Характеристика методу проектів

Про матеріал
Метод проектів Сучасне розуміння сутності методу проектів підготовлене тривалим і суперечливим процесом його становлення як педагогічного явища. Передісторія цього методу сягає корінням у XVI століття. Дослідники історії педагогіки пов'язують виникнення поняття «проект» зі спробою італійських архітекторів оголосити архітектуру навчальною дисципліною.
Перегляд файлу

Коротка Вікторія, 53 група

Метод проектів

Сучасне розуміння сутності методу проектів підготовлене тривалим і суперечливим процесом його становлення як педагогічного явища. Передісторія цього методу сягає корінням у XVI століття. Дослідники історії педагогіки пов'язують виникнення поняття «проект» зі спробою італійських архітекторів оголосити архітектуру навчальною дисципліною.

За своєю суттю проектну діяльність учнів розуміємо як засіб їхнього навчання та виховання. Способом її організації є метод проектів. Педагогічний термін «метод проектів» утворений шляхом синтезу двох окремих понять: «метод» і «проект», які в поєднанні в одному терміні набувають специфічного змісту та призначення.

Так, поняття «метод» (від грец. «методос» — шлях дослідження чи пізнання) визначається як:

  спосіб пізнання явищ природи та суспільства (С. Коберник);

  шлях, спосіб просування до істини, до очікуваного результату;

  спосіб організації практичного та теоретичного освоєння дійсності,зумовлений закономірностями об'єкта, який розглядається;

  система послідовних дій людини, яка спрямована на досягнення  результату,що відповідає поставленій меті (О. Чечель);

  сукупність певних правил, прийомів, норм пізнання та дії (О. Землянська) таін.

Отже, є очевидним, що поняття «метод» генетичним корінням сягає практичної діяльності. Це саме стосується і терміну «проект» у контексті гуманітарних наук.

Поняття «метод проектів» також визначається науковцями по-різному: і як конкретна практика роботи вчителів, спрямована на формування в учнів певної системи інтелектуальних і практичних умінь; і як комплексний метод навчання; і як педагогічна технологія; і як система навчання.

В основі визначення методу проектів як комплексного методу навчання покладено бачення його як сукупності методичних прийомів переважно пошукового характеру, спрямованих на досягнення певної навчальної мети. Так, Є. Полат розглядає метод проектів, за умови, якщо він застосовується в межах певного предмета, як «сукупність прийомів, операцій оволодіння  деякою галуззю практичного або теоретичного знання, тієї чи іншої  діяльності; шлях пізнання, спосіб організації процесу пізнання».

У фаховій літературі поняття «навчальний проект» тлумачать як:

                     «дидактичний засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку креативностіта водночас формування певних особистісних якостей» (Г. Селевко);

                     «форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльностівсіх її учасників з метою отримання освітньої продукції за певний  проміжок часу — від одного уроку до кількох місяців» (М. Скаткін);

                     «обгрунтована й усвідомлена діяльність, спрямована на формування в учнівпевної системи інтелектуальних і практичних умінь» (С. Гончаренко);

                     «самостійно розроблений і виготовлений продукт (матеріальний чиінтелектуальний) від ідеї до її втілення, виконаний під контролем і з консультаціями вчителя» (О. Савченко);

                     «навчально-трудове завдання, яке активізує діяльність учнів, і в результаті якоїними створюється продукт, що володіє суб'єктивною, а інколи  й об'єктивною новизною» (П. Підкасистий) та ін.

Проекти бувають:

1.                 За домінантною діяльністю: дослідні, інформаційні, творчі, ігрові, практичні, ознайомчо-орієнтовані.

2.                 За предметно-змістовими напрямами: міжпредметні, монопроекти (одна предметна галузь).

3.                 За кількістю учасників і характером контактів у проекті: індивідуальні, групові, колективні, міжнародні.

4.                 За терміном  виконання проекту: короткострокові, довгострокові.

Незважаючи на різну тематику проектів, можна виділити такі основні етапи і зміст проектної роботи:

1.                 Пошуковий: визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.

2.                 Аналітичний: аналіз вхідної інформації, пошук оптимального способу досягнення мети проекту, побудова алгоритму діяльності, покрокове планування роботи.

3.                 Практичний: виконання запланованих кроків.

4.                 Презентаційний: оформлення кінцевих результатів, підготовка та проведення презентації, «захист» проекту.

5.                 Контрольний: аналіз результатів, корегування, оцінка якості проекту. Етапи проекту

I.                   Етап постановки мети — усвідомлення учнями конкретної задачі (організаціяпроекту).

II.                Етап планування роботи — вибір раціонального способу дії (плануванняпроекту).

III.             Етап виконання — реалізація діяльності, яка супроводжується поточнимконтролем і перебудовою за необхідності (реалізація проекту).

IV.            Етап перевірки результатів, виправлення помилок, співставлення здобутихрезультатів із запланованими, підведення підсумків роботи та її  оцінка (підсумок проекту).

Етапи роботи над проектом

Зміст роботи на етапі

Діяльність учнів

Діяльність педагога

Підготовчий етап

а)Вибір теми й цілей проекту (через     проблемну ситуацію, бесіду, анкетування і т.п.);

б) визначення кількості учасників проекту, складу групи

Обговорення теми з викладачем і отримання за необхідності допоміжної інформації, встановлення цілей

Знайомить із суттю проектної технології та вмотивовує учнів. Допомагає у встановленні цілей

Планування роботи

 

а)Визначення      джерел

інформації;

б) планування способів збирання та аналізу

інформації;

в)планування підсумкового продукту (форми представлення результатів).

Продукт:

-                     звіт (усний, письмовий, усний із демонстрацією матеріалів);

-                     видання збірника, фільму, макету – організація конференції і

т.п.;

г)установлення процедур і критеріїв оцінювання процесу роботи, результатів;

д)розподіл            обов’язків серед членів команди

Складають план дій.

Формулюють завдання

Пропонує ідеї, висловлює пропозиції, визначає терміни роботи (поетапно)

Дослідна діяльність

Збір інформації, виконання проміжних завдань. Основні форми роботи: інтерв’ю, опитування, спостереження, вивчення літературних

Проводять дослідження, розв’язують проміжні

задачі

Спостерігає, дає поради, опосередковано керує діяльністю, організовує та координує в разі необхідності окремі етапи проекту

 

джерел, історичного матеріалу, пам’ятників. Організація екскурсій, експериментів, експедицій і т.п.

 

 

Результати або висновки

Аналіз інформації. Формулювання висновків.

Оформлення результатів

Аналізують інформацію.

Оформлюють результати

Спостерігає, дає поради

Представлення готової продукції

Представлення    різноманітних форм результатів роботи

Звітують, полемізують, відстоюють свою точку зору, роблять остаточні висновки

Слухає, ставить питання в ролі пересічного

учасника

Оцінювання процесу та результатів роботи

 

Беруть участь в оцінюванні шляхом колективного обговорення й самооцінювання

Оцінює зусилля учнів, креативність мислення, якість використання джерел, потенціал продовження роботи в обраному напрямку,

якість звіту

 

pdf
Пов’язані теми
Біологія, Матеріали до уроків
НУШ
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку