Кафедра природничо-математичних дисциплін та методики їх викладання Т В О Р Ч А Р О Б О Т А « Ефективне використання ІКТ при вивченні фізики»

Про матеріал
В роботі розповідається про ефективне використання ІКТ під час навчально - виховного процесу на уроках фізики
Перегляд файлу

 

Управління освіти і науки Чернігівської обласної адміністрації

Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

ім. К.Ушинського

 

 

 

 

 

Кафедра природничо-математичних

 дисциплін та методики їх викладання

 

 

 

 

Т В О Р Ч А    Р О Б О Т А

« Ефективне використання ІКТ при вивченні  фізики»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Слухач курсів підвищення кваліфікації

                                                                                  вчителів  математики, фізики  та астрономії

                                     Болотіна Ольга Леонідівна

 

                                                                                  Талалаївський район

                                                                                  Червоноплугатарська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

                                                                                  Термін навчання:

                                                                                  з 02.06.2015 – 20.06.2015 р.

 

                                                     Науковий керівник – ст..викладач

                           Давиденко Анатолій

         Андрійович

 

 

 

 

 

Чернігів  2019

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вчитель фізики Болотіна О.Л.

Червоноплугатарська  ЗОШ І –ІІІ ст.

Талалаївського району

2015р.

 

 

Зміст

1. Вступ

 

2.Роль і місце компютера в навчанні фізики.

 

3. Використання інформаційно - комунікаційних технологій у навчанні фізиці.

1). Компютерний експеримент, як засіб дослідницької діяльності учнів.

2). Роль компютера на різних етапах уроку.

 3). Компютерне тестування - ефективний спосіб контролю знань .

4). Застосування Microsoft Excel для розв’язання завдань з фізики .

5). Використання компютера в позакласній роботі.

 

4 .Загальні рекомендації  по використанню програмного забезпечення для підготовки уроків і позакласних заходів з використанням ІКТ.    

5.Висновок .

 

6. Література

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вступ

 Стан сучасної освіти тенденції розвитку суспільства вимагають нових системно організованих підходів до розвитку освітнього середовища. Для досягнення успіху у XXI ст. вже недостатньо академічних знань і уміння критично мислити, а необхідна деяка технічна кваліфікація, тому багато учнів прагнуть заздалегідь отримати навички в області інформаційних технологій і забезпечити собі цим успішну кар'єру

 На сучасному етапі розвитку школи висувається завдання перетворення традиційної системи навчання в якісно нову систему освіти - завдання виховання грамотної, продуктивно мислячої людини, адаптованої до нових умов життя в суспільстві. Природною у навчально-виховному процесі стає установка на самостійне одержання знань учнями, на їх самоосвіту та на самопізнання . У зв’язку з цим в даний час особлива увага приділяється індивідуальному (орієнтованому на особистість) підходу при навчанні учнів, створенню умов, для того щоб дитина опанувала різноманітними способами самостійного отримання й засвоєння знань, розвивала свій творчий потенціал. Одним з найважливіших напрямків, які вирішують цю задачу є впровадження інформаційних засобів, в процес навчання .

  Давно доведено, що учні по-різному освоюють нові знання. Раніше викладачам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи дістали можливість подавати нову інформацію так, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Загальновідомо, що інформаційні технології можуть зробити процес навчання більш цікавим|, таким, що відповідає реаліям сьогоднішнього дня. Одним з переваг застосування комп'ютера у навчанні є підвищення мотивації навчання. Не лише новизна роботи з комп'ютером, яка сама по собі нерідко сприяє підвищенню інтересу до навчання, але і можливість регулювання розв’язання учбових завдань за рівнем складності, заохочують знаходити учнів правильні рішення, позитивно позначаються на мотивації навчання. Що ж до цікавості як джерела мотивації навчання, то можливості інформаційних технологій тут справді невичерпні, і основне завдання, яке вже сьогодні набуло великої актуальності, полягає в тому аби  цікавість не стала переважаючим чинником у використанні комп'ютера, не затуляла власне учбові цілі.

Використання інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ) в учбовому процесі і в позаурочній діяльності є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти. Сьогодні необхідно, аби кожен вчитель по будь-якій шкільній дисципліні (фізиці, ОБЖ, біології, географії, іноземній мові, історії, літературі математиці, російській мові, хімії ) міг підготувати і провести урок з використанням ІКТ. Такий урок наочний, барвистий, інформативний, інтерактивний, економить час вчителя і учня. Він дозволяє учневі працювати в своєму темпі, а вчителеві дає можливість оперативно проконтролювати і оцінити результати вчення. Метою моєї роботи є узагальнення досвіду з використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики. Своє завдання бачу в тому, щоб допомогти учням через використання ІКТ створити умови для оволодіння загальнонавчальних навичками, знаннями по предмету і для формування інтересу до фізики. Кінцевим результатом організації даної діяльності бачу підвищення якості навчання з предмету фізики .

1. Роль і місце компютера в навчанні фізики.

Найбільш цінними результатами освіти вважається гнучкість і широта мислення, здатність і прагнення вчитися. Але на практиці шкільне навчання дає в основному деяку суму знань, інтереси учнів при цьому розвиваються недостатньо. Це пов’язано в першу чергу з переважанням поки в більшості шкіл пояснювально-ілюстративного методу навчання.

В даний час актуальною проблемою освіти є творче засвоєння знань школярами. Саме воно може забезпечити розвиток і саморозвиток особистості учня, виходячи з його індивідуальних особливостей. Основне завдання педагога при цьому полягає в тому, щоб зробити придбані знання особистісно значущими для учня. Це можна досягти формуванням у школярів позитивного ставлення до навчання, організацією навчання таким чином, щоб воно максимально сприяло розвитку у них активності, самостійного творчого мислення, але для цього необхідно зробити акцент в організації навчального процесу на збільшення самостійної роботи учнів .

У діяльності вчителя максимальну роль повинна відігравати робота по організації пізнавальної діяльності учнів, а не повідомлення ним інформації. Учитель же не завжди може поєднувати свою діяльність з викладу навчального матеріалу з необхідною часткою діяльності з організації самостійної роботи учнів над цим матеріалом.

  З основ дидактики добре відомо, що тільки самостійна індивідуальна навчальна діяльність здатна привести до утворення міцних і глибоких знань, стійких навичок . Рішення виниклих труднощів, можливо вирішити багатьма шляхами. Я зупинюся на одному з них.

 Подолати існуючі труднощі вчителю багато в чому може допомогти комп’ютер, операційні можливості якого несуть величезний дидактичний потенціал. Тому багато педагогів і покладають на електронно-обчислювальні машини великі надії, вважаючи, що їх застосування може скоротити розрив між знаннями, які дійсно зараз дає школа і яких вимагає від підростаючого покоління сучасне суспільство .

  Швидкий розвиток обчислювальної техніки та розширення її функціональних можливостей дозволяє широко використовувати компютери на всіх етапах навчального процесу:

під час лекцій, практичних і лабораторних занять;

при самопідготовці і для контролю і самоконтролю рівня засвоєння навчального матеріалу. Використання комп’ютерних технологій значно розширило можливості лекційного експерименту, дозволяючи моделювати різні процеси і явища, демонстрація яких у лабораторних умовах технічно дуже складна або просто неможлива.

Великі можливості містяться в використанні компютерів при навчанні фізиці. Ефективність застосування компютерів у навчальному процесі залежить від багатьох факторів, в тому числі, і від рівня самої техніки, і від якості використовуваних навчальних програм, і від методики навчання, застосовуваної вчителем .

 Фізика - наука експериментальна, її завжди викладають, супроводжуючи демонстраційним експериментом. У сучасному кабінеті фізики (як, втім, і в будь-якому іншому кабінеті природничо-наукової спеціалізації) повинні використовуватися не тільки різні установки і прилади для проведення демонстраційних експериментів, але й обчислювальна техніка з мультимедіа проектором або демонстраційним екраном . Але , на жаль, сільські школи ще далекі від цього.

Різноманітний ілюстративний матеріал, мультимедійні та інтерактивні моделі піднімають процес навчання на якісно новий рівень. Не можна скидати з рахунків і психологічний фактор: сучасній дитині набагато цікавіше сприймати інформацію саме в такій формі, ніж за допомогою застарілих схем і таблиць. При використанні комп’ютера на уроці інформація представляється не статичною неозвученою картинкою, а динамічними відеозаписом з демонстраціями, що значно підвищує ефективність засвоєння матеріалу .

  Інтерактивні ж елементи навчальних програм дозволяють перейти від пасивного засвоєння до активного, так як учні отримують можливість самостійно моделювати явища і процеси, сприймати інформацію не лінійно, з поверненням, при необхідності, до якого-небудь фрагменту, з повторенням віртуального експерименту з тими ж або іншими початковими параметрами.

 В якості однієї з форм навчання, стимулюючих учнів до творчої діяльності, можна запропонувати створення одним учнем або групою учнів мультимедійної презентації, яка супроводжує вивчення будь-якої теми курсу. Тут кожен з учнів має можливість самостійного вибору форми представлення матеріалу, компонування і дизайну слайдів. Крім того, він має можливість використовувати всі доступні засоби мультимедіа для того, щоб зробити матеріал найбільш цікавим.

Розглянемо деякі способи застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики:

  • компютерне моделювання;
  •  компютерні демонстрації;
  •   лабораторно - компютерний практикум;
  •  рішення задач в електронній таблиці Excel;
  • компютерне тестування.

 Компютерні демонстрації .

Основною перевагою цієї технології є те, що вона може органічно вписатися в будь-який урок і ефективно допомогти вчителю і учню. Іншим важливою обставиною є те, що існують такі фізичні процеси або явища, які неможливо спостерігати візуально в лабораторних умовах, наприклад, рух супутника навколо Землі. В даному випадку комп’ютерні демонстрації мають неоціненне значення, так як дозволяють «стиснути» часові та просторові рамки і в той же час отримувати висновки і наслідки, адекватні реальності. З іншого боку гідність цієї технології полягає в тому, що вона не вимагає великої кількості комп’ютерів. Досить одного комп’ютера, відеопроектора, або комплекту - компютер плюс телевізор, щоб почати працювати за цією технологією .

 Комп’ютерне моделювання

 Комп’ютерне моделювання є потужним науковим напрямом, який розробляється вже десятки років. Застосування цієї комп’ютерної технології в школі, особливо в спеціалізованих класах, має велике майбутнє, так як комп’ютерне моделювання є потужним інструментом пізнання світу. Застосовується як індивідуальна, так і групова форма створення комп’ютерних моделей учнями .

Комп’ютерне тестування

У навчальному процесі тестування в тій чи іншій формі використовується давно. У традиційній формі тестування - це надзвичайно трудомісткий процес, який потребує великих часових вкладень. Використання комп’ютерів робить процес тестування настільки технологічним, що в найближчому майбутньому, можливо, він стане основним елементом контролю рівня знань учнів .

Комп’ютерний практикум

Ця технологія більш трудомістка для вчителя і вимагає спеціальної підготовки. Необхідна наявність комп’ютерного класу та розподіл класу на підгрупи. Так як спочатку в технології закладена активна роль учня, цей вид занять незвичайно ефективний для його творчого розвитку. Комп’ютер тут розглядається як засіб для вирішення тих чи інших завдань фізики. Але, застосовуючи комп’ютерний практикум, вчителю не слід відмовлятися і від традиційної форми проведення лабораторної роботи, а краще вміло поєднувати ці форми на практичних уроках. Наприклад, поки одна підгрупа виконує практикум з використанням віртуальної лабораторії, інша робить такий же практикум, але з використанням традиційного фізичного обладнання. Потім можна підгрупи поміняти місцями.

Розв’язання  задач в Microsoft Excel.

Програма Microsoft Excel дуже ефективна в плані економії навчального часу (швидкість розрахунків), а також зручна для графічного представлення фізичних процесів, для аналізу і порівняння отриманих графіків.

Така методика підвищує пізнавальний інтерес учнів, так як, навіть ті діти, які не люблять вирішувати завдання, в даному випадку охоче відгукуються на запропоновані варіанти використання Excel на уроках фізики, що в кінцевому підсумку підвищує результативність навчання

 Безперечно, що в школі комп’ютер не вирішує всіх проблем, він залишається всього лише багатофункціональним технічним засобом навчання. Не менш важливі й сучасні педагогічні технології та інновації в процесі навчання, які дозволяють не просто «вкласти»  в кожного учня якийсь запас знань, але, в першу чергу, створити умови для прояву пізнавальної активності учнів .

Використання інформаційно - комунікаційних технологій у навчанні фізиці.

Для використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні в освітньому процесі в школі  повинні бути  необхідні умови.

Кабінет фізики  має бути оснащеним  компютерами для учнів і автоматизованим місцем вчителя, обєднаних локальною мережею з виходом в Інтернет, а так само мультимедійним проектором, лазерним принтером та сканером.

В нашій школі  є комп’ютерний кабінет, оснащений 12 компютерами, об’єднаних локальною мережею з виходом в Інтернет (якість якого досить часто бажає бути кращою),автоматизованим місцем вчителя , мультимедійним проектором ,принтером та сканером,в якому  проводять уроки вчителі по черзі. Звичайно, це досить незручно.

Кабінет фізики містить один комп’ютер, який я і використовую в своїй роботі, бо розвиток сучасних технологій вимагає йти в ногу з часом.

Застосування у викладанні фізики інформаційних технологій дозволяє мені більш успішно вирішувати наступні завдання:

• розвивати образне мислення учнів завдяки використанню широких можливостей подання візуальної інформації;

• розвивати творче мислення шляхом використання динамічних методів обробки і предявлення інформації;

 • здійснювати виховання колективізму і комунікативності в процесі обміну даними між учнями при обговоренні або створенні спільних відеопроектів;

 • виховати пізнавальний інтерес, спираючись на природну тягу школярів до компютерної техніки;

• розробляти нові методи навчання, орієнтовані на індивідуальні пізнавальні потреби особистості.

 Вирішення цих завдань стає можливим внаслідок використання разом з відеокомп’ютерних засобами таких методів обробки інформації, як математичне моделювання, комп’ютерна графіка, мультимедіа, комп’ютерна обробка результатів лабораторних експериментів.

1)Комп’ютерний експеримент як засіб дослідницької діяльності учнів.

Комп’ютер на уроках фізики, перш за все, дозволяє висунути на перший план експериментальну, дослідницьку діяльність учнів. Чудовим засобом для організації подібної діяльності є комп’ютерні моделі. Комп’ютерне моделювання дозволяє створити на екрані комп’ютера живу, запамятовуючу динамічну картину фізичних дослідів чи явищ і відкриває для вчителя широкі можливості щодо вдосконалення уроків.

 Слід зазначити, що під комп’ютерними моделями розуміються комп’ютерні програми, що імітують фізичні досліди, явища або ідеалізовані модельні ситуації, що зустрічаються в фізичних задачах. Найбільший інтерес в учнів викликають комп’ютерні моделі, в рамках яких можна управляти поведінкою об’єктів на екрані комп’ютера, змінюючи величини числових параметрів, закладених в основу відповідної математичної моделі .

  Деякі моделі дозволяють одночасно з ходом експерименту спостерігати в динамічному режимі побудова графічних залежностей від часу ряду фізичних величин, що описують експеримент. Подібні моделі представляють особливу цінність, оскільки учні, як правило, відчувають значні труднощі при побудові і читанні графіків .      

  Комп’ютерні моделі легко вписуються в традиційний урок, дозволяючи продемонструвати майже «живцем» фізичні ефекти, які зазвичай болісно і довго пояснюються «на пальцях». Крім того, комп’ютерні моделі дозволяють організовувати нові, нетрадиційні види навчальної діяльності. Наведу як приклад, два види такої діяльності, випробувані на практиці:

1.Урок-дослідження в 11 класі з теми «Фотоефект».

Учням пропонується самостійно провести дослідження залежності фотоструму від частоти падаючого світла, використовуючи комп’ютерну модель, і отримати необхідні результати. Комп’ютерна програма «Фізика в картинках» дозволяє буквально за лічені хвилини провести таке дослідження. У цьому випадку урок наближається до ідеалу, так як учні отримують знання в процесі самостійної творчої роботи, бо знання необхідні їм для отримання конкретного, видимого на екрані комп’ютера, результату. Я в цьому випадку є лише помічником у творчому оволодінні знаннями.

2.Урок розв’язування задач з наступною комп’ютерною перевіркою.

 В 10 класі при вирішенні завдань по темі «Рух тіл, кинутих під кутом до горизонту», я пропоную учням для самостійного рішення в класі або в якості домашнього завдання індивідуальні завдання, правильність рішення яких вони можуть перевірити, поставивши потім комп’ютерні експерименти.

Можливість подальшої самостійної перевірки в комп’ютерному експерименті отриманих результатів підсилює пізнавальний інтерес, робить роботу учнів творчою, а часто наближає її за характером до наукового дослідження.

У результаті багато учнів починають придумувати свої завдання, вирішувати їх, а потім перевіряти правильність своїх міркувань, використовуючи комп’ютерні моделі. Для ефективного залучення учнів у навчальну діяльність з використанням комп’ютерних моделей готую індивідуальні роздавальні матеріали із завданнями та питаннями різного рівня складності.

Ці матеріали можуть містити наступні види завдань:

  1. Ознайомлювальне завдання.

 (Призначення моделі, керування експериментом, завдання і питання з управління моделлю).

  1. Комп’ютерні експерименти.

(Провести прості експерименти по даній моделі за запропонованим планом, питання до них і результати вимірювань).

  1. Експериментальне завдання.

 (Спланувати і провести низку комп’ютерних експериментів).

  1. Тестові завдання.

 (Обрати правильну відповідь, використовуючи модель)

  1. Дослідницьке завдання.

(Провести експеримент, який доводить деяку запропоновану закономірність, чи заперечує її; самостійно сформулювати низку закономірностей та підтвердити їх експериментом).

  1. Творче завдання.

(Придумати задачу, розв’язати її, поставити експеримент для перевірки отриманих відповідей).

Значне число комп'ютерних моделей, що охоплюють майже весь шкільний курс фізики, міститься в навчальних електронних виданнях: “Фізика в картинках”, “Відкрита фізика”, “Жива фізика”.

 Існують великі можливості моделювання фізичних завдань в середовищі Microsoft Excel. Програмним середовищем комп'ютерного моделювання є мови програмування.  Зрозуміло, комп'ютерна лабораторія не може повністю замінити справжню фізичну, але цього і не вимагається. Не секрет, що вчаться учні  з величезним задоволенням і старанням виконують практичні, експериментальні і лабораторні роботи, де йде безпосереднє зіткнення з приладами, механізмами.  

Так, в 8 класі при вивченні математичного маятника, спочатку виконуємо лабораторну роботу «Дослідження залежності періоду і частоти вільних коливань математичного маятника від його довжини», а потім проводимо комп'ютерне дослідження цієї ж залежності. Різниця значень, отриманих при реальному і комп'ютерному експерименті, дозволяє говорити про похибки виміру не як про відвернуті математичні величини, а як про обов'язковий чинник проведення реального комп'ютерного експерименту.

 У комп'ютерній моделі «Перетворення енергії під час  коливань» (тема, що розглядається в 8 і 10 класах) графічно показане співвідношення між потенціальною і кінетичною енергією у будь-який момент часу.

У комп'ютерному експерименті можна змінювати масу тіла, що здійснює коливальні рухи, жорсткість і повну енергію системи. І тут знову відкриваються широкі можливості по вдосконаленню структури уроку: можливість проведення уроку з класами різних рівнів вчення (стандарту та академічного).  

У 10 класі при вивченні теми «Ізопроцеси» комп'ютерні моделі дозволяють моделювати процеси стискування і розширення ідеального газу при фіксованому значенні одного з параметрів: тиску, температури, об'єму.  При цьому на графіку, приведеному поряд з анімаційною моделлю процесу, спостерігається зміна двох останніх параметрів і, отже, зовнішнього вигляду самого графіка. Тут же виводиться енергетична діаграма, і учні можуть бачити, як змінюються кількість теплоти, вироблена робота і внутрішня енергія даного процесу. Йде практична перевірка першого закону термодинаміки. Дані моделі ізопроцесів я також використовую при проведенні заліків після завершення теми. 

Принципи вживання комп'ютерної моделі на уроці: 

 1. Модель явища необхідно використовувати лише у тому випадку, коли неможливо провести експеримент або коли це явище протікає дуже швидко і за ним неможливо прослідити детально. 

 2. Комп'ютерна модель повинна допомагати знатися на деталях явища, що вивчається, або служити ілюстрацією умови вирішуваного завдання.

  3. В результаті роботи з моделлю учні повинні виявити як якісні, так і кількісні залежності між величинами, що характеризують явище.   При роботі з моделлю враховую індивідуальні особливості кожного учня і пропоную їм диференційовані завдання різного рівня складнощі, що містять елементи самостійної творчості. 

Фізика - наука експериментальна. Вивчення фізики важко представити без лабораторних робіт. При вивченні теми «Електродинаміка» в 9 класі провожу лабораторну роботу «Розрахунок електричних ланцюгів». Гідністю даної роботи є можливість отримати графіки вольт – амперної характеристики з врахуванням внутрішнього опору самих приладів.

Для побудови графіків учні використовують можливості програми «Excel». В рамках цієї ж теми провожу з учнями дослідження впливу електричного і магнітного полів на рух зарядженої частки.  Практично неможливо обійтися без комп'ютерного експерименту при вивченні теми «Квантові явища» в 11 класі, оскільки реальний експеримент по даній темі провести в шкільних умовах неможливо.  

Для проведення віртуального експерименту використовую такі програми, як «Фізика в картинках» (розробник «Фізікон») .   Систематичне, грамотне проведення комп'ютерного експерименту приводить до появи у школярів усвідомленої потреби вживання комп'ютера для вирішення завдань, у тому числі і по фізиці. Від учнів часто чую пропозиції вирішити або перевірити завдання на комп'ютері.

2).Роль комп'ютера на різних етапах уроку .

 Комп'ютер є невід'ємною частиною при поясненні нового матеріалу. Це і створення презентацій засобами Power Point, і демонстрація різних матеріалів програми з фізики. В порівнянні з традиційною формою ведення уроку використання мультимедійних презентацій вивільняє більшу кількість часу, який можна спожити для пояснення нового матеріалу, виробленню умінь, перевірки знань , повторення пройденого матеріалу.   Презентація уроку є його мультимедійним конспектом, що містить короткий текст, основні формули, креслення, малюнки, відео фрагменти, анімації. Зазвичай такі сценарії готуються у формі мультимедійних презентацій з використанням програми Power

Point з пакету Microsoft Office. За допомогою Power  Point можна будувати діаграми і графіки, готувати слайди, проекти, а також організовувати покази слайдів. 

  Новий теоретичний вміст учні виявляють в ході організованого активного сприйняття комп'ютерного матеріалу: я своїм словом, уміло поставленим питанням направляю сприйняття і думку до потрібних теоретичних висновків. Екранна форма комп'ютерної  інформації дає рідку можливість спільного – мого і класу спостереження - і роздуми над фактами, пошуку виходу з проблемних  навчальних ситуацій співпереживання драматичним моментам історії науки, дозволяє по ходу засвоєння обговорити актуальність і значущість матеріалу, що вивчається. 

Матеріали програми « Фізика» використовую при усній перевірці домашнього завдання. Відео фрагменти і анімації даного програмного продукту забезпечені  усним поясненням того, що відбувається. Учневі, що відповідає, пропоную озвучити ролик, який показувала на попередньому уроці, а потім знов проглянути його, але вже знову із звуком. Таким чином, учень може сам оцінити вірність і повноту своєї відповіді.  При завершенні вивчення кожної теми пропоную таким учням, що вчаться самим скласти презентації, які потім обговорюються з учнями. Кращі з презентацій я демонструю учням, які наступного року прийдуть в цей клас.

Працюю над тим, щоб  презентації були систематизовані  по темах і класах. 

На  відкритих уроках ,які проводжу  на засіданнях ШМО вчителів природничо – математичного циклу,на етапі узагальнення і систематизації знань створюю і заповнюю різні таблиці одночасно з учнями, використовуючи мультимедійний проектор.

Наприклад, в 7 класі при вивченні теми «Агрегатні стани речовини» виводжу на екран документ у форматі Word, що містить наступну таблицю

Агрегатний стан

Чи зберігає форму

Чи зберігає об'єм

Характер взаємодії 

Газ

 

 

 

Рідина 

 

 

 

 Тверде тіло

 

 

 

Потім, спільно з учнями цю таблицю заповнюємо: вони в зошитах, я - на екрані. 

 У своїй роботі велику увагу приділяю виховному аспекту уроку і вважаю, що великим ученим дитина може і не бути, а

а ось самостійною людиною, здатною аналізувати свої вчинки, поведінку, самоудосконалюватися, реалізовувати себе на навколишньому світі йому навчитися необхідно.

 Саме робота з комп'ютером на уроках формує навички пошуку необхідної йому в даний момент часу інформації. Джерелом такої інформації може бути книга, енциклопедія, Інтернет.

Наприклад, недолік в підручнику фізики відомостей про учених і їх життєдіяльність, особливості характеру раніше доводилося компенсувати показом відеосюжетів, які дивилися по  телевізору, власними розповідями, повідомленнями учнів. Тепер стало можливим використовувати «Інтерактивну енциклопедію науки і техніки», Інтернет.   Уроки самостійного пошуку інформації з використанням всіх можливих джерел найбільш улюблені моїми учнями.

Так, наприклад, закінчуючи вивчення теми «Енергія» в 8 класі провожу урок «Використання енергії рухомої води і вітру». Учням пропонується  самостійно знайти інформацію про різні види електростанцій. При цьому частина учнів використовуватиме друкарські джерела, а частина – ресурси Інтернет .Філософська ідея такого уроку полягає в тому, щоб «розвернути» що вчаться у бік книги як джерела знань і підвести до думки про необхідність використання всіх доступних джерел інформації. Однією з цілей такого уроку є і виховання критичного підходу і осмислення отриманої інформації, і процес гуманізації та екологізації.

  Для пошуку інформації на уроках фізики активно використовую електронні підручники. Наприклад, при вивченні звукових коливань в 8 класі ставлю  питання: «Що таке больовий поріг чутності?».

Для коректної відповіді на це питання пропоную скористатися ресурсами програми «Відкрита Фізика 2.0» (розробник ТОВ «Фізікон»). Учні, яким це цікаво,вже знайомі з принципами пошуку інформації, запускають пошукову систему програми і знаходять відповідь на поставлене питання. Потім слідує обговорення отриманих  відомостей. 

3). Комп'ютерне тестування ефективний спосіб контролю знань  Перевірка знань, умінь і навичок є, безперечно, важливим елементом будь-якого навчального процесу.

У своїй роботі використовую різні підходи до контролю за знаннями: інколи відвожу йому велику частину уроку, застосовуючи різні способи і форми перевірки, іншим разом провожу фронтальне опитування  або контрольну роботу.

 Для систематичної, глибокої перевірки знань велику допомогу надає комп'ютер. Він дозволяє скоротити витрати часу на перевірку. Сучасні електронні підручники надають мені, як вчителеві великий вибір різних видів тестових завдань і завдань для перевірки знань. При такій формі контролю унеможливлюється  виставлення «сумнівної» оцінки, оскільки оцінку  виставляє «справедливий» комп'ютер. Важливим є той факт, що учень працює в зручному для нього ритмі. Вважаю за краще використовувати не лише готові форми контролю, але і розробляю їх сама.  Сьогодні розроблено досить багато шаблонів, які вчитель заповнює питаннями по своєму бажанню. Наприклад, «W-тест». Ця програма дозволяє складати нескладні тести для проміжного контролю знань що вчаться буквально за лічені хвилини.

 При вивченні теми «Робота і потужність струму. Теплова дія струму» пропоную тест, розроблений в програмі «W-тест», містить 10 питань, на кожен з яких 4 варіанти відповідей, у тому числі, лише 1 вірний. Після проходження тесту результати заносяться в текстовий документ. Накопичені результати тестування дозволяють мені вести моніторинг освоєння програмного матеріалу, спланувати індивідуальну роботу з учнями.

 4). Вживання Microsoft Excel для розв’язання  завдань з фізики.  При вирішенні розрахункових завдань, особливо в старших класах, практикую вживання Microsoft Excel. Використання електронних таблиць дозволяє відвернутися від рутинних розрахунків, дає можливість обробляти велику кількість даних, будувати графіки і діаграми для глибокого розуміння процесу, аналізувати суть явищ. Наприклад, при вивченні теми «Гравітаційні явища» в 10 класі при вирішенні завдань пропоную школярам, використовуючи можливості програми Excel, розв’язати  таке завдання:

визначити першу космічну швидкість для всіх планет Сонячної системи, знаючи їх радіуси і прискорення вільного падіння на них, побудувати графіки залежності і проаналізувати їх. 

  5). Використання комп'ютера в позакласній роботі .

 Одній з форм творчої роботи школярів на уроках фізики і в позаурочний час є підготовка тематичних доповідей, рефератів, кросвордів, ребусів, усних журналів. Тут знову допомагають комп'ютерні технології. При виконанні даного вигляду завдань учні набувають навиків створення таблиць, освоюють уміння набору тексту, вставляють малюнки і таблиці в текстовій документ, користуються різними  шрифтами, складають заголовки, оформляють ділові документи, наприклад, при підготовці до науково-практичних конференцій. 

 Використання комп'ютерних технологій на уроках, звичайно, дозволяє вирішити велику кількість проблем у вченні фізиці. Але потрібно відзначити одну складність, про яку вже згадувалася вищим. Це упевнене володіння комп'ютером як вчителем, так і учнем. При проведенні таких уроків педагог дуже залежний від міри володіння учнем навичками  роботи з комп'ютером, які, в основному, прищеплюються на уроках інформатики. Викладання інформатики по Базисному навчальному  плану в школі ведеться з 9 класу. Тому на факультативних заняттях  вчу дітей  використовувати комп’ютери в своїй навчальній діяльності(зокрема створення презентацій та правильного написання  рефератів та доповідей ). Наприклад,інструкція з написання реферату з фізики висить в класному куточку «Сьогодні на уроці». А ще я створила презентацію з даного питання і учні (найчастіше  учні старших класів) систематично її використовують.

Мої учні готують презентаційні матеріали, реферати не лише для уроків фізики, але і для інших предметів, активно використовують комп'ютер в позакласній діяльності.

 Таким чином, вживання інформаційно-комунікаційних технологій – це вже широко визнаний напрям, що швидко розвивається, в освіті. Мій досвід «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики» вважаю знаходиться  на задовільному  рівні. Неодноразово для колег в школі я проводила «відкриті» уроки і виступала з повідомленнями на засіданнях  педагогічних рад , а також на засіданнях районного методичного об'єднання вчителів фізики. Працюючи в школі вже 20 років, спостерігаю суспільну активність учнів, які володіють комп'ютером. Вважаю, що цьому сприяли і мої уроки з використанням інформаційний комунікаційних технологій. 

4.Загальні рекомендації  по використанню програмного забезпечення для підготовки уроків і позакласних заходів з використанням ІКТ.    

   Аби йти в ногу з часом, вчитель повинен володіти основами інформаційних технологій, мати уявлення про найбільш поширену в даний час операційну систему Windows, уміти працювати в поширеними комп'ютерними програмами, зокрема, Word, Ехсеl, Роwer  Point і поруч з іншими спеціалізованими програмами, пов'язаними з предметною діяльністю вчителя, користуватися Інтернетом, а також уміти використовувати знання комп'ютерів отриманих на уроках інформаційних технологій.

Можу сказати, що я виділяю наступні способи застосування комп'ютерної техніки при підготовці та під час уроків:

1). Підготовка друкарських роздаткових матеріалів.

При підготовці до кожного уроку фізики використовую можливості програми MS Word для створення контрольних, самостійних робіт, фізичних диктантів, дидактичних карток для індивідуальної роботи.

2). Мультимедійний супровід пояснення нового матеріалу.

Часто на етапах пояснення нового матеріалу пропоную учням презентації, так наприклад, при вивченні теми «Реактивний рух в природі і техніці». Також демонструю учням  учбові відеоролики (імітація реактивного руху), комп'ютерні моделі фізичних експериментів.

3).Обробка статистичних даних (побудова таблиць, графіків, створення звітів).

На етапі формування знань учнів можна застосувати електронні таблиці MS| Excel|, що дозволяє встановлювати аналітичні залежності між різними величинами, будувати графіки цих залежностей, швидко здійснювати  велику кількість складних розрахунків.

Вивчаючи балістичний рух тіла, кинутого під кутом до горизонту можна, розраховувати дальність польоту тіла і його максимальну висоту підйому при фіксованій початковій швидкості.

Наприклад, розглянемо задачу.

М'яч кинутий із швидкістю 10 м/с під кутом 45°до горизонту. На яку висоту підніметься м'яч? На якій відстані від місця кидання він впаде на землю?

Доцільно розділити клас на дві групи.

Група 1. досліджує запропоновану вправу аналітичним шляхом, 2 -а досліджує через моделювання в електронній таблиці Microsoft Excel.

Учні, що розв’язують задачу використовуючи Microsoft Excel:

· заповнюють початкові відомі величини;

· заповнюють область проміжних результатів, розраховують невідомі величини;

· за даними таблиці будують графік руху тіла, кинутого під кутом до горизонту.

Після, можна запропонувати учням дослідити графік руху тіла, і заповнити картки з додатковими завданнями. Результатом роботи учнів є таблиця заповнена невідомими величинами.

Картка 1

№ досліду 

 

Кут

Початкова швидкість, м/с

Координата х при

t=0,5 с

Координата y при t=0,5 с

Висота підйому

Дальність польоту

 

1

45

5

 

 

 

 

2

45

10

 

 

 

 

3

45

15

 

 

 

 

висновки

 

При збільшенні початкової швидкості

Координата тіла в деякий фіксований момент часу

Координата тіла в деякий фіксований момент часу

Висота підйому

 

 

Дальність польоту

 

 

 

Картка 2

 

№ досліду 

 

Кут 

 

Початкова швидкість, м/с

Координата х при t=0,5 с 

 

Координата y при t=0,5 с

Висота підйому

Дальність польоту

 

 

1

5

10

 

 

 

 

2

25

10

 

 

 

 

3

45

10

 

 

 

 

4

65

10

 

 

 

 

5

85

10

 

 

 

 

Висновки 

 

 

При однаковій  початковій швидкості

Координата тіла в деякий фіксований момент часу

Координата тіла в деякий фіксований момент часу

Висота підйому

 

 

Дальність польоту

 

 

 

Аналіз виконання роботи.

 Від кожної групи вибирається доповідач, який розповідає про виконану роботу і отримані результати. 1-а група учнів відзначає, що побудувати графік з максимальною точністю не вдалося із-за складності розрахунків і витрат часу, вони можуть не до кінця вкладатися у відведений час.

І тоді на допомогу прийде 2-а група. Група учнів показує результати роботи на проекторі, таблиці значень і графіки. Учні приходять до висновку, що для моделювання необхідно використовувати інформаційні технології, оскільки за допомогою ІТ можна найточніше побудувати графік і візуально прослідкувати дуже швидко його зміну при зміні початкових даних.

 Аналогічно можна вивчаючи ізопроцеси будувати графіки залежності між двома термодинамічними параметрами при постійному третьому.

4). Контроль рівня знань з використанням тестових завдань.

На етапі контролю знань можна запропонувати учням тестові програми, або здійснити перевірку за допомогою MS Excel, MS Power Point.

5). Використання на уроках і при підготовці до них інтернет-ресурсів.

Інтернет надає широкі можливості вчителю і учням при підготовці до уроку. Це і пошук цікавої інформації, фото, відео, онлайн лекції, спілкування. Особливу увагу займають онлайнові тести, які дозволяють учням самостійно перевіряти рівень знань.

Комп'ютер універсальний, він - набагато краща "контролююча машина", ніж ті, що розроблялися раніше; при роботі з ним можна використовувати всі корисні напрацювання програмованого навчання, ним можна замінити телевізор і кінопроектор, таблиці плакати, кодограми, калькулятори і багато що інше. Комп'ютер виступає як частина дослідницької установки, що дозволяє глибше зрозуміти явища, що вивчаються, і процеси.

Для організації занять за допомогою комп'ютера необхідно володіти набором програмного забезпечення.

5.Висновок

 В роботі я узагальнила досвід по використанню ІКТ у вивченні фізики і прийшла до висновку, що поряд з різноманіттям технологій, форм, методів, прийомів навчання, інформаційно – комунікаційні технології  дозволяють  добиватися  педагогічного результату.   За підсумками роботи  за 5 років  якість знань з фізики  підвищилася на 55%.

Щорік мої учні беруть участь в районній олімпіаді по фізиці.

 Займають І, ІІ та ІІІ місця.

Учні,що вчаться в 11-х класах вибирають фізику як екзамен з вибору , успішно складають ЗНО з фізики та продовжують навчання у вищих навчальних закладах.

  Я переживаю почуття глибокого задоволення, коли, вирушаючи з уроку, учні говорять: «Сьогодні був чудовий урок!», коли я бачу їх очі, що горять цікавістю, коли предмет «фізику» вони називають улюбленим предметом.

 У подальшій діяльності я продовжу роботу по використанню ІКТ в своїй педагогічній діяльності.

Для використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні в освітньому процесі в школі  повинні бути  необхідні умови.

Кабінет фізики  має бути оснащеним  комп’ютерами для учнів і автоматизованим місцем вчителя, обєднаних локальною мережею з виходом в Інтернет, і так само мультимедійним проектором, лазерним принтером та сканером.

В нашій школі  є комп’ютерний кабінет, оснащений 12 компютерами, об’єднаних локальною мережею з виходом в Інтернет (якість якого досить часто бажає бути кращою),автоматизованим місцем вчителя , мультимедійним проектором ,принтером та сканером,в якому  проводять уроки вчителі по черзі. Звичайно, це досить незручно.

Відомо, що до курсу фізики в середніх навчальних закладах входять

 розділи, вивчення і розуміння яких потребують розвинутого образного мислення, уміння аналізувати й порівнювати. В першу чергу йдеться протакі розділи як „Молекулярна фізика”,„Електродинаміка”, „Ядерна фізика”, „Оптика”.

Багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не

можна продемонструвати. Це, наприклад, явища мікросвіту, або процеси, що швидко відбуваються, досліди з приладами, яких немає у фізичномукабінеті. Діти відчувають труднощі, бо не в змозі уявити ці явища. А комп'ютер може створити моделі явищ, які допоможуть подолати цю проблему. Комп'ютерне моделювання дає змогу створити на екрані комп'ютера живу, наочну й динамічну картинку фізичного досліду або явища, яке важко пояснити, і відкриває для вчителя широкі можливості для удосконалення уроків.

Комп'ютерне моделювання може прислужитися могутнім

інструментом для формування в учнів знань про природу. Курс фізики середньої школи  школи має бути значною мірою наповнений експериментальними дослідженнями, в тому числі комп'ютерними. Недостатньо використовувати комп'ютер для простої обробки результатів експерименту за допомог програм. Комп'ютер має бути не лише обчислювачем , а й засобом для спостереження самого експерименту. Тим більше, що чимало фундаментальних експериментів в умовах сучасної школи просто неможливо повторити ( вимірювання гравітаційної сталої, закон Кулона,  закон Біо-Савара–Лапласа, досліди Фізо, Майкельсона, Лебедєва, досліди

пов'язані з ядерними реакціями, взаємодією елементарних частинок,

спостереження неперервного спектра, спектра поглинання Сонця,

лінійчастих спектрів випромінювання та поглинання багатьох газів та

металів та багато інших).

У цьому навчальному році Міністерство освіти та науки надало для

апробації в навчальних закладах області нові сучасні програмні засоби

навчання, з них 8 - з фізики. Серед них - віртуальна фізична лабораторія для 7-11 класів, бібліотека електронних наочностей до повного курсу фізики, конструктори уроків фізики у 8 та 9 класах а також електронний задачник. Ці засоби навчання є системними, відповідають діючій програмі з фізики, можуть методично доповнити будь-який урок. Але , на жаль, всі ці засоби навчання потрібно діставати за власний кошт  простого сільського вчителя.

Ефективність навчання з використанням комп'ютера значною мірою залежить від якості навчальних програм. У разі їх низької якості комп'ютер не виправдовує тих надій на підвищення ефективності навчання, які на нього покладають.

Комп'ютерні уроки потребують особливої підготовки. Потрібно чітко

визначити мету, якої ми хочемо досягти. До таких уроків треба писати

сценарії, продумано вплітати справжній та віртуальний експеримент.

Варто пам'ятати, що комп'ютерне моделювання різних явищ у жодному разі не замінить справжніх дослідів, а в сукупності з ними дасть змогу на вищому рівні пояснити фізичні.

Кабінет фізики , в якому працюю,містить один комп’ютер, який я і використовую в своїй роботі.

Тому мрію попрацювати в своєму фізкабінеті ,використовуючи колись ще й інтерактивну  дошку. Впевнена,це підніме настрій не лише мені й учням, але на уроці підніме процес навчання   на якісно новий рівень освіти.

 

 

 

 

 

6.Література:

 1. Бордовськая Н.А., Реан А.А. Педагогіка. Санкт-Петербург: Пітер, 2000.

 2. Варламов С.Д., Емінов П.А.. Бабаків В.А.Використання  Microsoft Office в школі. Навчально-методичний посібник для вчителів. Фізика. М-код: ІМА-прес, 2003.

 3. Вільямс Р., Маклін К. Компютери в школі. М.: Прогрес, 1998.

 4. Висоцький І. Р., Комп'ютер в освіті, /Інформатика і освіта,2000,№ 1/.

 5. Дьячук П.П., Ларіков Е.В. Вживання комп'ютерних технологій для навчання в середній школі. Красноярськ: Вид-во КГПУ, 1996.

  6. Ігнатова І.Г., Н.Ю. Соколова. Інформаційні  комунікаційні технології в освіті// Інформатика і освіта- М.: 2003-№3.

 7. Кавтрев А. Ф.,  Комп'ютерні моделі в шкільному курсі фізики. Журнал «Комп'ютерні інструменти в освіті» № 2, Санкт-Петербург, Інформатизація освіти, 1998. 

8. Кавтрев А. Ф., Досвід використання комп'ютерних моделей на уроках фізики в школі. «Дипломат», Сб. РГПУ ім. А. І. Герцена «Фізика в школі і вузі», Санкт-Петербург, Освіта, 1998. 

9. Львівський М. Б., Львівська Г. Ф. Викладання  фізики з використанням комп'ютера. // Інформатика і освіта — М.1999 № 5.  10. Плотнікова І.А. Методика тестового контролю в старших классах// Інформатика і освіта- М.: 2000- №1.

11. Підласий І. П., Педагогіка. Новий курс: Підручник для студентів пед. вузів: У 2 кн.-М.: Гуманіт. видавництво центр ВЛАДОС, 2000-Кн. 2.: Процес виховання.

docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
9 травня 2020
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку