1
Всесвітня історія 10 клас
ДАТА_____
УРОК____
Тема: Доба “проспериті” (процвітання) у США. Прояви Великої депресії.
Мета: встановити особливості економічного політичного та соціального
розвитку США в повоєнний період та виявити зміни у світовому статусі країни;
дати характеристику періоду „проспериті” та „Великої депресії” в США:
причини, зміст, наслідки;
розвивати навички аналізу історичних явищ, встановлювати причинно-наслідкові зв`язки, простежувати вплив подій в окремій країні на світовий історичний процес;
розвивати історичне мислення учнів, виховувати активну життєву позицію.
Обладнання: підручник П.Б. Полянського, параграф №7; педагогічний програмний засіб « Інтегрований електронний комплект „Всесвітня історія”, 10 клас»;
мультимедійний проектор.
Тип уроку: комбінований урок з використанням електронних засобів навчання.
Хід уроку
I. Організація навчальної діяльності.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель.
1. Сьогодні ми розпочинаємо вивчення досить великої теми - „Західні демократії”. Першою темою, яку ми почнемо вивчати, це буде історія США, зокрема I період новітньої історії: 1918-1939рр. Це період становлення демократичних урядів, які активно починають впроваджувати ринкову економіку та елементи державного регулювання.
III. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Які асоціації виникають у вас, коли згадуєте США?
(Христофор Колумб, Нью-Йорк, Д. Буш, В. Вільсон, „14 пунктів”, наддержава).
- Для багатьох із вас США – світова держава. Наше завдання буде полягати в тому, що ми повинні з`ясувати шлях цієї країни до світової першості у XX ст.,
зміну статусу США у світі після Першої світової війни.
Отже, ми на сьогоднішньому уроці розглянемо такі питання:
1. Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.
2. Період „проспериті” (процвітання).
3. „Велика депресія”.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1) Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.
Учитель.
Коли США вступили у Першу світову війну?
Розкрити мету зовнішньополітичного курсу США в роки Першої світової війни?
Учитель: Спустошена війною Європа лежала в руїнах, і ні Англія, ні Франція, ні, тим більше, Німеччина не могли претендувати на лідерство в світі. Майже мільйонна американська армія в Європі схилила шальки терезів на користь Антанти й вирішила долю війни. США, які втратили в роки війни близько 300 тис. американців отримали величезний авторитет у світі та чималі прибутки. З однієї точки зору думки про лідерство США здаються вмотивованими, але не всі погоджуються з цим.
Американців повоєнного часу непокоїли внутрішні проблеми: інфляція, внаслідок якої хліб подорожчав удвічі, а одяг - утричі, невлаштованість 3 млн. ветеранів, які повернулися додому, зростання безробіття.
Стомлені негараздами, спричиненими війною, американці прагли простого людського щастя й знову поверталися до ізоляціонізму.
Інтерактивна форма роботи „Займи позицію”, робота з таблицею с.55-56.
Прочитати свідчення 1. ст.56 підручника.
Усе ж таки основними наслідками Першої світової війни для США були:
- США із країни-боржника ( 1913 р.- 4,5 млрд. доларів) перетворилися на країну кредитора (1918 р. – 10 млрд. доларів);
- у США вироблялося: 50% нафти, 48% світової промислової продукції, 80% світового обсягу автомобілів;
- скорочується безробіття, зросла заробітна плата;
- з`являються і негативні тенденції (інфляція, зростання вартості життя, підвищення цін).
У США набирає обертів бутлегерство – діяльність осіб, які займалися нелегальним виготовленням та збутом алкоголю. Це призвело до скасування в 1933р „сухого закону”, який було прийнято в 1919 р.
2. Період „проспериті”.
„Проспериті” – prosperiti - процвітання – це період найвищого зростання економічної могутності США в період 1923-1929 рр.
Президенти США у 1920-ті роки
Президент |
Партія |
Роки президенства |
В. Вільсон |
Демократична |
1913-1921 |
У. Гардінг |
Республіканська |
1921-1923 |
К. Кулідж |
Республіканська |
1923-1929 |
Г. Гувер |
Республіканська |
1929-1933 |
|
|
|
Усвідомлення американцями їх нової ролі у світі до них прийшло не відразу. Спочатку вони потерпали від епідемії небезпечної хвороби інфлуенци ( померло майже 500 тис американців), складна психологічна ситуація в країні породжена небезпекою більшовизації Америки. „Червоний психоз” досяг апогею після того, як поштові службовці виявили майже чотири десятки мін, відправлених під виглядом бандеролей відомим американським політикам.
Але американці прагнули стабільності й добробуту. На початку листопада 1920 р. на чергових президентських виборах В.Вільсон закликав націю не відмовлятися від „морального лідерства” в світі. Так на двох поспіль виборах американці проголосували за республіканців: Ворена Гардінга (1921-1923) та Келвіна Куліджа (1923-1929). Вони обіцяли виборцям повернення до „ нормальності”, добробуту, роботу й автомобіль для кожної сім`ї.
Основні риси періоду «проспериті»:
Інтерактивна форма роботи.
Учні самостійно опрацьовують в підручнику ( Полянський Б. „Всесвітня історія, 10 клас”) с. 57 – 60. Учитель за результатами прочитаного проводить експрес-опитування.
1. Поясніть , чому в непростий час після війни США вступили в період „проспериті”? 2. Назвати позитивні зміни в США періоду „проспериті”.3. Що означає поняття „бізнесова цивілізація”? 4. Як змінилася мораль американців у роки „Нової ери”?
3. „Велика депресія”.
Раптово й драматично скінчилася у жовтні 1929 р. „нова ера”, настали часи кризи перевиробництва – „Великої депресії” 1929-1933 рр.
(Учитель пропонує учням пригадати з курсу „Економіка” поняття «економічний цикл» ( рух виробництва від початку попереднього до початку наступного чергового спаду).
криза
піднесення
депресія пожвавлення
Кожен цикл складається з 4 основних фаз: криза, депресія, пожвавлення, піднесення.
Головні причини «Великої депресії»:
• За роки Першої світової війни господарство США розвивалося так, що капітали вкладалися у галузі важкої промисловості, де вироблялися зброя та набої. Ці галузі й після війни мали найбільші прибутки, а інші зазнавали збитків
• Стихійне зростання обсягів виробництва у 20-х рр. значно перевищило зростання прибутків більшості американців. З цієї причини товари не розкуповувалися й осідали на складах виробників
• Непомірно великі пільги монополіям призвели до того, що вони диктували ціни на сировину і на готову продукцію. При цьому незважалося на ситуацію на ринку, а враховувалися лише інтереси монополій
• Союзники, а також переможена Німеччина, заборгували Америці значні суми й не могли їх виплатити
• Надання дешевих кредитів, які були доступні «середньому» американцю, призвело до величезних спекуляцій ними й надмірного захоплення американцями покупками. Коли ж наставав час розраховуватися за кредити, то грошей на це зазвичай вже не залишалося
• У відповідь на прийняті в США закони, спрямовані на захист американських виробників, європейські країни також закрили свої ринки для американських товарів і послуг. До того ж Європа не мала чим розраховуватися за американський імпорт.
(Учні разом з учителем визначають загальні причини економічної кризи, пригадуючи причини кризових явищ, що відбувалися в Україні).
Учитель. Криза надвиробництва в США в 1929-1933рр. характеризується такими явищами :
- низька купівельна спроможність населення;
- неможливість реалізації продукції;
- спад виробництва;
- безробіття;
- погіршення життєвого рівня населення;
- соціальна напруженість;
- безпорадність.
Найперше паніка охопила фондові біржі: 24 жовтня близько 12 млн. акцій змінили своїх власників. Через п`ять днів по тому криза стала загальнонаціональною, а пізніше охопила увесь світ.
В одну мить у США розорювалися ще вчора міцні фірми, акції яких стрімко впали в ціні щонайменше наполовину, майже 5 тис. банків луснули, як мильні бульки, і мільйони вкладників утратили все, нажите впродовж життя. Зарплата тих, кому пощастило зберегти роботу, скоротилася більш, ніж наполовину, долар знецінився на третину, кожна п`ята фірма збанкрутіла. Люди вдавалися до рішучих дій, так, наприклад у 1932 р. відбувся грандіозний марш ветеранів до Вашингтона. Г. Гувер не мав рецептів, як відновити економіку. У 1932 р. він наказав виділити кошти на проведення громадських робіт та реконструкцію промисловості, надавати позички банкам. Але республіканська партія кредит довіри громадян вичерпала, і до влади поверталися демократи.
Робота з таблицею „ Причини „Великої депресії” (с. 61)
Про, що свідчать дані таблиці?
Робота зі статистичними даними про динаміку кризових процесів у США.
Рік |
Прибутки |
Видатки |
Державний борг |
1929 1930 1931 1932 1933 |
4,0 4,2 3,1 1,9 2,0 |
3.3 3,4 3,6 4,7 4,6 |
16,9 16,2 16,8 19,5 22,5 |
Наслідки «Великої Депресії»
Ф. Рузвельт за допомоги створеного з експертів «мозкового центру» розпочав реформи, які ввійшли в історію як «новий курс» Рузвельта 1933 – 1938 рр. Президент наголошував на необхідності державного регулювання ринкових відносин. У соціальній сфері орієнтувався на потреби більшості американців всупереч ідеології індивідуального успіху кожного. Учням пропонується самостійна робота з підручником, заповнення таблиці «Реформи «Нового курсу».
V. Закріплення нових знань і вмінь.
1. Чому думки про світове лідерство американців в 20 рр. були неоднозначними?
2. Хто з президентів США закликав до „морального лідерства” в світі?
3. Наведіть декілька ознак періоду „проспериті” в США.
4. За часи правління якого президента період „процвітання” американці назвали „бізнесовою цивілізацією”?
5. Назвіть основні причини економічної кризи в США в 1929-1933 рр.
VI. Мотивація і виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 7. 2. Заповнити таблицю . «Реформи «Нового курсу».
Сфера проведення |
Зміст реформи |
Фінансово-банківська система
|
|
Промисловість
|
|
Сільське господарство
|
|
Трудові відносини
|
|
Соціальне забезпечення
|
|
підготувати повідомлення на тему „Історичний портрет Ф. Рузвельта”.