Департамент освіти і науки
Чернівецької обласної державної адміністрації
Новодністровська гімназія
Безсполучникове складне речення.
Смислові зв’язки між простими реченнями в безсполучниковому.
Розділові знаки
(План-конспект уроку в 11 класі)
Виконавець:
Процюк О.В.,
учитель української мови та літератури , спеціаліст вищої категорії, старший учитель
м. Новодністровськ
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення, інтонація, розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення, засоби зв’язку між його частинами, вдосконалювати вміння обґрунтовувати вживання розділових знаків; формувати навички творчо-пошукової роботи, розвивати критичне мислення, спостережливість; виховувати любов і повагу до краси рідного слова, усної народної творчості.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Обладнання: картки з кодуванням, підручник , опорні схеми , таблиця
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв і приказок, що мають будову безсполучникових складних речень.
Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення.
Текст: використання безсполучникових складних речень у тексті, творчій роботі.
Соціокультурна змістова лінія: прислів’я і приказки у житті.
Випереджаючі завдання : написати твір-мініатюру, в якому знайшло б пояснення прислів’я „ Рідна мова не полова: її за вітром не розвієш”.
Очікуваний результат
Після цього уроку ви зможете:
визначати безсполучникові складні речення;
його основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення;
правильно ставити розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення й обґрунтувати їх;
використовувати безсполучникові складні речення у власному висловлюванні.
відповідати на поставлені питання, досліджувати, відновлювати речення.
Хід уроку
Просим учнів:
ви не бійтесь правил граматичних.
Є у кожного до мови хист, -
не зубріть, а розумійте зміст.
Як зумієм правила ми з вами
виражати власними словами,
знань одразу збільшиться запас, -
вчитель просто не впізнає вас!
Д. Білоус
* кому? * крапку з комою?
* двокрапку? * тире?
VI. 1. Дослідження - відновлення – аналіз
*Утворіть народні прислів’я, дібравши з довідки другу частину. Код-відповідь запишіть. Довідка
1 Найшла коса на камінь.. А.... вона дасть урожай.
2. Літом пролежиш.. Б.... часом з квасом, порою з водою.
3. Землю поважай.. В.... коса не втне, камінь не подасться
4. Живемо так собі Г.... зимою з торбою побіжиш.
Код-відповідь : 1. ; 2. ; 3. ; 4. .
** Пояснити уживання розділових знаків.
*** Визначити смислові відношення в безсполучниковому складному реченні.
Твір - мініатюра, пояснення змісту прислів’я.
Зачитайте свій твір-мініатюру, в якому знайшло б пояснення прислів’я „ Рідна мова не полова: її за вітром не розвієш”
VI. 2. Дослідження – трансформація
Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісний вигляд цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки.
VI. 3. Пунктуаційний практикум (самоперевірка).
* Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть „Посієш вчасно збереш рясно”. І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
* Перевірка.(ланцюжок)
Додаткові завдання до цього тексту.
Картка № 1.
Доведіть, що це текст.
Картка № 2.
Повний синтаксичний розбір речення.
Прислів’я і приказки – стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу.
Картка № 3.
Робота зі словником.
Поясніть значення іншомовних слів : філософія, аспект
Картка № 4
Пояснити правопис слів : прислів’я, приказка, сконцентровано, розмаїття, багатовіковий .
VI. 4. Графічний диктант.
Слухаючи інтонацію безсполучникових складних речень, накреслити схеми.
V. Підсумок уроку.
Тестові завдання
Завдання 1-2 мають чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь
1. Виберіть безсполучникове складне речення із смисловими відношеннями між частинами:
Варіант 1 Варіант 2
причини протиставлення
A) Зійде сонце – утру сльози, ніхто не побачить (Т. Шевченко).
Б) Половина тих садів цвіте, половина осипається (Народна творчість).
B) Плаче стара мати, плаче жінка з діточками в нетопленій хаті (Т. Шевченко).
Г) Мені відкрилась істина печальна: життя зникає, як ріка Почайна (Л. Костенко).
2. Речення, що відповідає схемі (розділові знаки пропущено):
Варіант 1 Варіант 2
[]-[]. []:[].
A) Нема без втрати перемоги без горя радості нема (В. Сосюра).
Б) На годину спізнишся за рік не доженеш (Народна творчість).
B) Такий наш Йосип нема й не просить (Народна творчість).
Г) Спочатку в Тимка була думка піти додому потім злість запалила йому серце
3. Установіть відповідність між частинами складного безсполучникового речення До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою
Варіант 1 Варіант 2
1,3 2, 4
1. На годину спізнишся -
2. В Англії існує такий звичай:
3. Не шукай зайця в гущавині лісу
4. Так, вірю я:
A) він сидить на узліссі.
Б) тут буде місто.
B) за рік не доженеш.
Г) гість може зникнути непомітно, не прощаючись.
Прочитайте текст (окремі розділові знаки пропущено). Виконайте завдання 4-5 до нього
(1) Дрібні та круті гори від самої Росі покотились крутими хвилями. (2) На крутих горах, у глибоких долинах зеленіють дубові та грабові старі ліси.- (3) Увесь край густо закиданий великими селами містечками присілками та хуторами. (4) Села заросли старими садами великі черешні та груші зовсім закривають білі хати. (5) Ідеш селами, неначе густими лісами по обидва боки вулиць стоять сади стінами, як старі дубові ліси.
4. Позначте безсполучникове складне речення, у якому пропущено розділовий знак
Варіант 1 Варіант 2
кому двокрапку
5. Визначте:
Варіант 1 Варіант 2
стиль поданого тексту тип мовлення поданого тексту
6. Складіть безсполучникове складне речення за схемою:
Варіант 1 Варіант 2
[ ]:[ ]. [ ]-[ ].
VI. Домашнє завдання.
Виписати з поетичних творів української літератури безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пояснити розділові знаки, накреслити схему-модель до кожного речення.
Виконання тестових завдань
Своїм мовним багатством і змістом розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини? її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо.
Пропущено
А) кому Б) крапку з комою В) двокрапку Г) тире
І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
А) [ 1 ] : [ ]. Б) ( ), [ ] . B) [ ], ( ). Г) [ ] – [ ].
Прислів’я і приказки – стислі крилаті вислови : у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу.
Слова прислів’я і приказки є
А) однорідними додатками ; Б) однорідними підметами;
В) словосполученням ; Г) однорідними присудками.
4. У слові розмаїттям пишеться два тт , тому що
А) спільнокореневі слова пишуться тільки так.
Б) подвоєння приголосних унаслідок подовження відбувається перед я, ю, і в усіх відмінках іменників середнього ряду ІІ відміни.
В) у правописі слова допущено помилку.
Г ) немає відповіді.
5. Коли речення
Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на печі.
переробити на безсполучникове, то потрібно поставити
А) кому Б) крапку з комою В) тире Г) двокрапку
6. Установіть відношення між безсполучниковими складними реченнями
( розділові знаки випущено) та їх схемами – моделями.
1. Говорить ? шовком вишиває (Народна творчість)
2. Мир у світі таки буде ? його хочуть усі люди. (Народна творчість)
3. Грати словом ? долею грати. (Народна творчість)
4. Два голуби гуде ? голубка туркоче. (Народна творчість)
5. Стоїть явір над водою, на воду схилився ? сидить козак у неволі, тяжко зажурився. (Народна творчість)
6. З добрим поживем ? добро переймем, а з лихим зійдешся ? того й наберешся. (Народна творчість)
схеми – моделі зіставлення
а) [ ] : [ причина ]. б) [ умова] - [ ]. в) [ ], [ ]. г) [ ] - [ ]. д) [ ]- [ ], а [ ] - [ ]. є) [ ]; [ ].
Завдання № 1
Прочитати, визначити види складних речень, а потім перетворити їх у безсполучникові і записати, розставляючи розділові знаки.
(В. Боровий)
(В. Мисик)
Завдання № 2
Прочитати і записати речення, розставити розділові знаки.
Вказати смислові відношення між простими реченнями.
10. Тече вода з – під явора яром на долину пишається над водою червона калина.
11.Було ще рано сині роси зблискували на травах сонце заспане купалось на левадах.
Завдання № 3
Виправити пунктуаційні помилки, зробити потрібні пояснення.
Відповіді:
У 1 – му реченні замість двокрапки потрібно ставити кому, бо при спокійній, рівній інтонації частини безсполучникового речення рівноправні. Синтаксичні відокремлення близькі до сурядних єднальних.
У 2 – му реченні виразний відмінок умови або часу (якщо або коли стріну) а в такому випадку між частинами мови мусить бути тире.
У 3 – му реченні виразний відтінок відношень причинових (бо земля м’яка). Тому між частинами мусить бути двокрапка.
Завдання № 5
Вправа з ключами
Випишіть речення в такій послідовності: спочатку безсполучникові складні речення, в яких потрібно поставити двокрапку, потім ті в яких поставити тире. Розставте розділові знаки.
Ключ: підкреслити останню букву кожного речення, прочитаєте назву однієї з найулюбленіших квіток українців.
2. Осінь пензлем Левітана доторкнулась садів – жовтим золотом
багряним лист заграв, затріпотів.
3. Згадала околиці рідні: скрізь квіти рясні, ясна роса.
5. Він бачив: до Борислава пливли люди з гір і долин, з містечок і сіл.
Відповідь: Мальви
Завдання № 6
Поетична синонімія
Учні отримують віддруковані поетичні фрагменти, у яких замість вжитих авторами слів у дужках подано кілька синонімів. Той, хто швидко і правильно відновить вжите автором слово визнається переможцем гри.
Методична цінність.
Гра збагачує поетичний запас школярів, привчає користуватися словами – синонімами, шукати й використовувати для висловлювання найточніші відповідники, розуміти роль слова у процесі мовлення, важливість уживання слова, відповідно до значення, а також призвичаює дітей сприймати поетичне мовлення, розуміти його образність, відмінність від мовлення звичайного.
Рясна калина (кетягами, китицями, гронами)(червоніє, багриться,
багровіє).
(Лине, пливе, тягнеться)туман, білявий, як димок,
долина (самоцвітами, коштовностями, діамантами)іскриться.
Д. Луценко
Відповідь: струмок, гронами, багриться, пливе, самоцвітами.
(проривається, пророста, тягнеться) до сонця (блакитне, голубе, ясно – синє) стебло.
Зароста (доріжка, стежка, шлях) ранньою травою,
де моє (кохання, любов, залюбленість) вперше розцвіло.
Д. Луценко
Відповідь: тягнеться, голубе, стежина, кохання.
Ждуть його (обважнілі, важкі, дозрілі) жита,
(Дзвонять, перегукуються, перекрикуються) радісно далі туманній,
Мов (перейдені, пройдені, минулі) весни й літа.
Д. Луценко
Відповідь: вийшов, обважнілі, дзвонять, перейдені.
1