Диктанти за творами В. О. Сухомлинського

Про матеріал
Диктанти за творами В. О. Сухомлинського для учнів 5 - 11 класів. Можна використовувати як для контрольних робіт, так і для навчальних вправ. Тексти мають також виховне значення, тому можна застосовувати для обговорення на виховних годинах, годинах спілкування.
Перегляд файлу

 

5 клас                    

Гостини

    Осипалося з горобини листя. Залишилися тільки червоні грона. Висять, мов намистинки. Красиві, але гіркі й терпкі. Яка пташка прилетить, покуштує і далі летить. Одного ранку над горобиною забриніла чудова пісня, мов срібна струна заграла. Дивні чудові птахи озвалися. Омелюхи. З далекої півночі прилетіли. Ось кого ждала горобина! Радо вона почастувала чубатих гостей своїми червоними ягодами. І не знав ніхто, що ягоди горобини стали солодкі. Кажуть люди, що від морозу.

    Ні, не від морозу, а від горя. Бо довго ждала горобина своїх дорогих гостей. Сумувала, горювала, думала, що не прилетять. І ягоди від горя стали солодкі.

                                                                                      За В. Сухомлинським

                                                                                                    95 слів

 

 

 

 

6 клас

Зелений луг, квіти, метелики

   Зелений луг. Він здавався мені тоді таким великим, безмежним. У блакитному небі сяє сонце. На зеленому килимі –  жовті, сині, рожеві квіти. Бринить бджола. Літають метелики. Вони великі, барвисті. Я стою на березі цього великого зеленого океану, мені хочеться обійняти поглядом усю цю красу.

   День у дитинстві здається безконечним, луг – безмежним, поле – безкраїм.

   Недавно я пішов весною на той самий луг. Та ж зелена трава, ті ж квіти, ті ж метелики. І сонце сяє в блакиті, і бджоли бринять. Але чомусь усе таке маленьке, мов іграшкове.

   Чого воно так? Та того, що саме в дитинстві перед нами відкриваються найтонші, найніжніші барви рідної землі.

                                                                                   За В. Сухомлинським

                                                                                           102  слова

 

 

                                                 

 

 

                                                               

 

 

 

 

 

 

7 клас

                                   

Ліс весною

     Прокинувся ліс після довгого зимового сну. Розкрилися бруньки на берестках і ліщині, на липі й клені. Маленькі ясно-зелені листочки потяглися до теплого сонця. Вони пахучі й липкі. Впаде краплина роси на маленький листочок і тремтить, тремтить.

     У вітах ще не шелестить. Стиха шумить. То гойдаються гілочки, листочок хоче доторкнутися до листочка, але не може. Бринять гілочки, мов чарівна лісова сопілка. Стукає десь по стовбуру дятел, співає вивільга. А що це дзвенить у глибині лісу? Йдемо, дослухаючись до тихого дзвінка. У глибокому яру бачимо струмочок. Це він дзвенить. Виходимо на узлісся – перед нами широке поле. А над полем і над лісом – блакитне весняне небо.  І біла хмарка.

    Тільки дуб не спить. Чого ж ти чекаєш, дубе? Мабуть, першої грози. Вона розбудить тебе зі сну.

                                                                                   За В. Сухомлинським

                                                                                            104 слова

 

 

 

 

 

8 клас

Квітка сонця

    На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилося з-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку й дивиться, дивиться на червоне вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає його: «Добрий день, сонечко, я так довго ждав тебе вночі!»

    Сонце піднімається все вище й вище, пливе по небу. І соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається його золотому промінню. Зайшло сонце.

    Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко. Спить золота квітка, й сниться їй ранкова зоря.

                                                                            За В. Сухомлинським

                                                                                     131 слово

 

 

 

 

 

 

    9  клас

Матвіїв дуб

      Жив у нашому селі дід Матвій. Сповнилося йому вісімдесят років. Немічний став дід.

      Прийшла весна. Сидить дід біля хати на лавочці. Зі школи йдуть діти. Несуть саджанці дуба. «Дайте й мені один дубок», – просить дід Матвій.

      Дали діти дубок дідові. Пішли та й думають: «Що ж робитиме дідусь із дубком? Адже він такий старий, немічний».

      А дід Матвій зібрав свої останні сили, посадив дубок над дорогою. Посадив і доглядав його ціле літо. Поливав і землю розпушував навколо нього. Зеленіє дубок і тягнеться до сонця.

     Восени дід Матвій помер. Діти, які дали дідусеві саджанець, доглядають тепер той дубок.

     Минуло десять років. Дерево підросло, але всі пам`ятають Матвіїв дуб. Думають про дерево, думають про доброго чоловіка, покійного діда Матвія.

    А думати про людей – то священно. Якби кожен думав про те, щоб принести щастя іншим, не було б нещасливих.

                                                                                            За В. Сухомлинським

                                                                                                         137 слів

 

10 клас

                                     Старий пень

      Росло в лісі велике гіллясте дерево. Весною воно вкривалося зеленим листом, білими квітками. Прилітали до квіток бджоли і джмелі. Поселилися на дереві співучі пташки. Щовесни поверталися вони з теплого краю, знаходили своє дерево й весело щебетали: «Доброї весни, рідне дерево, ось ми й прилетіли до тебе». Радісно жилося дереву, бо багато було в нього друзів.

     Минуло багато років. Постаріло дерево, засохло. Прийшли до лісу люди, спиляли його й кудись повезли.

    Залишився тільки пень. Від суму й самотності покрився він сірим пилом. Боляче йому було, коли пригадував, як зліталися до нього бджоли й джмелі, як співали пташки… Прилетіли, правда, якось пташки весною, покружляли над пеньком, защебетали тривожно та й полетіли.

    Пень аж заплакав із туги. Так захотілося йому чиєїсь прихильності, дружби.

    Настала осінь. Якось прибіг до пенька їжачок. Вирив ямку та й носить сухі листочки, жмутки пахучого моху – стеле зимову постіль. Зрадів старий пень, лагідний такий до їжачка. І їжак із пнем став ласкавий. Подружилися вони, розповіли один одному про своє життя. Аж помолодів пень, зацвів зеленим мохом, бо є тепер у нього друг.

                                                                                                      За В. Сухомлинським

                                                                                                               165 слів

 

 

 

 

 

11 клас

Хто найкращий майстер на землі

   Це було дуже давно. В одному селі в Україні дівчата й жінки надумали показати свою майстерність. Домовилися, що в неділю всі прийдуть на сільський майдан і кожна принесе найкраще, що вона створила своїми руками: вишитий рушник, мережива, полотно, скатертину, одежу.

   І от у неділю всі дівчата й жінки прийшли на майдан. Принесли силу чудових речей. У дідів та бабусь, яким громада доручила назвати найкращих майстринь, очі розбігалися: так багато було талановитих дівчат і жінок. Дружини та доньки багачів принесли гаптовані золотом і сріблом шовкові покривала, тонкі мережані занавіски, на яких були вив`язані дивовижні пташки.

   Та переможницею несподівано для всіх стала дружина одного бідняка – Марина. Вона не принесла ні рушника, ні мережив, хоч усе це вона вміла прекрасно робити. Вона привела п`ятирічного сина Петруся, а він приніс жайворонка, якого сам вирізав із дерева. Підніс Петрусь жайворонка до вуст – і заспівала, защебетала пташка, як жива. Усі стояли на майдані, затамувавши дух, а над майданом співав справжній, живий жайворонок, приваблений співом із землі.

   Той, хто творить розумну й добру людину, –  найкращий майстер на землі. Така була ухвала старійшин.

                                                                                           За В. Сухомлинським

                                                                                                     176 слів 

 

doc
Додано
28 березня 2023
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку