"Інноваційні підходи до організації освітнього процесу – шлях до успіху"

Про матеріал
У статті розкрито тему інноваційних підходів до організації освітнього процесу
Перегляд файлу

Інноваційні підходи до організації

 освітнього процесу – шлях до успіху

 

Надія Чишко, методист

Хорольського агропромислового фахового коледжу

Полтавського державного аграрного університету

 

У перекладі з грецької мови “інновація” означає оновлення, новизна, зміна.

Найпоширенішим є визначення американського вченого К. Роджерса, який стверджує, що “новизна – це ідея, що є для конкретної особи новою і немає значення, є ідея об’єктивно новою чи ні, ми визначаємо її в часі, який минув з моменту її відкриття або першого використання”.

Сучасні вітчизняні вчені розглядають інновацію в освіті як “процес створення, поширення й використання нових засобів (нововведення) для розв’язання тих педагогічних проблем, які досі розв’язувались по – іншому”, “як результат творчого пошуку оригінальних нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем”.

Але переконливіше твердження те, що інновацією необхідно вважати лише те нове, яке має своїм результатом кардинальні зміни у певній системі.

Оновлення сучасної системи освіти визначило необхідність дослідження питання педагогічної інноватики як особливої галузі наукового знання.

Головна мета інноваційної освіти – збереження і розвиток творчого потенціалу людини, а також її всебічний розвиток.

Характерною рисою оновлення професійної підготовки майбутніх фахівців стала орієнтована освіта, спрямована на індивідуальний професійний розвиток особистості.

Професійне становлення особистості фахівців є процесом складним і довготривалим. І саме сучасні педагогічні технології спрямовані на формування системи знань, умінь і навичок, розкриття творчих здібностей студентів та їх уміння постійно оновлювати свої знання та вміння.

Нові педагогічні технології – це педагогічна діяльність, що максимально реалізує в особі принципи навчання, виховання і розвитку особистості з метою забезпечення кінцевих результатів. І в основі педагогічних технологій – особистість студента.

Тому в сучасних умовах викладачі змушені шукати та використовувати такі моделі освітнього процесу, які б затвердили якісно нові взаємовідносини між його учасниками. Ці моделі спрямовані на гуманізацію та активізацію навчально – пізнавальної діяльності студентів – з одного боку, з іншого – поєднуються з якісним оволодінням  необхідним комплексом знань, умінь і навиків.

Використання інноваційних технологій будується на таких принципах: системний підхід до навчання, індивідуалізація та диференціація навчального процесу із урахуванням рівня засвоєння знань та відповідних професійних навиків.

 Сучасні методи та інноваційні технології запроваджуються в навчальний процес з метою підвищення рівня знань, інтересу до навчання, розвитку  творчої особистості. Важливим чинником організації навчального процесу є використання різних видів занять.

Один з основних видів теоретичного заняття є навчальна лекція, на якій викладач ознайомлює з новим матеріалом, використовує наочність, наводить твердження, формулює проблеми, запитання, показує шляхи їх вирішення, а формою реалізації матеріалу, який вивчається, є бесіда і лекційне забезпечення. Але в процесі підготовки до лекції важливим елементом є визначення самопідготовки здобувачів освіти з теми наступної вже лекції з елементом методики випереджаючого навчання.

Така методика вважається ефективною в сучасних умовах професійної підготовки, а результати її залежать від творчої особистості викладача, а також від сумісного ставлення до заняття студентів.

Упровадження випереджаючого навчання – це крок уперед у навчальному процесі, де співпраця, міжособистісна взаємодія, діалогічне спілкування суб’єктів цього процесу спрямоване на осмислену і продуктивну діяльність у формуванні висококваліфікованого спеціаліста.

Крім цього, для якісного сприймання студентами подачі матеріалу важливим є встановлення комунікативного (емоційного) контакту; об’єднання колективу студентів і викладачів в єдине ціле.

Важливу роль у навчальному процесі відіграють семінарські заняття: семінари – дискусії , семінари – брифінги.

Успіх семінарського заняття великою мірою залежить від викладача, його ролі в організації самостійної роботи здобувачів освіти, вимогливості в процесі обговорення теми, підготовленості до семінару, уміння володіти аудиторією, індивідуального підходу до кожного студента групи. Проведення семінарів за новими технологіями в атмосфері вільного спілкування і творчості  дозволять уникнути властивих для традиційного навчання психологічних бар’єрів, пов’язаних зі страхом помилитися.  Здобувач освіти при такому підході вчиться слухати, робити власні висновки, вести дискусію, доводити свою точку зору.

При цьому, керівник семінару повинен реагувати на прояви низької культури здобувачів освіти, засміченої мови, порушення поведінки, не допускати виступів за чужими конспектами, використання шпаргалок…

Викладач повинен підвищувати вимоги організації взаємодопомоги серед здобувачів освіти.

Під час проведення лабораторних, практичних занять доцільно використовувати імітаційно – ігровий метод, метод експерименту, дослідження. Крім цього, при проведенні таких занять важливу роль відіграє ігрове проєктування. Це свого роду заняття професійної діяльності.

Викладач моделює ситуацію, а здобувачі освіти формулюють можливі варіанти розв’язання даної проблеми.

Ділові ігри, які розроблені під конкретні ситуації, вводять здобувачів освіти у сферу виробничої діяльності, цим самим дають можливість реально оцінити діюче виробництво, знаходити оптимальні рішення щодо його удосконалення.

Придбані в процесі гри практичні навички дозволяють молодому спеціалісту уникнути зайвих помилок вже на початку трудової діяльності.

Але проведенню ділових ігор повинна передувати серйозна робота здобувачів освіти з поглибленням знань виробничих та технологічних процесів. Цьому сприяє з використання на заняттях даних виробництва: чітка організація виробничої та переддипломної практик з виданням конкретних завдань, підбір тем курсового та дипломного проєктування для потреб конкретного підприємства, організація практичних конференцій, проведення предметних тижнів, декад, зустрічей з кращими працівниками і спеціалістами виробництва.

Ділову гру викладач повинен побудувати і організувати так, щоб студент зрозумів ціль і необхідність своїх дій, пройнявся відповідальністю при прийнятті тих чи інших рішень. Звичайно, такий метод вимагає великих затрат часу для підготовки, але результати того варті.

На сучасному етапі заслуговує на увагу метод ситуаційного навчання.

Ситуаційне навчання найбільш близьке до ігрових методів: до ділової, рольової, імітаційної гри. Це один з найактивніших методів, який істотно допомагає студентам досягти високого рівня навчальних результатів, таких як критичне мислення, навички вирішення проблем і прийняття зважених рішень.

Адже деякі ситуації – це джерело суперечливих аргументів і розходжень у поглядах. При розглядах ситуаційних вправ роз’яснюється кілька вірогідних варіантів, кожен з яких вимагає логічного і технічного обґрунтування.

Традиційні методи перевірки й оцінки знань у поєднанні з новими технологіями відкривають перед викладачами широкі можливості.

Мета здійснення контролю – виявити якість засвоєння знання та надати цій якості певну оцінку.

Найоптимальнішим є контроль знань за допомогою тестування. У процесі навчання застосовуються навчальні тести, так звані тести  «навченості» зорієнтовані на вимірювання рівня засвоєння певних аспектів змісту навчання.

Тести навченості можуть бути тестами – альтернативами, тестами – відповідності, тестами множинного вибору. Вони використовуються на всіх етапах навчального процесу.

Підвищення якості навчального процесу досягається ефективним поєднанням управління пізнавальним процесом і систематичним тестуванням.

 У зв’язку з цим  на практичному занятті розгляд теми починається з 5-10 хвилинного фронтального експрес-контролю. З цією метою використовуються блоки тестових питань, а кожне тестове завдання складається з чотирьох – п’яти запитань і має одну або декілька правильних відповідей.

З використанням тестового методу (друкований або комп’ютерний варіант) також проводиться поетапний і кінцевий контроль знань, засвоєння матеріалу.

Жодна інноваційна технологія не є досконалою і наштовхує на нові роздуми та пошуки. 

Сучасний стан вищої освіти вимагає все нових підходів до вирішення проблем формування високопрофесійного фахівця. І вирішення їх залежить від того, наскільки творчою, ініціативною, вдумливою, продуктивною і нестандартною буде взаємодія, співпраця викладача і студента. Але найголовніше завдання викладача – кінцевий результат – підвищення рівня якості знань студентів, розвиток професійних здібностей, підготовка висококваліфікованих майбутніх спеціалістів.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

     

   

 День працівників освіти

 

 Свято проводиться в актовому залі. Сцена прикрашена шарами,квітами, жовтим листям.

 Запрошені: всі працівники коледжу.

 Позивні акорди свята.

  Виходять ведучі. 

 

 Ведучий:  Вічні теми.Давні теореми.

         Сива пам'ять і космічний вік...

         Ти – учитель. Ти - сіяч недремний

          І невтомний, мудрий садівник.

        

 Ведуча:    Маєш ти правдиві таємниці,

         Розум твій розпалює вогонь.

         Журавлі високі і синиці

         Воду п'ють у тебе із долонь.

 

 Ведучий :   Лікар ти, який лікує душі

         І до сонця повертає всіх.

         Капітан - у морі, а на суші -

         Ти наставник юнгів молодих.

 

 Ведуча :    А  іще коваль і будівничий,

         Добротворець і дозорець ти

         До дітей тебе веде і кличе

         Світлий образ нашої мети.

 

 Ведучий :    А в дорозі – люди знамениті,

         Кожний з них кровиночка твоя...

         Світиться і світяться у світі

         Пісня, хліб і вчителя ім'я.

 

 

 Ведуча : Під нечутну  мелодію  осінньої рапсодії із павутиною кружляє осінній лист, запрошуючи усіх на свято.

 Адже  зовсім незабаром, у першу неділю жовтня прийде величне і красиве свято – День працівників освіти, тих, хто виховує, навчає, дбає, допомагає розібратися в таємницях життя, тих, хто всю мудрість і щирість душі, тепло свого серця і любов, уміння і досвід передає молодому поколінню.

 

Ведучий : Це свято і тих, хто  дбає про те, щоб навчальний  заклад, наш рідний коледж, гуртожитки, стали не просто домівкою, а щоб було  затишно і приємно навчатися і відпочивати .

 

Ведуча:  Тож сьогодні вітаємо всіх: викладачів, майстрів і  вихователів,  бібліотекарів і бухгалтерів, лаборантів і секретарів, технічних працівників і чергових, комендантів і кухарів, усіх,усіх, хто  причетний до  навчально – виховного процесу в коледжі.

 1.Посвята

 

 Ведучий: Добрий і водночас  вимогливий, досвідчений керівник і наставник, з привітною посмішкою, в якій криється життєва мудрість. Всі відразу скажуть, що це директор коледжу Ростислав Тарасович Гузик. Запрошуємо його до вітального слова (виступ директора і оголошення наказу по коледжу)....

 Шановний Ростислав Тарасович, прийміть  найщиріші вітання. Для командира  Хорольського полку окремої Лубенської дивізії українського реєстрового козацтва імені Северина Наливайка, полковника Ростислава Тарасовича Гузика звучить ця пісня...

 2. Реєстрові козаки.

 

Ведуча: А скільки клопотів, скільки невирішених питань, планів щодо  удосконалення навчально - виховного процесу, підвищення якості навчання та виховання   у заступника  директора з навчальної роботи Діхтяря Леоніда Петровича, заступника директора з виховної роботи  Ревеки Людмили Семенівни, заступника директора з практичного навчання Радченка Віктора Сергійовича, заступника директора з адміністративно- господарської частини Кравченка Миколи Петровича. Але сьогодні  всі відпочиньте. Це Ваше свято. З піснею Вас вітає Анастасія Мовчан.

 

 3.Мої батьки.

 

Ведучий: Складну, відповідальну роботу   з організації навчально - виховного процесу проводять завідуючі відділень: Яременко Володимир Іванович, Пікало Володимир Миколайович, Бедюх Віктор Васильович, Біленко Олена Іванівна, Пархісенко Галина Дмитрівна, методист коледжу  Заєць Галина Сергіївна, методист заочного відділення Яременко Валентина Миколаївна, практикуючий психолог Новоселецька Лідія Миколаївна, завідуюча навчально - методичним кабінетом Чишко Надія Петрівна. Вони завжди в пошуках прогресивних технологій. Про якість практичних навиків дбають завідуючий центром практичної перепідготовки  Посохов Михайло Васильович, завідуючий  навчально - дослідним господарством Пономаренко Олександр Васильович. Про організацію роботи працівників коледжу, про їх  відпустки та відпочинок дбає голова профспілкового комітету Філоненко Надія Іванівна. Про економічне  благополуччя і матеріальні цінності турбуються працівники бухгалтерсько – економічного відділу.  Це пісенне вітання для Вас...

 4. Стожари.

Ведуча: Невелика за чисельністю, але багата творчими здобутками методична  циклова комісія соціально – гуманітарних дисциплін (голова МЦК Дацко Анатолій Іванович).

 Це люди з почуттям великої відповідальності, розкривають закони життя, суспільства на основі аналізу історичних фактів, подій і явищ.

Ведучий: Викладачі, які передають красу українського слова, романтичною думкою овіяний їх погляд. Це філологи - українці. А поруч з ними викладачі, у яких дуже виразна міміка, жести. За артикуляцією цих осіб можно здогадатися, що бесіду ведуть зовсім не українською мовою. Ну, звичайно, ж це викладачі іноземних мов. Цю циклову комісію очолює енергійна і відповідальна Логвіненко Віталіна Вікторівна. Шановні філологи та викладачі соціально - гуманітарних дисциплін, для Вас співає Олександр Юхименко.

 5.У беди глаза зеление.

 

Ведуча: Мудрий, завжди зосереджений погляд викладачів математики, фізики, інформатики. Вони навчають точних розрахунків і люблять твердити, що “математика – цариця всіх наук”. Постійно дбають про підвищення якості навчання, застосовуючи нові технології навчання. Керує роботою цієї методично – циклової комісії вимоглива і справедлива Цівина Леся Михайлівна.

Ведучий: Міцні теоретичні знання та практичні навички прививають своїм студентам  викладачі економічних дисциплін. Вони в постійних пошуках нових технологій, нетрадиційних форм проведення занять, що є основою   високих знань, умінь в галузі професійної освіти. Організовує роботу циклової комісії економічних дисциплін мудрий наставник, з великим досвідом роботи Муц Микола Романович. І саме для Вас, шановні викладачі економічних  та фізико - математичних дисциплін, звучить музичне вітання.

 6.___________ ____

 

Ведуча:  Шлемо вітання людям, спритності та  силі яких позаздрили б навіть древньогрецькі герої. І ми пишаємося тим, що нікому не зрівнятися з нашими викладачами фізичної культури та ДПЮ. Очолюють цю циклову комісію  Сидоренко В'ячеслав Федорович та Марусіченко Валентина Анатоліївна. Хочеться побажати викладачам цієї кафедри  богатирської сили. А також немає рівних нашим аматорам сцени. Це вони зачаровують  усіх піснями та запальними танцями. Щире спасибі Вам і музичне вітання.

 7._______________

Ведучий: Викладачі кафедри природничих дисциплін турботливо дбають про екологічне виховання дітей. Викладач – методист, людина з багатим професійним досвідом, мудрий  наставник Наталія Василівна Бондаренко вміло керує  роботою цієї методично – циклової комісії.

Ведуча: Професійну майстерність майбутніх спеціалістів агропромислового комплексу формують викладачі загальнотехнічних дисциплін під керівництвом досвідченого педагога Сердюка Олександра Івановича. Шановні викладачі природничих та загальнотехнічних дисциплін. Для Вас співає Ігор Левченко.

 8.___________________

 

Ведучий:З великою цікавістю дивляться студенти на викладачів методичних циклових комісій “Сільськогосподарські машини” та “Трактори, автомобілі і ремонт с-г техніки. Адже вони  справді  високопрофесійні майстри. Очолюють циклові комісії Малохатько Олександр Миколайович та Гаража Валерій  Миколайович.

 Шановні викладачі спеціальних дисциплін, саме для Вас  співає Олександр Бибик.

 9. _Белие рози________________

Ведуча: Всі добре знають, що електротехнічні дисципліни дуже важливі. Крім цього, викладачі цієї циклової комісії вміло поєднують  навчання з практикою, виховуючи справжніх спеціалістів своєї справи. Уміло керує роботою циклової комісії молодий, енергійний Олег Анатолійович Устименко.

Ведучий:  Щирі вітання шлемо методично – цикловій комісії “Обслуговуваня устаткування і систем газопостачання”. Молоді, натхненні дбають про освоєння студентами технічних обріїв, розвивають технічну майстерність. Під керівництвом Загривого Романа Андрійовича  працюють над розвитком матеріально – технічної бази кабінетів, збагачення навчально - методичних комплексів, що сприяє підвищенню  успішності. Шановні викладачі електротехнічних та “Обслуговування устаткування і систем газопостачання”, для Вас співає Володимир Одинець.

 10._______________

 Ведуча: Педагогічна сім'я коледжу не була б повною, якби там не було шанованих всіма людей –  обслуговуючого  персоналу. Спасибі Вам за турботу, за наполегливий труд .

 Ведучий:Сьогодні в залі присутні наші ветерани - викладачі, а також ті, які на заслуженому відпочинку.

     В аудиторії сонячній промінь косо

    На долівку ляга у вікна

    Ваші чорні, шовковії коси

    Припорошила вже сивина 

  Ведуча: Легкі зморшки обличчя вкрили-

    Це життя трудового плід.

    Та у кожному русі сила

    В серці – юності пам'ять слід 

Ведучий:Щире вітання ветеранам праці, Вам сивочолі колеги,тим, які відпочивають і які продовжують працювати.

    Не старійте, вчителю, ніколи,

    Молодість Вам завжди до лиця,

    Вас веде щораночку у коледж

    Тополина стежка без кінця.

 Для Вас співають Хорольські козаки.

 11._________________

 Ведуча: Шановні працівники коледжу ! Бажаємо, щоб ви завжди проймалися почуттям гордості за своїх студентів. Хай не буде смутку у Ваших очах. Щоб ще довго не сріблилися скроні сивиною. Здоров'я, оптимізму, благополуччя. А в серцях Ваших нехай ніколи не міліє джерело любові.  

  

Ведучий:В задумі стоять ошатні дерева, одягаючи неповторне золото осені, а червоні жоржини пломеніють над землею, немов дарують увесь свій жар любові Вам, шановні працівники освіти.

    

    Ведуча:         Ваше слово – мудрість України,

    Праця Ваша - доля трударя

    Кетягом червоної калини

    Вам за це вклоняється земля.

 Спасибі Вам - говоримо ми.

 

   Ведучий:   І всі студенти коледжу.

 

 12._________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список викладачів – пенсіонерів, які не працюють. 

 

  1.  Бова  Юрій  Михайлович.
  2.  Бова Тамара Іванівна.
  3.  Змановська Лідія Тимофіївна.
  4.  Крутько Іван Петрович.
  5.  Кулик  Володимир Григорович.
  6.  Лифар  Віктор Григорович.
  7.  Лобач Володимир Андрійович.
  8.  Надкернична Аза Дмитрівна.
  9.  Надкерничний Франк Мартинович.
  10.                    Святчик Іван Семенович.
  11.                    Святчик Майя Іванівна.
  12.                    Ситін  Лев Миколайович.
  13.                    Сіренко Євген Микитович.
  14.                    Скок Андрій Йосипович.
  15.                    Фельцан Петро Іванович.
  16.                    Шаригіна Алла  Степанівна.
  17.                    Яковенко Надія Петрівна.
  18.                    Балюк Андрій Григорович.
  19.                    Бова Людмила Олефірівна.
  20.                    Горюн Валентина Юріїївна.
  21.                    Гріневич Анатолій Миколайович.
  22.                    Загривий  Андрій  Миколайович.
  23.                    Матяш Людмила Тимофіївна.
  24.                    Таран Світлана  Федорівна.
  25.                    Шкляр Петро Тимофійович.
  26.                    Яковенко Віктор Володимирович.

 

 

doc
Додано
30 червня 2023
Переглядів
1025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку