Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Природознавство», 5 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Природознавство», 5 клас 70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні Програма: Навчальна програма з природознавства для 5класу, затвер-джена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 Підручник: Коршевнюк Т.В. Природознавство: підручник для 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Коршевнюк Т.В. та ін.- К.: Генеза, 2018. – 192 с., іл.
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Природознавство»,  5 клас

70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні

Програма:

Навчальна програма з природознавства для 5класу, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник:

Коршевнюк Т.В. Природознавство: підручник для 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Коршевнюк Т.В. та ін.- К.: Генеза, 2018. – 192 с., іл.

 

п/п

Дата

Тема уроку, практичні роботи, навчальні проекти

Домашнє

завдання

Очікувані результати навчання учня/учениці

Наскрізні змістовні лінії

ВСТУП (6 год)

1.

 

Вступний інструктаж з ТБ під час занять з природознавства.  Науки, що вивчають природу. Практичні заняття  «Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів.»  Інструктаж з ТБ

§1

Знаннєвий компонент

називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи;  методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання);наводить приклади:  методів і обладнання для  вивчення природи, їх використання  

Діяльнісний компонен:розповідає про  вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи;пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір;знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук;дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання

 

Змістова лінія «Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування.

 

2.

 

Методи вивчення природи.

§2

3.

 

Обладнання для вивчення природи.  Практичне заняття «Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових  спостережень і дослідів». » Інструктаж з ТБ.

§3

4.

 

Значення природничо-наукових знань для людини.

§4

5.

 

Видатні вчені натуралісти.

 

6.

 

Навчальний проект

«Жива і нежива природа навколо нас»

 

РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год)

7.

 

Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.

Пр. робота « Вимірювання маси та розмірів різних тіл Інструктаж з ТБ.

 

Знаннєвий компонент

називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для   вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості  речовин (колір,  блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння;

Діяльнісний компонент

розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища;

пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття;

описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3);

порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками;

характеризує: горіння як приклад хімічних явищ;

вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади;

уміє розділяти суміш фільтруванням;

установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією);

застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя;

дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду

Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань.

     Змістова лінія «Здоров’я і безпека» реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й  екологічні і етичні наслідки власної діяльності.

8.

 

Речовини. Фізичні властивості речовин.  Властивості твердих тіл, рідин і газів.

 

9.

 

 Атоми й молекули.  Дифузія.  Практичне заняття       «Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від   температури та площі поверхні.» Інструктаж з ТБ.

 

10.

 

Різноманітність речовин.Поняття про прості та складні речовини.

 

11.

 

Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.

 

12.

 

Чисті речовини і суміші.

 

13.

 

Практичні заняття «Розділення сумішей фільтруванням.»  

Інструктаж з ТБ.

 

14.

 

Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.

 

15.

 

Механічні й теплові фізичні явища.

 

16.

 

Магнітні та електричні фізичні явища.

 

17.

 

Звукові та світлові фізичні явища.

 

18.

 

Хімічні явища, або хімічніреакції. Горіння.  Гниття.

 

19.

 

Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.

 

РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (8 год)

20.

 

Небо і небесна сфера.

 

Знаннєвий компонент

називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк);наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт

Діяльнісний компонент

описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею;

порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями;характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті;пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи;

причину видимих рухів світил;

розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері;

показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці

     Змістова лінія «Підприємливість та фінансова рамотність» еалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту.      Змістова лінія «Громадянська відповідальність» здійснюється при реалізації проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірнорозподілити навантаження  і під час виконання проекту і його презентування.

21.

 

Небесні світила.

Видимі рухи світил.    Організація спостережень  за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці.

 

22.

 

Поняття сузір’я. Практичне заняття «Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.» Інструктаж з ТБ.

 

23.

 

Планети. Сонячна система.

 

 

24.

 

Зоряні системи — галактики.

 

 

25.

 

Всесвіт і його складові.  

 

 

26.

 

Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт.

 

27.

 

Освоення космосу.

 

28.

 

Навчальний проект  «Наш дім –сонячна система»

 

 

 

РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ

Тема 1. Земля як планета (16 год)

29.

 

Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі.

 

Учень / учениця

Знаннєвий компонент

називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя;  склад екосистеми;

наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем

 

Діяльнісний компонент

описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів;

пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок  грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах;

розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості;

уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників;

використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях

 

Ціннісний компонент

оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини;

усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини

 

30.

 

Рухи Землі. Пори року.

 

 

31.

 

Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.

 

32.

 

Способи зображення Землі.

 

33.

 

 Практичне заняття «Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів.» Інструктаж з ТБ.

 

34.

 

Ґрунт, його значення. Утворення грунту.

 

35.

 

Властивості  ґрунту.  Догляд за ґрунтом.  

 

36.

 

Повітря — суміш газів. Значення повітря.  

 

37.

 

Властивості повітря.

 

38.

 

Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кологообіг води.

 

39.

 

Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Практичне заняття: Дослідження розчинності речовин (цукру, солі,лимонної кислоти, олії). Інструктаж з ТБ.

 

40.

 

 Практичне заняття:  Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.

Інструктаж з ТБ.

 

41.

 

Розчини у природі.

Значення води у природі.

 

42.

 

Використання води людиною

 

43.

 

Практичне заняття: Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця. Інструктаж з ТБ.

 

Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год)

44.

 

Організм та його властивості.

 

Знаннєвий компонент

називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя;  склад екосистеми;

наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем

Діяльнісний компонент

описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів;

пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок  грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах;

розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості;

уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників;

використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях

Ціннісний компонент

оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини;

усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини

     Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій.

      Змістова лінія «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах.

45.

 

Клітинна будова організмів.

 

46.

 

Різноманітність організмів:
Рослини.

 

47.

 

Тварини. Різноманітність тварин.

 

48.

 

Гриби.

 

49.

 

Бактерії.

 

50.

 

Практичне заняття «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості.» Інструктаж з ТБ.

 

51.

 

Середовище життя. Чинники середовища.

 

52.

 

Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.

 

53.

 

Наземно-повітряне середовище.

 

54.

 

Водне середовище життя.

 

55.

 

Ґрунтове середовище життя.

 

56.

 

Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами.

 

57.

 

Екосистеми. 

 

58.

 

Рослинний і тваринний світ своєї місцевості

 

59.

 

Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини»

 

Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год)

60.

 

Людина — частина природи.

Зв’язок людини з природою.

 

Знаннєвий компонент

називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону;

наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України

Діяльнісний компонент

пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля;

дотримується екологічних норм поведінки у природі

Ціннісний компонент

усвідомлює власну відповідальність за збереження природи;

оцінює значення природничих наук для охорони природи;

обговорює питання економного використання енергоносіїв;

висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів;

виявляє бережливе ставлення до природи

визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності

 «Екологічна безпека та сталий розвиток»  через розуміння еколо гічних проблем своєї місцевості, прове дення спостережень за природоохорон ною діяльністю в своїй місцевості  і власну творчу діяльність під час виконання проекту.    «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотри манні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту.     Підприємливість і фінансова грамотність» може бути реалізована за умови розрахунку учнями фінансового ефекту від створення нових корисних речей з уживаних під час виконання проекту

61.

 

Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.  

 

62.

 

Екологічні проблеми та їх розв’язування

 

63.

 

Практичні занятття

Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. Інструктаж з ТБ.

 

64.

 

Охорона природи.

Червона книга України.

 

65.

 

Практичні роботи

Складання Червоної книги своєї місцевості. Інструктаж з ТБ.

 

 

66.

 

Заповідники та їхнє значення для збереження природи Землі

 

67.

 

Заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі

 

68.

 

Навчальний проект «Смітити не можна переробляти»

(про «друге життя» побутових речей)

 

 

69.

 

Підсумковий урок

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 серпня 2021
Переглядів
4383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку