Досвід "ХМАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ У ПРОЦЕСІ ЗДІЙСНЕННЯ НАВЧАННЯ ХІМІЇ"

Про матеріал
Методичні рекомендації та впровадження засобів «хмарних технологій» під час викладання хімії. Матеріал можна використати на МО.
Перегляд файлу

 

ВИСОКОПІЛЬСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА-ІНТЕРНАТ «ОБДАРОВАНІСТЬ» ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

 

 

ХМАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ У ПРОЦЕСІ ЗДІЙСНЕННЯ НАВЧАННЯ ХІМІЇ

 

 Досвід роботи вчителя біології та хімії,

спеціаліста І категорії

Високопільська спеціалізована школа-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Високопілля - 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель біології та хімії, спеціаліст І категорії

Високопільська спеціалізована школа-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради

Моторна Юлія Олексіївна

 

 

 

 

ЗМІСТ

Вступ……………………………………………….....................5

Розділ 1. Хмарні технології та їх використання у процесі здійснення навчання…………………………………………..11

  1. Хмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього простору…………………..........................................................11
  2. Впровадження «хмарних технологій» в освіту: проблеми та перспективи…………………………………………………15

Розділ 2. Методика використання хмарних технологій» у загальноосвітніх закладах…………………………………….24

2.1. Методичні рекомендації та впровадження засобів «хмарних технологій» під час викладання хімії……………………………………………………………..24

Висновки………………………………………….....................38

Список використаних джерел………………………………...41

Додатки ………………………………………………………..44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.miraclemediainc.com/wp-content/uploads/2013/09/9387872_l.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня»

М.Ебнер-Ешенбах

 

 

ВСТУП

Наразі освітній процес знаходиться у стані інформатизації. Сучасні інформаційно-комунікативні технології входять в усі сфери життєдіяльності людини, і в освіту зокрема. Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Зокрема, нові підходи потрібні і у викладанні хімії та природничих дисциплін в цілому. Одним із таких підходів є використання «хмарних технологій» під час навчального процесу. Використання «хмарних технологій» у викладанні хімії дозволяє інтенсифікувати освітній процес, прискорити передачу знань і досвіду, а також підвищити якість навчання й освіти.

У дослідженнях зарубіжних і вітчизняних учених спостерігається інтерес до віртуальних предметних спільнот, що зумовлено їх зростаючою кількістю, постійними змінами і впровадженням новітніх технологій для підтримки їхньої діяльності.

В сучасних умовах наукові пошуки орієнтовані на педагогічні підходи до вивчення віртуальних спільнот, відображено у працях Бикова В., Жалдака М., Задорожної Н., Кухаренко В., Малицької І., Морзе Н. (Україна), Андрєєва О., Патаракіна Є., Полат Є., Хуторського А. (Росія), Віркус С. (Великобританія), Боуден Д. (США) та ін.

Сучасний рівень розвитку суспільства вимагає від тих, хто навчається досвіду існування в інформаційному просторі. В контексті шкільної освіти це веде до розгляду можливостей ІКТ стосовно створення технологічного навчального середовища (тобто навчального середовища, в якому поряд із традиційними матеріалами та видами роботи використовуються можливості ресурсів ІКТ та навчальні матеріали нового покоління).[8]

Як бачимо, використання «хмарних технологій» в процесі викладання хімії дає досить широкі можливості для підвищення якості цього процессу, що обумовлює актуальність дослідження.

Об’єкт дослідження – навчальний процес вивчення хімії у загальноосвітній школі.

Предмет дослідження – використання «хмарних технологій» у навчальному процесі вивчення хімії.

Мета дослідження визначити можливості і перспективи використання «хмарних технологій» у навчальному процесі вивчення хімії задля кращого засвоєння, відтворення, розуміння учнями знань та застосування їх на практиці.

Гіпотеза дослідження підвищення рівня засвоєння, відтворення та розуміння учнями знань можливе за умов використання «хмарних технологій» у навчальному процесі вивчення хімії.

Завдання дослідження:

1.  Розкрити суть наступних понять: «хмара» та «хмарні технології».

2.  Визначити онлайн-сервісні середовища, за допомогою яких можна удосконалити методику викладання хімії та охарактеризувати можливості їх використання.

3.  Запропонувати можливі способи та методи використання «хмарних технологій» у навчальному процесі вивчення хімії.

4.  Довести ефективність використання «хмарних технологій», з’ясувати переваги та недоліки використання «хмарних технологій» навчальному процесі вивчення хімії.

Методи дослідження:

- теоретичний: аналіз наукової літератури й навчально-методичної документації;

     - емпіричний: педагогічні спостереження, діагностичні методи (тести, анкети, опитувальники);

      - обробки результатів дослідження: методи математичної статистики;

  • експериментальний;
  • дослідницький.

Нормативну базу дослідження складають навчальна програма

загальноосвітнього закладу, затверджена грифом міністерства освіти і науки України, а також навчальні плани.

Наукова новизна та теоретичне значення дослідження полягає в тому, що вперше визначено та обґрунтовано шляхи ефективного використання «хмарних технологій» у навчальному процесі вивчення хімії з метою покращення якості знань учнів; уточнено сутність понять «хмара» та «хмарні технології»; розвинуто теоретичну інтерпретацію проблеми впровадження  «хмарних технологій» у процесі викладання природничих дисциплін; науково обґрунтовано методику впровадження «хмарних технологій» у навчальний процес вивчення хімії;.

Апробація результатів дослідження. Матеріали дослідження апробовано під час проведення уроків хімії у Високопільській спеціалізованій-школі-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради. Матеріали представлені на науково-практичній конференції «Хмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього простору».

Надзвичайно важливою у використанні ІКТ на заняттях та поза ними є роль учителя. Необхідно, щоб кожен учитель зрозумів: комп’ютер у навчальному процесі – не механічний педагог, чи заступник/аналог учителя, а засіб навчання, що підсилює і розширює можливості його навчальної діяльності. Те, що учитель бажає одержати в результаті використання машини, у неї необхідно запрограмувати. Тому учитель має бути інформаційно та інформативно компетентним.[1]

Структура роботи визначена її метою і завданням.

Дослідження складається зі вступу, розділів, висновків, списку використаної літератури, додатків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. ХМАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ

  1.          Хмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього простору

 

З метою підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2016 року з серпня 2014 року використовую у своїй роботі сучасні технології, на базі «хмарних послуг» та формую мотиваційні потреби використання цього середовища усіма учасниками освітнього процесу.

Хмарні технології — це технології, які надають користувачам Інтернету доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса. Хмарні технології — це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних.

Хмара — це деякий ЦОД (дата-центр, сервер) або їх мережа, де зберігаються дані та програми, що з'єднуются з користувачами через Інтернет.[7]

Хмарні технології дозволяють споживачам використовувати програми без установки і доступу до особистих файлів з будь-якого комп'ютера, що має доступ в Інтернет. Тобто,  навіть зі смартфона, який має підключення до Інтернету можна виконувати складні обчислення, опрацьовувати дані, використовуючи потужності віддаленого сервера.

Якщо говорити про лабораторні бази, то не завжди можливо забезпечити доступ учнів до сучасного наукового обладнання, на якому проводяться реальні експерименти з досліджуваної дисципліни та проблематики. І використання хмарних сервісів дозволить учням якщо не брати участь у проведенні експериментів, то, хоча б спостерігати їх, а також дасть можливість викладачам брати участь в «реальному» науковому житті у «своїх» дисциплінах.[6]

Впровадження «хмарних технологій» у навчальний процес характеризується:

- поступовим нарощуванням темпу;

- зміною кількісних та якісних характеристик засобів;

- збільшенням обсягу інформаційних потоків, зміною технологій викладання;

  • трансформацією систем взаємостосунків у системах «учитель – учень», «учитель – группа учнів», «учень – група учнів».

Окрім того, впровадження «хмарних технологій» у навчальний процес вимагає розробки та практичного використання науково-методичного забезпечення, створення й ефективного застосування інструментальних засобів і систем комп'ютерного навчання й контролю знань, системної інтеграції цих технологій в існуючі навчальні процеси та організаційні структури.

Поширеною ситуацією в освіті, сьогодні, є наявність у більшості учнів підключених до мережі комп'ютерних пристроїв. Як тільки мережа виходить за межі комп'ютерного класу, виявляється, що не існує для неї межі. Мережа може бути де завгодно – в спортивному залі, в коридорі, в бібліотеці, на вулиці тощо. І, з точки зору розвитку мобільних технологій та пристроїв, це дуже суттєвий ривок вперед. Тому, освітянам необхідні такі педагогічні інструменти, зокрема інформаційно-комунікаційні технології, які б допомогли їм пристосувати свої професійні напрацювання до нового трансформованого навчального середовища.

У даному контексті доцільно розглянути можливі напрямки використання хмарних мережевих сервісів в професійній діяльності педагога. Термін «хмарні технології» почав використовуватися у зв'язку із зображенням мережі Інтернет у вигляді хмари.

Першим використовувати словосполучення «cloud computing» розпочав Ерік Шмідт – генеральний директор компанії Google.[9]

Характеризуючи, в найзагальнішому вигляді, освітні хмарні сервіси, виділяють три великі категорії: зберігання, обробка даних і спільна діяльність.

Відзначають найвищу функціональність деяких хмарних сервісів, а саме: Dropbox, GoogleDrive, Mail.ru, Яндекс.Диск.[8]

Безкоштовний «хмарний»  сервіс Яндекс.Диск призначається для зберігання файлів і синхронізації їх з будь-якими пристроями (планшети або смартфони). «Хмарний» сервіс від Yandex надає користувачу до 10 гігабайт вільного простору, куди можна класти свої особисті документи, фотографії, музику, фільми. І, відповідно, вони будуть доступні користувачеві скрізь, де є Інтернет.

Отже, технологія хмарних ресурсів дозволяє максимально ефективно використовувати наявні ресурси школи, а учні дістають можливість застосовувати на практиці найсучасніші комп'ютерні технології. Тепер у будь-якій класній кімнаті можна організувати сучасний навчальний процес, використовуючи копмютерний пристрій зі встановленим браузером і безпровідну мережу.[10]

  1.              Впровадження «хмарних технологій» в освіту: проблеми та перспективи

Сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно?

Це потрібно для того щоб з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

Хмарні технології  істотно спрощують зберігання даних і користування матеріалами.  Важливою перевагою такої технології, крім її безкоштовності та ліцензійної чистоти, є залучення учнів до основного напряму розвитку мережевих технологій у сучасному суспільстві. В процесі роботи учням прищеплюється  культура самостійної роботи з мережевими ресурсами на досить високому рівні, починаючи із середньої школи.

Важливим є також надання школярам персонального доступу до мережевих ресурсів, розміщених на сайтах. При цьому вони мають можливість редагувати свій розділ, не маючи доступу до інших сторінок. Це, з одного боку, дає можливість педагогу контролювати інформацію, що надходить, а з другого – розвиває самостійність і відповідальність учнів.

Використання хмарних технологій у школі:

– використання Web-додатків;

– електронні журнали і щоденники;

– онлайн сервіси для навчального процесу, спілкування, тестування;

– системи дистанційного навчання, бібліотека, медіатека;

– сховища файлів, спільний доступ;

– спільна робота;

– відеоконференції;

– електронна пошта з доменом навчального закладу. 

Найкраще засвоюється те, що сприймається відразу кількома органами чуття. Ця особливість впливає на те, що хмарні технології навчання дозволяють забезпечувати:

– демонстративність;

– фрагментарність ;

– методична інваріантність;

– лаконічність;

– евристичність;

– самостійність .

В учнів можуть бути сформовані навички самостійної діяльності, уміння планувати власну діяльність,  вирішувати проблеми, приймати важливі рішення. Можна виділити наступні переваги хмарних технологій:

            розвиток творчого мислення;

  уміння створювати гіпотези;

  розвиток уміння працювати колективно;

  уміння приймати рішення та прогнозувати їх наслідки;

  творчість та ініціативність;

  критичне мислення;

  комунікативні навички;

  вміння працювати з інформацією.

Проаналізувавши результати та можливості впровадження «хмарних технологій», можна зазначити ряд переваг та недоліків використання їх у

навчальному процесі викладання хімії.

Основною перевагою використання хмарних сервісів є безперервність та доступність навчання будь-де та будь-коли. Взаємодія викладачів або учнів із хмарною платформою та її сервісами здійснюється за допомогою будь-якого пристрою (комп’ютер, планшет, мобільний телефон  тощо), на якому встановлено браузер із можливістю підключення до глобальної мережі Інтернет.[3]

Отже, будь-який учень може почати виконувати завдання в класі, а продовжити роботу вдома без необхідності копіювати частину виконаного завдання на будь-який носій інформації завдяки тому, що вся необхідна інформація зберігається у хмарі (центрі обробки інформації) на видаленому сервері.

Хмарні технології дають можливість здійснювати інтерактивне онлайн-консультування учнів у вчителя та миттєво отримувати відповіді на свої запитання.

 Використання хмарного сховища дає можливість переносити дані в хмару, не переймаючись, яким чином вони зберігаються та не турбуючись про їх резервне копіювання. Як тільки дані, переміщені в хмару, достатньо буде просто звернутись у хмару і отримати їх. Існує кілька підходів до хмарного сховища. Йдеться про поділ даних на невеликі порції та зберігання їх на багатьох серверах.[3]

Переваги хмарних сервісів:

    не потрібно встановлювати на комп'ютер дороге ліцензоване програмне забезпечення, достатньо просто відкрити вікно браузера;

    відпадає проблема сумісності між тією чи іншою програмою і операційною системою на комп'ютері користувача;

    немає необхідності відслідковувати оновлення, сервіс онлайн - це завжди актуальна версія програми;

    оnline сервіс доступний завжди і скрізь, він не прив'язаний до конкретного комп'ютера.

Таким чином, використання «хмарних технологій» надало можливість зробити наступний еволюційний крок для надання навчальному процесу хімії більшої гнучкості, відкритості та мобільності.

Окрім очевидних переваг на користь використання хмарних технологій, доцільно відмітити і деякі недоліки. Основним недоліком є їх невелике поширення, проте дані технології лише починають поширюватись в Україні. Також одним з суттєвих недоліків інколи зазначають необхідність доступу до швидкісного Інтернету.[11]

Стрімке збільшення кількості Інтернет - провайдерів та постійне покращення якості Інтернет - послуг мали б вирішити цю проблему, проте можуть виникнути перебої у роботі чи неполадки у провайдерів, що може призвести до зупинки роботи відділів чи цілих підприємств на незначний час.

До недоліків хмарних обчислень можна віднести обмежену функціональність програмних забезпечень при роботі з ними через Інтернет.

Разом з тим, існують певні проблеми з боку безпеки, коли хмарні провайдери можуть роками зберігати важливу інформацію на своїх серверах, а кібер – злочинці перехоплювати інформацію. Звісно, великі хмарні провайдери застосовують всі можливі засоби для забезпечення максимальної безпеки інформації і вкладають кошти в розробку нових, ще більш ефективних засобів захисту, проте поки що не варто зберігати чи передавати особливо важливі документи в «хмари».

Отже, хмарні технології, безумовно, покращують навчальний процес, оскільки вони зацікавлюють учнів, заставляють нестандартно мислити, самостійно шукати відповіді на питання та шляхи розв'язання проблем. Для них це нове, незвичне та корисне.[12]

Хмарні технології можуть допомогти моїм учням навчатися згідно вимог навчальних програм та розвинути навички 21 століття, оскільки за умов правильного планування діяльності, розвивають творчість та ініціативність, критичне мислення і вміння вирішувати проблеми, навички співробітництва, а також вміння працювати з будь-якою інформацією.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ «ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ» У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

2.1. Методичні рекомендації та впровадження засобів «хмарних технологій» під час викладання хімії    

 

У науковій та педагогічній спільноті  активно обговорюється питання, як можна використати Інтернет-технології, щоб  забезпечити молодих людей високоякісною освітою і дати їм шанс на краще  життя. Такі технології як хмарні радикальним чином змінюють навчальні заклади, навчально-виховний процес, природу освіти та її доступність.

В даний час викладання хімії неможливе без використання сучасних технологій навчання. Мова, насамперед, йде про методики застосування в навчальному процесі інформаційно-комп'ютерних технологій.[4]

Питання використання засобів хмарних технологій для організації навчального процесу хімії вченими власне не досліджувалося, або тільки починає вивчатися. Тому я поставила перед собою мету - визначити форми та необхідні компоненти використання хмарних технологій вчителем хімії, зокрема вчителя, який працює з обдарованими дітьми.

Хмарні технології дозволяють зберігати, редагувати, а так само ділитися цікавими файлами і документами з друзями, колегами та учнями. Даною технологією зацікавлені такі комп'ютерні компанії гіганти як: Google, Yandex, які створили і просувають в маси свої продукти, адаптовані і під професію педагога.[10]

Потреба в подібних сервісах для освіти продиктована необхідністю мати приватний ресурсний простір вчителя, учня і, як варіант, батьків, які можуть перетинатися певним чином, створюючи групи.

Впровадження хмарних технологій у процес навчання хімії забезпечує позитивні тенденції у формування інформаційної компетентності учнів.

Якісно інший рівень отримання сучасних знань - учні отримують можливість перебувати в процесі навчання в будь-який час і в будь-якому місці, де є Інтернет, більш ефективний інтерактивний навчальний процес.[5]

До основних характеристик хмарних технологій відноситься: самообслуговування, широкий доступ до мережі, об’єднання ресурсів, швидка еластичність, вимірювання обслуговування.

Самообслуговування. Учню надано можливість працювати із комплектом електронної наочності, тестами, додатковою літературою, працювати із рекомендаціями вчителя в мережі у хмарі, доступ до якої було надано вчителем.

Широкий доступ до мережі. Можливість доступну учня, його батьків, вчителя до мережі засобами стандартних механізмів, стимулюючи використання для цього мобільних телефонів, планшетів, ноутбуків чи домашніх комп’ютерів, що підключені до мережі Інтернет.

Об’єднання ресурсів. Обчислювальні ресурси об'єднуються для обслуговування декількох учнів для використання багатокористувацької моделі.

Отож,  мною розроблена приватна хмара для використання учнями та батьками, надано спільний доступ до окремих матеріалів для всіх бажаючих користувачів.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хмарне сховище моїх даних – он-лайн сховище, в якому зберігаються матеріали уроків: плани уроку, дидактичний матеріал, навчальна комп’ютерна презентація до уроку, добірка файлів для організації фізкультхвилинок, музичні та відео файли тощо. (Додаток А)

До основних характеристик хмароорієнтованого навчального середовища відносять: гнучкість, структурованість, інноваційна діяльність учня.[10]

Гнучкість – учень може взаємодіяти з вчителем індивідуально, займатися у зручному для себе місці у своєму власному темпі і ритмі, приділяти кожній темі (уроку) стільки часу, скільки потрібно для засвоєння навчального матеріалу йому особисто.

Структурованість – систематизація навчальних матеріалів, відповідно до навчальних планів і програм (власне матеріал кожного наступного уроку з предмету).

Інноваційна діяльність учня – вмотивована, активна, динамічна, розумова і емоційна діяльність учня з використанням хмарних технологій як під час навчання хімії, так і під час виконання домашніх робіт, в ході повторення чи закріплення, підготовки до наступного уроку чи до уроків узагальнення. Це спонукало мене до створення відповідних демонстраційних матеріалів, підбору додаткових завдань.

Документи, що створюються користувачем, зберігаються на спеціальному сервері, або можуть бути експортовані в файл. Це одна з ключових переваг сервісу, оскільки доступ до введених мною даних можу здійснювати з будь-якого комп'ютера, підключеного до Інтернету (при цьому доступ захищений паролем).[12]

Документи Yandex являють собою онлайновий офіс, який включає в себе повноцінні інструменти для створення текстових документів, електронних таблиць, наочних посібників, PDF-файлів та презентацій, а також їх спільного використання та публікації в Інтернеті. Такими документами може бути не тільки шкільна документація (плани, аналізи, звіти, характеристики, інформації тощо), а і електронні дидактичні демонстраційні матеріали вчителя для уроку, підготовлені учнями електронні повідомлення, реферати, презентація проектів тощо. То ж за такими документами майбутнє. (Додаток Б)

Сервіс надається в рамках особистого простору, в якому вже створені папки «Документи», «Презентації». У цих папках я розміщую свої особисті ресурси і можу при необхідності дати до них доступ учням, їхнім батькам, колегам, адміністрації. Крім того, можу синхронізувати обрані папки на своєму комп'ютері із папками в сервісі Yandex Disk (Яндекс Диск).

Я звернула увагу на те, як можна використовувати цей сервіс для підготовки до уроків і не тільки ...(Додаток А,Б)

Прикладом може слугувати представлена мною сторінка вчителя-предметника, на якій розміщуються документи на Yandex диску. Вони створюються як звичайний текстовий документ зі звичним нам інтерфейсом або як звичайна комп’ютерна презентація. Обравши певний документ, відкривається вікно для перегляду, редагування, чи зберігання документу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для того щоб не мати залежності від носіння флеш-дисків, презентації до уроків, створені таким чином документи, презентації можна відкрити як в навчальному кабінеті школи, де є підключення до Інтернету  так і за її межами.

Як правило, за браком часу вчитель не завжди встигає дати творчі завдання олімпіадного типу або для дітей з підвищеним рівнем мотивації до предмета. Тоді варто їх винести в груповий інтернет-простір, дати рекомендації і шаблони щодо їх вирішення. (Додаток А)

 

 

 

 

 

 

Можливості дистанційного навчання досить масштабні, а саме:

  • використання відеоуроків з різних тем курсу «Хімія»;
  • відеоконсультації та відеопояснення;
  • підбірки матеріалів з  тем,що вивчаютья;
  • алгоритми виконання певних видів робіт;
  • робота з документами у спільному доступі з групами дітей та вчителем;
  • робота в чаті;
  • створення власних блогів та багато інших видів діяльності.

Важливу роль у дистанційному навчанні, на мою думку, відіграють відео фрагменти та відеоуроки. Для створення відеоуроків я використовую презентації PowerPoint,Word-документи. (Додаток А,Б). Відеоурок я роблю недовгий (до 10 хвилин), що дозволяє і пояснити матеріал, і, поряд з цим, не зловживати увагою та часом учня.[5]

 

 

 

 

 

 

Вперспективі, учні будуть самостійно працювати і розв’язувати завдання, проекти  та презентації розміщувати у своєму просторі в папці «Документи» і дадуть доступ вчителю до цього файлу. Якщо йде робота в проекті, де працює кілька учнів, то доступ матимуть всі учасники проекту, а вчитель матиме можливість цю роботу контролювати та направляти чи допомагати.

Таким чином, учитель може в будь-який час зайнятися перевіркою виконаних завдань зі свого будинку або зі школи, виставити оцінки в електронний журнал групи і написати зауваження, написати план уроку. А у школі на уроці вже зайнятися консультуванням і розбором помилок.

Також можна давати новий матеріал, розміщуючи його в ресурсах групи, у вигляді текстів, посилань на Інтернет - ресурси. Перевагою такого підходу також може бути перенесення акценту з роботи на уроці в школі на самостійну роботу учня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структуроване сховище навчально–методичних матеріалів – це безкоштовне он-лайнове сховище, яке надається разом з обліковим записом Microsoft. Службу Yandex Disk можна використовувати, для зберігання різноманітних документів, відео-фрагментів, фотографій та інших файлів у хмарі, надавати до них спільний доступ колегам, учням і навіть співпрацювати над вмістом з іншими користувачами. (Додаток Б)

Я маю можливість створювати разом з учнями різні види документів.

У разі потреби я надаю учням спільний доступ до цих документів.

Це можуть бути:

  • творчі роботи, в яких я як учитель можу робити правки або    корективи;

- контрольні або самостійні роботи;

- тестові завдання та багато інших видів робіт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Види  діяльності,  які  намагаюсь підтримувати  у  хмарі:

  • комунікація,
  • колаборація,
  • кооперація.

Комунікація — цей процес обміну інформацією (електронними наочностями, фактами, ідеями, тощо) між класним колективом та вчителем. Особливо важливим це стає в умовах навчання дітей з особливими потребами, яким важко переміщатися, або які часто хворіють, через що можуть не бути присутніми на уроці чи позакласних заходах.

Колаборація — цей процес спільної діяльності для моїх учнів  застосувую для досягнення наших спільних цілей для обміну знаннями, навчання і досягнення згоди, виконання спільного проекту тощо. Цей процес вимагатиме керівництва з мого боку як вчителя.

Кооперація ― співробітництво, взаємозв'язок колективу учнів у процесах нашої діяльності.[2]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 Створено Яндекс Диск, що дало можливість систематизувати власні дослідження, самоосвітні матеріали, розробки відкритих уроків, матеріалів участі у конкурсі «Класний керівник року». Усі матеріали, опубліковані на сайтах природничого спрямування.

Вивчено можливості хмарних технологій, проведено їх аналіз та підібрано оптимальні сервіси.

Створивши акаунт Yandex, створила Yandex Disk, організувала файлове сховище, перенесла в хмари власні матеріали для подальшого використання.

Продемонстровано можливості та переваги застосування комп’ютера, мультимедіа на уроці, Інтернету та отримано їх підтримку у впровадженні такої форми навчання: у класі, вдома.

Продовжується робота над створенням не окремих електронних наочностей на деякі уроки, а цілого комплекту таких матеріалів.

Планується проведення «майстер-класу» для учителів хімії: створення поштової скриньки, створення акаунту, реєстрації в Інтернеті на різних сервісах, участь у Інтернет – проектах та роботі із матеріалами на Yandex-диску.

Створюються умови безпечної роботи дітей в Інтернеті, дотримання ними режиму роботи.

Більшість учнів із задоволенням вчаться новим технологіям, розвивають інтелектуальні здібності. Сучасних дітей ніхто не вчить користуватися складними мобільними телефонами – вони навчаються майже самостійно, а вже потім життя не уявляють без цього пристрою. (Додаток В)

Виходячи з цього я бачу потребу у підвищенні свого рівня використання інформаційно–комунікаційних технологій, в продовженні формування власного електронного портфоліо. У перспективі бачу потребу у включенні інтерактивних елементів до вже створених комп’ютерних презентацій. Для мене, як вчителя, що працює з обдарованими дітьми,  одним із засобів формування інтелектуальних та творчих здібностей є використання «хмарних технологій» та сервісів.

Хмарні технології - це не тільки майбутнє, багато в чому це вже і сьогодення. Справжні хмари у небі для нас звичні – стануть звичними і інформаційні хмари.

Навчання прямує до хмар і я з моїми учнями теж.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ

  1.                Биков В. Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – №10. – 2011. – С. 8-23.
  2.                Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене і виправлене – Рівне: Волинські обереги, 2011. - 522 с.
  3.                Гуревич Р. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навч. пос. / Р.С.Гуревич, М.Ю. Кадемія, Л.С.Шевченко; за ред. Р. С. Гуревича. – Вінниця : ТОВ фірма ”Планер”, 2012. – 348 с., с. 80.            
  4.                Непогодьева А.А. Застосування комп'ютерних моделей і інформаційних технологій у процесі навчання хімії, Васьковская середня школа.
  5.                Носенко Е.Л. Методичні прийоми забезпечення ефективності запам’ятовування інформації у дистанційному навчальному курсі / Е.Л. Носенко, С.В. Чернишенко. – Дніпропетровськ: Вид-во ДНУ, 2003. – 127 с.
  6.                Сабліна М.А. Можливості використання хмарних технологій в освітній та соціальній сферах.  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/4116/1/M_Sablina_OD_7_IS.pdf

7. Самойлова І.А. Хмарні технології в освіті. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://docs.google.com/presentation/d/1t1YfIIb1vH5Rsg38JZCyUJ6BoWxwps85wDja1yrNROQ/edit#slide=id.p13

8. Ставицька І.В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті [Електронний ресурс]. – Режим доступу до статті: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103 (21.12.12). – Назва з екрану.

9.  Хмарні обчислення. Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії [Електронний  ресурс]. – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Хмарні обчислення

10. Хмарні сервіси мережі Інтернет: можливості та перспективи в роботі педагога. [Електронний  ресурс]. – Режим доступу: http://zippo.net.ua/index.php?page_id=720

11.  http://iktsumskij.blogspot.com/

  1.            Шиненко М.А., Сорока Н.В. Використання хмарних технологій для професійного розвитку вчителів.  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ite.kspu.edu/webfm_send/308

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А

Тема: Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання про склад, класифікацію, хімічні властивості різних класів неорганічних сполук, типи хімічних реакцій;

дати поняття про генетичний зв’язок;

навчити виконувати завдання зі складання рівнянь реакцій за схемою, а також складати схеми перетворень речовин, практично одержувати нові речовини;

удосконалювати вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь, розстановці коефіцієнтів; показати практичне значення знань про взаємозв’язок речовин для одержання нових сполук і матеріалів;

формувати вміння спілкуватися в групі, працювати з Яндекс Диском.

Тип уроку: узагальнення і систематизації

Матеріали і обладнання: ПС; таблиці розчинності неорганічних сполук; мультимедійна дошка, проектор, варіанти завдань для самостійної роботи; реактиви: розчин сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, магній оксид, кальцій оксид; індикатори, етиловий спирт, пробіркотримач, штатив з пробірками.

Зміст уроку

І. Організаційний етап.

Вправа «Паровоз»

Оберіть вагончик на якому ви б хотіли подорожувати країною знань.

G:\ФОТО ДОСВ\IMG_0616.JPG 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків. Тобто отримували генеалогічне дерево; відшукували ту ниточку, що зв’язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьогодні наше завдання – знайти взаємозв’язок між оксидами, основами, солями, кислотами.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Темою уроку є «Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук».

Епіграфом до уроку будуть слова Роберта Вудворта, лауреата Нобелівської премії: «Своїми знаннями я зобов’язаний тільки самому собі. Я сам себе навчив хімії».

Якщо ви будете прислухатись до слів видатних людей, то самі станете видатними.

Завдання уроку (на екран, в опорних конспектах):

  • повторити назви основних класів неорганічних сполук;
  • виконати вправи на складання формул оксидів, кислот, основ, солей;
  • написати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості оксидів, кислот, основ, солей;
  • провести експеримент з одержання речовин та перетворення їх на інші сполуки;
  • скласти рівняння реакцій за схемою перетворень та на основі проведених реакцій скласти схему перетворень сполук;

Учням по черзі пропонуються назвати своє ім’я, і записати до «дерева мудрості» свої пропозиції після оголошення теми, завдань уроку, що дізнаються на уроці, що очікують після сьогоднішнього уроку.

 

 

 

 

 

Формулюють загальноприйняті правила поведінки на уроці:

  • не перебивати один одного,
  • допомагати,
  • поважати думку інших,
  • слухати,
  • кожна думка має право на існування,
  • не критикувати,
  • бути активним.

ІV. Узагальнення окремих фактів і явищ.

Учитель. Якщо уявити собі, що кожна наука — це планета, то на планеті Хімія є багато країн та міст. Пригадаймо, що ми відвідали такі країни, як «Оксиди», «Основи», «Кислоти» і «Солі», а  що ви  про них дізналися ми зараз і перевіримо.

Під  час  уроку ви маєте  змогу заробити певну кількість балів, які в кінці уроку перетворяться на оцінку (накопичувальна система оцінювання).

Подорож за кордон починається з митниці. Митниця — це контроль. Для вас це — контроль знань.

Отже, до роботи!

Для роботи на уроці обєднайтеся в 2 групидослідники та аналітики. Кожна група обирає собі консультанта, який буде керувати роботою групи і дослідника, який проводитиме експерименти. За результатами Вашої роботи буде встановлено оцінки в журнал.

Прийом «Митниця»

  1.            
  2.            
  3.            
  4.            
  5.            
  6.            
  7.            
  8.            
  9.            
  10.       
  11.       
  12.       

Завдання. Дайте назви вищезазначеним речовинам.

Правильні результати на екран

«Самоперевірка»

Визначити найвищий бал. Відзначити учня.

Прийом «Віза»

Завдання для І групи. 

  • Вибрати формули речовин під непарними номерами. Виписати в стовпчик. Назвати їх.

Завдання для групи ІІ:

  • Вибрати формули речовин під парними номерами. Виписати в стовпчик. Назвати їх.

Правильно вибрані речовини на екран.

      І група

     ІІ група

Прийом «Місто Хімічне»

Завдання: передбачити, які з наведених вище речовин будуть взаємодіяти між собою, записати відповідні  рівняння реакцій.

Можливі варіанти відповідей

І група

1.

2.

3.

4.

5.

6.

ІІ група

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Прийом «Місто Лабораторне»

Перегляд відеофрагменту для обох груп, складання реакцій.

Прийом «Місто Фантастичне»

Взаємодія Калію з водою. Прокоментувати дослід.

«Яндекс диск. Домашнє завдання», зробити записи в рубриці «Допоможіть мені».

V. Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми.

Учитель. Подорож завершилася. Хто бажає повернутися , повинен пройти «митницю».

Рефлексія. «Відгадай речовину»

1:Яку речовину  вважа­ють милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів." (4б.)

 2: Це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речови­на! Через неї навіть море стало мертвим. (3б.)

 3:Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія,  її використовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові.  Так що ж це за речовина? (2б.)

Суперпідказка: без неї неможливо приготувати майже жодної страви! (1б.)  (Кухонна сіль NaCl)

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Виставлення оцінок. Коментування кожної оцінки. Рефлексія.

Рефлекія
На уроці ми навчилися…
Хотілось б дізнатися докладніше про….
У житті використаю …
Я дізнався, що …
Мені сподобалось на уроці…
В мене викликало труднощі….

Як на вашу думку: Чи виконали ми сьогодні поставлені завдання і які саме?

(Учні коментують завдання уроку і чи досягли їх). Роблять висновки.

Висновки:

  1. Між класами речовин існує генетичний зв’язок, що ґрунтується на одержанні одних речовин з інших;
  2. В основі генетичних зв’язків лежить перехід хімічних елементів з одних речовин в інші;
  3. Одну й ту саму речовину можна отримати кількома способами;
  4. Генетичні зв’язки між класами речовин, є ще одним підтвердженням основних законів природи.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання.

До наступного уроку!

 

I:\DCIM\100PHOTO\SAM_9714.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G:\ФОТО ДОСВ\IMG_0635.JPG 

 

 

 

 

 

 

G:\ФОТО ДОСВ\IMG_0629.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

Тема: Залози внутрішньої секреції. Гормони

Мета уроку: продовжити формувати знання учнів про ендокринну регуляцію функцій організму людини; ознайомити із будовою та функціями гіпофіза, епіфіза та щитоподібної залози; розкрити значення гормонів цих залоз у підтримці життєдіяльності організму; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, відповідати на різнорівневі запитання; формувати вміння працювати в групах, з Яндекс Диском; формувати потребу в здоровому способі життя.

Очікувані результати: учні називають місце розташування гіпофіза, епіфіза та щитоподібної залози в організмі людини; характеризують гормони, які вони виділяють, та їхній вплив на процеси життєдіяльності, значення гіпофіза в регуляції роботи ендокринної системи; пояснюють порушення гормональної регуляції в організмі.

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, підручники, таблиця «Ендокринні залози».

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку

I.Організаційний момент

Вправа «Рибки»

Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку.

Виберіть рибку, колір якої вам найбільше подобається саме зараз.

( Учні вибирають рибку)

У різних народів існує міф про те, що риба перевозить сонце, яке долає свій шлях вночі в океані. Жовтий колір рибки свідчить: ви готові до активної роботи.

У добу середньовіччя риба стала символом духовної сутності, що прихована під покровом речей, які ми бачимо. В алхімічній традиції риба тлумачиться як символ містичного переродження.

Ті, хто з вас обрав червону рибку, у цю хвилину ви насторожені, можливо, не готові до роботи, але здатні до перетворення.

Риба – символ родючості, життєдайності. Вибір синьої рибки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите уміння творчо мислити.

За японською міфологією опорою Землі являється гігантська рибина. На цій рибині тримається Земля. Ваш вибір зелена рибка – ви готові до розв’язання серйозних проблем.

  1. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Загадковий диктант»

Необхідно вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей ендокринної регуляції фізіологічних процесів в організмі людини. Якщо правильно виконаєте завдання, то визначите назву одного з гормонів, дію якого будемо вивчати сьогодні на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

ТИРОКСИН 

  1. Мотивація навчальної діяльності

У фантастичному романі О.Бєляєва «Людина», яка загубила обличчя розповідається про одного карлика – клоуна, у якого від народження була потворна зовнішність. Виявилось, недорозвинення частин тіла і їхню гротескну форму спричинила недостатня робота деяких ендокринних залоз. Після того як якийсь лікар приписав героєві чудодійні гормональні препарати, він отримав нормальну зовнішність. А своїм ворогам він помстився, підмішавши в їжу гормони, від яких одні потовстішали, а інші витяглися, як жердини.

Чи справді гормони здатні на такі неймовірні перетворення?

Повідомлення теми уроку «Залози внутрішньої секреції. Гормони». Спільно з учнями визначення мети і завдань уроку.

  1. Засвоєння нового матеріалу.

Розповідь учителя

Гіпофіз – це залоза внутрішньої секреції, що розташована в гіпофізарній ямці турецького сідла клиновидної кістки (при основі головного мозку). Його маса всього 0,5-0,6 г. складається з 3-х часток: передньої, середньої, задньої. Перегляд відеофрагменту «Собаче серце» - Гіпофіз загадкова залоза.

Витяг із щоденника лікаря Борменталя. Домашнім завданням буде переглянути щоденник лікаря за 8 січня та прокоментувати зміни, які відбуваються із собакою Шариком.(Матеріали розміщені на Яндекс Диску).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

1 група – гормони, які виділяються передньою часткою гіпофіза.

2 група – гормони, які виділяються середньою часткою гіпофіза.

3 група – гормони, які виділяються задньою часткою гіпофіза.

4 група – порушення функцій гіпофіза.

Проекція зображення на екран.

Складання опорного конспекту

Функції гіпофіза:

  •  контролює вироблення гормонів щитоподібною залозою;
  •  стимулює функцію надниркових залоз;
  •  контролює функції чоловічих та жіночих статевих залоз;
  •  регулює ріст тіла;
  •  регулює водний баланс.

«Хвилинка здоровя»

Відео. Озвучить відеофрагмент. Робота в групах.

На картках позначити залози, що демонструються на відео.

Особливості будови епіфіза та щитоподібної залози.

Епіфіз – ендокринна залоза організму людини. Маленький виріст мозку, що схований під великими півкулями. За зовнішнім виглядом назвали шишковидним тілом, бо за формою він нагадує соснову шишку. Тіло у вигляді соснової шишки зображувалось на папірусах у тих місцях, де йшлося про символ вічності життя та відновлення здоровя.

Маса епіфіза у дорослої людини близько 0,2 г (100-200 мг), довжина – 8-15 мм, ширина – 6-10 мм, товщина 4-6 мм. Відносна маса і розміри його в дітей більші, ніж у дорослих, особливо у дівчаток. До періоду статевого дозрівання розміри епіфіза зменшуються, а пізніше в ньому відкладаються солі кальцію та магнію. Паренхіма залози зберігається до старості.

Проекція зображення на екран.

  •  Які гормони виділяє епіфіз?
  •  Які функції виконую епіфіз?

Щитоподібна залоза – найбільша залоза із залоз внутрішньої секреції. Розташовується на шиї попереду трахеї і на бічних стінках гортані, прилягаючи частково до щитоподібного хрящу, звідки і дістала свою назву. Складається із двох бічних доль. Задньою поверхнею долі стикаються із стінками глотки і стравоходу. Зовнішня поверхня щитоподібної залози опукла, внутрішня, звернена до трахеї і гортані, увігнута. У поперечнику залоза має близько 50-60 мм, у попередньо задньому напрямі в ділянці бічних доль 18-20 мм, а на рівні перешийка 6-8 мм. Маса складає близько30-60 г, у жінок маса залози дещо більша, ніж у чоловіків. Щитоподібна залоза виробляє водовмісні гормони тироксин і трийодтиронін та гормон кальцитонін.

Проекція зображення на екран.

При збільшенні виділення цих гормонів розвивається базедова хвороба.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гіпофункція гормону щитоподібної залози – мікседема.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коли недостатність функції залози виявляється у дитячому віці, розвивається кретинізм.

V. Узагальнення і закріплення знань

«Мозковий  штурм»

Наполеон Бонапарт, який мріяв стати володарем всієї Європи, першим помітив, що більшість вояків, призваних на військову службу з гірської місцевості, страждали на туговухість. Крім того, вони були погано розвинуті фізично і розумово, швидко втомлювались і були майже неспроможними виконувати команди та добре воювати. З якими хворобами пов’язані ці симптоми? Розкрийте причини їх виникнення.

Це симптоми захворювання щитоподібної залози – ендемічного зобу та кретинізму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Діагностика захворювань»

Завдання 1. Хвора А., 45 років, помер чоловік, після цього важко перехворіла на грип. Щоб загартуватися, з'їздила на море. Скарги: стала дратівливою, прискорене серцебиття, біль в області серця, задишка при фізичному навантаженні, схудла, почала погано спати, часто кидає в піт, діарея. При витягнутих  руках дрібно тремтять пальці, збільшилися і стали блищати очі.

Завдання 2. Хворий Б. Скарги на спрагу і часте сечовипускання (на добу до 4 л сечі). Загальна слабкість, сухість шкіри і слизових оболонок, виснаження. Аналіз сечі показав відсутність у ній цукру.

Завдання 3. Хвора А. зі скаргами на підвищену стомлюваність, порушення пам'яті,млявість, сонливість, мерзлякуватість,крихкість нігтів та випадання волосся. Низький хрипкий голос, зниження температури тіла, низький артеріальний тиск, запори, порушення менструального циклу.

Завдання 4. Хворий В. Переніс панкреатит, емоційне потрясіння, пов'язане з пожежею в будинку. Скарги на постійну сильну спрагу і рясне (до 6 л на добу) сечовипускання. З'явилися гнійничкові захворювання шкіри. Аналіз сечі показав велику питому вагу і вміст у ній цукру.

Перегляд слайдів із хворобами ендокринної системи відомих людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Складання Т- схеми уроку

 

 Я знав (-ла)                    Я дізнався (-лась)                                                     

 

 

 

 

VII. Інструктаж Д/З

На Яндекс Диску. Письмово дати відповідь на питання про лікаря Борменталя. Зібрати матеріал про дослідження вилочкової залози.

 

I:\DCIM\100PHOTO\SAM_9689.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Досвід роботи вчителя біології та хімії Високопільської спеціалізованої школи-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради Моторної Ю.О. рекомендовано до друку на засіданні методичної ради Високопільської спеціалізованої школи-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради

 

 

Укладач:

Жакоміна В.В. – заступник  директора з навчально-виховної роботи Високопільської спеціалізованої школи-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради

 

 

Рецензент:

Кравець О.М. – вчитель географії, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист Високопільської спеціалізованої школи-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

смт. Високопілля, Херсонська область,

методичний кабінет т. 2-13-42

Високопільська спеціалізована школа-інтернат «Обдарованість» Херсонської обласної ради т. 2-13-32

1

 

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
4510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку