Інструктивні картки для вивчення теми «Клас Птахи»

Про матеріал

Використання інструктивних карток на уроках біології.

Для активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках біології та розвитку вміння правильно і швидко користуватися текстом параграфів, пропоную такий вид діяльності як робота за інструктивною карткою. Завдання учнів полягає в тому, щоб оперативно та якісно опрацьовувати новий матеріал, застосовуючи зорову, асоціативну, логічну пам'ять. Дані завдання розвивають в учнів навички складання та користування опорними схемам та таблицями, що значно полегшують запам'ятовування нового матеріалу, систематизуючи його.
Перегляд файлу

Юлія Казмірчук,  учитель біології та екології вищої категорії, «вчитель- методист» Авіакосмічного ліцею ім.. І.Сікорського НАУ м. Києва

 

Використання інструктивних карток

на уроках біології.

Для активізації пізнавальної діяльності  учнів на уроках біології та розвитку вміння правильно і  швидко користуватися текстом параграфів, пропоную такий вид діяльності як робота за інструктивною карткою. Завдання учнів полягає в тому, щоб оперативно та якісно опрацьовувати новий матеріал, застосовуючи зорову, асоціативну, логічну пам'ять. Дані завдання розвивають в учнів навички складання та користування опорними схемам та таблицями, що  значно полегшують запам’ятовування нового матеріалу, систематизуючи його. 

Інструктивні картки для вивчення теми «Клас Птахи»

(картки з відповідями)

Урок 1. «Зовнішня будова птахів»

№ 1. Користуючись текстом параграфа №42 ст.220-222, заповніть схему

«Будова тіла птаха».

 

 

№ 2. Користуючись текстом параграфа №42 ст.222-224, встановіть відповідність між назвою та характеристикою.

«Покриви птахів»

 

Куприкова залоза

Є основою хвостового оперення птахів.

Контурне перо

Перо з укороченим стрижнем.

 

Махове перо

Борідки пера мають крихітні гачки, за допомогою яких  утримуються разом, що робить перо щільним та пружним.

Стернове перо

Міститься в крилах. Утворює щільну поверхню крила. При їх пошкодженні птахи не можуть літати.

Покривне перо

Виділяє жир, який служить мастилом, що оберігає пір’я від намокання.

Пухове перо

Пера налягають одне на одне. Забезпечують захист шкіри, надають тілу обтічної форми.

Пух

Має тонкі та гнучкі стрижні. Гачки на борідках відсутні. Опахала м’які.

 

 

№ 3. Користуючись текстом параграфа №42 ст.222-224, виявіть  пристосувальні ознаки птахів до різного способу життя; результати запишіть до таблиці.

«Пристосування птахів до різного способу життя».

 

Зовнішній вигляд

Спосіб життя

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2 . «Внутрішня будова птахів»

№ 4. Користуючись текстом параграфа № 43ст.225-226, вставте пропущені слова в тексті та знайдіть в ньому біологічні помилки.

«Опорно-рухова система птахів»

  1. Опорно-рухова система птахів утворена скелетом і … (м’язами).
  2. Скелет складається з таких 6 відділів: …, …, …, …, …, … (черепа, хребта, скелетів передніх кінцівок, скелетів задніх кінцівок, поясу передніх кінцівок, поясу задніх кінцівок).
  3. Скелет у птахів …(легкий). Більшість кісток …(порожнисті).
  4. У дзьобі птахів є щелепи та зуби (помилки: у птахів немає щелеп та зубів).
  5. Хребет птахів складається з …,…,…,…,… відділів (шийного, грудного, поперекового, крижового, хвостового).
  6. Майже нерухомо з’єднані хребці …,…,… відділів (грудного , поперекового, крижового) та рухомо  з’єднані хребці … (шиї).
  7. Кістки таза у птахів зростаються (помилка: не зростаються).
  8. Ребра у птахів складаються з … (двох частин), які нерухомо

( помилка: напіврухомо)  з’єднані між собою.

  1. Ребра рухливо поєднані з  великою грудною кісткою - …(грудиною).
  2. Виріст грудини - … (кіль). Він слугує …( для прикріплення м’язів, що беруть участь у русі крил).
  3. Ключиці у птахів зростаються, утворюючи …(вилочку).
  4. Скелет крил складається з …,… та …,кістки якої частково зростаються. (плеча, передпліччя та кисті).
  5. Скелет задніх кінцівок складається з …, … та кісток …, які також зростаються і утворюють …  . (стегна, гомілки,стопи, цівку).
  6. Цівка закінчується… (пальцями).

 

 

№ 5. Користуючись текстом параграфа № 43ст.227, складіть схему

«Травна система птахів».

 

1… (зуби відсутні, язик)  - 2… -3… (розширена частина – воло) -4… (залозистий  та м’язовий  відділи) - 5… -6…

 

Травні залози: …, …, … . ( слинні, печінка, підшлункова).

 

 

 

№ 6. Користуючись текстом параграфа № 43ст.228, поставте у вірну послідовність органи дихальної системи птахів.

 

 

 

  1. Повітряні мішки
  2. Бронхи
  3. Ніздрі
  4. Трахеї
  5. Носова порожнина
  6. Легені
  7. Гортань

Відповідь

  1. Ніздрі
  2. Носова порожнина
  3. Гортань
  4. Трахеї
  5. Бронхи
  6. Легені
  7. Повітряні мішки

 

 

 

№ 7. Користуючись раніше здобутими знаннями з теми «Клас Плазуни» та текстом параграфа №43, встановіть відмінні і схожі риси між рептиліями 

та птахами. Результати запишіть у вигляді діаграми.

 

 

 

Урок 3. Розмноження і розвиток птахів.

№8. Користуючись текстом параграфа № 44 ст.230-231 заповніть пропуски в таблиці «Органи розмноження птахів».

 

Самець

Самка

 

  1. Сім’яники (парні)
  1. Яйцеклітини (великі, багаті жовтком)
  2.  …
  3. Яйцепровід

 

Встановіть вірну послідовність в етапах формування яйця.

  1. Утворення  в яйці (у нижній частині яйцепроводу) вапняної шкаралупи.
  2. Вкривання яйцеклітини оболонками.
  3. Просування заплідненої яйцеклітини по яйцепроводу до клоаки.
  4. Виділення залозами стінок яйцепроводу спеціальної речовини для формування оболонок яйця.
  5. Покривання жовтка білком.
  6. Утворення  в яйці (у нижній частині яйцепроводу) вапняної шкаралупи.
  7. Вихід яйця через клоаку назовні.

 

Відповідь:

1.Просування заплідненої яйцеклітини по яйцепроводу до клоаки.

2.Виділення залозами стінок яйцепроводу спеціальної речовини для 

   формування оболонок яйця.

3.Вкривання яйцеклітини оболонками.

4.Покривання жовтка білком.

5.Формування поверх білка підшкаралупових оболонок.

6.Утворення  в яйці (у нижній частині яйцепроводу) вапняної шкаралупи.

7.Вихід яйця через клоаку назовні.

 

 

№ 9.Робота в групі . Кожен член групи розкриває  суть ознаки.

Пристосування птахів до польоту.

Ознаки, пов’язані з польотом:

  • Крила 
  • Легкість скелету
  • Подвійне дихання
  • Підвищений рівень життєдіяльності
  • Відсутність деяких органів

 

№ 10. Користуючись текстом параграфа № 44 ст.232 та параграфа №45 ст.236 дайте визначення таким поняттям:

 

  • Виводкові птахи –
  • Гніздові птахи –
  • Осілі птахи –
  • Перелітні птахи –
  • Кочові птахи –

 

 

 

 

 

 

Урок 4. Сезонні явища в житті птахів. Поведінка птахів.

№ 11. Користуючись текстом параграфа № 45 ст.236 заповніть схему

«Форми поведінки птахів»

 

 

№ 12. Користуючись текстом параграфа № 45 ст.237  з’ясуйте, які є методи дослідження міграцій птахів, результати запишіть до таблиці.

 

Методи дослідження міграцій птахів

Метод

 

Характеристика

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 5. Різноманітність птахів. Значення птахів в екосистемі та житті людини.

№ 13. Користуючись текстом параграфа № 46 ст.240-245 знайдіть відповідність між назвою ряду та характерними  особливостями його представників.

 

Назва ряду

Характерні особливості представників ряду

Пінгвіни

 

Водоплавні птахи. Мають короткі лапи (пальці з’єднані перетинкою). Добре  розвинута куприкова залоза. Дзьоб широкий сплюснутий, має рогові пластинки з потовщенням на кінці.

 

Куроподібні

Представники пристосовані до життя на деревах. На задніх кінцівках є по 4 пальці; два з них направлені вперед, і два, направлені назад. Мають масивний дзьоб.

 

Гусеподібні

 

Належать нелітаючі, але добре плаваючі птахи. Їх крила вкриті жорстким пір’ям, функціонують як ласти. Під час розмноження формують колонії. Самка та самець по черзі висиджують кладку. Немовлят вигодовують напівперетравленою їжею, яку відригує самка.

 

Соколоподібні

Мають довгі ноги, пристосовані для ходіння на заболочених територіях  та довгий дзьоб. Самка  та самець надовго утворюють пару.

 

Совоподібні

 

Найкращі мисливці та найкращі літуни серед птахів. Мають могутні лапи та гострі гачкоподібні кігті.

 

Журавлеподібні

 

Невеликі сухопутні птахи. Вміють  розривати грунт ногами. У самців найяскравіше оперення. Під час розмноження токують.

 

Дятлоподібні

 

Хижі птахи, пристосовані до полювання вночі. Мають могутні лапи, гострі кігті та гачкоподібний дзьоб

 

Горобцеподібні

Представники цього ряду переважно дрібні сухопутні птахи. Дзьоби різноманітні: деякі з птахів лущать дзьобами насіння, у інших дзьоби пристосовані для збирання комах та кладок їх яєць. Більшість з представників у гніздовий період живуть парами. Для спілкування застосовують звуковий арсенал, який складається з безлічі різноманітних сигналів.

 

 

 

№ 14. Користуючись текстом параграфа № 46 ст.240-245 запишіть поруч з рядом відповідні номери представників.

 

 

  1. Шпак 2.Сова болотяна 3.Жовна зелена 4.Крук  5.Малий дятел

6.Журавель степовий 7.Глухар  8.Рябчик 9. Пінгвін золотоволосий

10. Аделі 11.Куріпка  12.Яструб 13. Казарка 14. Пугач

          15. Шуліка 16.Лебідь шипун  17.Жайворонок 18. Шпак

 

№ 15. Користуючись текстом параграфа № 46 ст.240-245 та матеріалами з додаткової  літератури  виконайте наступні завдання:

  1. Замість крапок напишіть назви птахів, які занесені до

Червоної книги України:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

  1. Вкажіть значення птахів

В екосистемі

  •  
  •  
  •  
  •  

В житті людини

  •  
  •  
  •  

 

 

 

 Дані завдання з інструктивних карток  також можна використовувати для перевірки знань учнів як після окремих тем, так і на уроці узагальнення та систематизації знань.

 

Використаний матеріал:

  1. Біологія: Підруч. Для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./Т.І. Базанова, Ю.В.Павіченко, о.Г. Шатровський.-Х.: Гімназія, 2008
  2. Інтернет –сайт: uk.wikipedia.org/wiki/

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку