Конспект та міні-підручник уроку "Тема війни в творчості Булата Окуджави"

Про матеріал
Ознайомитись з життям і творчістю Булата Окуджави; розглянути майстерність поета в зображенні жорстокості й трагічності війни; визначити провідні мотиви творів;познайомити учнів з поняттям «бард», «бардівська пісня»; розвивати вміння виразного читання поезій; сприяти вихованню в учнів любові до людей ,до своєї країни , повагу до історичного минулого; формувати власну громадянську позицію.
Перегляд файлу

 

Навчально - виховний комплекс 10

 

Друга світова війна

 в творчості Б. Окуджави

Міні-підручник

http://xn--n1abk0bi.xn--80afe9bwa.xn--p1ai/sites/default/files/ocudjavabsh_adittional2.jpg
 

Вчитель зарубіжної літератури

 та російської мови

Слідзевська В.В.

М. Бердичів

 

 

 

Можливо, знову загримлять гармати,
                                                         І танк зімне пшеницю на лану,
                                                        І буде плакать і журитись мати,
                                                           Коли сини ітимуть на війну.

Василь Симоненко

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Асоціативний кущ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словникова робота

 

       Війна - (від праслов’янського voi-погоня).

     -Організована збройна боротьба між державами, суспільними      класами.

-Стан ворожості між ким-небудь, суперечка, сварка, боротьба.

 

 

Бард — (від фр. barde) — мандрівний поет і співак у кельтів, що жили головним чином на території нинішньої Ірландії, Уельса і Шотландії таБретані.

Барди — носії пісенної традиції. Одягалися у все небесно-блакитне  колір символізував істину і гармонію

 

 

 

 

Уособлення – це один із тропів, стилістична фігура, яка описує властивості предмета або явища шляхом порівняння його з живою істотою. Предмет або явище одержують невластиві їм раніше риси за принципом подібності, «оживають».

 

 

Метонімія (грец. μετωνυμία — перейменування) Означає заміну слова іншими словами, близькими за змістом. Цей літературний прийом зазвичай використовується для додання витонченості простим словосполученням. Наприклад: «Стадіон аплодував» - тобто люди, що були на стадіоні, аплодували.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ДО СВИДАНИЯ, МАЛЬЧИКИ».

 

Ах, война, что ж ты сделала, подлая:
Стали тихими наши дворы,
Наши мальчики головы подняли -
Повзрослели они до поры,
На пороге едва помаячили
И ушли, за солдатом - солдат...
До свидания, мальчики!
Мальчики,
Постарайтесь вернуться назад.
Нет, не прячьтесь вы, будьте высокими,
Не жалейте ни пуль, ни гранат
И себя не щадите,
и все-таки
Постарайтесь вернуться назад.

Ах, война, что ж ты, подлая, сделала:
Вместо свадеб - разлуки и дым,
Наши девочки платьица белые
Раздарили сестренкам своим.
Сапоги - ну куда от них денешься?
Да зеленые крылья погон...
Вы наплюйте на сплетников, девочки.
Мы сведем с ними счеты потом.
Пусть болтают, что верить вам не во что,
Что идете войной наугад...
До свидания, девочки!
Девочки,
Постарайтесь вернуться назад.
 

 

 

 

 

 

 

 

Десятый наш десантный батальон

Здесь птицы не поют, деревья не растут.
И только мы, плечом к плечу, врастаем в землю тут
Горит и кружит вся планета, над нашей Родиною дым
И значит нам нужна одна победа
Одна на всех мы за ценой не постоим
Одна на всех мы за ценой не постоим.
Нас ждет огонь смертельный, но всё ж бессилен он
Сомненья прочь, уходит в ночь отдельный
Десятый наш, десантный батальон
Десятый наш, десантный батальон.
Едва огонь угас, звучит другой приказ,
И почтальон сойдет с ума, разыскивая нас.
Взлетает красная ракета, бьет пулемет, неутомим.
Так значит, нам нужна одна победа.
Одна на всех мы за ценой не постоим.
Одна на всех мы за ценой не постоим.
Нас ждет огонь смертельный, но всё ж бессилен он
Сомненья прочь, уходит в ночь отдельный
Десятый наш, десантный батальон
Десятый наш, десантный батальон.
От Курска и Орла война нас довела
До самых вражеских ворот, такие, брат, дела.
Когда нибудь мы вспомним это,
И не поверится самим.
А нынче нам нужна одна победа.
Одна на всех мы за ценой не постоим.
Одна на всех мы за ценой не постоим.
Нас ждет огонь смертельный, но всё ж бессилен он
Сомненья прочь, уходит в ночь отдельный
Десятый наш, десантный батальон
Десятый наш, десантный батальон.
Нас ждет огонь смертельный, но всё ж бессилен он
Сомненья прочь, уходит в ночь отдельный
Десятый наш, десантный батальон
Десятый наш, десантный батальон.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Булат Окуджава

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема війни в творчості Булата Окуджави

 

Мета: Ознайомитись з життям і творчістю Булата Окуджави; розглянути майстерність поета в зображенні жорстокості й трагічності війни; визначити провідні мотиви  творів;познайомити учнів з поняттям «бард», «бардівська пісня»; розвивати вміння виразного читання поезій; сприяти вихованню в учнів любові до людей ,до своєї країни , повагу до історичного минулого; формувати власну громадянську позицію.

 

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору

 

Наочні засоби навчання:  тексти творів поета, міні-підручник, портрет письменника, відеозаписи:  «Війна», «До побачення , хлопчики»

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

    1. Рефлексія настрою

Слова вчителя : Ми продовжуємо вивчати вели тему: «Історичне минуле в Літературі». Наш наступний етап-це Друга світова війна, та Велика Вітчизняна.

 

Епіграф уроку:                Можливо, знову загримлять гармати,
                                 І танк зімне пшеницю на лану,
                                  І буде плакать і журитись мати,
                             Коли сини ітимуть на війну.

                                                                        Василь Симоненко

 

ІІ. Учень читає епіграф. Вчитель пояснює тему уроку.

 

ІІІ. Повідомлення учнями мети і задач уроку

(Запис в зошити теми та епіграфу)

 

1. Слово вчителя. Війна… Страшне слово. Страшніше ніж смерть, тому що смерть – це неминуче природнє явище.  а війна - це страхіття, викликане злою волею інших людей. Нажаль… наше покоління зіткнулося зі страшним лихом війни…

 

2. Бесіда з елементами розповіді

 1. Що таке війна? Яке  лексичне значення цього слова?

 

Словникова робота. Війна-(від праслов’янського voi-погоня)- Організована збройна боротьба між державами, суспільними класами.

Стан ворожості між ким-небудь, суперечка, сварка, боротьба. (Міні-підручник)

 

 2. Чому відбуваються війни?

 3. Сама страшна війна 20 ст.- це друга світова, яка тривала майже 6 довгих років. Чому  війна 1939-1945 років отримала визначення «Cвітова»?

 4. Чому ця війна увійшла в історію як Вітчизняна?

 5. Які асоціації викликає у вас слово війна?

 

 6. Слово вчителя. Письменники, художники, кінорежисери, композитори звертаються у своїх творах до теми війни, щоб залишити в памяті події, які розкривають велич перемоги людського духу в цій страшній війні. Забуття - підстава для повторення. Ті люди, які пережили війну, які відчули все жахіття, всю трагедію на собі і своїх близьких , завжди будуть це пам’ятати. Свідком трагедії страшної війни був Булат Шалвович Окуджава, який з сумом  та іронією говорив: «Моїй творчій  зріліості, я зобов'язаний головним чином війні. На війні я розсердився на жорстокість долі, яка незаслужено викрала близьких мені людей, але разом з тим навчився великому почуттю прощення і розуміння ... Війна весь час зі мною: попав на неї  молодим,  і вона увійшла до мене дуже глибоко "

 

ІІ. Сприяння та засвоєння нового матеріалу

 1. Повідомлення про життя і творчість поета.

 

1.  Повідомлення про життєвий і творчий шлях Булата Окуджави.

Булат Окуджава широко відомий не тільки як автор чудових віршів, але і як перекладач, прозаїк, драматург, композитор і виконавець власних пісень. Булат Шалвович Окуджава народився 9 травня 1924 року в Москві в сім'ї працівників. Його батько, був заарештований і розстріляний. Мати по політичним звинуваченням заслали в карагандинський табір. Разом з братом Окуджава жив у бабусі в Тбілісі. Після дев'ятого класу добровольцем пішов на війну. Був поранений. У 1945 році Окуджава демобілізувався і повернувся до Тбілісі, де екстерном закінчив середню школу і вступив на філологічний факультет Тбіліського університету. Після його закінчення вчителював у Калузькій області. З 1956 року Окуджава жив і працював у Москві. Написав більше 800 віршів . Його пісні звучали в кінофільмах і спектаклях, в концертних програмах, в теле- і радіопередачах. У 1970 році з'явилася одна з найзнаменитіших пісень Окуджави - «Ми за ціною не постоїмо», написана на замовлення кіностудії до кінофільму «Білоруський вокзал». Булат Окуджава став основоположником жанру авторської пісні. Його концерти проходили в багатьох країнах Європи, а твори перекладені мовами багатьох народів світу і видані в різних країнах.

 

2. Слово вчителя: Ми пишаємося тим, що імя Булата безпосередньо повязане  з  Україною.

 

Окуджава і Україна

19 жовтня на головній площі міста Вилкове Одеської області відкрито перший в Україні пам’ятник поету і композитору, одному із засновників жанру авторської пісні Булату Окуджаві. Захід відбувся в рамках фестивалю «Пісня Булата на Дунаї».

Вилкове для спорудження пам’ятника обрано не випадково. Адже це єдине місто в Україні, на згадку про перебування в якому 1962 року Булат Окуджава залишив літературну спадщину – пісню «Дунайська фантазія». Вона зайняла чільне місце серед понад 800 віршів і 200 авторських та естрадних пісень, створених Майстром.

Яку поет присвятив своїй дружині - Олзі

 

  1.  Слово вчителя: Ми почули з вами новий термін. Одже, нам необхідно з'ясувати, що таке авторська або, як її ще називають  «бардівська пісня», чому виконавців називають «бардами».

      Але перед тим, як ми дізнаємося значення цього терміну, я хочу нагадати вам, що нещодавно на уроках зарубіжної та української літератури ми з вами вивчали історичні пісні, билини. Як вони виконувалися у давнину? Гуслярі, кобзарі, в західноєвропейській літературі – це шпільмани та жонглери. Отже, можемо зробити висновок, що бардівська пісня має дуже глибоке коріння.

 

4. Повідомлення учня. Авторська пісня, або бардівська музика - пісенний жанр, що виник в середині XX століття в СРСР. Прообразами сучасних бардів у свій час були давньогрецькі лірики, російські гуслярі, українські кобзарі і їм подібні поети, які були практично у кожного народу. Подібність, перш за все в тому, що сучасний "бард" як і стародавній поет виконує власні вірші найчастіше сам акомпануючи на струнному інструменті (зазвичай на гітарі).

Слово вчителя: (Шістдесяті роки з їх романтизмом, культом «дружби» і ентузіазму, як безумовних життєвих цінностей породили особливе явище: поета з гітарою в руках, який співає свої вірші, а потім ці вірші тиражуються на магнітофонних стрічках і часом стають фольклором, звучать біля багаття в експедиціях і походах, на кухнях і у дворах.)

 

  1. А зараз прошу вас відкрити міні-підручники. І прочитати, що так бард і барди. Запишіть собі в зошит ці визначення.

 

6. Слово вчителя. Зрозуміти ціну  життя, зрозуміти ціну будь-якого військового конфлікту, можна читаючи та слухаючи вірші Булата Окуджави. Виконання ліричних віршів Окуджави під гітару – це навіть не пісня, а скоріше затишний розповідь співрозмовника про щось дуже важливе.

 

7. Прослуховування відеозапису у виконанні Окуджави «До побачення , хлопчики.»

 

8. Бесіда за питаннями:

 -Чи сподобалось вам авторське виконання пісні?

 

- Чим вразила вас вона?

 

- Ви знайомилися дома з цім твором . Сьогодні на уроці ви почули виконання його самим автором. Чи змінилось ваше враження про цей твір? Можливо, він викликав у вас якісь нові переживання, відчуття, думки?

 

- Про що цей вірш ? (протест війні).

 

- На які частини можна розділити вірш ? (Він ділиться на дві частини: перша - це звернення до хлопчиків, друга - звернення до дівчаток.)

 

- До кого звертається автор на початку ?

 

- Як він до неї звертається, як її називає?

- А кого ми так  можемо назвати?

 

 - Так що ж вона  зробила?

 

- Як називається в літературі цей засіб? (Тут використовується уособлення - улюблений художній прийом поета - війна як щось живе, тому автор починає зі звернення до неї і дає їй людську характеристику: «підла».) (Міні-підручник)

 

- Чому протиставляється війна?

 

 -У живому спілкуванні ми не могли б сказати, що війна і любов - це антоніми,  «весілля - розлука», «білі сукні» - чоботи, зелені крила погон». А ту ці слова стають авторськими антонімами.

 

- Що ж чекає їх, таких молодих хлопців і дівчат? Страшно уявити. Перший бій, страх за себе і своїх товаришів, невміле поводження зі зброєю, розриви снарядів, випалені поля, свист ворожих куль... і надія, надія на життя. Чому ж автор каже, що вони «стали дорослими до пори». Як ви розумієте його слова?

 

- «Нет, не прячьтесь вы, будьте высокими»- Пише поет . Поясніть мені  значення цього виразу?

 

- Такий прийом в літературі називається метонімія. Заглянемо в міні-підручник, прочитаємо і запишемо в зошити. Що таке метонімія.

 

- Якими почуттями пройнятий вірш? (Вірш наповнений гіркотою і болем. Поет прощається з хлопчиками, ледве стримуючи сльози. Але, прощаючись, він дає їм напуття. І за цими карбованими рядками знову звучить щиро і ніжно найбільше прохання поета , яке, на жаль, виконають не всі хлопці, які пішли на фронт:... «Постарайтесь вернуться  назад». Все ніжне, гармонійне приноситься в жертву війні, тому з особливим завмиранням серця читаються останні рядки, в яких автор проводжає дівчаток на війну.

         8. Декламування учнями вірша. «До побачення , хлопчики».

          9. Слово вчителя. . Деякі з пісень Окуджави про війну нагадують за формою і звучанням фронтовий фольклор воєнної доби, наприклад пісня "окремого десантного батальйону "(" Ми за ціною не постоїмо ") до кінофільму "Білоруський вокзал".  Пройшло багато часу, але так сталося, що цей вірш став актуальним. У це не можливо повірити, це страшно і жахливо, але… але це так.

10. Перегляд відео «Десятий наш десантний батальйон»

11. Обговорення:

- Чому я сказала, щ цей , вірш, ця пісня стала актуальною?

Слово вчителя: Так, майже 2500 тис наших хлопчик не повернуться вже ніколи додому.

- Як розумієте вираз «И только мы, плечом к плечу, врастаем в землю тут…» (тобто стоїмо непохитно, нас з місця не зрушити)

-  Яка ціна перемоги була і залишається? Щось може бути дороще ніж життя людини?

- Давайте ще раз звернемося до епіграфу сьогоднішнього уроку. Прочитаємо його ще раз. Що ви можете сказати після всього почутого? Чи відповідає він темі сьогоднішнього уроку? Діти, а яке слово в цьому уривку Петра Симоненка стало не актуальним для сьогодення?

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ .

1. Рефлексія знань

2. Рефлексія настрою

4. Інтерактивний прийом «Моя трибуна»

-Чому війна може навчити людину?

 

5. Слово вчителя:   Пісні Окуджави ознаменували собою цілу епоху, але навіть сьогодні вони не втратили ні своєї гостроти, ні своєї актуальності. Причина проста.

Мало чиї пісні можуть змагатися з його  проникливостю, ліричністю, та особливою інтимностю. Особливість сприйняття творчості Окуджави в тому, що кожна людина відчуває його своєю «особистою власністю», кожен упевнений, що Окуджава співає для нього і про нього. Поет вчить нас жити, думати, любити, чекати.

 

6. Читання віршів.

- Який із поетичних творів справив на вас найбільше враження?

   Зясування емоційного враження від прочитаного.

  Вивчаючи твори Окуджави я:

- Відчував

- Захоплювався

- Думав

- Не розумів

- Запитував 

 

 

 

 

 

7. Слово вчителя: Я дякую учням, дякую усім присутнім за увагу.

 Наостанок скажу словами ще одного барда : «Как здорово, что все мы здесь сегодня собрались», зібрались і ще раз згадали, про те, що не можна забувати…

 

VI. Домашнє завдання: підготувати повідомлення про концтабори. Вивчити біографію К.І. Гальчинського

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку