Формування професійної мобільності учнів з порушеннями слуху шляхом розвитку комунікаційної компетенції на прикладі вивчення англійської мови

Про матеріал
У роботі представлено способи формування професійної мобільності учнів з порушеннями слуху шляхом розвитку комунікаційної компетенції на прикладі вивчення англійської мови
Перегляд файлу

 

 

ЛАМАЄМО СТЕРЕОТИПИ

 

Формування професійної мобільності учнів з порушеннями слуху шляхом розвитку комунікаційної компетенції на прикладі вивчення англійської мови

 

 

 

 

                                                      Викладач: Волошина О.І.

 

 

 

 

 

 

 


Чи доводилося вам чути такі твердження, що англійська мова для учнів з порушеннями слуху не потрібна. Вони майже не розмовляють, і взагалі навчити нечуючу людину володіти іноземною мовою не можливо.

В рамках експерименту «Технологія забезпечення доступності освітнього простору для учнів з порушеннями слуху», який вже третій рік проводиться на базі нашого навчального закладу, ми поставили перед собою завдання зламати даний стереотип.

Люди з порушеннями слуху досягають великих успіхів у різноманітних професіях, зокрема в сфері ІТ технологій, сфері послуг, у будівництві та навіть у медичній сфері. Тож чи можемо ми уявити людину, що працює в цих сферах і не знає хоча б азів англійської мови?

У нашому навчальному закладі учні з порушеннями слуху здобувають такі професії як: повар, кондитер, монтажник санітарно-технічних систем та устаткування, штукатур, лицювальник-плиточник.

Підготовка професійно мобільних кваліфікованих робітників стає головною метою професійно-технічної освіти, що знайшло відображення в Концепції розвитку професійно-технічної освіти  України на 2010-2020 роки. Система професійно-технічної освіти реформується, оновлюється нормативно-правова база, йде розробка професійних та освітніх стандартів нового покоління, заснованих на  компетентнісному підході, запроваджуються нові професії. Соціальне партнерство стає найважливішим засобом підвищення якості професійно-технічної освіти і адаптації випускників професійно-технічних навчальних закладів  до нових економічних умов.

Оволодіння основами англійської мови за професійним спрямуванням є однією з важливих загально професійних компетентностей відповідно до оновлених стандартів професійної (професійно-технічної) освіти. Це  є наслідком того, що зміст методичної роботи орієнтується на тісний зв’язок з ринком праці (стажування на підприємствах, міжнародні проекти обміну досвідом, вивчення нових технологій, обладнання, техніки тощо). Перед викладачами англійської мови постає завдання навчити учнів використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу, підготувати учнів до спілкування в реальних життєвих ситуаціях, навчити їх здобувати знання самостійно з метою самовдосконалення в галузі їхньої професійної діяльності. Саме на уроках іноземної мови формується комунікативна компетентність, яка є невід’ємною складовою професійної, характеризує здатність фахівця встановлювати й підтримувати необхідні контакти для ефективного спілкування з іншими людьми.

Будучи спортсменами, учні з порушеннями слуху багато мандрують по світу і тому великий інтерес і необхідність мають до вивчення карти тої чи іншої держави, культури країн світу, розвитку спорту, гастрономічний туризм, магазини та покупки, орієнтація  в аеропортах, на залізничних вокзалах тощо.

Іншомовна професійна комунікативна компетентність передбачає сформованість комунікативних умінь у чотирьох основних видах мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо), наявність мовних знань (фонетичних, граматичних, лексичних) та навичок оперування ними. Засобом формування професійної комунікативної компетентності є спілкування. Здається, що все вищесказане є зрозумілим і прийнятним для навчання учнів ПТНЗ, але як же навчати професійної комунікаційної компетенції учнів з порушеннями слуху, якщо такі види діяльності як говоріння та аудіювання для деяких учнів не є прийнятними. Тому ці види діяльності ми адаптуємо під потреби учнів з порушеннями слуху, враховуючи індивідуальні можливості.

Багато вже сказано про мотивацію навчальної діяльності. Як зацікавити, як мотивувати учнів вчити той чи інший предмет. Але все ж таки найкращою є реальні життєві ситуації. У вересні 2017 року на базі Одеського центру професійно-технічної освіти було реалізовано Соціальний проект від компанії Geberit в рамках Українсько-швейцарського освітнього проекту «Державно-приватне партнерство для поліпшення санітарно-технічної освіти в Україні», в якому учні з порушеннями слуху, які навчаються професії «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування» пліч-о-пліч працювали з однолітками з Австрії, Швейцарії та Німеччини. Назви робіт, інструментів, обладнання – англійською мовою. Звичайно їм було надзвичайно важко, але базові знання англійської мови та вміння знайти необхідне в словниках або в спеціальних програмах в смартфонах, сформоване на уроках допомогло їм у спілкуванні.

В процесі монтажу санітарно-технічного устаткування виникла необхідність знання термінології, інструментів та назви комплектуючих складових. Дії (дієслова) підчас виробничого процесу.

Всі упаковки обладнання туалетних кімнат позначені англійською мовою – ось і практика використання англійської лексики.

До виробничого процесу учні готувалися, складали словники, діалоги. І з кожним днем співпраці з іноземцями удосконалювались і знання мови і ломались стереотипи про незначущість англійської для нечуючих учнів.

Дозвілля, спортивні змагання, відвідування ідальні потребувало більше і більше лексики.

Наприклад, меню складалось на англійській та українській мові. Ситуація: «Що таке борщ?» перекладали «суп з овочів».

Екскурсія по місту, відвідування театрів, море, знайомство з новими друзями -  знову ж таки поштовх до вивчення іноземної мови.

Назви технологічних процесів, кухонні механізми, обладнання, інструменти, посуд, меблі, назви овочів, фруктів, ягід, грибів, напоїв, спецій та пряних трав, назви борошняних і кондитерських виробів, видів тіста, начинок,  рецепти є змістом професійної компетентності повара-кондитера. Тому знання англійської мови є необхідною умовою формування професійної компетенції та професійної мобільності.

Запорукою успішної мовної активності учнів є уроки з використанням інтерактивних технологій, які дають можливість мислити, вирішувати проблеми, міркувати. В інклюзивних групах створюються  комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність. Комунікативний метод базується на виконанні дії (здібності використовувати мову). За таких умов значно менше уваги приділяється майстерності вимови та структурам мовної будови. Також не фокусується увага на навичках простого читання або письма. Реальне використання мови, особливо в соціальному плані, є пріоритетом. Що надзвичайно підходить для навчання учнів з порушеннями слуху.

Комунікативний підхід змінює роль учнів у навчальному процесі. Вони є комунікаторами та відповідають за своє особисте навчання. Учні активно ведуть переговори й намагаються примусити себе порозумітися, навіть коли недостатньо мовних знань. Вони навчаються спілкуватися в спілкуванні.

Комунікативний підхід призначає іншу роль самій мові. За допомогою такого підходу підсилюється розуміння учнями повноти значення мови, яку вони вивчають. Учні мають усвідомити, що реально можуть робити, використовуючи мову. Заохочується повне занурювання в мову, яка вивчається.

Заохочується групова робота.

Комунікативний підхід використовує різні технології навчання. Провідну роль у навчанні відіграє наочність та дидактичний матеріал. Від перерегляду та створення презентацій до виконання вправ з ними – створення опорних схем, ментальних карт, створення інфографіки та презентації скраййбінг.

Учні вживають мову в таких видах діяльності: ігри, рольові ігри та завдання з вирішуванням проблем. Урок екскурсія.  Робота часто проходить у маленьких групах, де кожен учень має певний час для переговорів. Комунікативний підхід по-іншому висвітлює помилки.

Помилка за своєю природою має логіку й право на існування. Учні ж можуть мати неповні мовні знання та бути успішними у спілкуванні. Основне – це дозволити відчути впевненість у своїх силах, створювати природні життєві ситуації, де учень зможе використати свої знання.

Отже, володіння англійською мовою учнями з порушеннями слуху – це виклик сьогодення і якщо ми маємо відповідь на запитання «Навіщо», то не залишається сумнівів, що ми знайдемо відповідь і на запитання «Як».