,,Гармонійний розвиток особистості молодшого школяра"

Про матеріал

Кожен педагог прагне, щоб його учні гармонійно розвивались. Він займається їх фізичним, розумовим, трудовим, моральним, естетичним вихованням. Кожен школяр повинен досягнути власних максимальних успіхів, розвивати свої здібності, проявляти таланти. Саме класний керівник у початковій школі мотивує дітей до активного шкільного життя.

Перегляд файлу

 

   Тернопільська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №26

 

 

 

 

 

                                                      ПРОЕКТ

       

 

               ,,Гармонійний  розвиток  

   особистості  молодшого   школяра                  

 

 

 

 

 

                                                              Підготувала

                                                              Крижановська О.В.

                                                              вчитель початкових класів

                                                              Тернопільської загальноосвітньої

                                                                       школи І – ІІІ ступенів №26

 

 

   Ласкавий та радісний Перший дзвоник 2011 року запросив у велику та щиру шкільну родину  26 школи маленьких першокласників. Вони з хвилюванням переступили поріг школи і опинились у новому, невіданому для них світі. У цей день разом з першокласниками повернулись у дитинство і їхні люблячі батьки, і мудрі бабусі та дідусі з трепетом згадали себе у першому класі. Хвилювалась і класовод. Розпочався новий період у дитячому житті.  А вчитель, як відомо, вічний учень, котрий прагне усе знайоме і звичне прочитати цікавіше, показати барвистіше, виконати досконаліше. Так він творить новий проект.

      Кожен педагог, працюючи з дітьми,  хоче досягти високого рівня педагогічної майстерності, допомогти своїм учням не тільки бути здоровими, розумними, працьовитими, вихованими, але прагне побачити їх справжніми особистостями, котрі зможуть самореалізуватися у житті. Усі погодяться, що вчитель  досягає справжнього успіху тоді, коли його учні стають повноцінними людьми, котрі фізично здорові, емоційно стійкі, творчі, працьовиті, цілеспрямовані, успішні, відповідальні – гармонійно розвинені особистості. Як же цього досягти у роботі з молодшими школярами?  

    Особистість формується на основі спадкових задатків під впливом навколишнього середовища. Коли першокласник приходить до школи, то він потрапляє у нове середовище, котре поєднує у собі елементи сім’ї, родини, дитячого садочка, гуртка. Спочатку дитина придивляється, вивчає, адаптується до нового соціального середовища, а потім успішно вливається у велику дружню шкільну родину, стає її невід’ємною  частинкою. Кожен вчитель зокрема та увесь педагогічний колектив загалом має вплив на цього школярика. Але ми не повинні забувати про те, що за 11 років це вже буде повноцінна особистість, котра матиме право і можливість сама обирати свій життєвий шлях, ставити перед собою мету, формувати завдання, досягати їх, відповідати за власні вчинки. Але чи зможе маленький школяр усього цього навчитися самостійно? Звичайно, що – ні, тож  педагог має йому у цьому допомогти, тобто сформувати гармонійно розвинену особистість.

                                                    – 2 –

 

Складовими частинами формування та розвитку гармонійної особистості є: розумове виховання,

фізичне виховання,

моральне виховання,

естетичне виховання,

трудове виховання.

    Реалізуючи усі складові систематично і цілеспрямовано, педагог зможе досягнути успіху: виховати повноцінну людину, інтелектуально та фізично розвиненого,       творчого,       цілеспрямованого,        морально – свідомого,

відповідального громадянина рідної держави.

   Інноваційні технології дозволяють класоводу урізноманітнити, збагатити традиційну класно – урочну систему навчання та виховання підростаючого покоління. Саме інтегровані уроки сприяють формуванню в свідомості учнів цілісного уявлення про світ, взаємозв’язки,  які існують у ньому, процеси, що відбуваються у навколишньому середовищі. Ще  В.Сухомлинський, працюючи з дітьми, поєднував математику, природознавство та розвиток зв’язного мовлення. Відомий педагог ставив перед собою завдання сформувати цілісне бачення світу, а не елементарне, коли діти, володіючи великою кількістю теоретичних знань, не можуть їх поєднати між собою, створити правдиву картину світу. Його учні були допитливими, розумними, творчими.

    Різноманіття форм, методів, прийомів виховної роботи сприяє створенню доброзичливої, щирої, правдивої, відвертої, довірливої обстановки в колективі, де кожен учень почуватиме себе комфортно та затишно. Наприклад, Ш.Амонашвілі приділяє виховній роботі першочергове значення у діяльності вчителя. Він переконує нас у тому, що лише гуманна педагогіка, котра спрямована на розвиток душевних потреб дитини, може допомогти їй стати доброю душею, щирою серцем, мудрою розумом, фізично здоровою,  отже, гармонійно розвиненою особистістю.

 

                                                     – 3 –

     Залучення батьків до активної діяльності сприяє створенню дружньої класної родини, котра підтримає усіх учнів у подальшому навчанні в старшій школі.

   Варто зазначити, що успіх реалізації цього проекту залежить від безперервної цілеспрямованої та творчої діяльності вчителя під час навчально – виховної діяльності з учнями, позаурочної, позакласної роботи  з батьками, самоосвіти.

    Мета проекту – удосконалення  професійних компетентностей вчителя щодо здійснення гармонійного розвитку особистості молодшого школяра в навчально – виховному процесі шляхом використання інтегрованих уроків, різноманітних форм і методів виховної роботи.

        Завдання проекту:

 1. Розширити  та поглибити знання щодо

 психологічних  та  фізіологічно – вікових особливостей  розвитку особистості молодшого школяра,

складових частин гармонійного розвитку особистості,

застосування у педагогічній діяльності інноваційних технологій,

впровадження  гуманної педагогіки.

2. Удосконалити  уміння та навички

 з основних напрямків формування та розвитку особистості,

цілеспрямовано використовувати інноваційні технології у навчально – виховній діяльності,

створення та проведення  інтегрованих уроків.

3. Сформувати

ціннісне ставлення до особистості школяра, його різностороннього та гармонійного розвитку,

власну педагогічну майстерність.

   Цей проект дозволив мені поєднати різноманітні форми і методи навчальної діяльності учнів на основі виховної діяльності. Цікавими і дієвими були інтегровані дні:

                                               – 4 –

,,Осінь – чарівниця,

   

 

                                                    – 5 –

,,Життя та творчість Лесі Українки,

                

                                                    – 6 –

,,Наш Кобзар,

              

,,Великдень в Україні,

                                                                          

                                                      – 7 –

 

         

,,В здоровому тілі – здоровий дух та  інші.

               

                                                     – 8 –

   Першим кроком до цікавої і неповторної діяльності у такий день стає мотивація. Вона відіграє надзвичайно важливе значення, а саме:

у вчителя з’являється можливість показати звичайне під іншим кутом зору, а учням – побачити щось незвичне,

спонукає учнів до активної діяльності,

вимагає творчого розв’язання поставленого завдання,

дозволяє учневі проявити усі його творчі здібності,

дає змогу працювати у колективі,

проявити самостійність,

забезпечує діловий стиль спілкування між учнями, розподіл обов’язків.

 

    Виховні години відіграють важливу роль у формуванні свідомої поведінки підростаючого покоління. Вони допомагають класоводу краще пізнати кожну дитину, здійснити індивідуальний підхід, розкрити таланти, створити доброзичливу, довірливу, щиру, толерантну атмосферу для спілкування, щоб  сформувати дружній учнівський колектив. Були проведені такі тематичні виховні години:

,,Школа – мій другий дім,

              

                                                      – 9 –

,,Спорт любити слід – проживеш сто літ,

,,Говори, історіє,

      

                                                          – 10 –

    

 

 

                                                     – 11 –

,,Математика – гімнастика розуму,

,,Учи, дитино, рідну мову,

        

                                                  – 12 –

   

                                                 – 13 –

,,Мої права та обов’язки,

 

,,Видатні люди Тернопільщини,

,,Звичаї та традиції рідного народу та інші.

                               

                                                     – 14 –

 

                                                   – 15 –

   Виховна година ,,Учи, дитино, рідну мову збагатила знання першокласників про українську мову. Діти лише розпочали вивчати абетку, але з вивчених букв могли уже скласти слова, які промовили  першими у своєму житті: мама, тато, він, вона, воно, мова. Складання слів відбувалась у формі змагання, тож кожна команда намагалася зробити це швидше, учасники допомагали один одному. Солодка абетка сподобалась першокласникам, котрі спочатку назвали літеру, а вже потім смакували солодкою квіточкою.

 

   Години милування красою природи у різні пори року залишають яскраві враження у пам’яті дітвори. Вони розвивають кінестетичні відчуття у дітей, адже, щоб описати кущ калини, її листочки, кетяги, ягідки, потрібно їх побачити, доторкнутися до них, відчути їхній запах, помилуватися ними.

    Краса природи, її неповторність, чарівність допомагає краще пізнавати світ, змушує дитину ставати добрішою, дбайливішою, чутливішою. Уміння побачити неповторність у звичному, буденному, до чого учні звикли уже давно,

                                                       – 16 –

змушує їх дивитися пильніше, розвиває спостережливість, допитливість. Школярі спочатку чітко і точно виконують настанови педагога, поступово розвивається самоконтроль, самоорганізація, удосконалюються розумові навички: порівняння, аналіз, узагальнення. Такі уроки сприяють розвитку творчих можливостей дітей, полегшують засвоєння програмового матеріалу, допомагають виконувати творчі письмові завдання, в яких яскраво описують, цікаво розповідають, захоплюють читача пригодами, які з ними трапились.

 

   Найдовшими в організації та підготовці є родинні зустрічі. Виховний захід, як відомо, є підсумком проведеної  роботи, презентацією одержаних результатів.

Вчитель повинен:

вдало вибрати тему,

скласти чіткий план роботи,

дібрати потрібний матеріал,

спрогнозувати результати діяльність дитячого колективу,

                                                     – 17 –

захопити учнів цією ідеєю (мотивація),

дати чіткі настанови,

здійснювати індивідуальний підхід до кожного учня,

надавати допомогу,

створювати ситуацію успіху,

опрацювати зібраний матеріал,

провести урок (систему уроків) з використанням отриманої інформації,

створити презентацію,

організувати виховний захід,

підвести підсумки роботи,

зробити висновки, визначити дієвість проведеної роботи.

 Особливість таких заходів полягає у тому, що у їх реалізації беруть активну участь батьки, котрі допомагають, підтримують, а не залишаються осторонь навчально – виховної діяльності дитини у школі. Як виявилося, батьківський колектив дуже дієвий, але вчителеві потрібно йому допомогти у самоорганізації, донести мотивацію, порадити.

   Матеріал, котрий діти збирають (результати пошукової діяльності), використовується під час проведення виховних годин, уроків. Це дає можливість кожному учневі проявити свої здібності, таланти, розумові навички. Вони свідомо та відповідально готуються до таких уроків, виховних заходів. З’являється можливість створити дружній, відповідальний, творчий дитячий колектив.

 Були проведені такі родинні зустрічі:

,,Школа – мій другий дім,

                                                                    

                                                     – 18 –

,, Зимові спогади,

                         

                                               – 19 –

,,Мій Букварик,

   

                                                  – 20 –

,,Зимонька,

,,Свято рідної мови,

        

                                                     – 21 – 

 

 

 

                                                        – 22 –

фестини ,,І ми, і Ви – всі родом із дитинства,

інтерактивна гра БУМ (будьмо усі молодцями) ,,Звичаї і традиції рідного народу,

      

                                                    – 23 –

,,Ми всі – одна сім’я, ми всі – одна родина, мільйони різних я, а разом – Україна

          

,,Ходить осінь рідним краєм,

             

                                                  – 24 –

,,Все, що рідне і близьке, хай нам буде найдорожче і святе.

 

                                                   – 25 –   

   Перша родинна зустріч ,,Школа – мій другий дім відбулась у День знань. Допитливі оченята маленьких школяриків очікували чогось нового, невідомого, моменту знайомства, жвавої бесіди, можливості висловити свою думку. Усі вони розуміли, що потрапили у новий для них світ, до котрого потрібно добре придивитися і добре його вивчити, щоб знати усі вимоги, щоб бути  самостійним.

   Родинне свято ,,Зимові спогади, проведене у лютому 2012 року, сприяло створенню дружньої родинної атмосфери. Діти продемонстрували свої творчі здібності, дуже хвилювалися, читаючи вірші чи виконуючи Різдвяні колядки, батьки їм активно допомагали, а в бабусь з’явилися в очах сльозинки радості. Усі радо брали участь у розвагах та іграх. По завершенні у душах присутніх залишився ніжний трепет і очікування наступної зустрічі.

   Цікавими в організації стали фестини – традиційно українські народні забави. Вони були присвячені рідному місту, тому діти із захопленням збирали матеріал про Тернопіль, адже їм було дуже цікаво дізнаватись про малу Батьківщину.

   Були проведені такі заходи:

виховна година ,,Мій рідний край – моя історія жива,

інтегрований урок з математики та природознавства,

створення презентації,

оформлено інформаційну розгортку,

проведено родинну зустріч на ,,І ми, і Ви – всі родом із дитинства,

проведено екскурсію рідним містом.

 

    Проект ,,Гармонійний розвиток особистості молодшого школяра” дозволив і мені, вчителеві, проявити творчі можливості, адже не все можна знайти у довідковій літературі, не всі форми і методи навчальної та виховної роботи підходять для кожного без винятку учня, і не завжди діти хочуть виконувати прохання дорослих. Потрібно створювати такі умови, добирати таку тематику заходів, щоб зацікавити школярів, аби вони самі захотіли діяти.

                                                    – 26 –

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самойленко Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
4293
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку