Конспект. Презентація уроку на тему "Будова і різноманітність плодів"

Про матеріал
Розробка уроку із застосуванням технології критичного мислення на тему: Будова і різноманітність плодів. Лабораторне дослідження: “Будова плода” Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям плід, визначити будову і різноманітність плодів, класифікувати їх за особливостями будови. Розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, інтелектуальні та творчі здібності; уміння робити відповідні висновки та узагальнення. Виховувати в учнів бережливе ставлення до природи, екологічну культуру. Очікувані результати: учні мають знати поняття: плоди, типи плодів; учні мають розрізняти типи плодів, значення плодів у природі та в житті людини.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Будова і різноманітність плодів

Номер слайду 2

Мета уроку: Пояснити поняття “плід”, як видозмінена у процесі запліднення квітка. Вивчити як утворюється плід, його будову Ознайомитись з різноманіттям плодів, навчитись їх розрізняти Розкрити біологічну роль плодів

Номер слайду 3

Установи правильну послідовність:заплідненнянасінина плід квітказапилення

Номер слайду 4

Установи правильну послідовність:квітказапилення запліднення насінинаплід

Номер слайду 5

Дайте визначення термінам:1. Запилення – це…2. Запліднення — це…3. Зародок — це…4. Ендосперм — це…

Номер слайду 6

Встав у текст пропущені слова: Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно ..................., утворюючи ..................., ………….. , яка росте в бік зав’язі. У пилковій трубці знаходяться ....................... і, коли пилкова трубка доростає до зав’язі, один зі сперміїв зливається з .........................., а другий спермій зливається з ......................... ……………… . Від першого злиття розвивається ....................................... , а від другого — ........................... . Насінний зачаток після запліднення перетворюється на ................. .проростаєпилкову трубкудва сперміїяйцеклітиноюцентральноюклітиноюзигота, а потім зародок запасна тканинанасінину

Номер слайду 7

“Мозковий штурм”1. Чому у квіткових рослин запліднення називають подвійним? 2. Який вчений відкрив подвійне запліднення?3. У чому полягає біологічна суть подвійного запліднення?

Номер слайду 8

Плід - це видозмінена у процесі запліднення квітка, генеративний орган, де достигає насіння

Номер слайду 9

Виберіть плоди

Номер слайду 10

Плоди

Номер слайду 11

Видозміни пагона і кореня

Номер слайду 12

Будова плода. Сукупність оболонок плоду - оплодень2. середній (мезокарп) 1. зовнішній шар (екзокарп) 3. Внутрішній (ендокарп)плодоніжка насіння

Номер слайду 13

Різноманітність плодів. Плоди розрізняють за:формою кольоромрозмірамивмістом водикількістю насіння

Номер слайду 14

однонасінні Залежно від числа насінин плоди буваютьбагатонасінні

Номер слайду 15

сухі Залежно від вмісту води плоди буваютьсоковиті

Номер слайду 16

нерозкривні За особливістю розкриття сухі плоди буваютьрозкривні

Номер слайду 17

прості Плоди буваютьзбірні (складні)супліддякістянкаананасбагатокістянкасуцвіття

Номер слайду 18

Соковиті плодипомаранчагарбузинабагатокістянкакістянкаягодаяблукосуничина

Номер слайду 19

Сухі плодибібстручокстручечоккоробочкагоріхкоробочкасім`янказернівка

Номер слайду 20

Закріплення знань. Що таке плід? Яке біологічне значення плоду?

Номер слайду 21

Сукупність оболонок плоду називається. Закріплення знань. ОПЛОДЕНЬ

Номер слайду 22

Зовнішня частина оплодня. Закріплення знань е к зо к а р п

Номер слайду 23

Середня частина оплодня. Закріплення знань м е зо к а р п

Номер слайду 24

Внутрішня частина оплодня. Закріплення знань е н д о к а р п

Номер слайду 25

Із запропонованого переліку плодів виберіть сухіягода зернівка сім`янка яблукогарбузина стручок коробочка горіх

Номер слайду 26

Із переліку виберіть рослини, які мають соковиті плодигорох агрус яблуня соняшникогірок дуб капуста персик

Номер слайду 27

Домашнє завдання 1. Вивчити §38, опрацювати питання (підручник стор. 144). 2. Підготувати повідомлення про способи поширення плодів і насіння.

Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО– ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32

 "СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ - 

ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”

КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”

 

 

 

 

Урок з біології

6 клас

Будова і різноманітність плодів.

   Лабораторне дослідження: “Будова плода”

 

 

 

 

                                                        Підготувала  вчитель біології

                                                             cпеціаліст вищої категорії:

                                                             Федотова Тетяна Вікторівна

 

 

 

 

Кропивницький

Тема: Будова і різноманітність плодів. Лабораторне дослідження: “Будова плода”

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям плід, визначити будову і різноманітність плодів,  класифікувати їх за особливостями будови.

 Розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, інтелектуальні та творчі здібності; уміння робити відповідні висновки та узагальнення. Виховувати в учнів  бережливе ставлення до природи, екологічну культуру. 

Очікувані результати: учні мають знати поняття: плоди, типи плодів; учні мають розрізняти типи плодів, значення плодів у природі та в житті людини.

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, малюнки плодів, дидактичні роздаткові картки.

Поняття і терміни: плоди, супліддя, сухі й соковиті плоди, однонасінні й багатонасінні, прості і збірні (складні) плоди, розкривні і нерозкривні плоди, оплодень, екзокарп, мезокарп, ендокард.

Тип уроку: комбінований

 I. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

 II. Актуалізація опор­них знань учнів

 

«Установи правильну послідовність».

 

 Запліднення         плід        насінина      запилення         квітка

 

Термінологічний диктант

 

1. Запилення – це…

2.     Запліднення — це…

3. Зародок — це…

4. Ендосперм — це…

 

 Встав у текст пропущені слова (слайд)

 

Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно ........................, утворюючи ....................................., яка росте в бік зав’язі. У пилковій трубці знаходяться ................................., і, коли пилкова трубка доростає до зав’язі, один зі сперміїв зливається з ................................., а другий спермій зливається з ............................................... . Від першого злиття розвивається ............................, а від другого — .............................. . Насінний зачаток після запліднення перетворюється на ..............................

 

Відповіді: 1-пилкову трубку, 2-два спермії, 3 -яйцеклітиною,        4-центральною клітиною ,5- зигота,зародок, 6 -запасна тканина,   7-насінину.

 

«Мозковий штурм»

  1. Чому у квіткових рослин запліднення називають подвійним?
  2. Який вчений відкрив подвійне запліднення?
  3. Яке біологічне значення подвійного запліднення ?(Насіння може тривалий час витримувати несприятливі умови, зберігаючи життєздатність зародка так, як містить запас поживних речовин)

 

 III. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання.

  • Куди подінеться квітка після запліднення? Щезне чи перетвориться у нову якість?

- Після запліднення квітка в`яне, втрачає свою красу, але не вмирає, а перетворюється на плід, що несе нове життя – насіння.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Квіткові рослини мають другу назву – покритонасінні,  адже в цих рослин насінина вкрита стінкою плода.

         Біологічне значення плодів

  • Для чого потрібні плоди?   

Плід захищає насіння рослини від висихання, дощу та інших несприятливих умов і приваблює тварин, які, поїдаючи їх, сприяють поширенню насіння.

 -Покритонасінні переважають на планеті, ростуть у всі кліматичних поясах, це найбільший відділ царства Рослин, заселили усі континенти крім Антарктиди.

 

- Що ж таке плід?   

Проблемне запитання. Перед тим, як відповісти на це питання, подивіться на два об`єкти у мене в руках: яблуко і морква. Чим вони суттєво відрізняються між собою? (діти називають – колір, форма). Але найголовніше – яблуко містить насіння (т.я. це плід), а морква – ні (це  видозміна кореня – коренеплід).

Тож дамо визначення в зошиті.

Плід – це видозмінена у процесі запліднення квітка, генеративний орган, де достигає насіння.

Серед запропонованих малюнків є зображення плодів і не плодів, розділіть їх.

  • Чому коренеплоди моркви й буряка, бульба картоплі, цибулина  не є плодами?

Наука, що вивчає плоди називається – карпологія.

Будова плода

Плід кріпиться до рослини за допомогою плодоніжки.  Може складатися з однієї чи кількох насінин, оточених стінкою плода – оплоднем. Оплодень утворюється із стінок зав`язі маточки квітки (плоди вишні, сливи), у деяких рослин в його утворенні беруть участь інші частини квітки –квітколоже, оцвітина (у яблуні, суниці).

 

Оплодень має три шари (розглянемо на прикладі плоду абрикоса, який називається кістянка):

Зовнішній (екзокарп) – тоненька яскрава шкірка на поверхні

Середній (мезокарп) – соковитий, м`ясистий, містить цукри

Внутрішній (ендокард) – тверда здерев`яніла кісточка, що

оточує єдину насінину. Звідки і назва плоду – кістянка.

 

Виконання лабораторної роботи: Зош. стор. 54

 

Лабораторна робота № 10

Тема. Будова плода.

Мета: ознайомитися з будовою плода на прикладі кістянки або ягоди.

Обладнання і матеріали: муляжі плодів кістянки або ягоди, малюнки, таблиці.

Хід роботи

1) Розглянь запропонований соковитий плід. Зверни увагу на

      Шкірястий зовнішній шар стінки плода.

2) Роздивись повздовжній розріз плода, знайди середній і внутрішні

    Шари. З`ясуй, які вони – м`ясисті чи дерев`янисті.

3) Намалюй у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.

http://gdzonline.net/uploads/book/bio6and/1-page-030.jpg

 

Різноманітність плодів   (Бесіда)

Плоди надзвичайно різноманітні за розмірами, формою, забарвленням. Усі куштували плоди вишні  і кавуна, звернули увагу на те, що вишня містить тільки одну насінину, тому плід  однонасінний.  З кавуна доводилось вибирати велику кількість насіння, тому, що у нього багатонасінний плід. Кількість насіння залежить від кількості насінних зачатків у квітці. Отже,

Залежно від числа насінин плоди бувають

 

                          однонасінні              багатонасінні

 

Запитання до учнів: Учитель демонструє горіх і яблуко.

 

— Чим відрізняються ці два плоди? (Учні вказують на вміст вологи в оплодні.)

 

Залежно від вмісту води,  плоди бувають

 

                        соковиті                              сухі

У сухих плодів стінка плода при дозріванні висихає, втрачає воду, ущільнюється, стає шкірястою чи здерев`янілою (у соняшника, гороху, волоського горіху). Натомість у плодів вишні, томата, яблуні при дозріванні плоди залишаються м`ясистими і соковитим

 

За особливістю розкриття сухі плоди поділяються на

 

               розкривні                               нерозкривні

 

Розкривні переважно багатонасінні (біб, стручок, коробочка). Нерозкривні містять одну насінину (горіх, сім`янка, зернівка).

 

Плоди

 

                                     прості      збірні      супліддя

                                                   (складні)

 

 Якщо квітка має одну маточку, з неї утвориться один простий плід(наприклад, вишні).

Якщо у квітці багато маточок, з кожної утвориться відповідна кількість дрібних плодиків, які разом утворюють збірний (складний) плід. Як от у малини – багато кістянка.

В щільних суцвіттях плоди, кожен з яких виникає з окремої квітки, зростаються між собою – утворюється супліддя(шовковиця, ананас).

 

Самостійна робота з підручником по групам:  Використовуючи

 §38, стор. 141 - 1 варіант читає характеристики соковитих плодів,

стор. 142 -  2 варіант  читає характеристики сухих плодів.  Потім озвучуємо інформацію

 

 

СОКОВИТІ

Ягода — соковитий багатонасіннийплід з м`ясистим середнім і внутрішнім шарами оплодня, зовнішній шар – захисна шкірка (аґрус, виноград, смородина, томат, картопля).

Кістянка — соковитий  однонасінний плід зі  шкіркою, м’якоттю і твердою кісточкою (вишня, слива, персик, абрикоса).

Багатокістянка — соковитий плід, утворений зрощеними кістянками, розташованими на спільному квітколожі (малина й ожина).

Яблуко —соковитий середній шар оплодня, внутрішній ущільнюється, багатонасінний плід (яблуко, груша, айва, горобина).

Суничина–багатонасінний плід, утворений розрослим соковитим квітколожем (суниці, полуниці).

Гарбузина — соковитий багатонасінний плід, зовнішній шар оплодня твердий, шкірястий (кавун, диня, гарбуз, огірок, кабачок).

Помаранч — плід цитрусових (мандарин, лимон, апельсин).

 

СУХІ

Горіх — сухий однонасінний плід зі здерев’янілим оплоднем (ліщина, волоський горіх)

Зернівка — сухий однонасіннийнерозкривний плід з плівчастим оплоднем, щозростається з насінною шкірною (злаки).

Сім’янка — сухий однонасінний плід, шкірястий оплодень лише прилягає до насінини, не зростаєтьсяз ним (соняшник, кульбаба).

Біб — сухий багатонасінний плід; насіння прикріплене до стулок зсередини (бобові: горох, квасоля, акація).

Стручок — на відміну від боба у стручка насіння розташовується на перегородці між стулками (капуста, гірчиця, редька).

Стручечок – подібний до стручка, але коротший і ширший (грицики).

Коробочка — сухий розкривний багатонасінний плід (тюльпан, мак, бавовник), є отвори, відпадає кришечка при дозріванні.

Крилатка - сім'янка або горіх з крилоподібним придатком оплодня, для перенесення насінини вітром на далекі відстані (клен, ясен).

 

Це цікаво

Плоди можуть утворюватися і без запліднення, але тоді вони не мають насіння. Людина широко використовує рослини, які мають здатність давати плоди без насіння. Учені-селекціонери виводять нові сорти плодових рослин, що дають безнасінні плоди. Наприклад, безнасінні сорти винограду, банана, мандарина. Розмножуються такі сорти вегетативним способом.

 

 V. Узагальнення і закріплення знань    

 

Робота за картками 2 групи:  

 "Складаємо таблицю – шифруємо -розшифровуємо"  

 

Групи обмінюються таблицями і заповнюють пропущені місця. Після виконання завдання передають його наступній групі для аналізу правильності виконання.  Результати роботи колективно обговорюються: Чи співпали думки груп щодо заповнення таблиці? Чому?

1 варіант

Рослина

Тип плоду

 Соковитий чи сухий

Однонасінний  чи багатонасінний

Огірок

 

соковитий

 

 

 кістянка

 

 однонасінний

Кукурудза

 

сухий

 

 

 яблуко

 

 

Пшениця

 

 

 

 

 ягода

 

 багатонасінний

Редька

 

 

 багатонасінний

Виноград

 

соковитий

 

 

 супліддя

соковитий

 

Кульбаба

 

 

 однонасінний

 

2 варіант

Рослина

Тип

Соковитий чи сухий

Однонасінний  чи багатонасінний

Капуста

 

сухий

 

 

 гарбузина

 

 

Смородина

 

 

 багатонасінний

 

 крилатка

 

 однонасінний

 

 багатокістянка

 

 

Бавовник

 

сухий

 

 

 померанець

 

 

Мак

 

 

 багатонасінний

Ліщина

 

сухий

 

 

 кістянка

 

 

 

VI. Повідомлення домашнього завдання

Вивчити параграф 38 у підручнику, опрацювати подані в кінці тексту запитання,підготувати повідомлення  про  способи поширення плодів і насіння.

Перегляд файлу

 

 

1-В   Заповни таблицю:

Рослина

Тип плоду

Соковитий чи сухий

Однонасінний  чи багатонасінний

Огірок

 

 

 

Вишня

 

 

 

Кукурудза

 

 

 

Груша

 

 

 

Пшениця

 

 

 

Агрус

 

 

 

Редька

 

 

 

Виноград

 

 

 

Шовковиця

 

 

 

Кульбаба

 

 

 

  1. Що таке плід?            

2. Від чого залежить кількість насіння в плодах?

 

 

   2-В   Заповни таблицю:

Рослина

Тип

Соковитий чи сухий

Однонасінний  чи багатонасінний

Капуста

 

 

 

Гарбуз

 

 

 

Смородина

 

 

 

Клен

 

 

 

Малина

 

 

 

Бавовник

 

 

 

Апельсин

 

 

 

Мак

 

 

 

Ліщина

 

 

 

Абрикос

 

 

 

1.Що таке плід?          

2. Назвіть оболонки оплодню?

 

 

3-В   Заповни таблицю:

Рослина

Тип

Соковитий чи сухий

Однонасінний  чи багатонасінний

Соняшник

 

 

 

Горох

 

 

 

Кавун

 

 

 

Горобина

 

 

 

Ананас

 

 

 

Жито

 

 

 

Помідор

 

 

 

Суниця

 

 

 

Шипшина

 

 

 

Гірчиця

 

 

 

 

1.Що таке плід?       

2. У чому полягає біологічне значення плодів?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Корнелюк Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шепенюк Ірина Миколаївна
    Дякую за високий рівень напрацьованих матеріалів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Сотнікова Тетяна Олексіївна
    Дякую за змістовну та цікаву розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
zip
Додано
16 січня 2021
Переглядів
5882
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку