Навіщо потрібне формувальне оцінювання?На уроках біології здобувачі освіти мають вміти навчатися самостійно, розуміти, що розповіді дорослих чи підручник – це лише одне з джерел інформації, дає орієнтир, але не є істиною в останній інстанції. Тому ми маємо перевіряти не лише знання, а й уміння їх використовувати, уміння і прагнення співпрацювати, бажання навчатися, зацікавленість тощо. А ще педагог має оцінювати й свою роботу, коригувати траєкторію навчання, вміти гнучко реагувати на різні ситуації, по-різному організовувати заняття та уроки, вибудувати індивідуальну освітню траєкторію кожної дитини тощо.
Що допомагає оцінити формувальне оцінювання?Формувальне оцінювання виявляє рівень зацікавленості здобувачів освіти на уроках біології пізнавальною, навчальною або іншими видами діяльності, допомагає визначити, до якої міри діти мотивовані, зацікавлені окремими формами роботи. Формувальне оцінювання допомагає також визначити здатність використовувати на практиці здобуті знання та вміння, рівень розуміння змісту. Формувальне оцінювання може допомогти оцінити взаємодію педагога, здобувачів освіти і батьків. Такі знання допомагають педагогу вчасно коригувати свою діяльність так, щоб кожному було комфортно й цікаво, а також бачити те, над чим іще треба попрацювати.
НА початку вивчення біології на першому курсі ми розпочинаємо з теми « Міждисциплінарні зв'язки біології» на етапі актуалізації опорних знань ми пропонуєм здобувачам освіти виконати завдання на платформі learningapps посилання на яку ми даємо за допомогою QR кода. На платформі здобувачі освіти виконують завдання на встановлення відповідності між біологічними науками та що вони вивчають. Це дає змогу дізнатись рівень знань у дані темі та організувати подальший процес навчання.
Таблиця "Знаю-Хочу дізнатися- Дізнався" ("ЗХД")-аналіз здобувачами освіти власних знань з теми, що буде розглядатися на уроці;-постановку власних запитань з цієї теми, які виявляють їх зацікавленість тією чи іншою стороною питання;-стислий запис інформації з теми, яку вони отримали на уроці, атакож планування власних кроків щодо можливих шляхів навчання.«ЗХД» передбачає:-Роздайте учням по 1 таблиці передвивчанням нової теми і запропонуйтезаповнити перші 2 колонки.-Наприкінці вивчення теми учні заповнюють третю колонку, аналізуютьсвої очікування з отриманим результатом.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Знаю. Хочу дізнатися Дізнався
Незавершені речення. Роздрукуйте по 1 таблиці кожному здобувачу освіти. Після заняття запропонуйте вписати в таблицю продовження всіх або деяких речень (на ваш розсуд). Проаналізуйте отримані відповіді. На наступному занятті ви зможете відкорегувати методику і зміст, відповідно до заповнених здобувачами таблиць (їх потреб, труднощів і т.д.). У деяких випадках ці таблиці доречно заповнювати анонімно, щоб здобувачі були більш відвертими,обєднайте здобувачів освіти у групи відповідно до того, чого вони не знають, і дайте додаткове завдання або попрацюйте індивідуально.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1 Найкраще мені вдалося...2 Мене вразило...3 У мене були труднощі з...4 Мені захотілось...5 Я навчився (навчилась)...6 Тепер я можу...тому що...7 Наступного разу я хотів (ла) б...
За останні десятиліття формувальне оцінювання активновпроваждується у світі, зокрема у країнах ЄС, та набуває дедалі більшої ваги в Україні. Його особливостями є сприяння у формуванні й розвиткуособистості здобувачів освіти, що досягається за рахунок забезпечення ефективного зворотного зв’язку з здобувачем, активної участі учн в процесі навчання,постійного коригування навчального процесу, мотивування,усвідомлення ним відповідальності за власне навчання. Це означає, щозастосування технології формувального оцінювання на сучасному етапі може перетворитись на один із ключових важелів забезпечення якісної освіти.