Цикл уроків "Календарно-обрядові пісні"

Про матеріал
Цикл уроків містить конспекти та матеріали з теми: "Календарно-обрядові пісні", куди ввійшли пісні весняного, літнього та осіннього циклів, а також додаткові матеріали (презентації, відео, аудіо, теоретичний мінімум тощо). Усі додаткові матеріали розміщенні за покликанням: https://drive.google.com/file/d/1wQqGzaDcMVPluTEhN2bzcAjXP5HezibL/view?usp=sharing
Перегляд файлу

Тема:  Календарно-обрядові пісні, їх місце і роль в житті українців. Пісні весняного циклу

Мета: подати відомості про народні пісні загалом та календарно-обрядові зокрема, їх різновиди, з’ясувати особливості головних календарних обрядів українців весняного циклу, навчити дітей вдумливо і виразно читати пісня, визначати їх специфіку, пояснювати зміст; розвивати культуру зв’язного мовлення, послідовно висловлювати власні думки та почуття; виховувати любов та повагу до звичаїв та традицій власного народу.

Тип уроку: урок  засвоєння нових знань.

ТЛ: народна пісня, календарно-обрядові пісні, веснянки.

Мистецький контекст, міжпредметні зв’язки: зв'язок з музикою (календарно-обрядові пісні), народознавством (українські свята та обряди весняного циклу).

Наскрізна лінія: НЛ-2

Обладнання: підручник, малюнок морського берега, роздатковий матеріал (кораблики), аудіо- та відеоматеріали, проектор та мультимедійна дошка, ноутбук, колонки.

ХІД УРОКУ

Організаційний етап. Емоційна настанова на урок.

"До успіху"

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Повідомлення теми й мотивація навчальної діяльності.

"Загадково прекрасна і славна давнина України"… Вивченням саме цього розділу починається курс української літератури у 6 класі…

Про що, на  ваш погляд, ми будемо говорити?

3 яких джерел, крім книжок, можна ще дізнатися про давнину?

Чи можуть фольклорні твори розповісти про життя наших предків? Яким чином

Які завдання ви поставите собі на сьогоднішній урок? Напишіть їх на цих корабликах і прикріпіть до малюнка моря біля берега (на дошці). Адже ми вирушаємо у плавання по безкрайньому морю українських народних пісень.

(Записуємо число, тему уроку в зошит)

Актуалізація опорних знань

Пригадайте, що таке фольклор?

Які його особливості ви знаєте?

Назвіть відомі вам жанри усної народної творчості?

Опрацювання теоретичного матеріалу

Робота з підручником.

Виразне читання теоретичного матеріалу ст. 10-11.

Засвоєння понять з теорії літератури.

Записати в зошит основні терміни («пісня», «календарно-обрядові пісні»)

Робота з таблицею різновиди календарно-обрядових пісень.

(теоретичний мінімум)

Робота з відеоматеріалами.

Перегляд відеоролика «Українські традиції (весняний цикл)».

Діти назвіть різновид календарно-обрядових пісень, яким супроводжувалися свята цього циклу?

Що ж таке веснянки?

Ст. 12-13 читати.

Записати в зошит термін «веснянки» (з підручника).

5. Робота з текстом пісні «Ой весна, весна – днем красна»

5.1. Прослуховування аудіозапису.

5.2 Виразне читання пісні ст. 14

5.3 Бесіда за питаннями

Як ви гадаєте, чому текст прочитаної і прослуханої пісні дещо відрізняються?

Доведіть, що «Ой весна, весна — днем красна» є веснянкою.

Чому, на вашу думку, весну називають красною?

У чому особливість композиції пісні? Яка її роль?

Чому в пісні до весни звертаються як до живої істоти?

Що мається на увазі, коли говориться про весну, яка принесла літечко?

Знайдіть і прочитайте у тексті поезії про дарунки, що принесла весна.

Чому люди так раділи цим дарункам?

Які художні засоби під час  опису цих дарунків використані, яка їх роль?

Визначте тему та основну думку твору?

6. Опрацювання навчального матеріалу

Слово вчителя.

Символами-оберегами Весни були птахи – ластівка, соловей, жайвір і зозуля. Ластівка Весну розпочинає – вона має ключі, якими замикає Зиму на Залізній горі та відмикає двері Вирію для приходу Весни. Соловейко весну закінчує. Жайворонок – виспівує над полями, випрошуючи добру погоду. Господині, щоб задобрити весну, пекли тістечка у вигляді пташок і роздавали дітям. Із цими смаколиками діти вибігали на луки, у ліс і співали:

Пташок викликаю

З теплого краю:

- Летіть, соловейки,

На нашу земельку,

Спішіть, ластівоньки,

Пасти корівоньки!

Щодо символа зозулі, то її вважали провісницею людської долі, яка навесні починала «кувати-лічити» людям літа, ось чому образ зозулі так часто зустрічається у веснянках.

7. Робота з текстом пісні «Ой співала зозуленька»

7.1. Виразне читання пісні ст. 15

(Проведення за потреби словникової роботи за питаннями учнів. Рубрика «Будь уважним до слова» ст. 15 )

Багато слів пісні незрозумілі, адже твір записали 1994 року Ірина Колодюк та Наталія Олійник у с. Микуличин Івано-Франківської області.

7.2 Бесіда за питаннями

Чи відчули ви різницю у настрої цієї та попередньої веснянки?

Чому у пісні згадується саме зозуля?

Для чого люди прислуховуються до кукування зозулі?

Чому зозуля у творі названа товаришкою?

Вкажіть ліричного героя пісні.

Які художні засоби використані в поезії? Назвіть їх, наводячи приклади з твору.

8. Опрацювання навчального матеріалу

Слово вчителя

Багато веснянок співали під час танців та ігор. Окремі рухи цих танків нагадували оранку, сівбу руками, поління, а слова пояснювали рухи. Ці пісні прищеплювали любов до праці, пошану до хліборобського ремесла. Кожне свято зустрічі весни починалося та завершувалося так званим «кривим танцем» , під час виконання якого всі учасники ставали в ряд, взявшись за руки. Дівчина, яка йшла попереду «виводила кривий танець» — вела всіх за собою. Лінія, яка описували виконавці хороводу мала вигляд кривої, звідси і назва самого танцю. Кожен наступний учасник точно повторював лінію ходи попереднього.

9. Робота з текстом пісні «Кривий танець»

9.1. Перегляд відеоматеріалу «Кривий танець»

9.2. Бесіда за побаченим

Про що ця пісня?

Чи можна назвати її жартівливою?

З якою метою її виконували?

Чим будова цієї пісні відрізняється від попередніх?

10. Підсумки уроку. Рефлексія.

Складання сенкану (за опорною схемою) до одного з понять уроку: «пісня», «календарно-обрядова пісня», «веснянка».

11. Домашнє завдання

Ст. 10-17 читати, опрацювати літературні терміни в зошиті, знати цикли і жанри пісень.

Ст. 14 заповнити таблицю письмово.

Випереджувальне завдання для груп:

І група: календарні обряди,  пов’язані з русальними піснями

ІІ група: календарні обряди,  пов’язані з купальськими піснями

ІІІ група: календарні обряди,  пов’язані з жниварськими піснями.

 


Тема:  «Календарно-обрядові пісні літнього циклу»

Мета: ознайомити учнів із календарно-обрядовими піснями літнього циклу,  розглянути народні звичаї та обряди, їх особливості й яскраву самобутність; розвивати навички виразного читання, аналізу літературних творів; формувати читацький інтерес; виховувати повагу до прадавніх вірувань наших предків, їх звичаїв і традицій, загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: комбінований урок.

ТЛ: паралелізм, контраст, рефрен (повтор).

Мистецький контекст, міжпредметні зв’язки: зв'язок з музикою (календарно-обрядові пісні), народознавством (українські свята та обряди літнього циклу).

Наскрізна лінія: НЛ-2

Обладнання: підручник, , аудіо- та відеоматеріали, проектор та мультимедійна дошка, ноутбук, колонки.

Випереджувальне завдання: презентація заздалегідь підготованими учнями особливостей календарної обрядовості літнього циклу.

ХІД УРОКУ

Організаційний момент.

Перевірка готовності до уроку.

Музичне вітання (веснянка).

Перевірка домашнього завдання. Який жанр щойно почутого твору? Доведіть, вказавши на особливості.

Що таке пісня? Календарно-обрядова пісня?

До якого циклу почута пісня належить?

Які ще є цикли?

Перевірка наявності письмового завдання в зошитах.

Актуалізація опорних знань.

Вправа «Пароль»

Учні по черзі називають поняття, пов’язані з темою, таким чином «пропускаються» на урок.

Скажіть, які народні свята ми відзначаємо влітку?

Що ви знаєте про особливості їх святкування?

Повідомлення теми й мотивація навчальної діяльності (записуємо число й тему в зошит).

Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Ми продовжуємо працювати над календарно-обрядовими піснями,  сьогодні ми познайомимося з творами літнього циклу.

Нагадайте, які є їх різновиди.

Сьогодні на уроці присутні учні, які отримали випереджувальне завдання, підготувати повідомлення про традиції та обряди літнього циклу.

Робота над особливостями русальних пісень.

Виступ першої групи – обрядовість Зелених свят і Клечаної неділі (русальні пісні).

Читання художніх творів ст. 20.

Прослуховування аудіозапису русальної пісні «Веду русалку» у виконанні Ніни Матвієнко.

Аналіз творів.

Щойно ви почитали та почули зразки русальних пісень. Давайте разом визначимо їх спільні риси. Таким чином ми зрозуміємо, які особливості має цей різновид пісенної творчості.

Створення асоціативного куща «Особливості русальних пісень»

 

 

 

 

 

 

 

Робота над особливостями купальських пісень.

Виступ другої групи – Купальські обряди та їх особливості (купальські пісні).

Перегляд ілюстративного відеоматеріалу.

Читання художніх творів ст. 23.

 Перегляд відеоматеріалу на пісню «Ой на Івана, та й на Купала» (Театр пісні «Фламінго»), сучасну обробку пісні (Театр пісні «Джерела»).

Чи сподобались вам виконання пісні?

Яке сподобалось більше?

Про що свідчить наявність сучасного варіанту твору?

 Аналіз творів.

Заповнення таблиці на ст. 24.

 Робота над особливостями жниварських пісень.

Виступ третьої групи – жниварська обрядовість (жниварські пісні).

 Робота зі схемою «Різновиди жниварських пісень»

 

 

 Читання та аналіз художніх творів ст. 25-26.

«Маяло житечко, маяло» (прийом «Незакінчене речення»)

Це обжинкова пісня, бо…

Жнива завершилися успішно, адже…

У пісні є персоніфікований образ….

Вінок символізує…

«Чистім полі», «буйного вітеречку» –  це…

Основна думка пісні – 

«Ой у полі криниченька» (робота з підручником)

Усні відповіді на питання до тексту.

Робота над теоретико-літературними поняттями.

Скажіть, будь ласка, що допомагає зробити мову художніх творів більш виразною?

Які ви знаєте художні засоби мови?

Сьогодні ви поповните цей перелік ще кількома художніми засобами, запишіть їх у зошит.

Контраст – протилежне змалювання настроїв, почуттів і поведінки людей.

Паралелізм – художній засіб, при якому паралельно зображуються два і більше явищ із різних сфер життя, між життям людини і природою.

Рефрен (повтор) – рядок або кілька рядків, які повторюються у творі.

Завдання для класу:

І ряд шукає контрасти у вивчених календарно-обрядових піснях;

ІІ ряд шукає паралелізми у вивчених календарно-обрядових піснях;

ІІІ ряд шукає рефрени у вивчених календарно-обрядових піснях.

Підсумки уроку

Вправа «Кросворд»

К

у

п

а

й

л

о

 

Д

і

д

у

х

 

Р

у

с

а

л

к

а

В

і

н

о

к

 

 

 

Н

я

в

к

а

 

Слов'янський міфологічний персонаж, пов'язаний зі святкуванням літнього сонцестояння.

Назва останнього снопа при зборі врожаю.

Головна героїня пісень, що виконувалися на Зелені свята.

Український народний символ, який зустрічається в усіх обрядових піснях літнього циклу.

Міфічна істота, на яку перетворювалися молоді дівчата-утоплениці та душі дітей, які померли нехрещеними.

Оцінювання. Рефлексія.

Вправа «Доміно»

Календарно-обрядові пісня - ....  - …

Домашнє завдання

Ст. 18-27 читати, опрацювати літературні терміни в зошиті, знати особливості календарно-обрядових пісень літнього циклу. Вивчити одну пісню (на вибір).


Тема: «Календарно-обрядові пісні зимового циклу»

Мета: ознайомити учнів з піснями зимового циклу та обрядами, пов’язаними з цим періодом, показати урочистість і розмаїття творів; вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів та вміння їх аналізувати; виховувати доброту, щирість, бажання дарувати радість іншим.

Тип уроку: урок  засвоєння нових знань.

ТЛ: колядки, щедрівки, вертеп.

Мистецький контекст, міжпредметні зв’язки: зв'язок з музикою (творчість М. Леонтовича і П. Вільховського), народознавством (українські свята та обряди зимового циклу).

Наскрізна лінія: НЛ-2

Обладнання: підручник, аудіо- та відеоматеріали, проектор та мультимедійна дошка, ноутбук, колонки.

ХІД УРОКУ

Організаційний момент.

Перевірка готовності до уроку.

Перевірка виконання домашнього завдання.

Розказування текстів напам’ять.

Емоційне налаштування на урок. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

По небі знов розсипались зірки,

Мов крихти Сонця на сувої ночі,

Мов тиха ласка Божої руки,

Такі високі і такі урочі….

… Колись давно в Україні, в переддень Різдва, маленькі колядники ловили чарівним неводом найяснішу зірку в небі та, викувавши в кузні срібні дзвіночки, вирушили в далеку дорогу, щоб сповістити всім про народження Христа… Про дивовижне таїнство, що сповнює наші серця щирою радістю… Про найвеличніше священнодійство, з якого черпаємо особливу духовну наснагу: вірити, любити, прощати… Таке молитовно чисте і ніжно родинне….

Як ви гадаєте, про що ми говоритимемо на нашому уроці?

Актуалізація опорних знань.

Які зимові свята вам відомі? 

Що ви знаєте про колядування та щедрування? 

На яке свято співають колядки, а на яке — щедрівки? 

Чи доводилося вам бачити, як співають колядки чи щедрівки? 

Чи ви особисто брали участь у колядуванні або щедру-ванні? 

Як у вашій родині готуються до святкування Нового року та Різдва?

Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

Навчальна лекція з елементами бесіди.

Коли розглядати зимовий календар, то, мабуть, одним із найулюбленіших свят є свято Миколая. Адже кожен з нас полюбляє отримувати подарунки, а на це свято слухняні діти під подушкою знаходять гостинці, а неслухи –  різочки. Малеча розповідає святому про свої успіхи, співає пісні. Послухайте запис однієї з таких пісень.

Звучить запис пісні "Ой хто, хто Миколая любить" (дитячий хор "Медуниці" під керівництвом Н. Левицької)

У який час, на вашу думку, складено пісню? Підтвердіть цитатами.

Чи можна вважати цей твір патріотичним? Яка його основна думка?

Як співвідносяться слова й мелодія?

А що ви знаєте про цього доброго святого?  

Батьківщина святого Миколая – Мала Азія. Вихований батьками в любові до Бога, Миколай допомагав усім, хто потребував захисту. Своїми молитвами утихомирював бурю на морі, рятував хворих, постійно творив добрі справи. Усіх його чеснот і благородних вчинків не перелічити, тому святого Миколая називають ще Чудотворцем. Православна церква вшановує святого Миколая 19 грудня. Це веселе народне свято, яке особливо любить дітвора. Слухняні, побожні діти отримують у цей день подарунки. У незалежній Україні свято Миколая – одне з найулюбленіших у зимовому циклі.

Які ще зимові свята ви знаєте?

А які пісні виконують під час їх святкування?

Колядки та щедрівки — це обрядові пісні, які виконують під час новорічних та різдвяних свят. А чим відрізняється колядка від щедрівки знають не всі. Колядки виконують на Різдво — 7 січня, а щедрують — напередодні старого Нового року—13 січня.

Колядки — величальні пісні, які співають перед Різдвом Христовим. Історія колядок Як відомо, звичай колядування пов’язаний з днем зимового сонцестояння, яке наші предки називали святом Коляди. Коляда — це язичницька богиня, яка в цей день народжувала нове Сонце (Божича). Язичники проганяли злого бога, який хотів з'їсти нове Сонце, а потім ходили від хати до хати, щоб сповістити людям радісну новину. Із собою вони брали зображення нового Сонця — різдвяну зірку. Ця традиція збереглася й понині. Після прийняття християнства обряд колядування був приурочений до свята Різдва Христового, адже у християнстві Ісус Христос часто порівнюється з новим Сонцем, новою істиною. Із колядуванням тісно пов'язане таке явище, як вертеп — театралізоване дійство, у якому розповідають євангельську історію. Вертеп — це пересувний ляльковий театр. Давайте, подивимося, як це виглядало.

(Відеоматеріал про вертеп)

Щедрівки  це віршовані побажання добра, злагоди, успіху в новому році своїм рідним, близьким, гостям. Історія щедрівок   Щедрівки відрізняються від колядок своїм неодмінним приспівом «Щедрий вечір, добрий вечір, добрим людям на весь вечір». Щедрівки і колядки християнського циклу відзначаються своїм глибоким етичним змістом і великою мистецькою красою. Основні мотиви їх — християнська любов, милосердя, глибока пошана до матері. У щедрівках висловлюється побажання багатого врожаю, добробуту, приплоду худоби, доброго роїння бджіл. Тепер ви знаєте чим відрізняються колядки від щедрівок, а також історію їх виникнення.

Опрацювання теоретичного мінімуму.

Діти прослухайте пісню, яка є символом Різдва у всьому світі й носить назву «Колядка дзвонів» (звучить запис пісні).

Чи чули ви її раніше?

А тепер прослухайте ще один музичний твір. Звучить запис пісні "Щедрик, щедрик, щедрівочка" (у виконанні фольклорного ансамблю "Цвітень" під керівництвом М. Пилипчак).

Які ваші враження?

Як ви гадаєте, чому українська колядка «Щедрик…» так схожа на всесвітньовідомий твір?

Щедрик» – одна з найвідоміших українських мелодій, яка давно стала символом Різдва у різних куточках планети, поруч із ялинками, ярмарками, глінтвейном і знаменитим комедійним фільмом «Один удома». Але що нам відомо про неї?

«Щедрик» називають однією з найдавніших мелодій, серед тих, що нині відомі й популярні. Хтось каже, наче він народився ще за часів язичництва, інші ж стверджують, що основою святкової пісні стала легенда про народження Ісуса Христа: в ніч народження Божого Сина кожен дзвіночок у світі дзвенів на його честь. Загалом, історія «Щедрика» давня, цікава й багата на різні інтерпретації.Коли витвір українського народу здобув світову славу? Це відбулося на початку ХХ-го ст. завдяки таланту знаного українського композитора й диригента Миколи Леонтовича. Він є автором аранжування. Від української прем`єри твору нас відділяє майже ціле століття: «Щедрик» уперше прозвучав у 1916-му році у виконанні хору Київського університету.

Вже через п`ять років відбулася американська прем`єра пісні. 5-го жовтня 1921 року українську мелодію почув нью-йоркський Карнегі-Хол. Відтоді й почалася слава «Щедрика». У 1936-му році було написано англійський текст – той самий «Carol of the Bells». Автор – Пітер Вільховський, диригент симфонічного оркестру радіо NBC (National Broadcasting Company).

(перегляд портретів видатних музикантів)

Зачитування тексту щедрівки на ст. 32

Бесіда за змістом прочитаного

Які враження у вас виникли під час прослуховування пісні? 

Як ви гадаєте, які дії виконувалися щедрівниками під час виконання прочитаних пісень? 

Знайдіть у текстах пестливі слова.

Знайдіть у текстах епітети. 

Назвіть порівняння, які використано в текстах пісень.

Чи звернули ви увагу на повтори в тексті, як ми називаємо такий художній засіб?

Особливий різновид повтору – це анафора. Запишіть визначення цього терміна з підручника на ст. 29 та запам’ятайте його.

Самостійно прочитайте колядки, вміщені у вашому підручнику.

Робота з текстом пісні «Добрий вечір тобі, пане господарю!»

Прослуховування пісні

Бесіда за змістом прочитаного

Яке враження викликала у вас музика? 

Як ви гадаєте, пісня належить до колядок чи до щедрівок? Обґрунтуйте свою відповідь. 

До кого звертаються в пісні? 

Про які три свята йдеться в колядці? 

Що вам відомо про свято Василя? 

Що ви знаєте про Водохреще? 

Пригадайте, що таке рефрен. Знайдіть у тексті приклади рефрену.

Робота з текстом пісні «Нова радість стала».

Прослуховування пісні «Нова радість стала».

 Робота над змістом прочитаного

Чого люди просять у пісні? 

Про які риси вдачі українців свідчить таке вболівання за долю рідної країни? 

Чи є в піснях рефрен? Наведіть приклади. 

Яких гараздів для господарів прохають колядники в пісні «Нова радість стала»?

Підсумки уроку

Літературна вікторина «Наскільки ти уважний»

Який музичний інструмент прославляє Ісуса Христа в пісні «Нова радість стала»? (Гуслі) 

 Яких тварин і птахів згадано в щедрівці «Щедрик, щедрик, щедрівочка»? (Овечки, ластівка) 

Чого бажають Україні в колядці «Ой хто, хто Миколая любить»? (Слави і волі) 

Що таке вертеп? (Ляльковий театр)

Оцінювання. Рефлексія.

Вправа «Мікрофон»

Найцікавішим для мене було…

Найважче було…

Найбільше запам’яталося…

Домашнє завдання

Читати і відповідати на питання ст. 28-36;

Питання № 1 до тексту пісні «Засівна» на ст. 36 письмово.

вивчити одну пісню зимового циклу напам'ять;

 

Тема: «Споконвіку була Пісня...»

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про календарно-обрядову             поезію і пов’язані з нею звичаї та обряди українців; розвивати навички самостійної пошукової роботи, роботи в групах над проектом, акторські здібності; виховувати естетичні смаки, пошану до культурної спадщини свого народу, почуття патріотизму

Тип уроку: урок-вікторина  (систематизація та узагальнення знань)

Мистецький контекст, міжпредметні зв’язки: зв'язок з музикою (народна пісенна творчість), народознавством.

Наскрізна лінія: НЛ-2

Обладнання: підручник, цифровий ресурс «Календарно-обрядові пісні», опорний конспект, аудіо- та відеоматеріали, проектор та мультимедійна дошка, ноутбук, колонки, м’ячик.

Хід уроку

Організаційний момент.

Перевірка готовності до уроку.

Перевірка виконання домашнього завдання.

Розказування текстів напам’ять.

Перегляд наявності в зошитах письмового завдання.

Емоційне налаштування на урок. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Кажуть: якщо хочеш зрозуміти душу народу, її потаємні глибини, неповторну індивідуальність – вивчай народні пісні. Пісня - це чудове поєднання слова й музики; вона духовне обличчя нації.

Відомо, що український пісень записано понад 200 тисяч, і цим далеко не вичерпується пісенне багатство нашого народу. Жодна інша нація у світі не може похвалитися такою кількістю пісень. Здавна пісня виражала радість чи смуток, сподівання, мрії народу про майбутнє. Дуже часто, на жаль, українська пісня піднімалася з колін, змушувала повірити в себе, у свою силу та красу.

Епіграф до уроку:           Пісня така ж давня, як і мова.

О. Потебня

Розкажіть, як ви розумієте слова відомого мовознавця Олександра Потебні?

Чи згодні ви з його думкою? Свою відповідь обґрунтуйте.

Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми продовжимо говорити про календарно-обрядові пісні, підсумуємо і узагальнимо власні знання з теми.

(учні записують число, тему, епіграф) 

 Узагальнення та систематизація вивченого.

 Слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок,

До пісні сьогодні ми зробимо крок,

Із піснею ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітає у клас.

Знає про неї кожна дитина,

Знання перевірить у вас вікторина.

Вікторина знавців української пісенної творчості.

Вправа 1.

Розминка «Пінг-понг» (перший учень відповідає на питання вчителя, отримавши м’ячик, на наступне питання відповідає той, кому школяр передав м’ячик)

Синонім до словосполучення «усна народна творчість».. (Фольклор)

Повтор слів та словосполучень у кінці рядків чи строф називають… (Рефрен).

Колядки та щедрівки належать до пісень… (Зимового циклу)

Які пісні співали на Зелені свята? (Русальні)

Рослина, яка, згідно з переказами, мала зацвісти на свято Івана Купала й вказати, де сховані скарби. (Папороть)

На свято Купала дівчата пускали на воду… (Вінок)

Що просили русалки в піснях у дівчат? (Сорочку)

Які пісні співали на Різдво Христове? (Колядки)

Народний танок, який виконували під час весняного циклу? (Кривий танець)

Вкажіть інші назви веснянок? (Гаївки, маївки)

Вправа 2

Гра «Вгадай мелодію» (учні, заслухавши уривок пісні, називають її жанр, обґрунтовуючи свою відповідь називанням його особливостей).

Вправа 3

Творче конструювання «Буріме» (за поданою римою скласти пісеньку-веснянку, довести приналежність твору саме до цього жанру).

Вправа 4

Вправа «Так / Ні» (якщо учні чують хибне твердження, плескають в долоні)

Обрядовими називають пісні, які виконувалися під час певних обрядів. (Так)

Веснянки, гаївки, маївки – це слова-синоніми. (Так)

Русальні пісні належать до пісень літнього циклу. (Так)

У купальську ніч дівчата й хлопці шукали квітку барвінку (Ні)

Русальні пісні виконувалися під час Пасхальних свят. (Ні)

Останній скошений сніп називали «дідухом» або «бородою» (Так)

У русальних піснях ніколи не буває загадок. (Ні)

Анафора — це єдинопочаток, коли рядки починаються однаково. (Так)

Колядки виконували на Старий новий рік (Ні).

Обробка всесвітньовідомої народної пісні «Щедрик» належить М. Лисенку (Ні).

Вправа 5

Дати письмову розгорнуту відповідь (обсяг 0,5 ст.) на одне з питань.

Яка роль календарно-обрядової пісні в житті українців?

Чи можна назвати календарно-обрядову пісню дзеркалом народних уявлень і вірувань?

(Учнівські зошити збираються для перевірки письмового завдання)

Підсумки уроку. Рефлексія.

Прийом «Незакінчене речення»

Народна пісня мене вражає….

Вивчаючи народні пісні, я …….

Заповнювання «Аркушів самооцінювання»

Домашнє завдання

Повторити вивчене з теми «Календарно-обрядові пісні».

Знайти зразки календарно-обрядової пісенної творчості Криворіжжя.

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 листопада 2021
Переглядів
2172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку