Героїчний епос українського народу. Кобзарі та лірники - виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.)

Про матеріал
Запропонована презентація : формувати ключові компетентності: уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; емоційно-ціннісна – познайомити учнів з історією кобзарства на Україні, найвідомішими кобзарями та лірниками, їх способом життя та навчання, роллю кобзарів в житті народу; загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; діяльнісна – розвивати логічне та образне мислення, пам’ять, уміння працювати з додатковими джерелами, уважно слухати і запам’ятовувати матеріал; - соціокультурна – виховувати повагу до української історії; усвідомлення того, що любов до вітчизни — одна з найбільших людських чеснот. Спонукати учнів прагнути до гармонії вчинків із загальнолюдськими, християнськими цінностями.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Героїчний епос українського народу. Презентацію виконала: Ратушна Наталія Миколаївна , учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 2

Тема уроку Українські народні думи. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму

Номер слайду 3

Літературний диктант «Життєва доля Марії Гордіївни Чурай»1. Поетесу-піснярку Марусю (Марину) Чурай в Україні називають (......)2. Про легендарну Марусю Чурай написано немало творів. До осмислення феномену її життя й творчості зверталися (…)3. З переказів відомо, що Маруся народилася (…) в родині (….) 4. Григорій Чурай ( батько Марусі) подався на Січ, пристав до (…..) і разом з ним брав участь у походах проти польської шляхти.5. Він палко любив Марусю Чурай, хоч ніколи не відкривав їй своїх почуттів, бо знав, що її серце належало іншому. Про кого йде мова?6. Грицько Бобренко був сином (….). Він доводився Марусі (….)7. Грицева мати ладила за дружину синові (…).

Номер слайду 4

8. Навесні (….) почалася визвольна війна українського народу проти (…) . На чолі народу став талановитий полководець і мудрий державний діяч (…)9. Сумуючи за своїм коханим, не маючи від нього жодної звістки, Маруся іде на прощу до Києво-Печерської лаври, щоб у молитві знайти заспокоєння. Мабуть, почуваючи себе самотньою в чужому й далекому місті, вона створила одну з кращих своїх пісень (….) 10. З народних оповідань ми дізнаємось, що нещасна дівчина не знайшла в собі сили забути зрадливого коханого. У відчаї вона (…) 11. Страту Марусі призупинив (…..) 12. Назвіть пісні легендарної піснетворки, що стали народними. Літературний диктант «Життєва доля Марії Гордіївни Чурай»

Номер слайду 5

Наша дума, наша пісня. Не вмре, не загине…От де, люди, наша слава,Слава України!

Номер слайду 6

Думи – це великі пісенно-епічні твори на історико-героїчні та соціально-побутові теми, які виконуються речитативом, тобто протяжним проказуванням, наближеним до співу, під супровід музичного інструмента — кобзи, бандури, ліри.

Номер слайду 7

Найчастіше в думах розповідається про боротьбу нашого народу проти іноземних загарбників. У найдавніших думах змальовано страждання невіль-ників у турецькому полоні («Невольни-цький плач»), їхню втечу в рідний край («Про втечу трьох братів з Азова, з турецької неволі»), оспівано подвиги захисників вітчизни («Дума про козака Голоту», «Самійло Кішка»). Ці твори сповнені глибоких патріотичних почуттів.

Номер слайду 8

Думи згідно з їх змістом поділяються на тематичні групи, які обмежуються часовими рамками. Таким чином думи поділяються на:думи про героїчну боротьбу українського народу проти турецько-татарських загарбників та про турецьку неволю (14—15 ст.—рання козацька доба).думи про героїчну боротьбу українського народу проти національного поневолення (16 — поч. 17 ст. — доба Хмельниччини і Гетьманщини).соціально-побутові думи (кін. 17 ст. — період Руїни, політичного занепаду).

Номер слайду 9

Виконавцями народних дум були кобзарі, бандуристи та лірники. Історія кобзарства в Україні — довга та складна і до сьогодні повністю ще не вивчена.

Номер слайду 10

Проблемне питання. Хто ж вони, оті талановиті співці-музики, що донесли до нас невмирущі перлини усної народної творчості?Розкриємо енциклопедіюмудрості

Номер слайду 11

Енциклопедія мудростіПерша книга. Друга книга

Номер слайду 12

Кобзар Остап Вересай ?

Номер слайду 13

Кобзар Гнат Гончаренко ?

Номер слайду 14

Кобзар Михайло Кравченко ?

Номер слайду 15

Сучасні виконавці дум

Номер слайду 16

  Інтернет- ресурси:https://www.google.ruhttp://etnoxata.com.uahttp://lib.ukrsd.com.uahttp://on-fun-side.comhttp://ukrbaby.com.uahttp://ladna-kobieta.livejournal.com

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
19 вересня 2022
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку