Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів. Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елем

Про матеріал
Мета: - освітня: ознайомитися з будовою електронною оболонок атомів хімічних елементів, пояснити поняття «орбіталь», «енергетичний рівень», «енергетичний підрівень»; - розвивальна: розвивати пізнавальну активність учнів, вдосконалювати навички виконання самостійних робіт; сформувати вміння учнів характеризувати хімічні властивості елементів за їх місцем в періодичній системі; - виховна: виховувати старанність, допитливість, інтерес до предмету, ініціативність.
Перегляд файлу

8 клас

Урок № 9

Тема: Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів. Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20.

Мета:

  • освітня: ознайомитися з будовою електронною оболонок атомів хімічних елементів, пояснити поняття «орбіталь», «енергетичний рівень», «енергетичний підрівень»;
  • розвивальна: розвивати пізнавальну активність учнів, вдосконалювати навички виконання самостійних робіт; сформувати вміння учнів характеризувати хімічні властивості елементів за їх місцем в періодичній системі;
  • виховна: виховувати старанність, допитливість, інтерес до предмету, ініціативність.

Матеріали та обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, робочі зошити, ручки, підручники, картки.

Очікувані результати: На кінець уроку учні вміють:

·        правильно вживати терміни з даної теми;

·        вирізняти потрібну інформацію при самостійній роботі з даної теми;

·        користуватися Пс більш глибше з урахуванням електронних конфігурацій;

·        чітко та обґрунтовано висловлювати свою думку наприкінці уроку.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (формулювати відповідь на поставлене запитання, робити висновки), Математична компетентність (створювати просторову уяву для складання будови атома; тлумачити схеми), соціальна та громадянська компетентності оцінювати й шанувати внесок видатних українців, зокрема вчених-хіміків, у суспільний розвиток.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

Організаційний етап уроку

Вчитель вітається з учнями, записує відсутніх до журналу.

І. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів

Індивідуальні завдання: (3 хв.) – 3 учні .

    Розрахувати кількість протонів, електронів та нейтронів в атомах

     елементів з порядковими номерами  7, 20, 29.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

               Електрон є дивовижною частинкою. Стан електрона в атомі можна

       описати з точки зору законів мікросвіту.

               Електрон – це мікрочастинка, яка має подвійну природу. З одного

       боку електрон має властивості частинки, а з іншого – властивості хвилі.

               Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості електрона,

       ми опишемо стан електрона в атомі; з’ясуємо суть понять: «орбіталь»,

      «енергетичний рівень», «енергетичний підрівень».

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Вчитель оголошує тему, мету уроку записує тему на дошці.

ІV. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

 

 

Властивості електрона

       Уявлення про будову речовини, у тому числі й про будову атома, пройшли складний шлях розвитку. Першим основоположним досягненням у вивченні внутрішньої будови речовини було створення моделі атома англійським фізиком Резерфордом (1911 р.). Ви вже знаєте, що атом за Резерфордом, складається з ядра й електронів, які рухаються навколо нього.

На той час електрони вважалися частинками. Але згодом стало відомо, що електрон виявляє властивості і частинки, і хвилі.  Крім цього, ще треба враховувати і те, що світ атома – це мікросвіт, де діють інші закони, не такі, як ми звикли в умовах макросвіту.

Електрон – елементарна негативно заряджена частинка, яка входить до складу атома.

Поняття «орбіталь»

Рух електрона в атомі неможливо описати певною траєкторією (неперервною лінією, яку описує матеріальна точка чи тіло під час руху). Розглядати можна лише деякий об’єм простору, в якому перебуває електрон (принцип невизначеності Гейзенберга). Він заповнює цей простір у формі хвилі, яку можна уявити як електронну хмару.

Атомна орбіталь – це простір, де найбільш імовірне перебування електрона.

       Енергетичний рівень – формують електрони з однаковим або майже однаковим запасом енергії.

       Крім руху в просторі поблизу ядра, електрон має свій власний рух – спін. Спрощено його можна уявити як рух навколо власної осі.

Спін електрона – стан електрона в атомі.

 

Форми руху електронів

 

Будова енергетичних рівнів атома

Рівень відповідає № періоду

Число орбіталей

Типи орбіталей на рівні

Максимальна кількість електронів на рівні

n

n2

s, p,d,f,g,h,i

 

1

1

 

2

2

4

 

6

3

9

 

10

4

16

 

14

5

25

 

18

6

36

 

22

7

49

 

26

V. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі

Заповнення орбіталей

Вчитель роздає учням таблиці.

VІ. Узагальнення й систематизація знань.

Тестування.

1) р-орбіталі мають форму:

    а) кулі;

    б) гантелі;

    в) еліпса.

2) енергію орбіталі визначає:

    а) головне квантове число;

    б) орбітальне квантове число;

    в) магнітне квантове число.

3) сукупність всіх орбіталей з одним і тим самим значенням n називають:

    а) енергетичний підрівень;

    б) енергетичний рівень;

    в) енергетична підоболонка.

 

VІІ. Підсумок уроку

Гра «Мікрофон»

Учням вчитель видає мікрофон, в який вони доповідають, що запам’ятали.

VІІІ. Домашнє завдання

4-9 балів: опрацювати матеріал § 7, ст. 38-43.

10-12 балів: доповідь «квантове число».

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
5151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку