Дидактичні ігри для уроків музичного мистецтва в початковій школі

Про матеріал
Дидактичні ігри відповідають природним потребам молодших школярів, оскільки поєднують у собі елементи навчання, прикладної репродуктивної та творчої діяльності, що дає змогу розвивати емоційну сферу дитини, її пізнавальні інтереси, інтелектуальні та духовні процеси. Уміле використання ігор підвищує навчальну активність учнів, розвиток творчих здібностей, інтенсивність мислення, пам’яті та уяви.
Перегляд файлу

Музично-виконавська гра «Веселі ритми»

 

    Дітям роздаються музичні інструменти, на яких вони повинні відобразити музичний ритм, який може змінюватися. Спочатку діти грають на кожному інструменті окремо, а потім в оркестрі – всі разом.

(Гра розвиває музичний та ритмічний слух, вміння грати на дитячих музичних інструментах; розвиває увагу, вміння працювати в команді; діти швидко засвоюють поняття таких термінів, як тривалості нот, ритм, пауза;

Цю гру доцільно застосовувати при вивченні музичної грамоти).

 

Музично-виконавська гра «Відобрази настрій»

 

    Дітям роздаються картки з різними настроями (сум, гнів, радість, роздратованість, нерішучість, тощо). Учні повинні обрати відповідний музичний інструмент та відобразити на ньому свій настрій, пояснюючи, сому саме цей музичний інструмент він обрав.

(Гра вчить дітей грати на музичних інструментах, відображати на них свій настрій; виховує інтерес до музики, музичних інструментів; розвиває виконавські та творчі вміння. Гру доцільно використовувати на різних етапах уроку).

 

Музично-виконавська гра «Весела торба»

 

    Вчитель складає дитячі музичні інструменти у велику торбину, та пропонує дітям навмання виймати інструменти з чарівної торбинки, вгадуючи інструмент та потім граючи на ньому.

Всі гуляти в ліс пішли

Торбу чарівну знайшли.

Діти, в торбу зазерніть,

Інструмент собі знайдіть!

(Ця гра розвиває музичні здібності дитини, виховує інтерес до музики та музичних інструментів, вчить грати на них;розвиває тембровий слух, виконавські та творчі вміння; Гру доцільно використовувати любому етапі уроку при вивченні музичних інструментів).

 

Гра-імпровізація «Музичний продюсер»

 

    Діти розбиваються на декілька команд. Кожній з команд роздаються картки з назвами музичних творів, або вивчених пісень. Завдання команд – якомога краще прорекламувати свій музичний твір. Розповісти про композитора музичного твору, за допомогою  яких засобів музичної виразності його створено., довісти, що саме цей твір є найкращим. За кожну впевнену та цікаву відповідь команда отримує нотку. Та команда, яка отримає більш всього ноток і є переможцем – найкращим музичним продюсером.

(Ця гра вчить дітей працювати в команді, закріплює набуті знання; виховує любов до музики, композиторів та їх творчості; розвиває виконавські та творчі якості. Цю гру доцільно використовувати на етапі закріплення вивченого матеріалу, або на підсумковому уроці-грі.)

 

Гра – імпровізація «Створи жанр»

 

    Трьом групам учнем пропонується відобразити музичний твір у різних мистецьких жанрах – опері, симфонії, балеті. Кожна з груп повинна добре знати особливості свого жанру і вміти «переробити» запропонований музичний твір саме на свій жанр. В оперному жанрі, звичайно обирають за основу спів, в симфонії – гру на музичних інструментах, в балеті – танець.

(Ця гра розвиває творчі та виконавські навички учнів; вчить дітей працювати в команді; виховує інтерес до музичного мистецтва, закріплює набуті з теми знання. Гру доцільно використовувати на етапі закріплення знань.)

Ігра – тест «Збери нотки»

 

    Діти обирають одну із трьох запропонованих відповідей на запитання, яке написане на кожній кольоровій ноті. Якщо відповідь вірна – залишають собі нотку, якщо ні – на питання відповідає інший учень. Запитання можуть бути як з кожної теми уроку, так і з усієї вивченої теми.

( Ця гра дуже гарно мотивує учнів до вивчення матеріалу, та закріплює набуті знання.Гру можна використовувати на етапі актуалізації знань, або на етапі підсумку уроку. Також гру доцільно використовувати на підсумковому уроці-грі).

 

Ігра-тест «Музична квітка»

 

Вчитель тримає в руці кольорову квітку, на пелюстках якої написані міні-тести до вивченого матеріалу за темою. Учні навмання «відривають» пелюстки і відповідають на запитання. Якщо відповідь вірна – учень залишає собі пелюстку. Виграє той, хто назбирає якомога більше пелюсток.

(Гра мотивує до вивчення матеріалу, та закріплює набуті знання. Цю гру можна використовувати на кожному уроці, або на підсумковому уроці-грі).

 

 

 

 

 

 

Музично-ритмічна гра «Веселе коло»

 

    Діти стають у коло тримаючись за руки та відображають рухами різні засоби музичної виразності (лад, темп, динаміку, ритм). Якщо звучить музика в мажорному ладі – руки догори, в мінорі – присідають, тримаючись за руки в колі. Якщо звучить швидкий темп – біжать по кругу, повільний  - йдуть повільно. Якщо чують голосну динаміку – розширюють коло, тиху – звужують. Якщо чують танцювальний ритм – роблять танцювальні рухи, маршовий – марширують по колу.

(Ця гра розвиває музичний та ритмічний слух, вміння працювати в команді; закріплює знання засобів музичної виразності; Гру доцільно застосовувати на етапі вивчення нового матеріалу, та на етапі його закріплення).

Ігра – лото «Композитори)

DSC02053
 

    Дітям роздаються ігри-лото із зображенням композиторів та їх творів. Учням потрібно розташувати музичні твори згідно їх авторів.

( Ця гра виховує у дітей цікавість до музики та композиторів, закріплює вивчені знання з теми. Цю гру доцільно використовувати на етапі закріплення знань, на підсумковому уроці, а також в роботі з дітьми – флегматиками).

Ігра – лото «Вгадай жанр пісні»

 

DSC02056

 

    Дітям роздають картки з різними жанрами українських пісень. Учням потрібно розташувати пісні відповідно жанрів.

(Ця гра проводиться у 4 класі, при вивченні теми Музика мого народу. Вона заохочує дітей до вивчення української народної культури, допомагає закріпити вивчений з теми матеріал).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра-лото «Петрик і Вовк»

 

DSC02058

 

    Ця гра вчить дітей назвам різних музичних інструментів, поняттю «розвиток музики»; розвиває пам’ять, виховує інтерес до музики та музичних творів.

(Гру доцільно використовувати при вивченні теми «Розвиток музики». За допомогою цієї гри ячні наглядно бачать музичні інструменти, співвідносять з дійовими особами казки, та вчаться проектувати музичні тембри інструментів на персонажів з симфонічної казки. Також цю гру можна використовувати при роботі з дітьми – флегматиками, для найкращого оцінювання учнів, та виявлення їх знань та умінь).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наглядно-образна гра «Регістровий світлофор»

 

DSC02055

 

    Діти слухають музичні твори в різних регістрах та піднімають на музичному «світлофорі» відповідні кружечки. Червоний – високий регістр, зелений – середній регістр, синій – низький.

(Ця гра розвиває у дітей тембровий слух, почуття висоти звуку, вчить розрізняти регістри. Гру доцільно використовувати на етапі вивчення нових знань).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наглядно – образна гра «Будова музики»

 

DSC02054

 

    Дітям роздаються картки з різнокольоровими формами, які вони повинні дібрати після прослуховування музичного твору. Одночасна форма – це один квадратик, дочасна – два, трьох частинна -  три квадратика.

(Ця гра допомагає дітям більш наглядно засвоювати таку важку тему як будова музики, розвиває наглядно-образне мислення та виховує інтерес до музичного мистецтва; зосереджує увагу; Гру доцільно використовувати на етапі вивчення нового матеріалу).

 

Пісня-гра «Клоуни»

 

Клоуни веселі до нас завітали.

Клоуни веселі всіх нас розважали!

 

Приспів:

 

Бім-бом, траля-ля!

Всю малечу звеселя!

 

 

 

Якщо сумний клоун наш – то мінор звучить.

А якщо веселий став – то мажор кричить!

 

Приспів: той же.

 

Всі разом ми граємо, і співаймо всі!

Клоуни підказують нам усі лади!

 

Приспів: той же.

 

Музично-ритмічні вправи:

 

І куплет

 

1 фраза – пружинка

2 фраза – каблучок

 

Приспів:

«тарілочки»

 

ІІ куплет

 

1 фраза – закривають очі (нібито плачуть)

2 фраза – відкривають очі (нібито сміються)

 

ІІІ куплет

 

Наклони праворуч, ліворуч.

 

(Ця гра допомагає учням вивчати мажорний та мінорний лад; розвиває виконавські та творчі якості; закріплює набуті знання; Гру доцільно використовувати на етапі вивчення нового матеріалу).

 

Пісня-гра «Особливості музики»

 

І

Якщо музика лунає

Дуже лагідна і ніжна.

Знайте, діти, це – пісенність.

Її музика чарівна.

 

ІІ

 

Якщо музика ритмічна,

Дуже жвава, динамічна.

Танцювальність це лунає –

Краще музики немає!

 

ІІІ

 

Під її ходу ритмічну

Йдуть військові на парад.

Маршовість лунає міцно –

Маршерують всі підряд!

 

(Цю гру діти супроводжують із пластичними (пісенність), танцювальними (танцювальність) рухами, та маршовою ходою. Гра допомагає закріпити набуті знання, розвинути виконавські та творчі вміння. Її доцільно використовувати на етапі вивчення та закріплення знань).

 

Поспівка-гра «Веселі нотки»

 

Нота До

 

На лінійці додатковій

Дуже міцно я сиджу.

Перша нота – нота До – я!

Всьому світу розкажу!

 

Нота Ре

 

Поміж нотой до і мі

Дуже весело мені!

І мене всі друзі знають,

Нотой Ре мене гукають!

 

Нота Мі

 

Третя в черзі я стою

Мі, мі, мі, собі пою.

Щоб сказали ви самі,

Що немає краще мі!

 

Нота Фа

 

Фантастична нота я

Як і вся моя сім’я.

Я четверта в звукоряді.

В фантастичному наряді!

 

Нота Соль

 

Нота соль моє ім’я.

Друга сходинка моя.

Заспівайте, мене, друзі,

Краща я у всій окрузі!

 

Нота Ля

 

Ля-ля-ля, ля-ля-ля,

Краща пісенька моя!

Дуже лагідна і ніжна

Нота Ля – я дивовижна!

 

Нота Сі

 

Я остання нота Сі,

Заспівайте мене всі!

Ви до мене завітайте,

Ноту Сі запам’ятайте!

 

(Протягом декількох уроків учні засвоюють назви нот та їх розташування на нотному стані за допомогою по співок. Після вивчення всіх нот, вчитель грає лише мелодію – по співку кожної з нот, а діти – нотки вгадують кожен свою мелодію, співають її, та називають ноту.Ця гра допомагає дітям засвоїти назви нот та їх розташування на нотному стані; учні краще засвоюють музичний матеріал; Цю гру доцільно використовувати на кожному уроці на етапі вивчення нового матеріалу).

 

Пісня-гра «Музична країна»

 

І

 

До музичної країни в гості завітаємо.

І чудові пісні ми разом заспіваємо!

 

Приспів:

 

Музика чарівна в вальсі нас кружляє.

Сім чарівних ното в музиці лунають.

 

ІІ

 

Сім сестриць чарівних нот – всіх їх привітаємо!

До, ре, мі, фа, соль, ля, сі – всіх запам’ятаємо!

Приспів: той же.

 

ІІ

 

Будем з нотами дружити, пісні заспіваємо!

І чарівні ноти всі ми запам’ятаємо!

 

Приспів: той же.

 

(Цю гру –поспівку діти виконують, коли вивчили всі ноти. Гра закріплює набуті знання з нотної грамоти, та розвиває співочі та виконавські навички. Цю гру доцільно проводити на етапі засвоєння знань).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ущаповский Николай
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
7896
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку