«Фрагменти уроків з використанням «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання»

Про матеріал
Загальновідомо, що успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Тому, на сьогоднішній день перед педагогами стоїть завдання пошуку нових нестандартних форм взаємодії з учнями. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого проце6су пізнання, формування власної думки та самореалізації. Однією з таких є технологія розвитку критичного мислення. Мета цієї технології – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті ( аналізувати різні явища, приймати виважені рішення тощо). Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; з’ясувати можливості і особливості застосування стратегій критичного мислення «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання»
Перегляд файлу

    Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

                                       ім. М. В. Остроградського

 

 

 

                                         

                                     

                                                 Авторська розробка

                        на тему «Фрагменти уроків з використанням

              «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання»

 

 

 

                                                        Виконала:

                                                        Мицик Ірина Василівна

                                                        вчитель початкових класів

                                                        Климівського навчально-виховного 

                                                        комплексу «загальноосвітня школа І –ІІІ ст. –

                                                        дошкільний навчальний заклад»

                                                        Карлівського району

                                                             

 

 

 

                                                        Полтава

                                                           2019     

                                             Вступ

     Загальновідомо, що успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Тому, на сьогоднішній день перед педагогами стоїть завдання пошуку  нових нестандартних форм взаємодії з учнями. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми  діяльності учнів, залучають їх до творчого проце6су пізнання, формування власної думки та самореалізації.

    Однією з таких є технологія розвитку критичного мислення. Мета цієї технології – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті ( аналізувати різні явища, приймати виважені рішення тощо).

    Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; зясувати можливості і особливості застосування стратегій критичного мислення «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання»

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії

«Сітка Елвермана»

Тема: Домашні улюбленці

Мета: Формування в учнів вміння всебічно аналізувати запропоновану проблему, організувати грамотну дискусію та формувати чітку позицію щодо обговорення проблеми, використовуючи дібрані аргументи. Розвивати уміння співпрацювати з партнерами у групі.

 

    Для  організації роботи вчитель пропонує учням заповнити таблицю, в якій вони висловлюють свою точку зору до поставленої проблеми. У колонках «Так» і «Ні» записують аргументи, схвалюють або заперечують відповідну проблему.

     Це має допомогти вчителю організувати дискусію в класі, а учневі -  зясувати питання, що винесено.

                                                               

Домашні улюбленці

 

               Так

         Проблема

              Ні

Він лагідний, з ним можна гратися

 

Кіт – мій домашній улюбленець

Може бути небезпечним – покусати, подряпати

Ловить мишей

Може зїсти ковбасу зі столу

Його можна дресирувати

Буває агресивним, дряпає меблі, шпалери

                                                                   

   Після заповнення таблиці та обговоривши дану проблему, учням пропонується на стікерах записати своє імя та приклеїти його в місці на шкалі ставлення, яке відображає ставлення до проблеми та обґрунтувати свій вибір.            

НІ     1     2     3     4     5     6     7     8     9     10     ДА                                                                                                                                      

 

    «Кубування» - це метод навчання, який полегшує розглянути тему різнобічно, у 6 різних площинах і дає змогу вичерпно схарактеризувати поняття, використовуючи для цього  глибинні знання. Метод кубування залучає до роботи всіх учнів без винятку.

    Для реалізації цього методу нам потрібен кубик, на кожній грані якого написані запитання стосовно теми.

    В 1 класі використовують тільки три перші грані. Надалі продовжують поступово відкривати всі грані.

 

    Тема. Допомога птахам взимку

    Мета: Зясувати поняття «зимуючі птахи» і «перелітні птахи».

Розвивати вміння працювати в парі й групі, застосовувати знання у повсякденному житті.

Виховувати чуйність, шанобливе ставлення до живої природи.

  1. Опишіть → Як це виглядає? (Колір, розмір, форму) ( Прямокутник синього кольору).
  2. Порівняйте → На що це схоже? ( На маленький будиночок).
  3. Встановіть асоціації → Дописати нові ознаки, які визначилися у процесі нелінійного асоціативного мислення.  (Снігурі, синички, горобці).
  4. Проаналізуйте → Охарактеризувати структуру, будову, частини, окремі деталі того, що описується.
  5. Знайти застосування  → Описати як це знадобиться у житті, кому, коли, у якому обсязі.
  6. Запропонувати аргументи «за» або «проти» → Опис власних суджень з приводу теми. 

Цю стратегію можна використовувати на всіх стадія уроку, але краще на стадії актуалізації та рефлексії.

 

   Не менш цікавою є і стратегія «Спрямоване читання» («Читання із зупинками», «Кероване читання»)

   Ця стратегія передбачає самостійне читання (читання про себе) з постановкою запитань та обговорення змісту прочитаного учнями. «Спрямоване читання» дає можливість учителю спрямувати читання учнів за допомогою питань, заохочує їх до висловлювання своєї точки зору, проведення дискусій.

   Учні розуміють текст; виділяють ключові слова з нього; відповідають на запитання; міркують над прочитаним і, що не маловажно,  висловлюють свої припущення щодо по дій, аналізують їх. Припущення стимулює у дітей інтерес до читання, своїх висновків, розвиває критичне мислення, фантазію.

    Алгоритм роботи за стратегією.

  • Вибрати твір для читання.
  • Проблему над якою треба замислитись.
  • Визначити, що нового учні дізнаються для себе.
  • Поділити текс на частини після яких треба робити зупинки.
  • Продумати запитання до кожної частини тексту, які б підтримували інтерес до читання. Питання повинні бути відкритими і стимулювати мислення дітей.

 

    Розглянемо текст «Як було написано першого листа» («Українська мова та читання» 2 клас І. Большакова, М. Прістінська, с. 15 – 16)

 

  • Діти, прочитайте заголовок тексту. Як ви думаєте, про що буде розповідатися в тексті?     (Діти роблять різні припущення)         

Читання 1-ої частини            

Бесіда за змістом прочитаного.

  • Про кого розповідається в оповіданні?
  • Де жили давні люди?
  • Як звали дівчинку?
  • Чому дівчинка пішла з татом на річку?
  • Чим ловив тато рибу?
  • Що сталося з остенем?
  • На вашу думку, що буде далі? (Припущення дітей)   

Читання 2-ої частини

  • Чому засмутилася Теффі?
  • Кого вона зустріла біля річки?
  • Про що попросила дівчинка Незнайомця?
  • Як вона це зробила? Чому?
  • Чи зрозумів її Незнайомець?
  • Як ви гадаєте, чи допоможе Незнайомець дівчинці?

Читання 3-ої частини

  • Чому мама Теффі не зрозуміла, що намалювала дівчинка?
  • Чому Теффі і Незнайомець не зрозуміли один одного?

 

    Потім можна запропонувати скласти продовження тексту, написати есе.

     Така форма роботи цікава дітям, розвиває творчість, вчить прогнозувати майбутні дії.

 

 

Висновки.

Використання стратегій «Сітка Елвермана», «Кубування», «Спрямоване читання» сприяють глибинному дослідженню інформації, розвивається пошукова спрямованість мислення, уміння продуктивно співпрацювати з партнерами у групі й команді, виконувати різні  ролі й функції в колективі.

    Вище  описані стратегії забезпечують умови для розвитку особистості, критичного мислення, а це шлях до успіху, до поставленої мети.

 

Список використаних джерел

  1. Большакова І.О., Пристінська М.С. Українська мова та читання, 2 клас. - 

1ч. – 2019, С.15 – 16

  1. Большакова І.О., Пристінська М.С. Я досліджую світ, 1 клас. –

1ч. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018 – 80 с. /С. 50

  1. Онлайн-курс для вчителів початкової школи [Електронний ресурс]/Educational  Era.-  Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERAOSVITORIA+ST101+st101/about
  2. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. Ред. Бібік Н.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.

 

                                                                                                                             

 

 

docx
Пов’язані теми
Навчання грамоти, Розробки уроків
НУШ
Додано
4 січня 2020
Переглядів
1784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку