiвчинки в ангела?
  •    Якi позитивнi людськi якостi виховує ця казка?
  •    У чому повчальний зміст твору?
  •    У чому актуальність казки?

Різдвяна історія із Марусею завершилася позитивно. І ми повинні пам’ятати, що потрібно жити в мирі і злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки.

Будьте добрими, людяними, милосердними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі у щоденних клопотах, бережіть своє серце від усього злого. Всім нам не легко у сьогоднішній час, але пам’ятаймо, що поруч є люди, яким набагато гірше. А ми можемо хоч на крихту покращити їхнє життя своїм відношенням, усмішкою, теплим поглядом… Діти, пам’ятайте: все в наших руках.


ЗАНЯТТЯ 4

 

Тема: Мамин портрет.

Мета: створення дружньої атмосфери, формування дбайливого ставлення до мами, сприяння розумінню учнями важливості мами в житті, виховання взаємопідтримки та взаємоповаги в сім’ї.

Завдання: вчити дітей створювати атмосферу взаємопідтримки та взаємодопомого, розвивати в учнів уміння з повагою ставитись до мами як найдорожчої людини в світі.

Ключові поняття: мама, мамина любов, взаємоповага.

План заняття

 

1. Повідомлення теми заняття. Інтерактивна бесіда на тему «При сонці світло, при мамі – добро».

2. Робота в групах з казкою В. Сухомлинського «Сім доньок».

3. Письмова робота.

4. Вправа «Намалюй маму». Робота з малюнком.

5. Перегляд мультфільму «Мама для мамонтеняти». Підведення підсумку заняття.

Хід заняття

 

1. Повідомлення теми заняття. Інтерактивна бесіда на тему «При сонці світло, при мамі – добро».

Педагог повідомляє тему заняття.

Мама – це найдорожче, що є в нашому житті! Перший подарунок, який дає нам мама це життя, другий – любов, третій розуміння. Мати...Скільки приємних спогадів пов’язано з цим словом, скільки можливого і неможливого зробила ця жінка для нас. Руки та обличчя жінки-матері це те, що завжди заспокоїть, підтримає, збереже від будь-якого зла. Мати-Берегиня завжди поруч з нами.

Прочитайте дітям прислів’я: «При сонці – світло, при мамі добро».

Запитання для обговорення:

Що спільного між сонячним світлом і любов’ю матері?

На дошці малюється сонце материнської любові. Дітям пропонується перерахувати якості своїх мам, від яких їм стає тепло і світло. Всі перераховані якості записуються на променях сонця материнської любові.

Які прекрасні якості появились у вас під впливом промінців даного сонця?

Яким словами ви зустрічаєте маму, коли вона повертається додому?

2. Робота в групах з казкою В. Сухомлинського «Сім доньок».

Сім доньок

Було у мами сім доньок. Одного разу поїхала мама до сина в гості і повернулась додому тільки через тиждень. Коли мати зайшла додому, доньки одна за одною почали говорити як вони сумували за нею.

Я сумувала за тобою, як маківка по сонячній галявині, промовила перша донька.

Я чекала тебе, як суха земля чекає каплю води, промовила друга.

Я плакала за тобою, як маленьке пташеня плаче за пташкою, – промовила третя.

Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, щебетала четверта.

Ти снилась мені, як троянді сниться капля роси, промовила п’ята.

Я виглядала тебе, як вишневий сад виглядає соловейка, – сказала шоста.

А сьома донька нічого не промовила. Вона лише зняла з мами черевики і принесла води в мисці – помити ноги.

Питання для обговорення:

Чим саме сьома донька відрізнялась від своїх сестер?

Як ви думаєте, що тяжче, говорити гарно чи вчиняти гарно?

Подумайте і розкажіть, що саме кожна донька з казки могла б зробити для своєї мами?

Що ви робите для мами, коли вона стомлюється?

На дошці малюється ромашка, а в середині квітки пишеться слово «діти». Діти повинні перерахувати, чим і як вони допомагають мамі. Все перераховане дітьми записується на пелюстках ромашки. Виходить квітка допомоги мамі!

3. Письмова робота.

Складіть портрет своєї мами за наступними запитаннями:

На яку квітку схожа ваша мама?

Чим вона любить займатися?

Що її найбільше тішить?

Що найбільше її розчаровує?

Чого вона вас навчила, вчить чи хоче навчити?

Що вона вам дарує на свята та дні народження?

4. Вправа «Намалюй маму». Робота з малюнком.

Діти сідають за столи і малюють мамин портрет. Потім розповідають один одному про неї. Бажано малюнки не підписувати а на батьківських зборах запропонувати мамам обрати «свій портрет».

5. Перегляд мультфільму «Мама для мамонтеняти». Підведення підсумку заняття.

Педагог підводить підсумок, що мама – найдорожча, найкраща, найбільше про нас турбується, вона співає нам колискові, вона гріє своїм поглядом. Материнська любов – почуття, яке немає меж і не підпорядковується жодним правилам.


ЗАНЯТТЯ 5

 

Тема: Роль батька.

Мета: показати важливість батьківського часу для дитини та сприяти усвідомленню ролі батька на ціннісно-емоційному рівні.

Завдання: розширити і збагатити знання щодо ролі батька у становленні особистості дитини, розвивати вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних ситуацій.

Ключові поняття: батько, роль батька, любов батька.

 

План заняття

 

1. Повідомлення теми заняття. Вправа «Інтерв’ю».

2. Робота з казкою «Батько і син». Обговорення казки.

3. Робота з малюнком. Вправа «Три важливі слова»

4. Перегляд мультфільму «Батькова наука». Обговорення мультфільму.

5. Підведення підсумку заняття. Історія для натхнення.

 

Хід заняття

1. Повідомлення теми заняття. Вправа «Інтерв’ю».

Немає в світі кращих друзів,

Як я й мій рідний тато;

Ми любимось так дуже-дуже,

Що й годі розказати!

Мій тато добрий і ласкавий,

Всміхнеться – сонце гріє,

Він різні гарні гри-забави

Придумати уміє.

У вільний час книжки зі мною

Читає, оглядає

І мови рідної, дзвінкої

Щодень мене навчає.

Казки розказує чудово,

А знає їх чимало –

Й ловлю кожнісіньке я слово,

Щоб марно не пропало.

Улітку йдемо в парк гуляти,

А взимку – на санчата.

Любити Бога, зла цуратись –

Усього вчусь у тата.

Я кожного шаную тата,

Хоч як їх скрізь багато,

Та лиш таким хотів би стати

Розумним, добрим і завзятим,

Як мій, мій рідний тато!

Тато – важлива в житті людина, яка заслуговує до себе поваги, уваги і любові. Роль батька у вихованні дитини, не менш важлива, ніж материнська.

Уявіть собі, що ви кореспондент газети «Батьки і діти». Дітям пропонується взяти інтерв’ю в тата і записати його.

Питання інтерв’ю роздаються дітям на минулому занятті, як домашнє завдання (додаток 4).

Діти зачитують свої інтерв’ю. Відповіді записує педагог на дошці.

Запитання і завдання для бесіди:

Як повинен діяти батько в наступних ситуаціях:

- діти стали погано вчитися;

- діти захворіли;

- діти нагрубіянили мамі чи бабусі;

- у дітей день народження і т. д.

Як повинні вчиняти діти в наступних ситуаціях:

- батько захворів;

- у тата неприємності на роботі;

- тато поїхав у відрядження.

2. Робота з казкою «Батько і син». Обговорення казки.

Батько, повертаючись з десятирічним сином з поля, побачив на дорозі стару підкову і сказав синові: – Підніми цю підкову. – Навіщо мені потрібна стара підкова? – відповів син. Батько нічого йому на це не сказав і, піднявши підкову, пішов далі. Коли вони дійшли до околиці міста, де працювали ковалі, батько продав цю підкову. Пройшовши ще трохи, вони побачили торговців, які продавали вишні. Батько за гроші, що він виручив за підкову, купив у них багато вишень, загорнув їх в хустку, а потім, не озираючись на сина, продовжував свій шлях, зрідка з'їдаючи по одній вишні. Син йшов позаду і дивився з жадністю на вишні. Коли вони пройшли трохи, з рук батька випалу одна вишня. Син швидко нагнувся, підняв її і з'їв. Через деякий час батько впустив ще одну вишню, а потім іншу і став так упускати по одній вишні, продовжуючи свій шлях. Син не менше десяти разів нагинався, піднімав і їв упущені вишні. Нарешті батько зупинився і, віддаючи синові хустку з вишнями, сказав: – Бачиш, ти полінувався один раз нагнутись, щоб підняти стару підкову, а потім ти нагинався десять раз, щоб підняти ті самі вишні, які були куплені за цю підкову. Надалі пам’ятай і не забувай: якщо будеш рахувати легку працю тяжкою, то обов’язково натрапиш на ще тяжку роботу; якщо будеш незадоволений дрібницею, то втратиш щось велике.

Запитання для обговорення казки:

– Як би ви вчинили б на місці батька?

– Як ви думаєте, якби батько почав сварити сина, зміг би син зрозуміти свою помилку?

– Чи тяжко вам визнати свою помилку і виправитися, коли вас сварять?

– Яка мудра порада батька з казки допоможе сину в житті?

– Чи можете ви назвати свого батька своїм вчителем?

– Чого він вас навчає?

– Згадайте якусь пораду свого батька, яка допомогла вам в житті?

3. Робота з малюнком. Вправа «Три важливі слова».

Об’єднати учнів пропонує педагог за допомогою кольорів світлофору (червоний, зелений, оранжевий). Кожній команді пропонується зашифрувати в малюнках слова: «любов», «турбота», «доброта» (додаток 4). Команди презентують свої малюнки, інші учасники відгадують зашифроване слово і як це слово можна пов’язати з своїм батьком.

4. Перегляд мультфільму «Батькова наука». Обговорення мультфільму.

Ця історія сталася з молодим парубком Грицько. Ні в чому він ніколи не потребував, хоч його батьки були простими селянами, тому що і батько, і мати день і ніч поралися навколо нього і багато працювали. Одного разу його тато зробив вигляд, що захворів тяжкою хворобою. Він відмовлявся їсти і пити, поки його чадо не стане сам гроші в будинок приносити.

Дітям пропонується до перегляду мультфільм «Батькова наука».

Дітям пропонується обговорити мультфільм, що сподобалось в ньому, як вчиняв син по відношенню до батька, батько по відношенню до сина.

Підвести до думки, що повага, любов, розуміння до батька повинна бути основними у сімейних стосунках. Ми повинні з вдячністю ставитись до тата.

5. Підведення підсумку заняття. Історія для натхнення.

«Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає п’ятирічний син.

– Тату, можна в тебе щось спитати?

– Звичайно, що сталося?

– Тату, а яка в тебе зарплатня?

– Це не твоя справа! – обурився батько. – І навіщо це тобі?

– Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?

– Ну, взагалі, 50. А що?

– Тату, – син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима.

– Тату, ти можеш мені позичити 30?

– Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку? – закричав той. – Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері.

А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина: «Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?»

Згодом він заспокоївся і почав роздумувати: «Може йому й дійсно щось дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями, адже він у мене ще ні разу не просив грошей».

Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку.

– Ти не спиш, синку, – запитав батько.

– Ні, тату, – відповів хлопчик.

– Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив.

Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся.

– Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав усі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька.

– Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той.

– Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, – відповів хлопчик. – Тату, тут рівно 50. Можна я куплю годину твого часу? Будь ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з нами».

Я дякую вам і впевнена, що після сьогоднішньої зустрічі останні слова ніколи не промовить ваша дитина.

Рефлексія:

– Чи сподобалося тренінгове заняття?

– Що давалося виконувати легко?

– В чому виникали труднощі?

– Які емоції від заняття?


ЗАНЯТТЯ 6

Тема: Дружня сім’я.

Мета: закріпити уявлення про сім'ю та її членів, про доброзичливі відносини рідних людей, про емоційний стан членів сім'ї, виховувати любов і повагу до своїх рідних, профілактика конфліктних ситуацій в сім’ї.

Завдання: вчити дітей створювати атмосферу взаємопідтримки та взаємодопомоги.

Ключові поняття: сім’я, взаємопідтримка, дружня сім’я

 

План заняття

 

1. Повідомлення теми заняття. Інтерактивна бесіда з теми «Для чого клад, коли в сім’ї лад».

2. Робота з казкою «Казка про бочку» (болгарська казка).

3. Робота з малюнком.

4. Перегляд мультфільму за мотивами української народної казки «Ріпка».

5. Історія для натхнення. Медитативна казка «Чарівник».

 

Хід заняття

1. Повідомлення теми заняття. Інтерактивна бесіда на тему «Для чого клад, коли в сім’ї лад».

Попросіть дітей продовжити речення «В моїй сім’ї часто…». Запишіть відповіді на дошці і обговоріть з дітьми, що вони можуть зробити, щоб їх сім’ї проводили вільний час так, як подобається дітям.

Прочитайте прислів’я «Для чого клад, коли в сім’ї лад». Діти об’єднуються в дві групи (день/ніч). Одна сім’я відповідає від сім’ї, у якої є клад. Інша – від сім’ї, в якої є лад. Кожна група придумує, як вона вчинить у наступних ситуаціях:

у сім’ї хтось тяжко захворів;

дім, в якому жила сім’я, потерпів від землетрусу;

сім’я потрапила на безлюдний острів.

2. Робота з казкою.

Умираючи, старий батько покликав своїх п'ятьох синів і сказав:

– Діти мої, настала моя остання година. Послухайте, яку казку я розповім вам перед тем, як навіки закрити очі. Слухайте уважно, тому що я прагну, щоб ви мені розтлумачили її.

Сини не зводили очей зі свого батька. Старий оглянув їх і початків розповідати:

– Виріс у лісі великий дуб. Жолуді дощем сипалися з його могутніх галузей. Коріння його йшли глибоко у землю. Налітали на нього злі бурі, але нічого не боявся старий дуб. Одного разу у ліс прийшов тесля. Він оглянув поглядом дуб, засукав рукава, змахнув сокирою й прийнявся рубати дерево. До вечора він повалив дуб на землю, обрубав галузі, а колоду відвіз до себе у майстерню. Там зробив він з нього відмінні дошки. Восени до нього у майстерню прийшов бондар.

Він занурив дошки на віз і відвіз їх. У своїй майстерні бондар зробив з дощок клепки, обручі, днище й змайстрував більшу бочку. У цю бочку він щоосені наливав молоде вино й продавав його селянам для святкування весілля, іменин і поминань. Так він робив доти, поки бочка була міцна. Але одного разу один з обручів лопнув. Вино вилилося з бочки, і вона висохла. Коли бондар спохватився було вже пізно – клепки розійшлися й розпалися. Діти підхопили обручі й стали катати їх по вулиці, а господарка спалила клепки й днище колись міцної бочки.

Ось і розтлумачте мені цю казку! Задумалися п'ятеро братів, але ніхто з них не зміг розгадати батьківську казку. Тоді старий батько покачав головою й сказав:

– Молоді ви ще, тому й не догадливі. Я розтлумачу вам її зміст: ліс з великими деревами, що тягнуться до неба – це наша держава. Бочка – це сім'я, клепки – це ми, обручі – згода, а вино – радість і щасливе життя. Поки у сім'ї мир і згода, життя буде щасливим. Будинок, у якому немає згоди будинок, що пропащий! Бережіть обручі, діти мої! Старший син нахилився, поцілував руку старого батька й відповів:

– Спасибі тобі, батько, за мудру пораду. Ми будемо пам’ятати її, поки живі.

Запитання і завдання до казки:

Як ви думаєте, чому мудрець вирішив розповісти цю притчу своїм дітям?

Розкажіть, як сини використовували в своєму житті поради батька.

Перерахуйте основні якості, які необхідні членам сім’ї, щоб у неї завжди був мир і злагода. Педагог малює контури бочки, а на обручах підписує всі перераховані якості дітьми.

Яка з якостей найбільше необхідна вашій сім’ї найбільше. Розкажіть, як ви можете допомогти своїй сім’ї набути цю якість.

Наведіть приклад з життя, що жити в дружній і згуртованій сім’ї – щастя.

Якщо дитина виросла в дружній сім’ї, чи вплине це на його майбутню сім’ю?

3. Робота з малюнком.

Дітям роздаються аркуші паперу. Педагог пропонує уявити дітям, що всі люди на землі стали відмічати свято дружньої сім’ї Дітям дається завдання намалювати, як це свято буде проходити у вашій сім’ї. Малюнки можна презентувати. Наголосити дітям про важливість сім’ї в житті людини і записати на дошці цитату В. Сухомлинського: «Сім’я – це те середовище, де людина повинна вчитись творити добро».

4. Перегляд мультфільму за мотивами української народної казки «Ріпка».

Дітям пропонується до перегляду мультфільм за мотивами української народної казки «Ріпка».

Питання для обговорення мультфільму:

Чи сподобався вам мультфільм?

Чим саме?

Чи дружньою сім’єю були герої мультфільму?

Чи підтримували вони один одного?

Чи підтримують вас батьки, як саме?

Педагог наголошує на тому, що взаємопідтримка, взаємодопомога є дуже важливими в сім’ї. Важливо допомагати батькам, прислуховуватись до їх порад і йти разом до спільної мети – створення сімейного середовища, де пануватиме мир, злагода, любов, доброта.

5. Історія для натхнення. Медитативна казка «Чарівник».

Медитативна казка «Чарівник»

(автор Т. Зінкевич-Євстигнєєва)

Давним-давно це було. Жив на світі чарівник. Був він красивим і добрим. Важко сказати, скільки йому було років. У нього так блищали очі, що багато хто думав: «Він ще молодий». Але, поглянувши на його сиву бороду й волосся, говорили: «Він мудрий і літній чоловік». Цей чарівник умів робити те, що не вміли інші. Він розмовляв із деревами й квітами, тваринами й рибами. Він умів лікувати не тільки людей, але й тварин і рослин. Він знав, коли піде дощ чи сніг, коли буде спека чи вітер.

Багато людей приходили до нього за порадами. Ніхто не знав, звідки він прийшов, але говорили, що раніше він був звичайною людиною, таким, як усі.

Минали роки, а чарівник жив серед людей, і вони почували себе в безпеці поряд із ним.

Одного разу чарівник сказав: «Я дуже довго жив серед вас, настав час мені відправлятися в дорогу».

«Навіщо ти покидаєш нас, – відговорювали його люди, нам буде важко жити без тебе, без захисту й підтримки. Передай нам хоча б частинку своєї мудрості.»

«Погляньте навколо, – сказав чарівник, ви живете в прекрасному світі. Кожний день ви можете спостерігати, як встає й заходить сонце, як шумить вітер, як блищать краплинки роси, як потріскують поліна у вогнищі. Давайте на хвилинку затихнемо й прислухаємося. Все, що нас оточує – живе в своєму ритмі. Свій ритм має й кожен із нас».

Люди завмерли, закрили очі й почули, як дихає свіжо-виорана земля – рівно й спокійно; як шумить вітер – то сильніше, то повільно й лагідно. І головне, кожна людина відчула свій ритм: спокійне биття серця, вільне дихання... І раптом людей охопило відчуття, що з ними відбувається щось незвичайне.

«Щось казкове й чарівне знаходиться всередині нас», – здивовано сказали вони чарівникові.

«Здається, ви відкрили найбільшу мою таємницю, – посміхнувся чарівник, – адже чари – це вміння слухати й відчувати ритм, природи, всього, що нас оточує, жити у відповідності а ним. Треба тільки вміти прислухатися до себе, почути свій ритм і розбудити всередині себе Творця. Ось тоді й почнеться чудо».

Як же нам навчитися користуватися чарами?» – запитав дехто.

«Наприклад, можна уявити себе здоровим і щасливим, не дозволяти сумним думкам отруювати ваше життя. Через деякий час образ здоров'я й щастя  поселяться всередині вас, і ви почнете змінюватися.

Можна прислухатися й почути внутрішній ритм іншої людини, знайти спільне з вашим ритмом, і тоді кожний новий день буде приносити вам радість взаєморозуміння.

Можна навчитися бачити в кожній події урок для себе, тоді на зміну тривогам і хвилюванням прийде спокій і ясність».

Сказавши це чарівник відправився у дорогу. А люди залишилися, вони добре запам'ятали його слова. Жили, прислухаючись до свого внутрішнього ритму, й дуже скоро в них проснувся Творець. Спокійно і з любов'ю вони зустрічали кожний день, дарували іншим тепло й радість.

І зараз, якщо ми прикладемо руку до грудей, то почуємо спокійне биття свого серця, відчуємо ритм дихання... І Творець, який живе всередині кожного З нас, нагадає про себе теплою хвилею радості...

Домашнє завдання: Принести світлини найкрасивіших місць, де Ви побували?


ЗАНЯТТЯ 7

 

Тема: Без сім’ї немає щастя на Землі.

Мета: виховувати в дітей почуття любові й поваги до своєї родини, дати можливість відчути комфорт і радість від родинного оточення і спілкування, учити взаєморозуміння, взаємодопомоги, закласти в учнів бажання виявляти увагу й повагу до рідних, творити добро, нести красу в дім своїми думками і вчинками.

Завдання: сприяти розумінню необхідності міцних родинних зв’язків, важливості родинного єднання, формувати відчуття гордості за свою велику українську родину.

Ключові поняття: родина, взаємодопомого, повага, любов, щастя.

 

План заняття

 

1. Повідомлення теми заняття. Вправа «Асоціація».

2. Гра «Збери прислів’я».

3. Перегляд мультфільму «Жива іграшка».

4. Робота з казкою В. О. Сухомлинського «Для чого говорять «Дякую»».

5. Підведення підсумків заняття. Історія для натхнення «Як зберегти насіння».

Хід заняття

1. Повідомлення теми заняття. Вправа «Асоціація».

У кожного з нас є своя родина. Це найдорожчі нам люди, які нас найбільше люблять, жаліють. І ми їх також найбільше любимо, бо без них не уявляємо свого життя.

Батько й мати – найрідніші та найближчі кожному з нас люди. Від них ми одержали життя. Вони вчать нас людяності, доброти, милосердя, збагачують наш розум, укладають у наші вуста ласку. Родинне тепло, родинні уроки життя це те, що людина бере із собою в дорослі шляхи. Батько й мати своїм прикладом навчають працювати, творити красу, доброти, відвертості, щирості у взаєминах із людьми, навчають жити у правді й мирі, у злагоді.

Вправа «Асоціація»

У кожного своє уявлення про сім'ю. Які асоціації з цим словом виникають у вас?

  •    Якщо сім'я – це споруда, то яка ...
  •    Якщо сім'я – це колір, то який ...
  •    Якщо сім'я – це музика, то яка ...
  •    Якщо сім'я – це геометрична фігура, то яка ...
  •    Якщо сім'я – це настрій, то який …

2. Гра «Збери прислів'я».

Шануй батька й неньку – буде тобі скрізь гладенько.

Добрі діти – батькам вінець, а злі діти – батькам кінець.

Яке дерево – такі й квіти, які батьки – такій їхні діти.

Яка сім'я – такий і я.

Який дуб – такий тин, який батько – такий син.

Який кущ – така й калина, яка мати – така й дитина.

Мати одною рукою б'є, а другою гладить.

Батько краще догляне семеро синів, ніж семеро синів – батька.

Добре дитя, коли добрі батько й мати, коли в хаті лад.

При сонці тепло, при матері добре.

До людей по розум, до матері по серце.

У сокола і діти – соколята.

3. Перегляд мультфільму «Жива іграшка».

Дітям пропонується до перегляду мультфільм «Жива іграшка».

Після перегляду пропонується обговорення мультфільму з дітьми за наступними питаннями:

Які враження у вас викликав мультфільм?

Що сподобалось а що ні?

Чи гарно поводилась дівчинка з своєю новою іграшкою – зайцем?

Як ви думаєте, чого не вистачало дівчинці?

Скільки часу батьки проводять з вами?

Чи важливим є підтримувати один одного?

Підвести дітей до думки, що час який ви проводите з батьками є найцінніший. Ніякі іграшки не замінять живого спілкування. Ще можна наголосити на вмінні товаришувати з дітьми, взаємодопомозі, а також мотивувати дітей творити добро і пам’ятати, що роблячи добро воно обов’язково вернеться сторицею.

4. Робота з казкою В. О. Сухомлинського «Для чого говорять «дякую»».

Лісовою дорогою йшли двоє – дідусь і хлопчик. Було спекотно, захотілося їм пити.

Подорожні підійшли до струмка. Тихо дзюрчала прохолодна вода. Вони нахилилися, напилися.

– Спасибі тобі, струмок, – сказав дідусь.

Хлопчик засміявся.

– Ви навіщо сказали струмку «дякую»? – Запитав він дідуся. – Адже струмок не живий, не чує ваших слів, не зрозуміє вашої подяки.

– Це так. Якщо б напився вовк, він би «дякую» не сказав. А ми не вовки, ми – люди. Чи знаєш ти, для чого людина каже «дякую»? Подумай, кому потрібно це слово? Хлопчик замислився. Часу в нього було багато. Шлях стояв довгий ...

Питання і завдання до казки:

– Уявіть, що разом зі старим з казки ви гуляєте по лісу. Придумайте і розкажіть, чому вас може навчити мудрий старий.

– Перелічіть всіх, кого подякував хлопчик після розмови з дідусем.

– Як ви думайте, яке життя прожив старий з казки? Ким він працював?

– Як ваші мами і тати, бабусі і дідусі навчають вас бути вдячними?

 

5. Підведення підсумків заняття. Історія для натхнення «Як зберегти насіння».

Родина зігріває вас маминою піснею, батьковим напуттям, дідусевими казками, бабусиними вишиванками, незрадливістю рідного слова. Тож і ви, діти, говоріть до своїх рідних тільки добрі справи.

Педагог зачитує історію для натхнення і роздає пам’ятки для дітей «Допоможи зберегти сім’ю» (додаток 6).

Великий король хотів вибрати спадкоємця зі своїх трьох синів. Всі вони були близнюками, розумними і хоробрими, і вибрати було складно. Він порадився з мудрецем, і той дав йому ідею. Король попросив прийти всіх трьох синів, дав кожному сумку квіткового насіння і сказав, що відправляється в багаторічне паломництво. І хто краще збереже за час його відсутності насіння, той і стане спадкоємцем.

Перший син, недовго думаючи, поклав насіння в залізний сейф. Другий подумав: «Якщо покласти його в сейф, воно помре». Він пішов до магазину, продав його і вирішив купити таке ж, коли батько повернеться. Третій же син пішов у сад і висипав насіння скрізь, де було вільне місце.

Через три роки батько повернувся. Перший син дістав із сейфа мертве, закисле насіння. Батько сказав: «Це не моє насіння. Моє було здатне розквітнути, а це ніколи не зацвіте». Другий син кинувся в магазин, купив насіння і підніс його батькові. Але батько сказав: «Це не моє насіння. Я розводив рідкісний сорт». А третій син повів батька в сад, де цвіли тисячі квітів. І син сказав: «Це те насіння, яке ти мені дав. Як тільки воно дозріє, я зберу його і поверну тобі».

Ось мій спадкоємець! – проголосив король.

Любов подібна квітам. Любов не можна запасти або накопичити. Якщо вона зацвіла в тобі, то її потрібно віддавати. Чим більше ти її віддаєш, тим більше вона зростає.


ЗАНЯТТЯ 8

 

Тема: Краса навколо нас.

Мета: формувати в учнів розуміння понять зовнішня і внутрішня краса людини, прагнення працювати над своєю внутрішньою красою, виховувати бажання бути красивим не тільки ззовні, але й розвивати свою внутрішню красу.

Завдання: зрозуміти поняття «краса», з'ясувати для себе, що таке красиве і некрасиве; навчитися розрізняти зовнішню і внутрішню красу людини, навчитися помічати в людях і в собі красу, навчитися цінувати красу, бачити красу довкола себе, виробити в собі вміння бути красивою, зрозуміти, для чого потрібна краса.

Ключові поняття: краса, любов, душа, зовнішність.

План заняття

1. Презентація класу з теми «Найкрасивіші місця, де я побував». Вступне слово педагога.

2. Гра «Туристичне агентство».

3. Презентація «7 чудес України».

4. Вправа «Красиве-некрасиве».

5. Презентація «7 чудес світу». Підведення підсумків.

Хід заняття

1. Презентація класу з теми «Найкрасивіші місця, де я побував». Вступне слово педагога.

Перегляд презентації класу «Найкрасивіші місця, де я побував».

Як ви думаєте для чого ми подивилися дану презентацію?

Педагог:

Подивились дану презентацію невипадково. Адже тема нашого останнього уроку курсу має особливу назву «Краса навколо нас». Сама природа подбала про те, аби все що є в ній живим було красивим. Красивий ліс, що увібрався у зелені шати, красиве поле соняшників, що повернули свої голівки до сонця всюди присутня краса. Існує незаперечна істина «Краса врятує світ». Кожен розуміє по своєму, і залежить це від того, у чому саме він вбачає силу краси. Для когось краса – це квіти, для когось – море. Вона є скрізь, але не завжди її можна побачити.

То щ ж таке краса? Про неї так багато написано, нею захоплювалися в усі часи. Може це природа, може приваблива зовнішність, може душа а може любов і гарні вчинки та стосунки?

2. Гра «Туристичне агентство».

Педагог:

Всі ви їздили на екскурсії, відпочивали у різних місцях. Тому ви маєте як туроператори запропонувати мені куди б я могла поїхати, щоб побачити красиві місця, чому саме туди?

Педагог пропонує об’єднатись дітям в тур агентства витягнувши в чарівної торбинки кольорові надписи з висловами про красу (додаток 7).

Також можна обговорити як діти розуміють дані вислови про красу.

Обирається директор агентства, який буде презентувати  результати роботи.

3. Презентація «7 чудес України».

Педагог:

Дуже добре що ви знаєте гарні місця за кордоном, але ми живемо в Україні і у нас теж є дуже багато красивих місць. Відомий громадський і політичний діяч Микола Томенко, організатор та ініціатор акції загальнонаціонального проекту «7 чудес України» в номінації 7 природніх чудес України показав красиві та унікальні місця держави, в якій ми живемо. До таких 7 чудес увійшли:

  • Подільські Татри;
  • Мармурова печера;
  • Дністровський каньйон;
  • Гранітно-степове Побужжя;
  • Асканія-Нова;
  • озеро Синевір;
  • озеро Світязь.

Перегляд фрагменту з презентації «Шацькі озера»

Педагог:

Надалі ми започатковуємо традицію на кожному з уроків знайомитись з красивими місцями, які є в Україні.

4. Вправа «Красиве-некрасиве».

Педагог:

Тепер ми пограєм гру «Красиве-некрасиве». На екрані ви будете бачити картинки, якщо на вашу думку це красиво – плескаєте в долоні, некрасиво-тупаєте ногами (презентація з картинками додається у відеоматеріалах).

Обговорюються проблемні картинки, наприклад:

пірсинг – це біль, біль – це не красиво, у всьому є межа і міра, до прикладу коли дівчатка проколюють вуха;

тату – люди, які роблять тату часто не сприймають себе таким як вони є, цим самим бажають виділитись, потрібно любити себе такими, як ми є;

скульптура – все, що створив Бог, красиве;

старенька бабуся – можливо за зовнішніми ознаками вона некрасива, але давайте пригадаємо своїх бабусь. Ви любите своїх бабусь? Якщо любимо, це красиво.

Педагог:

То ж давайте підсумуємо, що ж таке краса?

Все, що сприяє росту і розвитку як на картинці дерева з корінням, то є краса, все, що веде до руйнування і деградації, до прикладу авіакатастрофи то є потворним, некрасивим.

Читання казки В. О. Сухомлинського «Найкрасивіше та найбридкіше».

Хлопчикові загадали в школі написати твір: «Що ти знаєш про найкрасивіше і найбридкіше». Довго думав Хлопчик і не міг утямити, що у світі найкрасивіше і що найбридкіше. Йому здавалося, що найкрасивіше це квітка бузку. А найбридкіше жаба. Пішов до Дідуся та й питає: справді це так?

Ні,сказав Дідусь. Найкрасивіше це людська праця. А найбридкіше те, що пускає цю працю на вітер. Іди, походи кілька днів по землі, й ти побачиш і те, і те.

Пішов Хлопчик. Іде полем. Бачить: поле пшеничне половіє, нива колосок до колоска.

Ось і є найкрасивіше, думає Хлопчик. Це ж людська праця.

Іде далі. Підходить до школи. Бігають діти, гуляють. Одна дівчинка їсть хліб із маслом. Не доїла, кинула шматок хліба на землю, до подруг побігла.

Це найбридкіше, збагнув Хлопчик. Адже вона пускає на вітер людську працю.

5. Презентація «7 чудес світу». Підведення підсумків.

Перегляд презентації «7 чудес світу»

Педагог:

То що ж ми можемо зробити, щоб навколо нас була краса?

Дуже добре, що ви діти приносили свої сімейні світлини, тобто ви там бачите красу.

Краса – це насамперед гармонія. Гармонія у всьому, у зовнішності, у природі, любові, стосунках. Краса проявляється в словах та вчинках людини, у її ставленні до інших. Краса – це те, що покращує людям життя, те, що приносить радість. Краса присутня в усьому, скрізь, варто тільки захотіти звернути на неї увагу.


Список використаних джерел

 

1. Аметова Є. Р.Про значення сімї у формуванні вільної особистості дитини / Є. Р. Аметова // Педагогіка і психологія. – № 2.2006.369с.

2. Виховуємо дитину разом: [добірка статей] // Психологічна газета. – 2006. – №23 – с. 1-32.

3. Веремій Л. Маленькі таємниці виховання дитини в українській родині / Л. Веремій; передм. О. Кондратюк. – К. : Поліграфконсалтинг, 2004. – 90 с.

4. Вайолет Оклендр. Окна в мир ребенка / Оклендр Вайолет. – Москва, 2007.

5. Дивна сопілка: Українські народні казки. – К., 1972. – с. 183.

6. Дарманський П. Ф. Обряд у житті людини / П. Ф. Дарманський. – К., 1974. – 45 с.

7. Энкельман. Преуспевать с радостью / Энкельман.М., 1993.396 с.

8. Киричук О. В., Формування в учнів активної життєвої позиції / О. В. Киричук. – К., 1983.

9. Кривопишина О. Сім’я як мікрочинник творчої особистості / О. Кривопишина // Обдарована дитина. – 2007.– №7. – с.60-63.

10. Ліщук В. Материнська школа. Щоб усі діти були щасливими / В. Ліщук; за ред. П. Осколова. – Чернівці, 2003. – 192 с.

11. Анн Л. Психологический тренинг с подростками / Л. Анн. – Питер, 2007.

12. Николаева Е. И. 111 баек для детских психологов / Е. И. Николаева.СПб. : Питер, 2008.150с.

13. Обухов Я. Л. Основы символдрамы / Я. Л. Обухов.К. : Главник, 2007.110 с.

14. Романець В. А. Психологія творчості: Навчальний посібник. 2-е вид., доп. / В. А. Романець.К. : Либідь, 2001.367с.

15. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський.К. : Радянська школа, 1978.268 с.

16. Скрипюк И. И. 111 баек для тренеров / И. И. Скрипюк.СПб. : Питер, 2009.175 с.

17. Соколов Д. Сказки и сказкотерапия / Д. Соколов – М. : Класс, 1999. – 288 с.

18. Сатир В. Як будувати себе і свою сім'ю / В. Сатир. М., 1992.192 с.

19. Скиннер Р., Клиз Д. Семья и как в ней уцелеть / Р. Скиннер, Д. Клиз.М. : Издательство Астрель, 2004.301 с.

20. Сарабейська М. Виховання дітей у сім’ї / М. Сарабейська// Розкажіть онуку. – 2006. – № 21-22. – с. 107-111.

21. Зинкевич-Евстигнеева Т., Тихонова Е. Проективная диагностика в сказкотерапии / Т. Зинкевич-Евстигнеева, Е. Тихонова. – Санкт-Петербург, 2003.

22. Ушинський К. Д. Людина як предмет виховання // Вибр. пед. тв.: В 2-х т. – Т. 2. – К., 1983. – с. 199.

23. Щербакова К., Григоренко Г. У сім’ї росте дитина: родина і становлення особистості / К. Щербакова, Г. Григоренко. – К .: Неопалима купина, 2006. – 238 с.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ


Додаток 1

https://st.depositphotos.com/3488585/4989/i/950/depositphotos_49898397-stock-photo-thermometer-window-raindrops.jpg


Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3

 

Десять заповідей батькам

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 4

 

Питання для інтерв’ю

 

Як ви вчилися в школі?

Які предмети ви любили найбільше?

Розкажіть про саму цікаву подію у вашому дитинстві?

Якими ви хотіли бачити своїх доньку чи сина?

Чого б ви не побажали теперішнім учням?


Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 6

 

ПАМ'ЯТКА

«Допоможи зберегти сім'ю!»

 

• Справжній син береже спокій батьків.

• Справжня дочка піклується про благо своєї сім'ї.

• Не можна байдикувати, коли батьки працюють.

• Не вступай в суперечки з дорослими.

• Не виражай невдоволення тим, що у тебе немає тої чи іншої речі.

• Не допускай, щоб батьки віддавали тобі все те, в чому вони самі потребують.

• Намагайся не робити того, що засуджують старші, ні на очах у них, ні десь в стороні.

• Не збирайся в дорогу, не попередивши старших.

• Не можна залишати рідну людину наодинці, особливо якщо в неї немає нікого, крім тебе.


Додаток 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДЕОМАТЕРІАЛИ

 

1

 

doc
Додано
4 вересня 2020
Переглядів
1092
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку