ЕКОЛОГІЧНИЙ ТУРНІР – ЕКОПРОБЛЕМИ СУЧАСНОСТІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ

Про матеріал
У матеріалах надано гру-турнір для розширення кола екологічних знань студентів. У процесі гри-турніру у студентів формуються бережливе ставлення до оточуючого світу, розуміння наслідків забруднення середовища, з'ясовуються причини еко-проблем сучасності та способи їх розв'язання.
Перегляд файлу

Хмельницьке музичний  коледж

імені В.І.Заремби

 

 

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ УРОК

«ЕКОЛОГІЧНИЙ ТУРНІР – ЕКОПРОБЛЕМИ

СУЧАСНОСТІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ»

 

Дисципліна: «ОСНОВИ ЕКОЛОГІЇ»

для студентів ІІ курсу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хмельницький

2019

 

Мета: Розширити коло екологічних знань студентів; удосконалювати вміння вмотивовувати власну позицію, захищати власну думку; розвивати творчі здібності студентів, виховувати „лицарське”, бережливе ставлення до оточуючого світу.

 

Учасники турніру: студенти ІІ курсу.

 

Правила гри:

1. Гра проводиться між двома чи кількома командами одночасно з використанням дзвіночків.

2. Завдання команд – дати правильні відповіді на всі поставлені запитання раніше, ніж це зроблять інші граючі команди. За кожну правильну відповідь, дану вчасно й раніше за інші команди, команда одержує один бал.

3. Команда, що бажає дати відповідь, сигналізує про це дзенькотом дзвіночка.

4. Після того, як команда одержала право відповіді, капітан команди називає гравця, який буде відповідати, і цей гравець починає говорити не раніше, ніж через три секунди після одержання права відповіді. Якщо гравець досить довго не відповідає, обмежуючись загальними фразами, ведучий має право позбавити команду права відповіді. Рішення ведучого з цього приводу оскарженню не підлягає.

5. Якщо відповідь правильна, то ведучий зупиняє обговорення й присуджує команді, що дала відповідь, бал. У протилежному випадку ведучий оголошує, що відповідь не правильна, і знову запускає механізм відліку, дозволяючи грати решті команд.

6. Якщо всі команди дали неправильну відповідь, то питання знімається і бал за нього не присуджується нікому.

 

 

Критерії оцінювання відповідей:

1. Відповідь вважається правильною, якщо:

а) розкрито зміст запитання з достатнім ступенем конкретизації;

б) форма відповіді збігається з формою запитання.

2. Відповідь вважається неправильною, якщо:

а) команда дала два чи більше варіантів відповідей;

б) відповідь не відповідає критеріям правильної відповіді;

в) у відповіді допущено грубі помилки, що спотворюють зміст відповіді.

3. За наявності у відповіді додаткової інформації власне відповіддю вважається фраза або слово, що прямо відповідає на запитання. Неточності в додатковій інформації не враховуються, якщо вони не змінюють суті відповіді.

 

Обслуговування гри:

1. Гра обслуговується двома ведучими і журі (5 осіб).

2. Ведучий зобов’язаний:

- не допускати психологічного тиску на гравців, бути максимально коректним і об’єктивним в оцінці відповідей;

- перед початком турніру представляти команди одна одній, глядачам, а також представитися самому;

- перед кожним конкурсом повідомляти рахунок гри;

- у випадку неправильної відповіді команди, що відповідає першою, користуватися лише фразою „Відповідь неправильна”;

- ознайомитися з ігровим матеріалом до початку гри й усвідомити зміст запитань, що задаються;

- попереджати команди про можливість зняття їх зі змагання у випадку неспортивного поводження.

 

 

 

Ведучий має право:

- не зараховувати відповідь команди, що не відповідає критеріям оцінювання правильності відповіді;

- не приймати під час гри протестів від граючих команд та інших осіб;

- звертатися за допомогою до обраних ним помічників;

- не зараховувати відповідь команди чи позбавляти її права відповіді в разі втручання в процес гри сторонніх осіб;

- позбавляти права участі у змаганні команду, що допустила під час гри некоректне поводження щодо ведучого, судді, суперників або глядачів.

 

Попередня організація гри:

Для проведення гри заздалегідь формуються команди змішаного типу або на основі однієї групи. Обираються капітани команд, вибирають назву, виготовляють емблеми та готують їх захист, екологічну рекламу, плакат екологічного змісту.

 

Дидактичний матеріал: правила гри для команд, ігровий матеріал, бланк-контроль для членів журі.

 

Обладнання: магнітофон, музичні записи для фонового оформлення гри, дзвіночки.

 

Хід заходу:

 

Ведучий 1. Любі друзі! Шановні присутні! Настало третє тисячоліття. Що чекає на нас? З чим прийшли ми до нового століття, з якими відкриттями, надбаннями? Хто господарі планети, чи, може, ми як яничари? Замисліться над цим. Хіба не страшно, хіба не боляче чути, що ...

 

 

Ластівки тікають із Європи.

Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев,

Чад, бензин, вібрація, галопи –

Птиці мертві падають з дерев.

Може, десь є лотоси і гінкго,

Тихі ріки і рожева даль –

У краю неляканих фламінго,

Де росте незламаний мигдаль.

Може, там є птицям привілеї ...

А гніздо ліпити, ластівки,

Все одно вам, із якого глею –

З Рейну, з Нілу чи Угрюм-ріки.

Ну, а потім, я люблю вас з малку.

А іще – спасибі вам за все.

Тільки хто ж це королеві Марку

Золотнику в дзьобі принесе?

 

Ведучий 2. Нечасто сьогодні обходиться без великих екологічних лих. Не встигли ми отямитися після забруднення вод Тиси й Дунаю – нова екологічна проблема – спалах токсодермії. Проблема нітратів і нітритів, неконтрольоване зберігання сотень тон отрутохімікатів у багатьох областях України. Що ще нас очікує у майбутньому?

 

Ведучий 1. На сьогодні екологічна проблема стає насущною для держав, урядовців і кожного жителя планети. Ми - її діти. Майбутнє планети у ваших руках. Наскільки ви готові взяти її долю у свої теплі долоні – ми зможемо переконатися під час проведення турніру. Отож запрошуємо до гри наші команди.

 

 

Команди представляють назву, емблему і її захист.

 

Ведучий 2. Чи знаєте ви, шановні учасники турніру, які фактори призвели до загострення екологічної кризи в Україні? Це ми з’ясуємо під час наступного конкурсу. Це бліцтурнір. Кожна команда повинна дати відповіді на десять запитань. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

Ведучі проводять бліцтурнір.

 

Ведучий 1. Зараз важко уявити наше життя без реклами. Наші команди отримали завдання – підготувати екологічну рекламу. Давайте подивимося як вони справилися із своїм завданням.

 

Команди демонструють свої реклами.

 

Ведучий 2. Рідко який прожитий день обходиться без великих екологічних бід. Що ще готує людина для дня завтрашнього? Гадаю, що на подібні запитання ми знайдемо відповідь у грі. І наступний конкурс – „Екологічна ромашка”.

 

Ведучі проводять конкурс.

 

Ведучий 1. Епіграфом до наступного конкурсу стануть ці поетичні рядки:

Зупинись, Людино, озирнись

І подумай, що тебе чекає,

Якщо ти не зможеш, як колись,

Босоніж іти зеленим гаєм,

Якщо ти не зможеш до озер,

Ніби до люстерка, нахилитись,

Якщо ти не зможеш відтепер

Із криниці жодної напитись,

Якщо раптом, звідки не візьмись –

Газ страшний почне тебе душити.

Зупинись, Людино, озирнися

І подумай, як нам далі жити?!

 

Ведучий 2. Із запропонованого переліку Ви повинні вибрати екологічну тему та висловити її за допомогою вірша, написаного членами команди.

 

Команди працюють над завданням.

 

Ведучий 1. Як ви уявляєте собі людину майбутнього, якщо:

Дуб, ландыш, орёл и куница

Не всегда сумеют защититься.

Если исчезнут они с лица земли –

На планете мы останемся одни.

 

Ведучий 2. Доки наші ігреки працюють, ми пропонуємо оцінити екологічні плакати, виконані ними заздалегідь.

 

Ведучі демонструють плакати журі та глядачам.

 

Музична пауза.

 

Ведучий 1. Пам’ятайте! У рослин і тварин немає депутатів, їм нікому писати і жалітися, крім нас, людей, котрі з ними разом заселяють цю планету.

 

 

 

 

Ведучий 2.

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить –

Бо світ навколо любові просить.

 

Журі підводить підсумки.

 

Ведучий 1.

Ця земля моя й твоя.

Це домівка й Батьківщина.

Ці озера і моря,

Ця планета в нас - єдина!

Риби в річці, птахи в небі,

Ці луги, степи, ліси ...

Що іще для щастя треба?

У майбутнє пронести

Цю природу, цю картинку

Збережи, запам’ятай –

Вічності тобі не треба

Й на Землі можливий рай.

 

Ведучий 2. На цьому наш турнір завершено. Ми щиро вітаємо переможців. Дякуємо всім! До нових зустрічей!

 

 

 

 

ІГРОВИЙ МАТЕРІАЛ.

 

Питання бліцтурніру.

1. Які оксиди викликають кислотні дощі? (SO2, NO2, CO2)

2. Який оксид викликає парниковий ефект в атмосфері? (CO2)

3. Який елемент каталізує розкладання озону в атмосфері? (Cl)

4. Яка загальна назва хімічних елементів, розклад яких супроводжується радіоактивним випромінюванням? (Радіонукліди)

5. Яка з екологічних проблем пов’язана із солями нітратної та нітратної кислот? (Нагромадження їх у харчових продуктах і у воді)

6. Як називають науку, продукти якої становлять найбільшу загрозу для природи? (Хімія)

7. Яка речовина спричинила пожежу на Чорному морі? (Сірководень)

8. Який елемент викликає гіперплазію щитовидної залози? (Іод)

9. Яка речовина стає причиною загибелі живих організмів у морях, океанах при її розливі? (Нафта)

10. Яка формула озону?(О3)

11. Назвіть неорганічну кислоту сильної отруйної дії, сполуки якої стали причиною екологічного лиха на Тисі й Дунаї? (Синільна, або ціанідна)

12. Як називають родину рослин, що є добрими замінниками нітратних добрив? (Бобові, або метеликові)

13. Назвіть екологічно чисте паливо. (Водень, етиловий спирт)

14. Який метал слугує матеріалом для гасіння атомних реакторів? (Свинець)

15. Які речовини за міжнародною конвенцією з 2000 року мають використовуватися в обмежених кількостях через свою руйнівну дію на озоновий шар? (Фреони)

16. Назвіть дату закриття ЧАЕС? (2001 рік)

17. Назвіть джерела надходження важких металів та їх солей у грунт навколо автотрас. (Двигуни автомобілів, бензин)

18. Назвіть речовини, що сповільнюють окиснення харчових жирових продуктів, утім, бувають причиною алергічних, канцерогенних та мутагенних змін в організмі. (Антиоксиданти, консерванти)

19. Де під час засолювання та консервування овочів із підвищеним вмістом нітратів і нітритів збираються останні? (У розсолі та маринаді)

20. Яка речовина смертельна для коня і в якій дозі? (Крапля нікотину)

 

Завдання до гри „Екологічна ромашка”

1. За науковими прогнозами у разі, коли людство використає всю атомну зброю, нагромаджену на планеті, - настане ядерна зима. Поясни її причини.

 

2. Розкривши один з американських бестселерів читаю: „Ранкові промені ледь пробиваються крізь густий туман, що як ковдра огорнула місто. Хорошого настрою як не було. Довелося відмовитися од ранкової пробіжки. Поспіхом поснідавши, спускаюся в гараж і чимдуж до лікарні. Роботи сьогодні – не початий край. Її у пуль монологічному відділені не бракує ніколи, а в такі дні – і поготів”. Про який такий туман ідеться у даному уривку?

 

3. Про яку екологічну проблему йдеться у наступному вірші:

Спасибі люди за цей бруд.

Що дали ви його Землі.

А як нам далі жити тут? –

Вже не під силу думи голові.

Чому не можем ми сказати:

Спасибі за красу лісів,

За чисте небо, водоспади,

Дзвінкий пташиний переспів ...

Чому зникають в нас тварини?

Чому птахи зникають в нас? –

Це все залежить від людини,

А значить кожного із нас.

 

4. Про яку екологічну проблему йдеться у наступному вірші:

Ломить, терпне, болить голова.

Всі ми думаєм днями й ночами:

Що із флорою стане у нас?

Вже ґрунти деградують до краю ...

Судний день, судний вік, судний час.

Вже не втішиться квітка краплинці

І лице не підставиш дощу,

Вже зникають з землі поодинці

Піраміди ... О ні, не прощу!

Ні господарів авто отих,

Що так дружно всі небо коптять,

Ні завод, без споруд очисних,

Що нас всіх отруїти хотять

І дощами кислотними й смогами.

Тож звертаємось разом до Бога ми:

Відведи. Порятуй. Врозуми.

На Землі хочем жити всі ми.

 

5. Наведіть щонайменше по два докази на захист таких тверджень:

- Я люблю свою планету, тому що вона особлива.

- Я відповідальний за майбутнє своєї планети.

 

6. Наведіть щонайменше по два докази на захист таких тверджень:

- Мене турбує доля всього живого на Землі.

- Найголовніший обов’язок людства – зберегти Землю придатною для життя.

 

Теми для конкурсу „Поетичний”

- Кислотні дощі.

- Парниковий ефект.

- Руйнування озонового шару.

- Зникнення видів рослин і тварин.

- Підвищення радіоактивного фону.

- Підвищення вмісту нітратів і нітритів.

- Забруднення води.

- Забруднення ґрунтів.

- Смог.

1

 

doc
Додав(-ла)
Бернадін Ігор
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
26 березня 2021
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку