Комплекси вправ на розслаблення на уроках фізичної культури та ЛФК для дітей з порушенням рухового апарату
Характерною особливістю рухів дитини є надмірне м’язове напруження як під час виконання фізичних вправ. Також і остаточний завищений тонус після його закінчення, особливо після метання, лазіння по гімнастичній стінці, дробині, на нестійкій опорі і під час вивчення складних рухів.
Ці вправи допоможуть дитині позбутися цих почуттів та також зняти м’язове напруження з організму дитини.
№ п/п |
Вправи |
Корекційна спрямованість |
1 |
«Батоги». В. П. – основна стійка, мах розслаблених рук вправо (вліво) як «батоги», при невеликій рухомості хребта.
|
Розслаблення м’язів плеча, передпліччя, кисті. |
2 |
«Силачі». В. П, - о. с., ноги нарізно. 1 – руки в сторони; 2 – руки до плечей; 3-4 – максимально напружити м’язи рук. 1-4 – розслабити м’язи рук – «стряхнути воду» з пальців рук.
|
Напруження, розслаблення м’язів рук; швидкість переключення; образне мислення. |
3 |
«Птахи». Біг на носках дрібними кроками із змахом рук по великій амплітуді, як махають крильцями пташки.
|
Пластичність, виразність рухів; диференціювання амплітуди і симетричності рухів; образне мислення. |
4 |
«Гелікоптер». Те саме, але Рухи асиметричні: права – вгору-в сторону, ліва – вниз – в сторону (зміна положення).
|
Пластичність, виразність, координація рухів, образне мислення. |
5 |
«Весняна квіточка». В. П. – основна стійка. 1-2 – встати на носочки руки вгору – назовні, потягнутися за руками; 3-4 – дугами в сторони – вниз, розслаблено схрестити руки на грудях, голову нахилити назад.
|
Рівновага, точність, виразність, пластичність рухів, диференціювання амплітуди розслаблення. |
6
|
«Обнімашки». В. П. – основна стійка. 1 – руки в сторони, вдих 2-3 – міцно обійняти себе за плечі, напружити м’язи рук, видих; 4 – руки вниз, розслаблено.
|
Напруження – розслаблення, координація рухів.
|
7 |
«Здивування». В. П. – основна стійка. 1 – підняти плечі, вдих; 2 – опустити плечі, видих; 3 – підняти плечі, розвести руки, вдих; 4 – опустити плечі, в. п., видих Темп – повільний. Після 6-8 повторень, розслабити м’язи плечового поясу.
|
Напруження – розслаблення, координація рухів і дихання. Емоція здивування. |
8
|
«Комета». В. П. – стійка ноги нарізно, набивний м’яч (1-2кг) у руках унизу. 1 – руки вгору, прогнутися, подивитися на м’яч, вдих; 2 – в. п., видих; 3 – нахил вперед, прямі руки вперед подивитися на м’яч, вдих; 4 – в. п., видих. Темп повільний. Після 5-6 повторень положити м’яч, опустити плечі, стряхнути руками.
|
Розвиток сили м’язів плечового поясу, координація рухів і дихання; переключення на розслаблення в фазі відпочинку. |
9 |
«Пружинка». В. П. – сидячи або стоячи. Стискання і розтискання кистей з поступовим збільшенням темпу рухів. По закінченню – відпочинок, розслаблення – стряхнути воду з пальців.
|
Розвиток дрібної моторики рук. Диференціювання темпу рухів, розслаблення. |
10 |
«Лотос». В. П. – сидячи по-турецьки виконати позу правильної постави. Закрити очі і фіксувати позу 20сек. Під час відпочинку (20-30сек) максимально розслабити всі м’язи, глибоке дихання.
|
Збереження вертикальної пози без зорового контролю, переключення, Диференціювання часу, розслаблення. |
11 |
«Я куля» В. П. – лежачи на спині зробити глибокий вдих і напружити всі м’язи тіла (прорахувати 10сек. про себе), Максимально розслабити всі м’язи, глибоке дихання.
|
Розвиток статичної сили.
Диференціювання часу. Вольове зусилля, розслаблення під контролем. |
12 |
«Велосипед». З упору сидячи підняти ноги під кутом 45 градусів, виконати кругові рухи ногами 20сек., опустити ноги, зігнути коліна, руками стряхнути м’язи гомілки.
|
Розвиток сили м’язів ніг і черевного пресу, розслаблення м’язів ніг з елементами самомасажу. |
13 |
«Млин». В. П. – основна стійка. Кругові рухи в передпліччі, кругові рухи в плечових суглобах з поступовим збільшенням амплітуди (розслаблено, за рахунок інерції), розслаблення – «кинути» руки.
|
Розвиток гнучкості, дрібної і великої моторики. Регулювання темпу і амплітуди рухів, вміння використовувати інерційні сили. |
14 |
«Скелелази». Лазіння по гімнастичній стінці вгору і вниз з переходом на сусідню стінку і діставанням прапорця. Після вправи: підняти руки вгору, поступово розслабити всі м’язи і кисті, передпліччя, плечі, зігнути тазостегнові, колінні, гомілкові суглоби – сісти на підлогу.
|
Подолання почуття страху. Координація рухів рук і ніг. Профілактика плоскостопості, поступове розслаблення різних ланцюгів тіла. |
15 |
«Гойдалка». Із положення лежачи на животі, руки за голову - підняти голову, груди, ноги. Тримати 5сек., розслабити всі м’язи, опустити голову на руки і зігнув ноги в колінних суглобах «побовтати» ногами.
|
Статична сила м’язів хребта, зміцнення м’язового корсету, розслаблення м’язів тулуба і ніг. |
16 |
Стоячи біля опори – розслаблені махи ніг вперед, назад.
|
Гнучкість. Контролювати регулювання довільного розслаблення. |