Фінансове право України

Про матеріал
Фінансове право (лат. «finansia» — «готівка», «прибуток») — це система правових норм, що регулюють суспільні відносини у сфері збирання та використання органами влади коштів для забезпечення виконання функції держави. Система фінансового права Фінансове право має систему організації фінансово-правових норм, які між собою узгоджені та згрупованні у фінансово-правові інститути і підгалузі. Основні структурні елементи системи фінансового права: фінансово-правова норма — базовий структурний елемент; фінансово-правовий інститут — об'єднання (сукупність) фінансово-правових норм, що регулюють певну групу однорідних фінансово-правових відносин. Розподіляють: за функціональною роллю: регулятивні (наприклад, інститут місцевих податків і зборів) та охоронні (наприклад, інститут фінансової відповідальності); за змістом: матеріальні (наприклад, інститут бюджетного устрою) та процесуальні (наприклад, інститут бюджетного процесу); підгалузь фінансового права — об'єднання інститутів фінансового права, що регулюють окремий вид фінансових правовідносин (наприклад, бюджетне право, податкове право, банківське право). Таким чином, кожна підгалузь поділяється на правові фінансові інститути — групи правових норм, об'єднані в глави Бюджетного кодексу України: доходи і видатки державного бюджету України; виконання державного бюджету України; надходження та витрати місцевих бюджетів; між бюджетні трансферти; відповідальність за бюджетні правопорушення та інші. Від системи фінансового права як галузі права слід відрізняти систему фінансового законодавства, яка є: виданням правових норм; закріпленням їх в офіційних актах; систематизацією цих актів; та має свою структуру. Терміном система законодавства часто позначають сукупність нормативно-правових актів, у яких об'єктивуються внутрішні змістові та структурні характеристики права. Див. також: співвідношення система права та система законодавства. Ознаки фінансового права встановлюється чи санкціонується державою. Відповідно до ст. 92 Конституції України, виключно законами України встановлюються: державний бюджет України (бюджетна система України); система оподаткування (податки і збори); статус національної валюти (а також статус іноземних валют на території України). має, як правило імперативний характер; є системою норм, що мають внутрішній розподіл на підгалузі та інститути фінансового права; є загальнообов'язковим, так як приписи фінансових норм обов'язкові для виконання тими особами, яким вони адресовані; є відносно стабільним і динамічним: норми податкового і банківського права є відносно стабільними, а норми бюджетного права приймаються компетентними органами щорічно; є формально визначеним; забезпечується примусовою силою державного апарату. Норми фінансового права Фінансове право складається з Загальної частини — яка об'єднує норми, які є спільними для всіх фінансово-правових відносин і становлять підґрунтя для регулювання правовідносин у сфері фінансової діяльності держави та місцевого самоврядування. Норми Загальної частини визначають: поняття та зміст фінансів і фінансової системи; поняття фінансової діяльності органів державної влади й місцевого самоврядування, її завдання, принципи, форми й методи здійснення; правовий статус суб'єктів фінансової діяльності; предмет і метод фінансового права, його поняття, систему й джерела; правову характеристику фінансових правовідносин та фінансово-правових норм: правові основи фінансового контролю. Особливої частини — об'єднує норми, які регулюють окремі напрями фінансової діяльності держави та місцевого самоврядування, різні ланки фінансової системи, зокрема суспільні відносини в галузі: державного й місцевого бюджетів; спеціальних цільових фондів коштів: державних і місцевих доходів: державного й муніципального кредиту; обов'язкового державного страхування; державних і місцевих видатків; грошового обігу й розрахунків; банківського кредитування (щодо задоволення публічного інтересу); валютного регулювання; фінансів суб'єктів господарювання тощо. Тобто норми Загальної частини фінансового права конкретизуються в його Особливій частині. Провідне місце в Особливій частині фінансового права посідає бюджетне право, яке входить до неї як підгалузь і складається з двох великих правових інститутів: бюджетний устрій бюджетний процес. Методи фінансового права Методи фінансового права поділяються на: імперативний метод[1] — має високій рівень визначеності фінансово-правових норм, які вимагають точного і безумовного виконання їх приписів і забороною учасникам фінансово-правових відносин самостійно вибирати певну поведінку в конкретних умовах; субординаційний метод — застосовується для сторін, які юридично нерівні. Однією стороною фінансово-правових відносин завжди виступає представник держави, який направляє іншій стороні владну вказівку, закріплену в нормативно-правовому акті, що має бути виконана; диспозитивний метод — дозволяє суб'єкту вибирати певну поведінку в межах передбачених правовою нормою, зазвичай має місце в банківських відносинах; рекомендаційний метод — визначає компетентними органами певних зразків поведінки суб'єктів, що можуть бути використані ними на власний розсуд. Джерела фінансового права Джерела фінансового права — це правові акти органів законодавчої, виконавчої влади i місцевого самоврядування, в яких містяться норми фінансового права. Джерело фінансового права повинне встановлювати певні правила поведінки, які унеможливлюють його індивідуалізацію стосовно окремого суб'єкта, воно повинно бути видано компетентним органом, мати чітку відповідність матеріальної та процесуальної сторони функціонування фінансового механізму. На відміну від інших галузей права, будь-якого джерела у вигляді кодексу або іншого акта фінансове право не має. Однак, існує кодифікований акт з бюджетного права — Бюджетний кодекс України та податкового права — Податковий кодекс України. Головним джерелом фінансового права є Конституція України, у якій закріплено основи правової організації фінансової діяльності держави, її суб'єктивний склад у цілому і за окремими її напрямами. Класифікація джерел фінансового права За територіальною ознакою: загальнодержавні (нормативні акти Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади тощо) місцеві нормативні акти (наприклад, фінансово-правові акти органів місцевого самоврядування). За характером правових норм: нормативні (акти, що містять правові норми загального характеру, прийняті компетентними органами у встановленому порядку) ненормативні акти (такі, що не містять норм загального характеру). За властивостями правового регулювання та характеру встановлення джерела фінансового права виділяють: нормативні правові акти, які є основними, а в більшості випадків і єдиними джерелами фінансового права. В окремих випадках усі інші джерела розглядаються як похідні від нормативного акта; звичай, санкціонований компетентними органами у встановленому порядку. У фінансовому праві найчастіше йдеться про звичай як джерело права, стосовно якого є відсилання у законі; прецедент, специфіка якого полягає в тому, що правозастосовний орган фактично виступає як нормотворча структура. Значного поширення як джерело фінансового права набув у державах англосаксонської правової системи; міжнародні договори, які набувають важливого значення при врегулюванні подвійного оподаткування. Фінансово-правові відносини Фінансово правові відносини можуть виникати між: державою та її адміністративно-територіальними одиницями: селами, містами, областями, районами тощо; центральними та місцевими органами влади та місцевого самоврядування; установами, організаціями.
Перегляд файлу

                                         Контрольна робота

                                      Правознавство 11 клас

Дата__________ П.І.Б._______________________________ Оцінка _________

                                      Фінансове право України

 

1.На чому побудовано фінансове право?

А) на єдності фінансової політики і банківської справи

Б) на єдності фінансової політики і грошової системи

В) на єдності банківської справи і податкової системи

Г) на єдності податкової системи і грошової системи

 

2.   З чим пов’язано фінансове право?

А) Конституційне право

Б) Адміністративне право

В) Трудове право

Г) Всі відповіді вірні

 

3.   З чого теоретично складається фінансове право?

А) Загальна та особлива частини

Б) Загальна та спеціальна частини

В) Державна та людська частини

Г) Перша та друга частини

 

4.   Які є види фінансово-правових санкцій?

А) Соціально-наказові та правопоновлюючі

Б) Штрафні та соціально-наказові

В) Правопоновлюючі та штрафні

Г) Соціально-наказові, правопоновлюючі та штрафні

 

5.   Фінансові правовідносини – це?

А) загальнообов'язкові приписи компетентних державних органів з приводу мобілізації, розподілу і використання коштів централізованих та децентралізованих фондів, які виражені в категоричній формі й забезпечені примусовою силою держави;

Б) врегульовані нормами фінансового права суспільні відносини, учасники яких виступають як носії юридичних прав і обов'язків, реалізують приписи цих норм по формуванню, розподілу і використанню державних фондів коштів та централізованих і децентралізованих фондів органів місцевого самоврядування;

В) фонди коштів, які формуються, розподіляються і використовуються внаслідок реалізації суб'єктивних прав фінансово-кредитних органів і юридичних обов'язків другої сторони фінансових правовідносин;

Г) притаманна фінансовому або кредитному органу для задоволення його (тобто держави або органу місцевого самоврядування, від імені яких він виступає) інтересів міра дозволеної (можливої) поведінки, забезпечена юридичними обов'язками другої сторони відносин, наприклад, платником податку.

 

6.       За своїм змістом норми фінансового права поділяють на:

А) Моральні та процесуальні

Б) Матеріальні та моральні

В) Матеріальні та процесуальні

Г) Матеріальні, моральні та процесуальні

 

7.       Які існують методи фінансового права?

А) імперативний, субординаційний, примусовий та диспозитивний

Б) рекомендаційний, примусовий та диспозитивний

В) імперативний, субординаційний, рекомендаційний та диспозитивний

Г) примусовий, рекомендаційний, імперативний, субординаційний та диспозитивний.

 

8.       Що належить предмету науки фінансового права?

А) людські відносини

Б) фінансове законодавство

В) податкове законодавство

Г) норми та інститути грошового права в Україні

 

9.       До загальнодержавних джерел фінансового права відносяться:

А) нормативні акти Кабінету Міністрів України

Б) нормативні акти підприємств

В) правові акти органів місцевого самоврядування

Г) фінансові акти органів місцевого самоврядування

 

10.   Які є принципи фінансової діяльності?

А) Закритий характер фінансової діяльності країни

Б) Всі функції фінансової діяльності належать виконавчим органам влади

В) Принцип пріоритету органів виконавчої над органами законодавчої влади

Г) Принцип фінансової безпеки

 

11.   Які особливості мають фінансові правовідносини?

А) однією стороною фінансових правовідносин виступає громадянин;

Б) вони завжди мають моральний характер, а не грошовий;

В) їх виникнення, зміна і припинення не відбуваються за волевиявленням сторін, а пов'язані з фінансово-правовим актом

Г) Відповіді А та Б вірні

 

 

 

 

12.   Функції фінансових правовідносин в механізмі правового впливу на державні фінанси:

А) вказують на коло осіб, на яких у конкретний час розповсюджується дія фінансово-правової норми;

Б) закріплюють конкретну поведінку юридичних осіб і громадян в галузі мобілізації, розподілу і використання фондів коштів, якої вони повинні додержуватися;

В) є умовою для можливості приведення в дію юридичних засобів забезпечення суб'єктивних прав і правових обов'язків учасників фінансових правовідносин;

Г) Всі відповіді вірні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання з теми: «Фінансове право» https://studfile.net/preview/16534658/

 

pdf
До підручника
Правознавство (профільний рівень) 11 клас (Наровлянський О.Д.)
Додано
19 вересня 2023
Переглядів
3082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку