Інтерактивна виховна година у початкових класах
Подорож по країні «Права дитини»
Мета. Формування ключових компетентностей: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту, формувати духовно – моральні основи життя; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – бути культурною, людиною, з відповідальністю ставитися до людей, до самого себе.
Познайомити учнів з правами дитини згідно з Конвенцією Організації Об’єднаних націй і Конституцією України, формувати уміння дотримуватись правових свобод та обов’язків дитини; розвивати пам’ять, мислення, уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки, виховувати патріотичні почуття, товариськість, любов до людей.
Обладнання: малюнки із схематичними зображеннями прав дітей.
Учитель. Ось народилось немовлятко,
Таке милеє дитятко.
Що навколо є і як
Не збагне воно ніяк.
Допоможемо ж, малята,
Цьому диво-немовляті
Вивчити права дитини
Нашої великої країни.
1 учень. Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя єдина,
Мука твоя єдина,
Очі твої одні.
2 учень. Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
3 учень. Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи.
4 учень. Бо ти на землі – Людина,
І хочеш того чи ні,
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
(В.Симоненко)
Інсценізація
Колиска з лялькою – немовлям, над нею схилилися учні в ролі батьків дитини. Учениця-мама співає колискову .
5 учень. Як мені вас не любити,
Рідний батьку, нене!
Та ви ж мене згодували
І дбали про мене.
Та ви ж мене згодували щирими руками,
Ой нема то ніде в світі,
Як в батька і мами.
Батько розуму навчає,
Мати приголубить,
Ніхто мене так в світі,
Як вони, не любить. (Б.Лепкий)
Вчитель: - Запам’ятайте, діти! Кожна дитина має право на любов і піклування. (Показує знак)
Учениця-мама до учня-тата:
Учень-тато: - Я хочу, щоб наше дитинча звали Миколка, як мого батька.
Вчитель: - Діти, послухайте легенду про хлопчика, у якого не було імені.
У одній родині народився хлопчик. Він був дуже гарний. Батьки не могли дійти згоди, яке ім’я йому подарувати і так склалося, що ніяк його не назвали. Батьки його називали «синочок», а хлопці на вулиці зверталися так: «Гей, ти!». Хлопець ображався на своїх батьків за те, що вони його ніяк не назвали. Тоді батьки вирішили, що хлопцеві слід дати ім’я. І назвали його Макар, що означає «щасливий». Їм дуже хотілося, щоб їхня дитина була щасливою.
Учні-батьки: - Чудово! Ми також хочемо, щоб наш синок був щасливий, тому назвемо його Макарчиком.
Дискусія
Вчитель: - Подумайте, наскільки змінилося б ваше життя, якби ви не мали імені.
6 учень. Як маленьке немовля
У світ двері відчиня,
То дарують йому слово.
Слово це – його ім’я.
Вчитель: Кожна дитина має право на ім’я.
Учениця-мама грається з лялькою-немовлям, пропонує їй іграшки. Вибігають учні: - Ми теж хочемо гратися!
Хором: Ми маємо право, -
Говорить закон, -
На добрий спочинок,
На втіхи і сон.
Бо що за дитинство
Без ігор веселих,
Без яблук, гостинців
І без каруселі?
Вчитель: - Кожна дитина має право на відпочинок і дозвілля.
Проводяться рухливі ігри з учнями.
Гра «Каруселі»
Діти стають у коло.
-Зараз ми з вами будемо кататися на каруселях. Повторюйте за мною слова та рухайтесь дружно, щоб карусель не зламалась:
Ледве-ледве, ледве-ледве
Завертілись каруселі.
Ну а потім, ну а потім
Всі бігцем, бігцем, бігцем!
Побігли, побігли…
Повільніше, не поспішайте,
Каруселі зу-пи-няй-те…
Раз-два, раз-два,
От і скінчилася гра.
Чути плач дитини.
Учениця-мама: - Щось дитинка моя розплакалась. Мабуть вона зголодніла.
Вчитель: - Діти, допоможіть нагодувати малечу.
Конкурс. Робота в групах.
- Напишіть, будь ласка, назви продуктів, корисних для дітей. Перемагає команда, яка за 3 хвилини напише найбільше правильних назв.
Учениця-мама в цей час ніби годує дитину-ляльку молоком з пляшечки.
Вчитель: - Кожна дитина має право на повноцінне харчування.
Знову чути плач дитини.
Учениця-мама: - Моє маленьке, чому ти плачеш, може в тебе щось болить? Потрібно негайно звернутись до лікаря.
Учениця-лікар оглядає дитину: - Не хвилюйтеся, ваша дитина здорова, у неї ростуть зубки. Треба змащувати десна дитини маззю, біль послабиться.
Вчитель: - Кожна дитина має право на медичну допомогу.
Учень-тато: - Дивись-но, матусю, як швидко підріс наш синок. Все його цікавить.
Учень-дитина: - Куди повзе мурашка?
А як росте ромашка?
Куди зникає сонце?
Хто загляда в віконце?
Вчитель: Кожна дитина має право на доступ до інформації.
Учень-тато: - Пора, сину, тобі до школи. Вчителі дадуть відповіді на всі твої запитання.
7 учень: Прискакав до школи зайчик,
Вчителів питає:
«Чи у вас і тих навчають ,
Хто грошей немає?»
«Ну, звичайно, ну звичайно! –
Кажуть зайченяті,
В нашій школі всіх навчають,
Бідних і багатих.»
Безкоштовно і сумлінно,
З самого початку
Вивчимо «права дитини»
І права зайчатка. І.Жиленко
Вчитель: - Всі діти мають право на освіту.
Технологія «Мікрофон»
Вчитель: - Шановні діти, як на вашу думку, що таке дитинство?
Учні: - Ігри, цукерки, морозиво, школа та ін.
Вчитель: - Кожен з вас висловив свою власну думку. Тож запам’ятайте: кожна дитина має право вільно висловлювати свої погляди, а також на свободу совісті, думки, релігії.
- Всі ви любите слухати казки. Послухайте казочку Ш.Перо «Попелюшка».
Учитель читає казку, незабаром учень-дитина починає схлипувати.
Вчитель: - Чому, Макарчику, ти плачеш?
Макар: - Мені жаль Попелюшку. Мачуха та старші сестри над нею знущаються, заставляють багато тяжко працювати. Хіба можна так чинити з дитиною?
Вчитель: - Правильно, Макаре, неможна! Жодна дитина не повинна бути примусово залучена до праці, скривджена і зневажена.
8 учень: Діти білолиці,
Діти чорношкірі –
Мріємо усі ми
Про життя у мирі.
В щасті, без війни,
Без ракет і бомб –
Не іграшки вони!
Розваг веселих є у нас багато,
Ми любимо читати, гратись, танцювати.
Вчитель: - Всі діти рівні у своїх правах. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
Дитя моє, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо,
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям почитать.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать. І.Жиленко
Учні разом: - Ми маленькі люди! Ми маємо право на гідне ставлення і повагу до себе.
Завдання для груп: придумати і намалювати свої емблеми до прав дітей.
Використана література:
1