Інтегрований урок з розвитку зв’язного мовлення та природознавства "Побудова й записування речень, що передають зміст малюнків на тему «Допомога тваринам узимку».

Про матеріал

Тема: 1. Побудова й записування речень, що передають зміст малюнків на тему «Допомога тваринам узимку».

2. Турбота людей про тварин взимку. Презентація навчального проекту «Пташина їдальня».

Перегляд файлу

Комунальний заклад «Ліцей №13»

Кам'янської міської ради

 

 

 

 

 

 

E:\Урок УМ+Пр-во\(((((((\ladozhskoe-ozero-kareliia-zakat-zima-sneg-derevia.jpg

 

 

 

 

 

Підготувала і провела:

вчитель

 початкових класів

спеціаліст І категорії

Побива Галина Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кам'янське

2019 – 2020 н.р.

 

Інтегрований урок з розвитку зв’язного мовлення та природознавства

Тема: 1.  Побудова й записування речень, що передають зміст малюнків на тему «Допомога тваринам  узимку».

2. Турбота людей про тварин взимку. Презентація навчального проекту «Пташина їдальня».

Мета: спираючись на знання учнів, продовжувати формувати про життя тварин взимку, науковий світогляд,  встановлювати взаємозв’язок між змінами в природі та житті тварин, розширити уявлення учнів про заходи по охороні тварин взимку, розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення, уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, розвивати екологічну культуру, виховувати любов до природи та бажання допомагати її мешканцям – тваринам.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку,  відповідні костюми для дітей, картки з літерами для вправи «рефлексія», картки для створення асоціативного куща «Зима», картина зимового лісу, анаграми (зима, ліс, звірі, птахи), мікрофон,  підручники та зошити з української мови, пам’ятка про правила побудови та запису речень, картки для роботи в групах, навчальний проект «Пташина їдальня», годівнички (виготовлені дітьми разом з батьками), картки для роботи в парах «Корм для пташок»,  картки – пам’ятки для гостей, виставка дитячих малюнків «тепло своїх долоньок я пташкам віддаю…». 

 

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

1. Привітання.

-    Любі діти, у наш клас        

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

Діти: – Добрий день!

Привіталися, усміхнулися

І до мене повернулися.

2. «Асоціативний кущ»

- Діти, чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Яким повинен бути урок?

Урок - ………………( Повчальний, гарний, змістовний, продуктивний, цікавий).

3.Рефлексія

-  А які діти повинні бути на уроці ?

У – уважними, усміхненими

Р - розумними, розсудливими, радісними,

О – організованими , обізнаними, особливими, оригінальними, обережними,

К – комунікабельними, кмітливими, красивими, культурними, кращими

  • А ще активними та дисциплінованими.

4. Логопедична розминка (робота над скоромовкою). 

Щоб мовленнєві труднощі долати,

Слід слухняний ротик мати.

Скоромовку дружно промовляй,

Перешкоду швидко цю долай!

Мороз Мороза водив за носа.

 (Тихо, голосно, повільно, швидко, дуже швидко, хлопчики, дівчатка, 3 учні самостійно)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.  Перевірка домашнього завдання.
  • Як годиться по порядку все повторимо спочатку».

      «Попрацюємо колективно і уважно і активно».

_ на минулому уроці з прирордознавства ми говорили про проблему Охорони лісів. Для чого потрібний ліс? Вдома ви повинні були попрацювати в парах підготувати інформацію з даного питання.

  •  «Ліс — годувальник, ліс — мудрий вихователь». Чому так говорять?

Денис: Ліс — наша радість, наша любов. Любов до природи кожен розуміє по-своєму. Деякі люблять полювати, збирати гриби, інші просто ходити без мети, з одним бажанням — відпочити.

  •  Чи зможуть люди жити без лісів?

Марія Д.: Не зможуть, бо у лісах ростуть різноманітні рослини, живуть звірі й птахи. У лісі пра­цюють люди: заготовляють деревину, вирощують дерева, догляда­ють і охороняють їх. У лісі чисте повітря і легко дихати. Ліс — місце відпочинку людей.

Денис: Немає на Землі людини, чиє б життя не було пов’язане з лі­сом. Проте з кожним днем ліси все більше потребують захисту.

  •  Чому ліси потребують захисту?

Марія Д.: Одні люди вирубують дерева, щоб продавати цінну деревину або виготовляти меблі, чи будувати будинки. Інші таким чином звільняють землю для полів, щоб сіяти зерно. Коли ліси вирубу­ють і спалюють, тварини і рослини залишаються без їжі і житла, гинуть від голоду.

  •    Ключове слово…  Анаграма «Ліс»     Слі (ліс)
  1.  Мотивація навчальної діяльності. Читання анаграм. Гра «Нумо, прочитай!»
  1. Робота над агадкою.

Учитель: «Це завдання особливе – подарунок для кмітливих ».

  • До нас на урок завітала гостя. А яка саме давайте спробуємо відгадати!

                     Що за диво? Все село

       Білим пухом замело.

       Див тут зовсім і нема,

       Це до нас прийшла…. (зима)

  1. Зустріч з гостею уроку – Зимою.

«Я зима…»

Я зима, білосніжна й холодна,

Одягнулась в розкішні полотна,

Які виткала з диво-сніжинок,

Візерунчастих, срібних крижинок.

 

Я Зима…

Вікна квітами всім розмалюю,

Срібла й інею не пошкодую.

На ялинки, берізки, дубочки

Із мережива вдягну сорочки.

Вкрию білою кригою ріки,

Заморожу морозом світанки.

Ох, люблю пощіпати за щічки

Дітвору, яка їздить санках!

 

Я Зима…

Замету і засиплю, завію

Всі ліса і поля, і всі села,

Всі дороги й стежки заховаю,

Зроблю скрізь білосніжну пустелю.

Буде все навкруги як у казці,

Зачарую усіх я красою,

Заіскряться сніжинки на сонці

Діамантовою росою.

 

  1. Метод «Асоціативний кущ – «Зима».

Учитель: Які асоціації порв'язані зі словом «зима» у вас виникають? (усно)

Ліс, сніг, мороз, іній, завірюха, ковзани, санчата, лижі, звірі, птахи, валянки, рукавички, Снігова баба, лід, ожеледиця, Дід Мороз… (Іменники)

Сніжна, морозна, холодна, весела, вітряна, люта… (Прикметники)

  1. Гра « мовний пінг –понг ».

Учитель: « Хай радіє дітвора на уроці буде гра».

Гра “Доповни речення”

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така… (чудова)

Міста чистенькі, білі села-

Зима і радісна й … (весела)

Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима пухка і… (білосніжна)

Мороз у лід озера кута,

Зима тоді вже , кажуть (люта)

Вона буває і серйозна.

Суха і вітряна й … (морозна)

А вранці іній – от обнова!

Яка зима у нас … (чудова)

Зима , скажу вам, дуже гарна.

То сонячна, то часом… (хмарна)

І горнуться всі до тепла.

Така зима буває … (зла)

І пташка мерзла і голодна,

Бо видалась зима… (холодна)

  • Ключове слово…  Анаграма «Зима»   Мази (зима)
  1.  Опрацювання вірша «Зайчики»  М. Познанської.

            В лісі сніг. У лісі  звірі.

            Ось зайчата скачуть сірі.

            Сірі їстоньки хотять,

            Сірі з голоду тремтять.

            Бідні  зайчики, голодні

            Ще не снідали сьогодні.

            Бесіда.

  •    Де відбуваються події? (У лісі.)
    • Коли відбувалися події? ( Події відбуваються взимку).
  •   Про кого розповідається у вірші?  ( Про зайчиків).
  •    Якими їх описала поетеса? ( Зайчики сіренькі, вони голодні та їм холодно).
  •    Чи легко зайчикам взимку? ( Ні. )
  •    Кому ще важко жити взимку? ( Деяким іншим тваринам та птахам).
  •    Чому?  ( Їм  холодно та важко під снігом знайти харчі).
  • Ключові слова…  Анаграми «Звірі» та «Птахи»     Різві (звірі)   Хипта (птахи)

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель: Діти, з отриманих слів (ліс, зима, звірі, птахи) складіть речення і дізнаєтесь про що піде мова. (Звірі і птахи в зимовому лісі.)

- Сьогодні на уроці ми помандруємо зимовими стежками, поговоримо про зиму, підіб’ємо підсумки спостережень за зимовими явищами природи, поговоримо про життя тварин та птахів узимку. Поговоримо про те, як важко деяким тваринам і птахам зимувати і про те, як можна їм допомогти. Адже надворі сильні морози і їм дуже холодно, а під снігом важко шукати собі їжу. А зробимо ми це поєднавши знання з природознавства та української мови.

До нас прилетіли сніжинки з планом уроку.

prazdniki--snezhinki--07.jpgprazdniki--snezhinki--07.jpgprazdniki--snezhinki--07.jpgprazdniki--snezhinki--07.jpgprazdniki--snezhinki--07.jpgprazdniki--snezhinki--07.jpgprazdniki--snezhinki--07.jpgRead-a-Book.gifD:\Урок Допомога тваринам узимку\pocz.jpgC:\Users\Администратор\Downloads\1320585602_detki.jpgD:\Урок Допомога тваринам узимку\елочка.jpgC:\Users\Администратор\Downloads\f1da00d2b637d813de6313216d569e6e.jpgC:\Users\Администратор\Pictures\Предметні малюнки\19.jpgC:\Users\Администратор\Pictures\Предметні малюнки\jyf.jpgD:\Урок Допомога тваринам узимку\79043031_23_1.jpg 

 

 

Учитель: Зима – чудова й улюблена пора року не тільки для дітей, а й для дорослих. А який чудовий зимовий ліс!

 

ІV. Основна частина уроку.

  1. Вправа «Синоптик».

____________ Сьогодні… (дата, день тижня, опис погоди).

 

 

  1. Робота в зошиті.

 Зошит свій я відкриваю,

 Навскіс я його кладу,

 Ручку правильно тримаю,

 Сяду рівно не зігнусь.

Букви писатиму рівненько,

Щоб усі були гарненькі.

 Щоб ними милувались я,

 Вчителька і вся моя сім'я.

( Діти записують число, класна робота та тему уроку)

      Діти, подивіться як гарно взимку! (На дошці — картина «Зима у лісі»)

В білих валянках, у білім кожусі           

Ходить зимонька в полі й у лузі.           

Носить зимонька білий мішок,              

Трусить з нього на землю сніжок.         

Ми тихо заходимо до лісу,

Зима-чарівниця стоїть,

Тримаючи ключиків в’язку,

Щоб нам таємницю відкрить.

3. Бесіда «Допомога звірам взимку»

- Надійшла зима. Земля і ліс – вкрилися снігом, здається, що все навкруги поринуло в сон. Завмерли трави, кущі та дерева. Все під сніговою ковдрою зачаїлося.

- Залягло в зимову сплячку багато тварин. Добре тому, у кого тепле, затишне лігво, барліг, нірка чи гніздо. Добре тому, у кого запасів повна комора. Поїв, згорнувся калачиком – спи міцно, дивись солодкі сни.

- Зима надто важкий час для звірів. А як вони зимують нам розкаже група «Друзі тварин».

  • В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на лісці не сидиться,

А зовуть її … (лисиця)

______________________  У лисиці пухнасте руде хутро. Вона колір шубки не змінюють, але хутро у них стає більш густим і пухнастим: так легше пережити люті морози. Тіло в неї дуже рухливе. Взимку  хитрі лисиці шукають будь - які вільні нірки, ховаються в густих заростях чагарників, бур’янів,  щоб перепочити й сховатися віл заметілі. Їжа лисиць різноманітна: жаби, ящірки, миші, птахи,  великі комахи, насіння. Вони можуть розорити пташине гніздо, а ось наздогнати зайця їм непросто, оскільки він рухливіший, та і слід плутає.

  • Ходить хмуро між деревами

Хижо клацає зубами.

Весь, як є – жорстока лють,

Очі так її і ллють.

Зачаївся ось, примовк

Грізний звір цей, звісно … (вовк)

_________________________  Вовки до морозів практично не готуються, бо проводять зиму на ногах у пошуках їжі. Вони збираються в зграї, бо їм так набагато зручніше виживати взимку.

  • Хутряна руденька шуба

із сосни стриба на дуба,

Хвіст у неї, як мітла,

а сама на зріст мала.

Очі сяють, як намисто,

мов дві цяточки вогнисті.

В неї хата гарна, тиха.

Взимку повно там горіхів.

В лісі любить вона жити,

Відгадайте, хто це, діти? (Білка)

_________________________ Цікаво як білка готується до зими? Руді мешканки лісу не впадають в сплячку, хоча й проводять багато часу у своїх помешканнях – дуплах, котрі вони облаштовують високо на деревах. Білка до зими готується відповідально. На період холодів вона запасає такі пожитки , як: жолуді, гриби, горішки та зернятка. Адже у морози так доречно знайти щось смачненьке.  Білка змінює колір своєї шубки з рудого на сіруватий для маскування від хижаків. 

  • Влітку наїдається, взимку висипається. (Ведмідь)

_________________________ Ведмеді заздалегідь облаштовують свій дім. Вони шукають печери, яри, куди зносять листя, гілки, мох, зверху роблять собі м'який матрац з ялинових гілочок. Коли випадає сніг, він маскує ведмежу схованку й зберігає в ній тепло. Ведмеді не роблять запасів їжі, але восени вони дуже активно харчуються горіхами, рибою, щоб накопичити якомога більше жиру на час зимівлі. Насправді хижак не спить , а дрімає, і в разі необхідності може вийти з барлогу. Саме взимку у ведмедиці з'являються маленькі ведмежата. Ось так і зимують тваринки.

Діалог. Чому могла трапитись така розмова?

Ведмідь сварився із совою:

  • Ти щось наплутала сова!

Затям своєю головою:

Зими в природі не бува!

Сова сміялась:

 

 

 

 

  • В ліс ми з друзями пішли, диво дивне там знайшли.

Як клубочок, ця тваринка,

Вся в колючках в неї спинка.

Хай собі затямить всяк,

Зветься дивний звір… (Їжак)

_________________________ Їжак для зимівлі готує собі м’яке ліжко. Він смішно катається по сухому листю, наколює їх на колючки і носить до свого зимовища. Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, заривається в опале листя і, згорнувшись у клубок, засинає на всю зиму і спить аж до березня. У цей час у їжака дуже сповільнюється дихання, знижується температура тіла, серце робить лише кілька ударів за хвилину. Під час сплячки він не живиться, а живе, завдяки жиру, відкладеному в тілі восени.

  • Він із казки, він із пісні,

В нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе

Зветься звір на букву «Зе». (Заєць)

_________________________ На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Взимку їм допомагає тепла шубка, колір якої вони змінюють на білий. Живляться вони паростками молодих дерев та посівами озимини, конюшини, чагарниковими рослинами.

 

4.  Фізхвилинка «Зайці роблять зарядку»

 

5.  Каліграфічна хвилинка.

Гра «Додай словечко»

На голові його корона з гілля,

Копитця топчуть буйне зілля.

На спинці плямки білі, наче день,

Звірятко звати це... (олень).

      Запишіть каліграфічно. Назвіть наголошений склад, зробіть звукову схему.

Ол ле ень олень

      Складіть речення зі словом олень.

1. Робота над загадками

      Заходимо до зимового лісу і бачимо..:

Він великі ікла має

І густу щетину

В лісі жолуді шукає

І склика родину.

Малюки були смугасті,

Виросли — тепер ікласті. (Кабан)

        Гарний, дужий, довгоногий,

Мов корону, носить роги.

Та вона така важка

Не втечеш від Хижака!

 Взимку скинув роги — й ось

До весни безрогий... (лось).

3.      Бесіда про допомогу диким тваринам узимку

      Нелегко пережити кабанам і лосям зиму. Під глибоким снігом важко відшукати корм.

В листяному лісі лосю,

Влітку краще всіх жилося.  

Горобина та вербичка,

Молода смачна осичка,

І трава, й чагарники.

Аж погладшали боки!

Взимку набагато гірше:

Зелені немає більше.

Доведеться кору гризти       

Та засохлі трави їсти.

Коли б так весь рік жилось,

Мабуть, зовсім схуд би лось.

      На допомогу тваринам приходять лісники і діти. Ціле літо вони запасали корм: сушили сіно, збирали жолуді, заготовляли висівки з зернових культур.

Нелегко взимку і пташкам. Як ми можемо їм допомогти? Розкажіть.

6.  Мовленнєва підготовка до написання тексту (словникова робота).

      а) Лексико-семантичний напрям. 

  • Знайдіть у тексті і підкресліть близькі за значенням слова до слова тварини.

      (звірі, лісові мешканці, звірята)

  • Чому у реченнях потрібно користуватися словами, близькими за значенням? (Щоб уникнути повторів)
  • Як замінити в реченнях слово годують? (Підгодовують, приносять, насипають, допомагають).
  • Якими словами можна замінити слово діти?  (Малята, хлопчики, дівчатка, малеча).       

    б) Лексико-граматичний напрям (орфограми).

  • Розгляньте малюнки у підручнику на с. 82.
  • Кого годує лісник?
  • Що хлопчики проносять лосям?
  • Що роблять діти на третьому малюнку?
  • Кого ви побачили на останньому малюнку? Чому, на вашу думку, лебідь не відлетів в теплі краї?
  • Прочитайте слова із довідки під малюнками.
  •  Зачитайте слова, які написано з великої літери. Чому?
  • Які букви потрібно вставити в слова насі...я, з…рно, кукуру…а?

0019-024-Peredacha-energii.png0019-024-Peredacha-energii.pngУтворення  словосполучень.

443286_original.png0019-024-Peredacha-energii.png0019-024-Peredacha-energii.png0019-024-Peredacha-energii.pngjahmen2.jpgсемена.jpgblob.php.jpg      Годують (кого?)                                                                                     

 

seno-real.jpg     Підгодовують (чим?) …                                                                            

 

  1. Робота в групах.

в) Словниково-логічний напрям (групова взаємодія)

  • Об’єднайтеся в групи.
  • Завдання: кожна група складає зі слів у конверті речення до малюнка за номером на конверті.( Групи по черзі називають речення).

 

1) Лісник Семен годує кабанів кукурудзою.

2) Петро Іванович з Оленкою приносять лосям сіно.

3) Тарасик з Катрусею насипають снігурам та синичкам насіння в годівнички.

4) Іванко з Назаром на озері підгодовують лебедя Білана зерном.

 

  • Хто зможе повторити всі речення по порядку?
  1. Закріплення нових знань. Самостійна робота (диференційована).

 (Нагадування правил сидіння за партою під час письма у зошитах.)

  • Попрацюємо письмово. Яку назву до тексту ви пропонуєте? Запишіть її  у зошитах.
  • Пригадаємо, як треба записувати речення. (Учень зачитує пам’ятку).

                                     Пам’ятка

У реченні слова пов’язані між собою.

Перше слово у реченні пишуть з великої букви.

У кінці речення ставиться крапка.

 

 

 

 

 

  1. Довідка

Більшість пташок восени у пошуках їжі відлітають у теплі краї, долаючи великі відстані. Таких птахів називають перелітними.

Інші ж пернаті переселяються ближче до житла людини, де їм легше знайти поживу і залишаються жити в рідних краях. А деякі прилітають до нас на зимівлю, сподіваючись на людську увагу і підтримку. Цих птахів ми називаємо зимуючими.

Фізкультхвилинка «Перелітні та осілі птахи».

Слухання «Пташиних голосів»
https://www.youtube.com/watch?v=eDXv4eT778M

https://www.youtube.com/watch?v=bEMRS-UNlw8

  1.  Бесіда «Допомога птахам взимку»

 Робота над загадками (супроводжується демонструванням предметних малюнків)

- У лісі ми взимку буваємо рідко,а кому ми можемо допомогти в місті взимку? Як ми можемо допомогти птахам взимку? Чим можемо підгодовувати? Відповіді на ці питання ми почуємо від групи «Друзі птахів».

  • Як пташки живуть взимку!
  • Про яку пташку буде перша розповідь, дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку:
  • Пташечка маленька,
    Жвава, легкокрила,
    У садочок взимку
    Зрання прилетіла.
    Тенькає завзято
    Пташка невеличка.
    Як цю гостю звати,
    Знаєте? (Синичка)

__________________  У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може повисати головою вниз. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або в синичниках.

  • У червонім фартушку
    птах стрибає по сніжку
    і розпитує синичку
    про найближчу годівничку. (Снігур)

_____________  Снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі пізньої осені та селяться недалеко від людського житла. Взимку вони живляться різними ягодами, насінням дерев, кущів та бур'янів. Люблять горобину. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують її насіння, а плоди викидають. Гніздяться ці пташки у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи.

  • Як щось гарно заблищить,
    Так вона туди й летить...
    У гніздо несе оздоби,
    Все красуні до вподоби!    (Сорока)

________________   До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд.

  • Гордо птаха походжає,
    Пташенят життю навчає.
    Дуже мудра чорна птиця,
    І біда, як розізлиться.       (Ворона)

__________________ Ворона – птах дуже обережний і розумний. Взимку ворони ночують невеликими зграйками у парках, садах і на деревах. Вони товаришують з галками і граками. Разом з ними відвідують смітники і граються на дахах.

  • Тук-тук-тук чути стук,
    Та цей звук не від рук.
    Птаха дзьобом стовбур б’є ,
    Лікарем для лісу є. (Дятел)

_______________  Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. на крайніх перах хвоста і на крилах – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло – рудувато-біле, підхвістя яскраво-червоне. Живиться комахами, узимку – насінням хвойних дерев.

  • По асфальту чимчикує,
    Із людьми про щось воркує...
    Сизокрилий, добрий птах,
    Знається він на листах!      (Голуб)

_________________ Голуб вважається птахом світу. На всій планеті Земля існує понад 300 видів цих птахів. Дивовижним творінням природи у них є зір. Його не здатні засліпити ні сонце, ні «блиски» електрозварювальних апаратів.

  • Уночі гуляє,
    А вдень спочиває,
    Має круглі очі,
    Бачить серед ночі.(Сова)

____________    Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м’ячики, вилітають  вони із гнізда і , не здригнувшись, завмирають на місці.

  • І Р А К Ш И Ш

____________  Шишкарі – птахи темно-червоного кольору з темними крилами та хвостами. Їх легко впізнати за великими дзьобами, в яких верхня частина загнута вниз, а нижня вгору. Їжа шишкарів – насіння ялинових або соснових шишок.

  • Маленький хлопчик у сірій свитинці
    По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

_______________  По снігу стрибають горобчики. Хто ж не знає цих друзів – сміливих, розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Вони настовбурчилися, розпушилися, у них виріс густий шар пуху – вони стали схожі на м’ячики. Стрибають, крихти збирають. Вони всеїдні, тому переселяються ближче до людей, де їм легше знайти поживу. А ще горобці – дуже дбайливі батьки.

  1.  Музична фізхвилинка «Пісенька про горобчика»

https://www.youtube.com/watch?v=8N1Qd1GbILM

  1.  Постановка проблемного питання
  • Сформулюємо проблемне питання нашого заняття.

Проблемне питання

Чим люди можуть допомогти зимуючих птахам пережити сувору зиму? 

  1. Розповідь вчителя

- Тихо в зимовому лісі. Як ви вважаєте чому? У мороз і заметіль птахи ховаються у затишні місця і настовбурчують пір’я. Від цього їм тепліше, так вони рятуються від холоду.

- А чи загрожує птахам голод?

- Що для зимуючих птахів страшніше холод чи голод?

14. Метод «Голосування»

- Виберіть картку червоного кольору, якщо для птахів страшніше холод, зелену – голод.

Так, птахи взимку дуже страждають від голоду. Крижаний вітер гуляє, носиться між будинками й деревами, забирається і під густе пір’ячко. Важко всидіти маленьким пташкам і на землі, і на гілці: холонуть лапки. Щоб зігрітися, треба їм стрибати, літати. Шукають вони, де б сховатися від зимового вітру.

Але добре відомо, хто ситий, тому холод не страшний!

Синички, повзики запасли з осені у щілинах і тріщинах кори комах, плоди, летючки клену, горішки липи. тепер узимку вони знайдуть хоч частину запасів, увесь час обстежуючи дерева. До них приєднується садово-лісовий лікар. Хто це, діти? Правильно, це дятел. Він видобуває з-під кори дерев шкідливих комах, а у хвойних лісах він ще харчується шишками.

- Хто з вас діти, хоч раз бачив дятлову кузню?

- Що вона собою уявляє?.

Дійсно дятел встромлює шишки у розколину старого пня або стовбура дерева і довбає їх дзьобом, виколупуючи з них насіння, а самі шишки кидає. так накопичується ціла гора розкритих шишок, з яких дятел уже обережно дістає собі їжу. Сороки і сойки шукають свої комори з жолудями, розкопують сніг під деревами. Ворони, галки, горобці наближаються до житла людини, де їм легше прогодуватися і пережити зиму. Аж ось з’являються і наші зимові північні гості!

             - Хто ж це такі, діти?

            - Де їх можна побачити взимку?

            Правильно, зграї снігурів і омелюхів сідають перш за все на дерева горобини, кущі калини, черемхи. Червоногруді снігурі і яскраво забарвлені чубаті омелюхи, яких звуть в Україні красавками, живляться ягодами горобини і залишають свої «візитні картки» на снігу під деревом. По них можна впізнати, хто тут сьогодні ласував. Снігурі споживають кісточки ягід горобини, а викидають м’якуш, що розлітається по снігу червоними плямами. омелюхи їдять ягоди горобини зовсім інакше. Вони їх ковтають цілими, м’якуш ягід перетравлюється в шлунку, а кісточки неперетравленими падають на сніг. Важко птахам взимку. Треба їм обов’язково допомагати.

 

  1. Інценізація вірша І. Блажкевич «Взимку»

Ой мороз, який мороз!

Всіх пташок проймає дрож.

Скачуть-плачуть горобці: —

Дайте нам зерна, ців-ців!

А синички-невеличкі просять:

Дайте рукавички!

Снігурі сидять вгорі.

Заздрять дуже дітворі:

— Вам, дівчатка і хлоп'ятка,

Тепло, бо у вас є хатка.

А у нас нема хатинки,

Й на обід – ані зернинки!

 А чому так сталося? Хочете дізнатися про це? Як допомогти пернатим?Тож вперед!!!

 

Усі готуються до зими по-різному. Люди купують теплий одяг та взуття. Багато лісових тварин утеплюють свої «шубки», роблять запаси їжі, жиру, дехто лягає спати.

А доля бідолашних зимуючих птахів багато в чому залежить від доброти, щедрості й милосердя людини.

 

- А як ми можемо допомогти пташкам? Подумайте?

- Молодці, це годівнички!

      Послухайте вірш.

Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички,

Для малого снігурця

Крихти насиплю і пшонця.

Прилітайте, друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

А. Камінчук

 

- А що таке годівнички?

Це маленький стіл для пташок,

А на ньому різні страви.

Горобці! Синички! Гави!

Прилітайте на обід!

У їдальні вільний вхід.

  1.  Демонстрація Навчального проекту «Пташина їдальня».

Метод «Лайфакери» (Учні презентують зроблені годівнички)

 

Про зимівлю птахів ви читали,

І вірші про них вивчали,

Дослідили казки… і для птиці –

Зробили ми годівниці.

Та зрештою-все по порядку –

Почнемо ми… і спочатку

Разом усі посміхнемся

Отож – до проекту беремся!

 

-  Птахи взимку бояться не холоду, а голоду. Тих запасів, що були зроблені восени, не вистачає. Тому і гинуть птахи у сильні морози. В наших силах, друзі, врятувати птахів від голодної смерті: розвісити годівнички і всю зиму підгодовувати їх.

- Що то годівничка!

  Це маленький стіл для пташок,

  А на ньому різні страви.

  Горобці! Синички! Гави!

  Прилітайте на обід!

  У їдальні вільний вхід.

- Розгляньте годівнички.

- Які, на ваш погляд, найвдаліші? Чому?  

Робота в малих групах «Корм для пташок»

   Дослідження «Можна - не можна»

- Назвіть види насіння, яким можна підгодовувати птахів.

- Про корм потрібно потурбуватися ще влітку.

У серпні – вересні зв’яжіть снопики чортополоху, кінського щавлю, кропиви, лободи. Їх краще зберігати у підвішеному вигляді, а зимою встромити у сніг, поряд з годівничкою.

Синиці легко впораються і з твердою шкаралупою насіння кавуна, дині, гарбуза, кабачка. Це насіння потрібно промити теплою водою та висушити.

Жирне насіння соняшника можна також ввіткнути поряд з годівничкою Якщо немає вівса та проса, птахів можна годувати вівсянкою та пшоном.

Люблять птахи різноманітні сухофрукти та гриби. А ще більший сюрприз для птахів, якщо вони будуть червивими.

У травні – червні можна наловити травневих, червневих хрущів, які масово літають у вечірні години або інших комах. Сухі комахи взимку – це свято для багатьох птахів.

Більшість відходів зі столу врятують життя не одному птаху: недоїдена каша, картопля, крихти білого хліба, ягоди з компоту, крихти сиру тощо.

Потрібно пам’ятати, що чорний хліб набухає у зобиках птахів і може викликати їх загибель.

Залюбки птахи будуть клювати і шматочки жиру, маргарину, сала. Потрібно тільки пам’ятати, що вони повинні бути несолоні, тому щоб сіль для птахів – отрута.

Чим годувати птахів взимку:

● насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці, добре ледь-ледь розчавити насіння пляшкою чи качалкою;

● коноплю люблять усі зерноїдні птахи;

овес – на виправдання своєї назви їдять вівсянки та ще чубаті жайворонки (посмітюхи) й польові горобці;

● просто, пшоно – найулюбленіша їжа ти же вівсянок і жайворонків, крім того, просо їдять куріпки, синиці та горобці;

● гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить Вас, оскільки дасть змогу побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;

● насіння дині не залишить байдужою жодну пташку;

● крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства) – чудовий корм для багатьох птахів;

● горобина і бузина, зібрані в кетяги й розвішані на деревах – найліпший подарунок дроздам;

● насіння ясеня (схожі на зв’язки ключів крилатки) – улюблений корм снігурів;

● насіння бур’янів (лобода, кропива, лопух, кінський щавель) – це найдешевший і дуже корисний корм для зерноїдних птахів.

17. Пам’ятка

 

Картинки по запросу памятка допомога пташкам

Картка – пам’ятка

Скільки не було б в тебе різних справ, розваг і веселощів, не забувай про своїх крилатих друзів. Допоможи їм, і вони віддячать своєю невтомною працею та піснями.

Птахи люблять сире насіння соняшника, конопель, проса, вівса, гарбуза, кавуна, дині, крихти сиру, білого хліба, шматочки несолоного сала, насіння дикорослих трав, зібране восени.

Сало, яблука й кукурудзу настроми на гілки кущів та дерев.

Завдання:

Поділися знаннями та роздай картки-пам’ятки членам родини, друзям, сусідам, розкажи їм, чим можна годувати пташок.

  1. Художня сторінка ( виставка дитячих малюнків)

Тепло своїх долоньок

Я пташкам віддаю.

Холодною зимою

Я їм допоможу!

V. Підсумок уроку.

  1. Метод «Незакінчені речення»
  • Шишкарі взимку прилітають до … (ялини, берези, липи, сосни, дуба).
  • Синичка полюбляє … ( насіння шишок, несолоне сало).
  • Їдальня для птахів -  … (годівниця, стіл, портфель).
  1. Технологія «Криголам»

   -  Чи легко живеться птахам взимку?

   -  Як ми можемо їм допомогти?

  • Чи було цікаво на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Чого захотілося?
  • Чи справдилися наші очікування?
  • Якими ви були на уроці?
  • Чи сподобався вам урок? 
  •  Якими враженнями від уроку ви поділитеся вдома?

 

  1. Міні-тренінг «Розвиток емпатії»
  • Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд – підстрибніть тричі.
  • Якщо ви разом з батьками зробили годівничку – плесніть тричі в долоні.
  • Якщо ви підгодовуєте пташок взимку – погладьте себе по голівці.
  • Чи болить душа, коли ви бачите птахів узимку? Покладіть руку на серце.
  • Чи хочете жити у злагоді з природою? Обійміть себе.
  1. Вірш друзів природи.

Не ламай на дереві гілку,   

Не вбивай стрибунця і бджілку,

Не брудни джерельцю водиці,

І не псуй чистої криниці.

Не зривай квітку, бо зів’яне,

І трави не топчи, бо її не стане.

 

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю.

нехай звеселяють природу –

Співають для нас у гаю.

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій

І тих, що зимують у нас.

 

 Вмійте природу любити.

 Кожній стеблинці радіти,

 Цвіту не вирви даремно,

 Гілки не втни для забави.

 Оберігайте же повсюди

 Шлях і стежину у гаї.

 Знай, все окрасою буде

 Нашого рідного краю.

VІ. Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Намалюйте, що найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці. Ваші роботи будуть використані для виготовлення лепбуку.

У дослівному перекладі з англійської «лепбук» (lapbook) означає «наколінна книга» (lap – коліна, book – книга).

 

Лепбук – це не просто виріб. Це прикінцевий етап самостійної дослідницької роботи, яку діти виконали  під час знайомства з певною темою.

Створення лепбуку допоможе збагатити, закріпити і систематизувати інформацію, а розглядання в подальшому дозволить швидко освіжити в пам’яті цікавий матеріал.

 

Учитель.

Я дякую вам за роботу на уроці.

Ростіть здоровими і сильними,

Добрими та мудрими.

Бережіть природу!

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку