Інтегрований урок з природознавства та трудового навчання

Про матеріал

Інтегрований урок з природознавства та трудового навчання 4 клас. Тема уроку: " Природа океанів. Особливості природи Тихого океану. Створення обємних фігур технікою оригамі " Рибка" . Підручник з природознавства Гільберг Т. В.

Перегляд файлу

Ніжинська гімназія № 3

 

Інтегрований урок

Природа океанів. Особливості природи Тихого океану. Створення об'ємних фігур технікою оригамі ." Рибка"

 

 

                                                           вчитель початкових

                                                               класів Білан Н.В.

 

2017 рік

 

Тема. Природа океанів. Особливості природи Тихого океану. Створення об'ємних фігур технікою оригамі. "Рибка"

Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі,її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого океану, висвітлити значення океану та використання його багатств людиною; продовжити вивчення основ техніки оригамі, закріпити вміння учнів складати папір та створювати композиції на аркуші; розвивати дрібну моторику рук; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.

Обладнання: фізична карта світу, підручники Гільберг Т.В., малюнки тварин та рослин, казковий океан, кольоровий папір.

 

                                                             Хід уроку

I. Організація класу .

Сядьте,діти,всі рівненько.

Усміхніться всі гарненько,

Настрій в подорож візьмемо,

й працювати розпочнемо.

II. Підсумок фенологічних спостережень.

1. Виразне читання вірша Івана Франка " Дрімають села" (читає учень).

Дрімають села. Ясно ще

Осіннє сонце сяє,

Та холодом осіннім вже

В повітрі потягає.

Темно - зеленії садки

Дрімають вже без плоду,

І тихо гріються хатки,

І верби гнуться в воду.

Ще ліс не стогне тим важким

Осіннім,довгим стоном,

І ще стрілою ластівка

Звиваєсь над загоном.

2. Бесіда.

- Яку пору року описує автор?

- Що сказано про осіннє сонце?

- Яка відмінність осені з вірша Івана Франка і осені,яка зараз у нас?

- Які осінні місяці ви знаєте?

- Який зараз місяць?

- Що ви можете розповісти про цей місяць? ( Листопад - 11 місяць в календарі. Він має 30 днів. В цю пору року з дерев опадає останнє листя,ліс стає незатишним,непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок).

3. Підсумок фенологічних спостережень.

- Яка сьогодні погода?

Сьогодні 15 листопада 2017 рік температура повітря ___,стан неба ___, опади ____,вітер ____.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра "Відповідність"

• Точки Землі,які проходять через                   • Океани

земну вісь

• Зменшена модель Земної кулі                        • Зелений

• Колір,яким на карті позначені рівнини         • Північний і південний полюси

• Величезні простори води                                                   • Глобус

• Зменшене зображення земної поверхні                       • Блакитний

• Колір,яким на карті позначають водойми                    • Карта

2. Вправа " Мозковий штурм".

- Як називаються великі ділянки суші,що оточені морями та океанами?  (Материки)

- Скільки материків на Землі? Покажіть їх на карті. ( 6 - Євразія,Африка,Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида).

- Який материк найбільший? (Євразія).

- Який материк найтепліший? ( Африка).

-  Назвіть найменший і найсухіший материк? ( Австралія).

- Батьківщина картоплі? ( Південна Америка).

- Який материк називають королевою холоду? ( Антарктида).

- А тепер хто зможе показати всі материки на карті?                         

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми більше дізнаємось про природу світового океану,  будемо подорожувати синіми водами Тихого океану і  спробуємо створити свій казковий океан.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- Космонавти розповідають, що навколо земної орбіти наша планета здається зеленувато-блакитною. Це колір морської води.

- Що утворює вся водна поверхня Землі? ( Світовий океан).

Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою, але в наш час водою зайнято лише дві третини поверхні Землі. Планету Земля можна було б назвати планетою Океан, вважають деякі дослідники.

- Як ви вважаєте: чого на суходолі більше рослин чи тварин? А у океані?

На відміну від суходолу, де серед організмів переважають рослини,океан - середовище панування тварин. У водах океанів мешкають різноманітні молюски, черепахи, риби, а також морські ссавці: дельфіни,кити, тюлені. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити й дельфіни. На великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться мертвими рештками різних морських організмів. Це донні організми - черви,креветки, молюски.

Для зручності водний простір нашої планети, тобто Світовий океан,середня глибина якого 4 км, розділяють на менші частини, що теж звуться океанами, назви цих частин:Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан. 

Саме Світовий океан створює погоду. З поверхні океанів випаровується велика кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітрами в різні місця Землі і випадають там дощем.

А ще він зігріває планету. У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.

Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому живе близько 10 тисяч видів рослин. На глибині до 100 м , куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості, нижче - бурі, а ще нижче - червоні.

- А як ви думаєте, яка на смак вода в океанах? ( Солона.)

Так, я з вами згодна. Якби,наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу - 153 м.

Окрім всього Світовий океан – це джерело їжі. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива.

З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні і мідні руди.

З давніх-давен  люди використовують Океан як транспорт. Спочатку людина долала невеликі відстані за допомогою деревяних човнів, пізніше навчилася будувати вітрильники, а згодом параходи й сучасні кораблі.

Океан давно став зручним водним шляхом, який повязує між собою материки і країни.

- А скажіть мені, на вашу думку, який із океанів: Тихий, Атлантичний, Індійський чи Північний Льодовитий є найбільшим і найглибшим? ( Тихий)

В океані знаходиться 20 тисяч островів. Окремі його ділянки між островами та виступами суходолу - це моря, які мають свої назви ( Японське, Чорне, Беренгове). Тихий океан омиває береги Північної та Південної Америки, Євразії, Австралії та Антарктиди. Середня глибина океану становить 4300м, а найбільша - 11022м.

Над Тихим океаном часто утворюються урагани - сильні штормові вітри, які супроводжуються сильними зливами й величезними хвилями на поверхні води. Урагани завдають великої шкоди та руйнувань прибережним районам та островам.

- Чи підходить назва океану,який назвали Тихим? Яку назву дали б ви?

Перша назва Тихого океану була " Великий". Проте в 1520 році впродовж трьохмісячного плавання водами Тихого океану кораблі мореплавця Фернана Магеллана, який очолив першу навколосвітню подорож, не потрапили ні в один шторм, тому Магеллан і назвав океан " Тихим".

    А ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф зміг спуститися до дна Маріанської западини - найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин, а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри.

Чим нижче дно океану, тим менше сонячних променів проникає крізь товщу води. Глибина Маріанської западини є причиною того,що в ній завжди панує непроглядний морок. Але навіть відсутність світла не може стати перешкодою для зародження життя. Темнота народжує істот,які ніколи не бачили сонця. А їх, у свою чергу, тільки зовсім недавно змогли побачити морські біологи.

Практично всі мешканці Маріанської западини немов народжені фантазією художника,що створює чудовиськ для фільмів жахів. Побачивши їх вперше,можна подумати, що вони не живуть поруч з людиною на одній планеті,а є інопланетними істотами, настільки чужорідними вони виглядають.

2. Робота з підручником ( с. 49-50)

А про тваринний і рослинний світ Тихого океану ми дізнаємось з підручника

відкрийте підручник на с.49

   Відповіді учнів на запитання.

- Яка особливість Тихого океану? ( Він є найглибшим і найбільшим океаном на Землі)

- Які рослини є в Тихому океані? ( Біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-40 см; на півночі й півдні бурі та червоні,росте ламінарія, яку ще називають морською капустою)

- Яких тварин ви запам'ятали? ( Устриці,мідії, гребінці,кальмари,каракатиці - це молюски; риби : тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули; морські ссавці - дельфіни,тюлені, моржі,котики,кити)

- Які акули трапляються в Тихому океані? ( Карлики,трохи довші за олівець з масою 200 г  і акули - велетні, маса яких 20т, а довжина 20 м)

- Як переміщаються кити - кашалоти? ( Зграями,на чолі кожної зграї найбільший самець)

3. Фізкультхвилинка

Хвилі бавляться та б'ються, ( хвильові рухи руками)

Наче неслухи - хлоп'ята.

І стрибають, і сміються: (стрибають)

Вітер їм лоскоче п'яти.

Вгору, вниз і знову вгору ( Руки вниз - вгору)

Підганяє дужий вітер.

Розгойдав він ціле море,(розводять руки в сторону)

Як же хвилям не радіти! ( усміхаються )

VI. Узагальнення та систематизація знань.

- Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства люди використовують не по - господарські. Так, у ньому зменшується кількість китів,моржів,морського котика, камбали.

Рослинний і тваринний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10млн. т нафти потрапляє в океан, а це -  мертва вода.

 1. Вправа " Мікрофон"

- Подумайте і скажіть,що треба робити людям,щоб зберегти багатства Світового океану?

 ( Не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.)

( Зберігати рибні багатства від браконьєрів.)

( Треба економно використовувати воду.)

( Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм,щоб не забруднювати воду.)

( Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію.)

2. Виготовлення рибок способом оригамі для казкового океану.

- Слово " оригамі" - японського походження,складається з двох слів : "ори" - складати і "камі" - папір. Це засіб створення і конструювання з паперового квадрата,круга, прямокутника різноманітних виробів,іграшок і аплікацій.

Технологія виготовлення виробу

1. Для роботи нам потрібно взяти квадратний аркуш паперу.

2. Складемо квадрат по діагоналях (охайно) чітко позначаючи згини.

3. Зігніть квадрат навпіл,з'єднуючи верхню і нижню сторони.

4. Переконайтесь, що всі лінії у вас чіткі.

5. Використовуючи лінії згину, складаємо бічні сторони всередину.

6. Дві бічні сторони подвійного трикутника зігніть до центру.

7. Намалюйте або наклейте око.

VIІ. Підсумок уроку

Гра " Так чи ні"

1. Води Тихого океану омивають тільки Північну Америку. ( Ні)

2. У водах Тихого океану мешкають морські ссавці - дельфіни,тюлені,моржі, котики. (Так)

3. У Тихому океані виловлюють найменше у світі риби. (Ні)

4. Маріанська западина - найбільша у світі. (Так)

5. Людина використовує природу Тихого океану для власних потреб. (Так)

6. Тихий океан - найменший серед океанів планети Земля.(Ні)

7. З водоростей люди одержують добрива. (Так)

8. Вода в Тихому океані прісна. (Ні).

VIІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати статтю " Океани Землі" с. 47 - 51,дати відповіді на запитання.

2. Використовуючи різні джерела інформації,підготувати повідомлення про тварину, яка мешкає у водах Тихого океану.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Білан Наталія
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
1187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку