. Кольорове читання. Кольоровий світ доброти. Людина красна не словами, а добрими ділами. В. О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

Про матеріал
Розробка уроку з української мови у 3 класі на тему Кольорове читання. Кольоровий світ доброти. Людина красна не словами, а добрими ділами. В. О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло». Архів містить і презентацію.
Перегляд файлу

Тема. Кольорове читання. Кольоровий світ доброти. Людина красна не словами, а добрими ділами. В. О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

Мета: формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися (формування вміння контролювати свою навчальну діяльність, проявляти зацікавленість у навчанні);
  • соціальна (удосконалення навичок продуктивної співпраці у команді та ініціативності);
  • інформаційно-комунікативна (залучення учнів до роботи з різними джерелами інформації, здатність вирішення життєвоважливих завдань);
  • загальнокультурна (формування культури міжособистісного спілкування);

формування предметних компетентностей:

  • навчальна (вдосконалювати навички правильного свідомого читання, вчити помічати особливості авторського вибору слів, збагачувати активний словник учнів);
  • розвивальна (розвивати вміння визначати в тексті головне, робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки, творчі здібності, здатність реагувати на прочитане, виявляти та усвідомлювати свої почуття, бажання наслідувати позитивні риси героїв прочитаних творів, сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих та гуманних вчинків);
  • виховна (виховувати чуйність, доброту, милосердя).

 

Обладнання: підручник, портрет В. О. Сухомлинського, презентація, ілюстрації до творів, кольорові сигнальні картки, збірки оповідань письменника, картки зі словами, кольорові кульки, пам’ятка «Веселка доброти».

 

Тип уроку – комбінований, урок з елементами інтеграції.

 

Форма проведення: літературна кав’ярня.

Девіз уроку:  Не слова красять людину, а добрі діла.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Закінчилася перерва,

Пролунав чаклун-дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуйтесь на урок.

  1. Бесіда.
  • Бачу, що ви прийшли на урок з добрим настроєм! І це добре! Гарний день починається з гарних думок. Тож хай сьогоднішній день буде гарним. А гарні думки перетворяться на добрі справи!

Літературне читання – урок казковий,

Кольоровий, веселковий.

 

  • В лузі дощик із квіток

Кольоровий сплів вінок.

У долину, аж до річки,

Простяглись барвисті стрічки.

Ось червона, перша стрічка –

Колір стиглої сунички.

Друга жовта, наче сонце

Зазирає у віконце.

Третя стрічка – то зелена,

Як листок берізки, клена.

А четверта – синя, як ті сливи,

Що дощі вмивали й зливи.

 

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

  • Всі, хто вміє читати й писати,

Думати, гратись і міркувати,

Правильну відповідь вмить відшукати,

Може активну участь у роботі прийняти.

 

  • Дорогі діти, сьогодні ми мандруємо до Кольорової Країни Доброти. Тут ознайомимося із творчістю Василя Олександровича Сухомлинського. Будемо працювати над змістом тексту «Красиві слова і красиве діло». Удосконалювати навички виразного читання, з’ясуємо зміст понять «добро», «доброта», «милосердя», навчимося творити добро.
  • Сьогодні у нашій літературній кав’ярні працюють:
  •  Всезнайки з Інтернет-кафе;         (встають, вітаються
  •  Актори класного театру;                 помахом руки)
  • Природолюби Саду Творчості;
  • Митці Арт-студії.

 На уроці вони представлять результати своєї роботи. Хочеться, щоб цей урок посіяв зерна добра, людяності, які проростатимуть у ваших душах, серцях і виливатимуться у добрі справи справжньої людини.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Читацьке коло.
  •               Будь ласка, учасники кожної групи, утворіть своє читацьке коло.

(Учні встають, тримаються за руки і промовляють прислів’я про читання разом)

 

                   Хто багато читає, той багато знає.

                   Читання – віконце у світ знань.

                   Людина без книги, що криниця без води.

                   Без читання нема навчання.

  1. Чистомовка.
  • Щоб підготуватися до гарного виразного читання, проведемо мовленнєву розминку.
  • Щоб почати нам читати ротик треба розім’яти.

 

Ро – ро – ро – старайтесь робити добро.

Ину – ину – ину – день і ніч, і кожну хвилину.

Ло – ло – ло – щоб серденько, як сонце цвіло.

Ину – ину – ину – це хорошою робить людину.

  1. Кольорові пірамідки.
  1.   добро                                2)    ласка

добрик                                 милість

добрий                               привітність

доброта                             люб’язність

добрячок                          добродушність

добренький                    доброзичливість

 

3) людина                            4) друг

народ                                    дружба

людство                             дружити

народний                         дружелюбний

людяний                           товариський

людинонька                    товаришувати

 

(Читає кожна команда, хорове читання)

  1.                     Що об’єднує цю групу слів? (Всі слова про добро)
  2.                     Назвіть перший звук у  третьому слові. ( [п] – твердий, приголосний звук. )
  3.                     Серед поданих слів знайдіть і прочитайте прикметники. (Людяний, народний).
  4.                     Скільки складів у слові дружити? (3 склади)

 

  1. Робота над скоромовкою.
  • Попрацюємо зі скоромовкою.

З другом сміливо іди у дорогу –

Завжди одержиш в біді допомогу.

Збільшиться радість у стільки разів,

Скільки ти друзів у світі зустрів.

 

   Читання для себе (мовчазне читання).

  • Зараз прочитайте скоромовку для себе.
  • Подумайте і скажіть, про що розповідається у скоромовці? (У скоромовці  розповідається про друзів).
  • Який звук найчастіше повторюється у ній? (Звук [д]).

   Читання для інших (індивідуальне читання вголос).

  • Зараз прочитаємо скоромовку для друзів.

   Читання з другом (парне читання). (Читають 2 пари)

   Читання грою «Хвилі».

  • Керуючи силою голосу, читаємо скоромовку «хвилями». Хвиля набігає на берег – читаємо голосно.

Хвиля відходить від берега – читаємо тихо.

  • Молодці! Дякую за роботу.
  1. Гра «Утвори слово».
  • Поміркуйте і складіть слова із розсипаних слів.

да        ле

ко

кра    пли

на 

су      му

ва     ли

до       до

му

ще    бе 

та    ла

про      мо

ла       ви

ви       гля

ла        да

Со       ло

ко      вей  

  • Молодці! Ви всі вдало попрацювали і підготувалися до наступного завдання.

ІV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Презентація біографії В. О. Сухомлинського.
  • Сьогодні ми ознайомимось з біографією і творчістю видатного педагога В. О. Сухомлинського. Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.
  • Починає роботу червона команда.
  • Група всезнайків з Інтернет-кафе виявили бажання дослідити біографію В. О. Сухомлинського. І зараз ми їх послухаємо.
  • Червоний – це колір життя, колір гідності, лідерства, потреба активно діяти та домагатися успіху.

1учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський в села Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Мати, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки (у сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія).

2 учень. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів, дотримувалися традицій народної педагогіки. Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда  була бібліотека і, помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки, Достоєвського.

3 учень. Літом Василько разом із батьками працював у колгоспі: помагав скирдувати солому, збирав колоски. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне , що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук (35 кілометрів).

4 учень. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам’ять. Любив і розумів жарти, був хорошим товаришем.  У школу приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика.

5 учень. Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський – учитель мови і літератури – переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Війна відірвала його від улюбленого заняття. У бою в Росії був тяжко поранений. Ворожий осколок уп’явся йому у груди і сховався біля серця. Понад чотири місяці лікувався в госпіталях. Він ще більше зненавидів війну, все погане й нелюдське.

6 учень. Після перемоги Василь Олександрович знову повернувся до школи. Його любили батьки і діти. Понад 35 років працював Василь Олександрович учителем і директором школи. 32 роки він вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книгами, статтями. Для наймолодших він написав багато художніх мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел. Найчастіше звертався Сухомлинський до жанру казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям – Сергійкові й Олі.

  •               Я хочу ще додати, що твори Сухомлинського видані 53 мовами світу. Країни, де видавалися твори, це: Росія, Білорусія, Грузія, Молдова, Німеччина, Китай, Польща. Сухомлинський – заслужений учитель України. За свою працю мав багато державних нагород.
  •               Молодці, дуже цікава інформація. Ми всі дізналися багато нового про життя Василя Олександровича.
  •               Тож для кого він писав свої твори? (Для дітей).
  •               Отже, червоний колір дав нам нові знання.
  1. Фізкультхвилинка.

Пісня «Барви рідної землі».

(Танцюють з кульками)

  1. Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло».
  • Роботу розпочинає команда акторів класного театру.
  • Жовтий колір – колір радості, сонця і оптимізму. Серце переповнюється захватом, душа співає. Жовтий – потреба у перспективах, надія на краще. Вчимося радіти життю в різних обставинах, знаходити у всьому позитив.
  • Прочитайте заголовок тексту. Як ви вважаєте, про що може розповідатися у цьому оповіданні?
  • Думаю, що в тексті може розповідатися про якийсь добрий вчинок або корисну справу.
  •  Виразне читання тексту вчителем.
  • Первинне сприймання прочитаного тексту.
  • Де відбувалася описана зустріч? (У хатинці серед поля).
  • Про кого оповідання? (Про дітей).
  •  Словникова робота.

а) Читання слів уголос.

- Прочитайте слова, дізнаємося їхнє значення.

Красиві слова – ввічливі, ніжні, пестливі, приємні.

Красиві діла – добрі справи.

Негода – холодна погода, погана погода, дощова з вітром.

Захмарило – небо затягнуло хмарами.

Опинитися – бути, перебувати де-небудь.

Мокра як хлющ – дуже мокра, промокла наскрізь.

б) Читання «буксиром».

- Зараз актори читатимуть зі мною «буксиром» слова. Спочатку я, а потім ви.

пересидіти                  захмарило

незнайомий                жалісливі

співчуваю                   змоклому

  • Чи є серед цих слів прикметники? Зачитайте їх. (Незнайомий, жалісливі, змоклому).

в) Кольорове читання.

- Це означає, що кожна група читатиме оповідання різним способом. Отож, розпочинаємо.

- Жовтий колір – працюють актори. Ви  виразно читаєте текст уголос.

(Троє кращих учнів)

  • Зеленний колір – означає, що працюють тепер природолюби. Ваше завдання – читати 1 і 2 абзаци способом «перекличка», читання почергово по слову.
  • Синій колір – означає читання «Луною». Один учень читає вголос, а інші митці Арт-студії, читають разом з ним тихо.  Працюємо над 3 та 4 абзацами. Прошу усіх до роботи.
  • 5 і 6 абзаци читають всезнайки з Інтернет-кафе, грою «Дощик». Червоний колір – це читання «Дощиком». (Дощ, дощик, злива).
  • 7 абзац читають актори грою «Акула». Я читаю початок речення, а ви продовжуєте його читати. Цей спосіб читання зафарбуємо рожевим кольором.
  • 8 абзац читаємо «блискавкою». Воно має фіолетовий колір. Виконають це завдання митці з Арт-студії. Читаємо швидко «блискавкою».
  • Молодці, чудово читали. І знову колір нам став у пригоді. Стало кольорово у нашій літературній кав’ярні.
  • Аналіз прочитаного оповідання.

а) Вправа «Так чи ні».

- Я читатиму запитання, а ви відповідаєте на нього словами «так» або «ні». Якщо відповідь «так», то піднімаєте вгору зелений олівець, а під час відповіді «ні» піднімаєте червоний олівець. Розпочинаємо.

  •                      Події, описані в оповіданні, відбувалися літнього дня. (Так)
  •             Маленька хатинка стояла серед поля. (Так)
  •             Справжню допомогу надав перший хлопчик. (Ні)
  •             Хлопці сховалися від дощу у хатинці. (Так)
  •             Незнайомий хлопчик заблукав. (Так)
  • Добре, всі відповіді правильні.

   б) Вправа «Мозковий штурм».

- Тренуємо свій розум. Міркуємо швидко – відповідаємо правильно.

  •    Для кого була збудована хатинка? (Для людей)
  •    Що сталося одного разу? (Під час негоди троє дітей сховалося у хатинці).
  •    Скільки хлопчиків було у хатинці? (Троє)
  •    Що зробив  третій хлопчик? (Він не сказав нічого, а тільки віддав свою суху сорочку)
  •    Хто з дітей краще вчинив: той, хто сказав (поспівчував), чи той , хто зробив добру справу? 
  •    Кого б із хлопців ви назвали б справжнім другом? Чому? (Справжні друзі пізнаються в біді).
  •    Чого вчить нас це оповідання?(краще зробити добру справу, ніж гарно говорити).

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1.Творча робота над текстом.

   Інсценізація уривку оповідання.

  • Ми хочемо показати вам невеличку виставу. Працюють актори класного театру.
  •  

Автор. До хатинки прибіг хлопчик. Одежа на ньому була мокра як хлющ. Він тремтів од холоду. І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:

1 хлопець. Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе.

Автор. Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

2 хлопець. Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі.

Автор. А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

(Третій хлопчик дає сорочку)

Мокрий хлопчик. Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла.

 

  • Молодці. Дякую за роботу.
  •               2. Бесіда.

До нас приєднуються природолюби із Саду Творчості В. О. Сухомлинського.

                   Зелений колір – це колір природи, рослин. Без них неможливе життя. Вони своїм корінням йдуть у землю, а листям тягнуться до неба. Небо і земля мають цілющу силу.

                   Зелений колір – скромний, спокійний, м’який. Це надія, безпека, розквіт, юність. Вчимося любити, берегти та бути одним цілим з природою.

                   Ми довідалися, що Василь Олександрович писав казки про природу. Він вчив своїх учнів любити й оберігати навколишній світ. Він написав багато казок, а одними із них є «Голубка і Мурашка», «Ромашка», «Жук і Соловейко», «Хризантема», «Зайчик і вітер», «Маленьке зайченя». У кожній із них перемагає добро. (Книги на парті)

                   Ці казки ми можемо знайти у його збірках. Раджу всім читати твори цього вчителя.

                   У Саду його творчості ростуть квіти доброти, дерева справедливості, трави ввічливості. Тут так гарно і кольорово, що хочеться постійно творити прекрасне.

  • Тож продовжуємо творити добро.
  • А що ж таке добро?
  • Добро – це гарні й корисні справи, які можна зробити на благо людей.
  • А що таке доброта?
  • Це чутливе, дружнє ставлення до людей, привітність, ласка, прихильність.

3. Інтерактивна вправа «Пиріг Доброти».

  • Учні, пропоную спекти пиріг Доброти. Як ви думаєте, які складники потрібні нам для тіста?
  • Для тіста необхідні: повага, чесність, вірність, радість, милосердя, ввічливість, щирість.
  • Далі переходимо до начинки. Пиріг начиняємо щедрістю, любов’ю, допомогою.
  • Готовий пиріг притрушуємо солодкими посмішками.
  • Такий пиріг Доброти сьогодні ви скуштуєте разом зі своїми друзями, а його солодкий смак запам’ятаєте назавжди.

 

 

Похожее изображение                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

  • 4. Гра «Добавлянка»

Щоб могли ми гарно жити,

Треба вчитися …..(дружити)

А не кидатись словами,

Щоб не стати ….(ворогами).

І запам’ятай собі –

З другом легше у...(журбі).

Друг нас виручити може,

У біді він…(допоможе).

А як пісня, жарт чи сміх-

Радість ділиться на…(всіх).

Друг нас може захистити

Може з класом…(помирити).

Друг не стане кепкувати

І на людях нас…(повчати).

А як сварять всі навкруг-

Йде на захист справжній…(друг).

І ніколи не забудь!

Й ти для друга – вірним…(будь)!

Й ще одне запам’ятай:

Друзів, ти…(не забувай)!

Знай моя дитино мила,

Дружба – це велика…(сила).

-Молодці, справилися. Будете вміти дружити.

  •          5. Робота з ілюстраціями.

-        Продовжуємо творити. Слово надаємо митцям з   Арт – студії.

   Синій колір асоціюється з водою і небом, вселяє в душі оптимізм, спокій. Синій – це порядок і дисципліна. Вчимося позитивно мислити, мріяти, малювати, добиватися поставленої мети.

   Ми хочемо представити вам ілюстрації до творів В. О. Сухомлинського. Ця ілюстрація до оповідання «Суниці для Наталі», а це ілюстрація до оповідання, яке ми сьогодні читали на уроці.

   Тут зображено малюнок до казки «Голубка і Мурашка».

   А мені сподобалася казка «Ромашка».

   А я прочитав оповідання «Соромно перед соловейком» і зробив до нього малюнок.

-        Молодці!

  • 6. Сенкан «Дружба»

-        Для митців є творча робота. Вам потрібно скласти сенкан на тему «Дружба».

-        Згадаємо, що таке сенкан?

-        Це вірш з 5 рядочків, де зустрічаються іменники, прикметники та дієслова.

-        Отже, перший рядочок вірша слово «Дружба». У другий рядочок потрібно дібрати 2 прикметники. Дружба, яка? (Міцна, щира.)

-        Третій рядочок – 3 дієслова. (Рятує, допомагає, підбадьорює.)

-        Четвертий рядочок – речення із 4 слів.(Надає силу у важку хвилину. Справжню дружбу потрібно берегти.)

-        П’ятий рядочок – висновок. Як інакше називають друга? (Товариш).

-        А тепер прочитаємо, який ми склали вірш.

  1. Дружба.
  2. Міцна, щира.
  3. Допомагає, рятує, підбадьорює.
  4. Справжню дружбу потрібно берегти.
  5. Товариш.

-        Гаразд. Рухаємося далі.

  • 7. Вправа «Подяка».

-        Кому з героїв твору можете подякувати?

-        За що?

-        Можемо подякувати третьому хлопчикові за його хороший вчинок.

  • Скарбничка «Добрих справ».

- Подумайте і скажіть, що повинна зробити людина, щоб наш кольоровий світ став добріший?

-        Які вчинки можете зробити ви?

-        Поповніть скарбничку своїми добрими справами.

Похожее изображениеКартинки по запросу злиток золота кліпартКартинки по запросу злиток золота кліпартКартинки по запросу злиток золота кліпарт 

  1.   зробити комплімент;
  2. Картинки по запросу злиток золота кліпарт  полити квіти;
  3. Картинки по запросу злиток золота кліпарт  вітатися;
  4. Картинки по запросу злиток золота кліпарт  помити посуд;
  5. Картинки по запросу злиток золота кліпарт  допомагати друзям;
  6. Картинки по запросу злиток золота кліпарт  прибирати кімнату;
  7.   вибачитися;
  8.   доглядати молодших братиків і сестричок.

 

VІ. Підсумок уроку.

-        Сьогодні у нашій літературній кав’ярні було цікаво.

  1. Гра «Закінчи речення»

-        Пропоную вам закінчити речення.

                    Цей урок навчив мене … (Бути добрим, допомагати іншим людям не лише добрими словами, а й добрими ділами).

                    Прочитане оповідання спонукає мене… (Зростати добри та чуйним, у майбутньому стати справжньою людиною).

 

  1. Вправа «Дзвінок автору».

-        Щоб хотіли сказати В. О. Сухомлинському?

-        Подякувати за цікаве, повчальне оповідання.

-        Про що б запитали?

-        Скільки років працював у школі? (35 років)

-        Що спонукало вас писати такі цікаві твори?

-        Любов до дітей.

 

3.Вправа «Реклама».

- З поданих прислів’їв виберіть одне, яке  може бути рекламою до прочитаного твору.

(В учнів на партах на листочках записані прислів’я)

  •                      Добре діло роби сміло.
  •                      Людина красна не словами, а добрими ділами.
  •                      Від слова до діла – як від землі до неба.

-        Зачитайте це прислів’я ще раз. І запам’ятайте його.

- Вважаю, що красиві слова і красиві вчинки необхідні людині. Тільки треба знати і відчувати, що і де потрібно людині, що принесе їй найбільшу радість і задоволення.  Жити так, щоб красиві слова завжди йшли поруч з красивими ділами.

Найголовніше – це жити для інших, допомагати їм, підтримувати в горі і в радості. Хай тепло ваших сердець зігріває всіх – і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу – приношу людям радість! Я творю красу словом і вчинком».

Я бажаю зростати вам хорошими людьми, а для цього потрібно творити добрі діла.

-        Кольорове читання у літературній кав’ярні вдалося. Всі чудово попрацювали. Оцінюю вашу роботу на відмінно. А на згадку про нашу зустріч дарую вам Веселку Доброти. Вона зробить наш світ кольоровим, де завжди пануватиме добро.

(Роздаю пам’ятки «Веселка доброти»)

 

VІІ. Повідомлення домашнього завдання.

-        Скласти есе на тему «Що важливіше – красиві слова чи красиві діла?»

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку