Доба проспереті в Сполучених Штатах

Про матеріал
Матеріал до уроку дає змогу розкртии соціально-економічне та політичне життя США перше 15 років після закінчення Першої світової війни, причини та перебіг Великої депресиї.
Перегляд файлу

1

 

 

Всесвітня історія 10 клас

ДАТА_____

УРОК____

Тема: Доба “проспериті” (процвітання) у США. Прояви Великої депресії.

Мета: встановити особливості економічного політичного та соціального

розвитку США в повоєнний період та виявити зміни у світовому статусі країни;

дати характеристику періоду „проспериті” та „Великої депресії” в США:

причини, зміст, наслідки;

розвивати навички аналізу історичних явищ, встановлювати причинно-наслідкові зв`язки, простежувати вплив подій в окремій країні на світовий історичний процес;

розвивати історичне мислення учнів, виховувати активну життєву позицію.

Обладнання: підручник П.Б. Полянського, параграф №7; педагогічний програмний засіб « Інтегрований електронний комплект „Всесвітня історія”, 10 клас»;

мультимедійний проектор.

Тип уроку: комбінований урок з використанням електронних засобів навчання.

Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель.

1. Сьогодні ми розпочинаємо вивчення досить великої теми - „Західні демократії”. Першою темою, яку ми почнемо вивчати, це буде історія США, зокрема I період новітньої історії: 1918-1939рр. Це період становлення демократичних урядів, які активно починають впроваджувати ринкову економіку та елементи державного регулювання.


 

III. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Які асоціації виникають у вас, коли згадуєте США?

(Христофор Колумб, Нью-Йорк, Д. Буш, В. Вільсон, „14 пунктів”, наддержава).

- Для багатьох із вас США – світова держава. Наше завдання буде полягати в тому, що ми повинні з`ясувати шлях цієї країни до світової першості у XX ст.,

зміну статусу США у світі після Першої світової війни.

Отже, ми на сьогоднішньому уроці розглянемо такі питання:

1. Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.

2. Період „проспериті” (процвітання).

3. „Велика депресія”.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1) Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.

Учитель.

​ Коли США вступили у Першу світову війну?

​ Розкрити мету зовнішньополітичного курсу США в роки Першої світової війни?

Учитель: Спустошена війною Європа лежала в руїнах, і ні Англія, ні Франція, ні, тим більше, Німеччина не могли претендувати на лідерство в світі. Майже мільйонна американська армія в Європі схилила шальки терезів на користь Антанти й вирішила долю війни. США, які втратили в роки війни близько 300 тис. американців отримали величезний авторитет у світі та чималі прибутки. З однієї точки зору думки про лідерство США здаються вмотивованими, але не всі погоджуються з цим.

Американців повоєнного часу непокоїли внутрішні проблеми: інфляція, внаслідок якої хліб подорожчав удвічі, а одяг - утричі, невлаштованість 3 млн. ветеранів, які повернулися додому, зростання безробіття.

Стомлені негараздами, спричиненими війною, американці прагли простого людського щастя й знову поверталися до ізоляціонізму.

Інтерактивна форма роботи „Займи позицію”, робота з таблицею с.55-56.

Прочитати свідчення 1. ст.56 підручника.

Усе ж таки основними наслідками Першої світової війни для США були:

-​ США із країни-боржника ( 1913 р.- 4,5 млрд. доларів) перетворилися на країну кредитора (1918 р. – 10 млрд. доларів);

-​ у США вироблялося: 50% нафти, 48% світової промислової продукції, 80% світового обсягу автомобілів;

-​ скорочується безробіття, зросла заробітна плата;

-​ з`являються і негативні тенденції (інфляція, зростання вартості життя, підвищення цін).

У США набирає обертів бутлегерство – діяльність осіб, які займалися нелегальним виготовленням та збутом алкоголю. Це призвело до скасування в 1933р „сухого закону”, який було прийнято в 1919 р.

2. Період „проспериті”.

„Проспериті” – prosperiti - процвітання – це період найвищого зростання економічної могутності США в період 1923-1929 рр.

Президенти США у 1920-ті роки

Президент

Партія

Роки президенства

В. Вільсон

Демократична

1913-1921

У. Гардінг

Республіканська

1921-1923

К. Кулідж

Республіканська

1923-1929

Г. Гувер

Республіканська

1929-1933

 

 

 

 

Усвідомлення американцями їх нової ролі у світі до них прийшло не відразу. Спочатку вони потерпали від епідемії небезпечної хвороби інфлуенци ( померло майже 500 тис американців), складна психологічна ситуація в країні породжена небезпекою більшовизації Америки. „Червоний психоз” досяг апогею після того, як поштові службовці виявили майже чотири десятки мін, відправлених під виглядом бандеролей відомим американським політикам.

Але американці прагнули стабільності й добробуту. На початку листопада 1920 р. на чергових президентських виборах В.Вільсон закликав націю не відмовлятися від „морального лідерства” в світі. Так на двох поспіль виборах американці проголосували за республіканців: Ворена Гардінга (1921-1923) та Келвіна Куліджа (1923-1929). Вони обіцяли виборцям повернення до „ нормальності”, добробуту, роботу й автомобіль для кожної сім`ї.

 

Основні риси періоду «проспериті»:

 

  • зростання зарплат, випуск більших обсягів продукції,
  • поширення в житті нових побутових приладів: пилососів, пральних машин, радіоприймачів,  поява звукового кіно у кінотеатрах,
  • використання синтетичного одягу, розвиток індустрії моди,
  • поширення автомобільного транспорту,
  • будівництво хмарочосів,
  • психологічна ейфорія від стрімких змін, нової масової культури.

Інтерактивна форма роботи.

Учні самостійно опрацьовують в підручнику ( Полянський Б. „Всесвітня історія, 10 клас”) с. 57 – 60. Учитель за результатами прочитаного проводить експрес-опитування.

1. Поясніть , чому в непростий час після війни США вступили в період „проспериті”? 2. Назвати позитивні зміни в США періоду „проспериті”.3. Що означає поняття „бізнесова цивілізація”? 4. Як змінилася мораль американців у роки „Нової ери”?

3. „Велика депресія”.

Раптово й драматично скінчилася у жовтні 1929 р. „нова ера”, настали часи кризи перевиробництва – „Великої депресії” 1929-1933 рр.

(Учитель пропонує учням пригадати з курсу „Економіка” поняття «економічний цикл» ( рух виробництва від початку попереднього до початку наступного чергового спаду).

криза

піднесення

депресія пожвавлення

Кожен цикл складається з 4 основних фаз: криза, депресія, пожвавлення, піднесення.

Головні причини «Великої депресії»:

• За роки Першої світової війни господарство США розвивалося так, що капітали вкладалися у галузі важкої промисловості, де вироблялися зброя та набої. Ці галузі й після війни мали найбільші прибутки, а інші зазнавали збитків

• Стихійне зростання обсягів виробництва у 20-х рр. значно перевищило зростання прибутків більшості американців. З цієї причини товари не розкуповувалися й осідали на складах виробників

• Непомірно великі пільги монополіям призвели до того, що вони диктували ціни на сировину і на готову продукцію. При цьому незважалося на ситуацію на ринку, а враховувалися лише інтереси монополій

• Союзники, а також переможена Німеччина, заборгували Америці значні суми й не могли їх виплатити

• Надання дешевих кредитів, які були доступні «середньому» американцю, призвело до величезних спекуляцій ними й надмірного захоплення американцями покупками. Коли ж наставав час розраховуватися за кредити, то грошей на це зазвичай вже не залишалося

• У відповідь на прийняті в США закони, спрямовані на захист американських виробників, європейські країни також закрили свої ринки для американських товарів і послуг. До того ж Європа не мала чим розраховуватися за американський імпорт.

 

(Учні разом з учителем визначають загальні причини економічної кризи, пригадуючи причини кризових явищ, що відбувалися в Україні).

Учитель. Криза надвиробництва в США в 1929-1933рр. характеризується такими явищами :

-​ низька купівельна спроможність населення;

-​ неможливість реалізації продукції;

-​ спад виробництва;

-​ безробіття;

-​ погіршення життєвого рівня населення;

-​ соціальна напруженість;

-​ безпорадність.

Найперше паніка охопила фондові біржі: 24 жовтня близько 12 млн. акцій змінили своїх власників. Через п`ять днів по тому криза стала загальнонаціональною, а пізніше охопила увесь світ.

          В одну мить у США розорювалися ще вчора міцні фірми, акції яких стрімко впали в ціні щонайменше наполовину, майже 5 тис. банків луснули, як мильні бульки, і мільйони вкладників утратили все, нажите впродовж життя. Зарплата тих, кому пощастило зберегти роботу, скоротилася більш, ніж наполовину, долар знецінився на третину, кожна п`ята фірма збанкрутіла. Люди вдавалися до рішучих дій, так, наприклад у 1932 р. відбувся грандіозний марш ветеранів до Вашингтона. Г. Гувер не мав рецептів, як відновити економіку. У 1932 р. він наказав виділити кошти на проведення громадських робіт та реконструкцію промисловості, надавати позички банкам. Але республіканська партія кредит довіри громадян вичерпала, і до влади поверталися демократи.

Робота з таблицею „ Причини „Великої депресії” (с. 61)

Про, що свідчать дані таблиці?

Робота зі статистичними даними про динаміку кризових процесів у США.

Рік

Прибутки

Видатки

Державний борг

1929

1930

1931

1932

1933

4,0

4,2

3,1

1,9

2,0

3.3

3,4

3,6

4,7

4,6

16,9

16,2

16,8

19,5

22,5

 

 

 

Наслідки «Великої Депресії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ф. Рузвельт за допомоги створеного з експертів «мозкового центру» розпочав реформи, які ввійшли в історію як «новий курс» Рузвельта 1933 – 1938 рр.  Президент наголошував на необхідності державного регулювання ринкових відносин. У соціальній сфері орієнтувався на потреби більшості американців всупереч ідеології індивідуального успіху кожного. Учням пропонується самостійна робота з підручником, заповнення таблиці «Реформи «Нового курсу».

 

V. Закріплення нових знань і вмінь.

1. Чому думки про світове лідерство американців в 20 рр. були неоднозначними?

2. Хто з президентів США закликав до „морального лідерства” в світі?

3. Наведіть декілька ознак періоду „проспериті” в США.

4. За часи правління якого президента період „процвітання” американці назвали „бізнесовою цивілізацією”?

5. Назвіть основні причини економічної кризи в США в 1929-1933 рр.

VI. Мотивація і виставлення оцінок.

 

 

VII. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 7. 2. Заповнити таблицю . «Реформи «Нового курсу».

 

Сфера проведення

Зміст реформи

Фінансово-банківська система

 

 

Промисловість

 

 

Сільське господарство

 

 

Трудові відносини

 

 

Соціальне забезпечення

 

 

 підготувати повідомлення на тему „Історичний портрет Ф. Рузвельта”.

 

doc
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Полянський П.Б.)
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
14768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку