КІНОТРЕНІНГ. Вибрана тематика: ланцюжок добра або завжди варто починати з себе.

Про матеріал
Кінотерапія – це перегляд художніх кінофільмів з подальшим обговоренням в групі. Завжди творчий захоплюючий процес самопізнання в комфортній атмосфері з неквапливою бесідою після фільму, який допомагає людям краще розуміти себе і оточуючих, вчить керувати своїм життям. Мета кінотерапії не одна, їх може бути декілька. Основними визнані наступні: 1. Емоційне переживання і проживання учасниками актуальних на даний момент життя ситуацій і проблем. 2. Усвідомлення і переосмислення себе і своїх цілей, дій, почуттів, потреб, психологічних проблем. 3. Розвиток здатності до самоаналізу і вміння бути чесними перед самим собою в своїх почуттях і вчинках, щоб керувати своїм життям з позиції об'єктивного спостереження ситуації. 4. Розвиток здатності до саморозкриття, емпатії та щирості у вираженні почуттів і здатності до співпереживання. 5. Духовне зростання. 6. Формування позитивного мислення і здатності бачити багатовимірність і багатогранність своїх мотивів і мотивів значущих людей. 7. Підвищення психологічної компетентності.
Перегляд файлу

КІНОТРЕНІНГ ЯК ОДИН З ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ РОБОТИ ПСИХОЛОГА З БАТЬКАМИ, ПЕДАГОГАМИ ТА ПІДЛІТКАМИ

 

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

 

Вибрана тематика: ланцюжок добра або завжди варто починати з себе.

 

Чим більше ти розділиш з іншими,

 тим більше будеш мати.

  • Мати Тереза

 

Мета: вчити дітей цінувати та виховувати потребу в милосерді, толерантності, чесності, доброті, повазі; виховувати активну, позитивну життєву позицію та формувати вміння взаємодіяти з оточуючими; формувати бажання постійного самовдосконалення.

Завдання:

  • сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини;
  • сприяти комунікативній культурі учасників, налагодженню позитивних стосунків у групі;
  • розвивати в учнів почуття толерантності, емпатії, доброти та щирості, поваги до оточуючих;
  • розвивати рефлексивні навички.

 

Цільова аудиторія: учні 7-мих – 10-тих класів.

 

  1. Прийняття правил роботи групи.

Мета: забезпечити сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі.

 

Правила роботи:

  • добровільна участь;
  • вимкнути мобільні телефони (режим без звуку);
  • цінувати час;
  • бути толерантним;
  • бути позитивним;
  • бути щирими;
  • говорити лише за темою;
  • говорити від свого імені;
  • не критикувати;
  • бути активними;
  • правило «піднятої руки»;
  • правило «вільної ноги».
    1. Вправа-вітання «Вірш про себе»

Мета: створення гарного настрою, позитивного емоційного фону, атмосфери щирості та довіри, налаштувати на вільну атмосферу в групі, доброзичливе ставлення один до одного; допомогти учасникам більше дізнатися один про одного, скоротивши дистанцію у спілкуванні; формування позитивної самооцінки, почуття власної гідності, усвідомленню свого творчого потенціалу.

 

Психолог роздає учасникам текст–підказку і радить написати «Вірш про себе». Для написання відводиться 10 хвилин. Потім пропонує охочим прочитати те, що у них вийшло.

Кожен учасник називає своє ім'я та на аркуші паперу письмово доповнює речення особистою характеристикою:

  • Я (дві характерні для тебе риси характеру);
  • Я б хотів знати (те, що цікавить);
  • Я радію (те, що викликає радість);
  • Я хочу (реальне бажання);
  • Я (повторюємо перший рядок);
  • Я уявляю собі (те, що уявляєш);
  • Я відчуваю (стосовно уявних дій);
  • Я турбуюся про (те, що турбує);
  • Я плачу (те, що засмучує);
  • Я (повторюємо перший рядок);
  • Я знаю (істина в якій впевнені);
  • Я стверджую (те, у що віриш);
  • Я мрію (твоя мрія);
  • Я намагаюся (що намагаєшся робити);
  • Я сподіваюсь (на що сподіваєшся);
  • Я (повторюємо перший рядок).

 

  1. Криголам «По той бік дороги»

Мета. Ця вправа допомагає виявити, наскільки толерантною є група та учасники зокрема.

! Важливо! Не варто оцінювати чи засуджувати переконання інших, варто підкреслювати, що кожен може мати свої погляди, з якими можна погоджуватися чи ні. Засуджувати можна лише дискримінаційні чи насильницькі дії. Утім, часто невизнання цих відмінностей призводить до конфліктів. Тож важливіше шукати спільні інтереси чи потреби учасників.

Інструкція. Учасникам пропонується стати посеред кімнати. У центрі проходить уявна дорога. Психолог називає певні твердження. Ті учасники, які погоджуються з цими висловами, мають перейти на праву сторону "дороги", а ті, хто не погоджується – на ліву. При цьому слід, щоб учасники звернули увагу на те, хто з ними по один бік дороги.

  • У мене в дитинстві було прізвисько.
  • Я маю старшу сестру/брата.
  • Важливо під час спілкування завжди уникати сварок і конфліктів.
  • Я не бачив жодної серії серіалу «13 причин чому».
  • Я люблю морозиво.
  • У конфлікті завжди можна визначити «сторону, яка має рацію» і «сторону, яка не має рації».
  • Я люблю відпочивати на морі.
  • Я ніколи не піднімався в гори.
  • Мене дратують люди, які нав'язують свої погляди.
  • Я мрію жити в іншій країні.
  • Я люблю читати детективи.
  • Я люблю грати в комп’ютерні ігри.
  • У мене немає справжніх друзів.
  • Я завжди допоможу тому, хто потребує моєї допомоги.
  • Я люблю дивитися хороші фільми.

Обговорення.

Психолог підводить учасників заняття до думки, що всі люди різні за характером, якостями, мріями, але не зважаючи на це, всі мають бути справедливими, толерантними по відношенню до оточуючих.

  1. Притча «Все в твоїх руках»

Колись в древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий вельможа. Аж ось по країні пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець. Коли про це почув вельможа, він дуже розлютився: якийсь чернець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе, він замислив обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Якщо скаже «живе» – розчавлю метелика, а якщо «мертве» – випущу його..»

І ось настав день зустрічі. До зали де сидів вельможа увійшов невеличкий, худорлявий чоловічок. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь – яке запитання. Зло всміхаючись, вельможа запитав: «Скажи-но мені, що в моїх руках – живе чи мертве?». Мудрець подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений вельможа випустив метелика з рук і той полетів на волю.

  1. Перегляд кінофільму «Заплати іншому»

Фільм  знятий за мотивами однойменного роману Кетрін Райан Хайд.

Рік: 2000

Країна: США

Тривалість: 123 хв. (з титрами)

Режисер: Мімі Ледер

Жанри: сімейний, драма.

Актори: Хейлі Джоел Осмент, Кевін Спейсі, Хелен Хант, Бон Джові.

 

Сюжет. Зворушлива історія про школяра, який намагається змінити світ. Головний герой кінострічки, Тревор Маккіні, учень сьомого класу. Сім'ю Тревора складно назвати благополучною – він виховується матір'ю, яка пропадає на роботі, заробляючи гроші, а вечорами знімає напругу алкоголем. На уроці суспільствознавства учні отримують незвичайне завдання від учителя Юджина Сімонет – придумати найбільш ефективний спосіб поліпшення світу. Однокласники хлопчика виступають з ініціативою організації благодійних акцій, спрямованих на допомогу бідним і знедоленим, але ідея Тревора найбільше привертає увагу вчителя – семикласник пропонує робити добро «про запас».

 

  1. Обговорення фільму «Заплати іншому»

 

Психолог. Цей фільм  дуже зворушливий та містить в собі ґрунт для роздумів, заряд бадьорості і натхнення, трошки журби і смутку. У ньому є все, що потрібно для того, щоб отримати задоволення від самого перегляду і залишити відбиток у вашому серці.

 

Інструкція. Учасники об’єднуються в чотири групи. Кожна з груп отримує завдання – сформулювати ідею фільму: виділити ті ключові ідеї, які найкращим чином описують головну думку фільму. Фільм з чіткою ідеєю, дозволяє сфокусувати увагу учасників на певній цінності.

ІДЕЯ ФІЛЬМУ:

  1. Зміни своє ставлення до світу і світ зміниться по відношенню до тебе!
  2. Допомагай іншим просто і безкорисливо, не очікуючи за це винагороди.
  3. "Проста формула добра".
  4. Те, що є в людині, важливіше за те, що є у людини.

 

 

Психолог. За схемою Тревора кожен повинен зробити добро для трьох людей, а ті, в свою чергу, підхоплять естафету і роблять добро ще для трьох. Герой починає діяти, щоб запустити низку добрих справ в світовому масштабі.

Уявіть собі. Ви робите кому-небудь істотну послугу і просите цю людину віддячити не вас, а трьох інших людей, які, в свою чергу, віддячать ще трьох, і так далі, у світовому масштабі, поширюючи доброту і тепло. Наскільки дієвою може виявитися подібна ідея? Можна це перевірити, почавши ланцюжок добра.

Є лише один нюанс у всьому цьому – на життєвому шляху іноді зустрічаються люди, які не бажають змін. Ось це – головна проблема нашого суспільства. Тому і важко привести таку просту "формулу" в дію.

Світ сам по собі не приносить нам ні добра, ні зла. Все, що відбувається навколо нас – всього лише віддзеркалення наших власних думок, почуттів, бажань та вчинків.

 

Орієнтовні питання після перегляду фільму:

  • Вам сподобався фільм чи ні? Чому? Що конкретно сподобалося, що не сподобалося, що зачепило вашу увагу?
  • Хто з героїв фільму мені подобається, а хто ні і чому?
  • Кому я співчуваю і чому?
  • Який стиль спілкування героїв фільму? Як вони вирішують свої проблеми?
  • Що б я змінив у ситуації і як би я вчинив на місці героя/героїв? Що потрібно для цього зробити? Що б я взяв для себе як зразок для наслідування? Що я вважаю правильним чи неправильним? Хто, по-моєму, має рацію, хто не правий, хто винен і чому?
  • Чи зустрілося в фільмі для мене щось нове, раніше невідоме? Здійснив я якесь відкриття для себе?
  • Які емоції викликав фільм? Що мене розсмішило, обрадувало, засмутило, викликало роздратування, розсердило, образило, злякало, відштовхнуло?
  • Про що цей фільм? Яка основна проблема/конфлікт і як вирішує її режисер?
  • Чому фільму дано саме таку назву? Як назва розкриває сенс фільму?
  • Які психологічні, моральні, філософські проблеми порушені у фільмі? Які з них хвилюють мене зараз або хвилювали в минулому?
  • У фільмі були показані також асоціальні і неприйнятні сцени, такі як: наркоманія, алкоголізм, куріння, злодійство. І ви повинні розуміти, що для всього цього є альтернатива. Яка саме?
  • Хто несе відповідальність за ваше життя, ваше здоров'я?
  • Якими якостями повинна володіти людина, щоб зробити усвідомлений вибір?
  • Як ви вважаєте, у яких персонажів вийшло включитися в рух «Плати вперед». А у кого це не вийшло і чому?
  • Як визначити, що людині потрібно? Що для неї «добро»?
  • Чи можемо ми вплинути на вибір іншої людини і чи завжди це доречно? (Вплинути можемо, але вибір робить сама людина, як наприклад, з наркоманом ...)
  • Чи завжди добро перемагає зло? (ні…, але добро завжди є!)
  • Як цей фільм перегукується з моїм життям? Які уроки я взяв для себе і які висновки зробив?
  • Які фільми/твори висвітлюють подібні проблеми?
  • Кому б я порекомендував подивитися цей фільм і чому?

 

  1. Вправа «Кроки доброти»

Мета: допомогти усвідомити, що добро потрібне кожній людині. Вчити нести добро іншим через добрі справи.

Психолог. У нас є скринька з мудрими порадами. Прошу озвучити їх.

  • Пам’ятай добро.
  • Можна забути того, з ким разом сміявся, але ніколи не забувайте того, з ким разом довелося плакати.
  • Будь вищим від усяких пліток, заздрощів, дрібних інтриг.
  • Найкращі ліки від образи – прощення.
  • Не втрачай самоповаги, умій володіти собою.
  • Перш ніж щось сказати погане, згадай, що найкраще слово те, яке не сказане.
  • Найкоротша відстань між людьми – посмішка. Частіше посміхайся.
  • Якщо тобі погано, то це не причина, щоб завдати страждань іншому.

Психолог. Існує проста істина. Від добрих справ ми почуваємося щасливими. Зараз я прошу кожного з вас, подумати лише про одну хорошу справу, яку в силах зробити найближчим часом, щоб комусь стало легше, було приємно, щоб світ трішечки став кращим.

  1. Вправа «Побажай добра собі і всім».

Мета: сприяти вихованню активної життєвої позиції,  людяності, чесності, милосердя, доброти.

Психолог. Поспішайте творити добро, вчіться співчувати, розуміти один одного. Якщо ви будете добрими людьми, то й повсюди вам буде добре, бо як каже народна мудрість: «Доброму скрізь добре». Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов та доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість. Отже, я бажаю собі і вам всім вам бути добрими і терпимими до інших. А зараз продовжуйте по колу бажати собі та один одному щось хороше. Закінчіть фразу: «Я бажаю собі і всім вам…».

  1. Рефлексія.

Дайте відповіді на питання:

  • Що вам сьогодні сподобалося?
  • Що не сподобалося?
  • Висловіть ваші побажання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Висоцька Валерія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
10 квітня 2019
Переглядів
1128
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку