Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.
Що символізує колір кожного з шести «капелюхів»
Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри:
-
Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
-
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
-
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
-
Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
-
Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
-
Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
Рольова гра «Шість капелюхів» – досить легка, цікава і водночас ефективна методика навчання. Вона сприяє формуванню в учнів уміння успішно поєднувати системний підхід, критичне мислення та генерацію нових ідей!
Фрагмент уроку за методом «6 капелюхів»
Кожного року 19 квітня відзначають День довкілля. Сьогодні ми з вами відправимось в уявну подорож нашою природою, одягаючи різні капелюхи. Поговоримо з вами про прекрасну пору року – весну.
-
Уявно одягаємо перший капелюх білого кольору. Це є капелюх-інформація. Тому наше завдання пригадати, що ви знаєте про весну, її ознаки.
-
Назвіть весняні місяці, відгадавши загадки.
Ще вітер зимовий
З дощем загуде,
Ще сніг острівками
Блищить де-не-де.
Береза сережки
Свої розпускає.
Чи ви здогадались,
Коли це буває? (Березень)
Вже пташки повернулися
В наш край.
Про весну співають,
Поле й гай
Ніжаться на сонці
Трави, квіти,
Вже настав ласкавий
Місяць… (квітень).
А в цім місяці підряд
Маємо багато свят.
Зеленіють буйно трави
То іде веселий… (травень).
-
Як світить сонце навесні?
-
Чи змінюється тривалість дня?
-
Що відбувається зі снігом навесні?
-
Який місяць найхолодніший? Який найтепліший? Чому?
-
Одягаємо з вами рожевий капелюх. Це є капелюх емоцій.
-
Пограємо з вами у гру «Назви зайве слово»:
Березень, січень, квітень, травень.
Ведмідь, їжак, журавель, білка.
Лелека, ворона, ластівка, лебідь.
Сонце, вітер, хмара, сніг.
-
З чим у вас асоціюється жовтий колір? Правильно, це тепло, позитив, радість. А ще це частинка кольору нашого прапора, який асоціюється із колоссям пшениці. Тому одягаємо жовтий капелюх. Пропоную пограти у гру «Сівба ознак весни неживої природи».
-
Для того, аби зернята принесли багатий урожай, їх потрібно пересортувати. Ваше завдання правильно засіяти ознаки весни у відповідні комірки «Сонце», «Небо», «Сніг і лід», «Грунт»: світить яскравіше, знаходиться вище над горизонтом, блакитне, пливуть білі хмаринки, падає дощ, гроза, розтає, вкривається тріщинками, підсихає, в глибині залишається вологим.
-
Ви чудово впорались із завданням, тому урожай буде щедрим.
-
Наша земля завжди радує нас щедрим урожаєм. А з яким кольором у вас асоціюється земля? Вірно, із чорним. Тож одягаймо чорний капелюх, який знаходиться під назвою «Критика». Поміркуймо з вами!
-
Наше завдання визначити, що буде, якщо на землі не буде весни?
-
А чи зможуть люди жити без весни? А звірі?
-
Ми з вами пригадали багато позитивних ознак весни, а чи назвете ви негативні ознаки весни? (бруд, повінь, сніг, грози…)
-
Наступний капелюх – зелений – колір весни. Він надихає на творчість та креативність.
Українська письменниця Ірина Вільде зазначала, що слова – це кольорові камінці, мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.
Послухайте вірш А. Костецького і спробуйте запам’ятати якомога більше весняних явищ
Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів.
А вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
У лісі, на галяві теплій,
Поміж ялинок запашних,
Уперше спалахнув метелик,
Тендітний вогничок весни.
— Які весняні явища запам’ятали?
-
Молодці! Ви гарно попрацювали над цим завданням.
-
А зараз пропоную вам попрацювати творчо. Весною пробуджується природа і все навколо квітне, наповнюється різними кольорами. Я хочу, щоб наше дерево теж розквітло. Намалюйте на квіточках те, з чим у вас асоціюється весна і прикріпіть до дерева.
-
Наш прапор має ще один колір – синій, колір неба, води. Тому пропоную одягнути останній синій капелюх під назвою «Узагальнення».
-
Одним із цікавих способів розповісти про набуті знання можна погравши у гру «Знайди помилку». (плескання в долоні)
Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
Сніги розпускаються.
Сонечко тане.
З’являються перші весняні бурульки.
На деревах набухають бруньки.
Птахи прокидаються від зимового сну.
Звірі повертаються з теплих країв.
Навесні дні стають довшими, а ночі коротшими.
Листочки розпускаються.
Сніг тане.
З’являються перші весняні квіти.
Звірі прокидаються від зимового сну.
Птахи повертаються з теплих країв.