Конспект уроку в 6 класі
Тема: Вітер.
Мета: формувати знання про вітер і причини його утворення; розвивати практичні вміння визначати напрямок та силу вітру, будувати та аналізувати рози вітрів; сприяти розумінню учнями важливості спостережень та вивчення вітрів; розвивати вміння самостійно проводити спостереження за вітром та аналізувати результати, складати розу вітрів; формування уміння висловлювати свою думку та аргументовано захищати її.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: називати причини утворення вітру, місцеві вітри, прилади для спостереження за вітрами, аналізувати та будувати рози вітрів, пояснювати важливість спостережень за вітрами.
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
А що таке атмосфера?
На попередніх уроках ми вивчили склад і будову атмосфери, температуру повітря, атмосферний тиск.
Тож, давайте зараз пригадаємо і відновимо знання.
Прийом «Філворд».
Відшукайте 7 слів. А допоможуть вам запитання.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Добре, молодці!
А сьогодні ми поговоримо з вами про одне з явищ природи, але яке це явище ви спробуєте вгадати.
Ми усі з вами були на морі. Згадайте, яким може бути стан води на морі. Інколи ми купаємось у спокійній воді, коли на морі штиль і немає хвиль. Інколи вони є і ми на них стрибаємо. А інколи хвилі підіймаються такі високі, що навіть зайти у воду неможливо.
Як ви гадаєте, чому так відбувається? Чому виникають хвилі? Хто чи що їх гойдає?
А чим ще супроводжується оце гойдання води? Який стан повітря? Що відбувається в атмосфері разом із хвилями?
Так. Правильно. Дме вітер.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття «вітер».
Прийом «Мозковий штурм».
(Коли повітря нагрівається, воно розширюється, стає легшим і піднімається вгору.)
(Воно стає важким і опускається вниз)
А тиск при цьому? (підвищується)
Атмосфера — повітряна оболонка Землі, яка дуже рідко буває спокійною. Повітряні маси постійні мандрівники. Вони постійно рухаються з однієї точки земної кулі до іншої. Хоч повітря й невидиме, ми завжди відчуваємо його рух. А можемо ще й побачити.
Дослід.
Запаливши свічку, підносимо її до дверей класної кімнати. Тримаємо свічку біля відхилених дверей зверху, потім біля підлоги. Спостерігаємо, що відбувається з полум'ям.
Обговорення результатів дослідження .
(Зверху: полум'я свічки відхиляється з кімнати до вулиці.
Біля підлоги: полум'я відхиляється з вулиці до кімнати.)
2.Типи вітрів
Є вітри, які дмуть постійно і не змінюють свій напрям, їх називають постійними, а є вітри, які змінюють свій напрям протягом доби або року, їх називають змінними.
3. Характеристики вітру.
НАПРЯМОК
(Пн., Пд., Сх., Зх., Пн.зх., Пн.сх., Пд.зх., Пд.сх, флюгер)визначається флюгером за стороною горизонту, звідки дме вітер. Для позначення напрямку вітру горизонт поділяють на 8 напрямків, з них 4 головні і 4 проміжні.
Практична робота.
Побудова рози вітрів.
А зараз ви самі побудуєте розу вітрів в Джамборді використовуючи або подану мною таблицю на екрані за даними спостережень за погодою за місяць.
Зх |
Пд.зх |
Пд |
Пд.сх |
Сх |
Пн.сх |
Пн |
Пн.зх |
10 |
1 |
4 |
3 |
3 |
4 |
2 |
6 |
2.)ШВИДКІСТЬ(м/с, анемометр) залежить від атмосферного тиску(чим більша різниця між ділянками тим сильніший вітер)
Тут у нас працювали дослідники і покажуть нам, як вони визначали напрямок і швидкість вітру. (Перегляд відео)
3.) СИЛА, з якою дме вітер визначається у балах(стиль, слабкий, сильний, шторм, ураган)
За багатьма ознаками було розроблено 12-бальну шкалу вітрів. (шкала Бофорта)
Шкала вітру.
Сила вітру |
Основні прикмети |
0 балів |
Вітру немає. Листя на деревах нерухоме. |
1-2 бали |
Слабкий вітер. Шелест листя, відчувається легкий подих. |
3-4 бали |
Відчутний вітер. Шелестить листя та хитаються невеликі гілки, піднімається пилюка. |
5-6 балів |
Сильний вітер. Хитаються великі гілки та верхівки дерев, стовбури. На воді піднімаються хвилі. |
7-8 балів |
Міцний вітер. Хитаються дерева, гнеться і ламається гілля, важко рухатись людині, гудуть проводи. |
9-10 балів |
Штормовий вітер. Дерева вириваються з корінням, зриваються черепиця, димарі, дахи. |
11-12 балів |
Сильний шторм, що переходить в ураган. Вітер руйнує будівлі. Великі спустошення. |
Завдання. Оцініть у балах силу вітру за наведеними описами.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють.
Т.Г. Шевченко (1-2б.)
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Т.Г.Шевченко (6б.)
...Ліс ще дрімає в передранішній тиші…
Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь,
Рясно вкриті краплистою росою.
Тихо навкруги, мертво...
М. Коцюбинський (0б.)
Несеться полем дикий ураган,
Знімаючи стовпи пилюки сиві,
Зрива дахи з немолодих будівль,
З корінням викорчовує дерева,…(12 б.)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вітер приносить:
Шкоду Користь
Аргументи: Аргументи:
Прийом «Фішбоун»
Вітер
VI. Підсумок уроку.
Прийом «Хвилинка»
Рефлексія. Поставте смайлики.