Година спілкування "Необхідне та важливе слово «дякую» як ознака вихованої людини"( До Міжнародного дня “дякую”)

Про матеріал
Година спілкування до Міжнародного дня "дякую". Може стати у нагоді вчителям 2 кл. та вихователям ГПД.
Перегляд файлу

 Тема. Необхідне та важливе слово «дякую» як ознака вихованої людини.( До  Міжнародного дня “дякую”)

Мета: актуалізувати знання дітей про «чарівні» слова;на основі літературних творів вчити аналізувати вчинки героїв; дати нову інформацію про слово «дякую»;

розвивати логічне  мислення, увагу, пам'ять;

виховувати почуття вдячності, як ознаки вихованості.

Хід проведення

Вчитель .Розпочати сьогоднішню нашу розмову я пропоную з прослуховування англійського народного вірша у перекладі Валерія Гужви «Чарівні слова».

До всіх сердець, як до дверей,

Є ключики малі,

їх кожен легко підбере,

Якщо йому не лінь.

Ти, друже, мусиш знати їх,

Запам'ятать неважко

Маленькі ключики твої —

«Спасибі» і «Будь ласка».

Створення хмари слів

А які ще щарівні слова ви знаєте?

Давайте разом створимо хмару чарівних слів. (Діти разом з вчителем виконують роботу на дошці.)

Бесіда

Чому всі ці слова називають «чарівними»? Чи приємно вам їх чути?

А чи ви вживаєте ви  такі слова у своєму мовленні?

Чи можна «чарівні» слова почути від незнайомих людей чи лише від рідних та близьких? Наведіть приклади.

Які з цих слів ви чули сьогодні або говорили самі?

Слово вчителя

11 січня відзначається Міжнародний день "дякую" – свято, що було започатковане за ініціативи миротворчих спільнот. Щодня люди вимовляють слово «дякую» мільйони разів, але чи замислюються вони про те, як це слово з'явилося в нашій мові, що означає і наскільки потужну енергетику має? Пам'ятайте, що слова подяки володіють чарівними властивостями - люди за їх допомоги дарують радість один одному, висловлюють увагу і передають позитивні емоції, тому не скупіться на добрі і теплі слова, подякуйте у цей день всім, кого ви любите і цінуєте.

Саме світле і ввічливе свято покликане навчити нас не боятися і не соромитися дякувати оточуючим, світу і самим собі. Слова вдячності здатні покращити настрій, підвищити взаєморозуміння і зарядити позитивними емоціями.

Слово "дякую", як вважають психологи, володіє магічними властивостями, воно може заспокоїти і зігріти своєю теплотою. Слово "дякую" є своєрідним усним "погладжуванням". Вираз подяки, на думку фахівців, покращує здоров'я як адресату, так і тому, хто виражає свої почуття. Однак справжня вдячність, яка може принести користь, повинна йти тільки від чистого серця.

Тому, говорячи "дякую", потрібно дивитися людині в очі й ніколи не можна дякувати людям у стані роздратування – це нікому не принесе радість.

Читання оповідання В.Сухомлинського «Навіщо кажуть «Спасибі»

Навіщо кажуть "Спасибі"

Дрімучим лісом йшло двоє подорожніх. Дідусь і хлопчик. Було жарко і хотілося пити.

Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися. Дідусь сказав:

— Спасибі тобі, струмочку.

Хлопчик усміхнувся.

— Чого ти усміхнувся, хлопче? — запитав дідусь.

— Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові "Спасибі"? Він же не жива істота і не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.

— Це так. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати. Ми ж не вовки, а люди. Розумієш, навіщо людина каже "Спасибі"? А знаєш, кого це слово вшановує, звеличує, підносить?

Хлопчик замислився. Він ще ніколи не думав над цією мудрою істиною. Тепер саме час був подумати: дорога через ліс ще довга.

Бесіда за прочитаним

Що сказав дідусь струмочкові за воду?

Чому здивувався хлопчик?

Що відповів дідусь?

Як ти розумієш слово «вдячність»?

Слово вчителя

В українській мові сьогодні вживається два «вдячних» слова – дякую та спасибі.

А зараз я вам пропоную послухати,як слово «дякую» звучатиме на інших мовах.

Англійською - «Сенк ю»,німецькою - «Данке шьон», італійською – «Граці», польською – «Дзінькую», чеською – «Дєкуї», білоруською – «Дзякую».

Руханка «Сніг пухнастий нагортаєм»

https://www.youtube.com/watch?v=ylSCJURqaM8

Слово вчителя

Діти, а ви завжди  віддячуєте за добро? Якщо раптом цього ще хтось не робить, то навчитися чемності не лише необхідно,але й зовсім не складно. Ось послухайте казку про ведмедика, який навчився бути вдячним.

Слухання казки

Як ведмедик став чемним

У лісі темному ведмедик поживав,
тата, маму, добрих родичів він мав.
Всі його любили, берегли,
доглядали, догоджали, як могли.
Ріс собі ведмедик, пив і їв,
тільки дякувать нікому не хотів —
ні сусідам, ні знайомим, ні рідні,
ні звірятам, ні пташатам, ні мені.
Хоч би хто його порадувать старався,
він “спасибі” їм казати не збирався.
Що дадуть йому — візьме собі й мовчок.
Поміж вас таких, мабуть, немає діточок!
— Ви повинні лиш для мене все робить! —
так ведмедик на весь дім, бува, кричить.
Тато й мама побивалися не раз:
— Де ж узявсь такий нечема серед нас?
Що робити? Як йому допомогти?
Може, треба до психолога піти?
…Думу думала й журилася щодня
геть уся ведмедяча рідня.
Порішили, що потрібно ведмежа
покарати, бо ж усьому є межа.
Так сказали: “Як не дякує він нам,
хай віднині дбає син про себе сам”.

А примхливе ведмежа

гордовито походжа:

-Насмішили мамо й тату!

в лісі їжі є багато,

та й струмок не без води-

ще й, що хочеш, те й роби.

Спати ляжу на траву,

то ж вже якось проживу.

І задерши гордо ніс,

Почвалав малий у ліс.

Йде ведмедик –туп і туп,

раптом шишка в нього луп!

-Ой!- малий наш закричав.

Озиратися почав

і побачив поміж віт,

що вчепився в стовбур кіт.

-Ти чого сидиш отам?

Де тут взятися котам?!

-Та мене ледь не загриз

чи то вовк, чи пес, чи лис.

Хоч минувся переляк

та не злізу я ніяк.

Мені ж треба,як на зло,

повертатися в село.

Лишенько мені, ой, няв!

Хто б мене негайно зняв?

…На сосну ведмідь поліз,

зняв кота і з’їхав вниз.

…Що чекати від кота?

Дременув,куди хотів.

І сказав ведмедик: - Ну,

зараз сердитись почну.

Ні «спасибі», ні «бувай»,

ні «мене не забувай!».

Постривай, а я який?

Скільки ж кожен із рідні

доброго зробив мені.

Думка тут прийшла проста:

«Чим я кращий за кота?».

І подумалось йому:

-Ще б подякувать кому?

Сонечку, що ясно сяє,

Вітерцю,що повіває,

і струмку,що напуває,

лісу, де всього є досить,

лапкам, що усюди носять,

очкам, що усе пильнують,

вушкам, що так добре чують.

Щойно повернувся в дім,

теж подякував усім.

Що зчинилося в оселі!

Всі щасливі та веселі.

(Як, скажіть,не радіти,

коли виховані діти?!)

Не натішиться родина:

-Стала чемною дитина!

І сама, я як умію,

із ведмедиком радію.

 

Бесіда за казкою           

Чому ведмедик нікому не дякував? Як до цього ставилася його родина?

Який випадок допоміг ведмедику зрозуміти свої помилки?

Кому і за що подякував ведмедик?

Чи не забуваєте ви дякувати людям навколо? Згадайте, кому ви подякували сьогодні. Подумайте, можливо забули сказати комусь «спасибі». Як можна це виправити?

Робота з прислів’ями

 Поясніть значення прислів’їв

  • Ввічливість нічого не коштує, але багато приносить.
  • «Спасибі» — велика справа.
  • «Будь ласка» не кланяється, а «спасибі» спини не гне.

Слово вчителя

Діти, всюди радо зустрічають лише ввічливих та чемних. Тому ніколи не скупіться на  «чарівні» слова, даруйте людям радість, тепло і не забувайте завжди бути вдячними.

Грароздум “Кому і за що ми можемо подякувати?”

 Діти вибирають об’єкт живої або неживої природи, якому вони подякували б.

Слово вчителя

Зараз я пропоную вам подумати і написати, за що ви можете подякувати своїм найріднішим людям.

(Вчитель роздає листочки у вигляді смайликів. На зворотньому боці діти пишуть, кому і за що вони дякують.)

Вчитель читає вірш

Чарівні є слова

У нашій рідній мові
Чарівні є слова.
Слова ці всім відомі,
Бо сила в них жива.

«Добридень», «До побачення»
I усмішка сія!
Велике мають значення
Ось ці прості слова!

Як скаже син чи донечка
«Спасибі» вам, «Будь ласка!»
Ясніше сяє сонечко,
В словах — любов і ласка!

Ось ці прості, живі слова
Не забувайте, діти!
Від них і радість ожива,
В очах промінчик світить.

Від цих чарівних, добрих слів
Тепліше людям жити.
Якщо ти їх не говорив,
То треба говорити!

Це — «Дякую!» і «Добрий день!»
«Пробачте!», «Йдіть здорові!»
Вживайте, діти, їх щодень
У нашій рідній мові!

Надія Красоткіна

 

Використані джерела:

https://www.unian.ua/lite/holidays/10404483-vsesvitniy-den-dyakuyu-privitannya-istoriya-ta-tradiciji-svyata.html

https://goodhouse.com.ua/poradi/15817-prislivya-ta-prikazki-pro-vvichlivosti-dlya-ditej-doshkilnogo-ta-shkilnogo-viku-shkoli-dnz-zbirnik-krashhix-prisliviv-z-poyasnennyam-sensu-yaki-ye-i-yak-znajti-prislivya-ta-prikazki-pro-vvic.html

https://jmil.com.ua/etc/holidays_january

https://shationg.my1.ru/news/virsh_po_vikhovanist_vikhovnij_zakhid_charivni_slova/2014-04-16-74

Казки та оповідання для дитячого виховання/Упорядник В.І.Паронова.-Тернопіль:Навчальна книга-Богдан,2013

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осадчук Лариса Петрівна
    Дякую за цікавий матеріал для виховної години!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Щербина Тетяна
Додано
7 січня 2022
Переглядів
6858
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку