Конспект уроку 7 клас укр. мова
Ступені порівняння прислівників
Для використання під час уроків української мови в ЗОШ
Тема Ступені порівняння прислівників
Мета: ознайомити учнів зі способами творення прислівників вищого й найвищого ступенів, формувати вміння утворювати й правильно вживати в мовленні, розвивати память, увагу, збагачувати словник школярів; виховувати культуру мовлення, самостійність у здобутті знань
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Методи й прийоми: самостійна й колективна робота з підручником, картками, у парах, вибірково-розподільний диктант, метод «Незакінчені речення», гра «Спіймай помилку»
Обладнання: підручник, картки-завдання, мультимедійна презентація
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Вступне слово вчителя
Діти, вам, мабуть, не раз доводилося чути, що мова – показник культури людини. Недаремно кажуть: «Заговори, щоб я тебе побачив». Спробуймо перевірити, чи вмієте ви добирати слова, об’єднуючи їх у словосполучення.
Перед вами групи слів, записаних у дві колонки (мультимедійна презентація. Їх необхідно поєднати в пари так, щоб уникнути помилок у слововживанні.
Для довідки
Часто слова відкривати й відчиняти вважають за синоніми, ніби вони означають одне й те ж. Насправді це не так, бо вони мають різне лексичне навантаження. Українською мовою відчиняти можна двері, вікна, браму, ворота, кватирку, цебто те, що потребує певного фізичного зусилля рук людини. Якщо йдеться про початок функціонування певного закладу, виявлення властивостей або про те, що стає (стало) відомим для всіх, то слід казати відкривати, відкрити. Відповідно до цього користуємося й дієсловами зачиняти, закривати.
Коли мовиться про книжку або зошит (тобто те, що має сторінки), то треба говорити розгорнути, згорнути чи перегорнути
Відчиняти відімкнути закривати перегорнути замкнути згорнути розгорнути відкривати |
Америку підручник спартакіаду кватирку сторінку двері хату Речі |
(Відчиняти кватирку, відімкнути двері, закривати спартакіаду, перегорнути сторінку, замкнути хату, згорнути речі, розгорнути підручник, відкривати Америку).
Яке словосполучення серед утворених вами за певних умов можна вважати фразеологізмом?
{Відкривати Америку - говорити про щось давно відоме)
Утворіть складне речення з фразеологічним словосполученням . (Журналісти багато говорять про причини поразки футбольного клубу „Динамо", проте уболівальникам вони не відкрили Америки)
А щоб переконатися в правильності виконаної роботи, пропоную вам переглянути експрес-урок О. Авраменка на каналі «1+1».
ІІ. Оголошення мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель
Учитель доповнює відповіді учнів, бажаючи їм відкрити не Америку, а самих себе: розкрити свої здібності, виявити ґрунтовні знання після опрацювання теми уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда. Метод «Незакінчені речення»
2. Коментоване письмо. Утворити від запропонованого вчителем прикметника всі можливі форми ступенів порівняння
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота з підручником на С. 123-124
Миттєве фото. За дві хвилини запам’ятати якнайбільше інформації , викладеної в тексті, зробити висновки
V. Закріплення знань, формування в учнів умінь і навичок
1. Вправа 340 (усно).
1. Вправа 341 (С.125) Троє учнів працює біля дошки, утворюючи від поданих прислівників усі можливі форми ступенів порівняння, решта – завдання вправи виконують в зошиті.
2. Робота в парах. Утворити ступені порівняння від прислівника гарно. Пригадати прислів’я, у яких зустрічається форма вищого ступеня від прислівника гарно
Н –д: Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Краще погано їхати, ніж добре йти
Краще сто друзів, ніж один ворог
Краще один раз побачити, ніж сім разів почути
3. Індивідуальне завдання – вправа 343 (с. 126)
4. Робота з картками ( на дошці )
Картка №1
Виконати синтаксичний розбір речення
Рідний край щиріш любити научає нас розлука (Леся Українка)
Картка №2
Розібрати слова за будовою (виконати морфемний розбір)
Якнайдружніше, дотепніше, весело
5. Гра «Спіймай помилку» (тест)
У якому рядку допущено помилку у творенні однієї із форм ступенів порівняння прислівників
1. Більш упевнено, гірше, дорожче, урочистіше.
2. Дотепніше, найвище, найменш досконало.
3. Якнайкраще, чутливіше, найбільш нижче.
4. Ближче, блискучіше, щонайдорожче, якнайдавніше.
6. Вибірково-розподільний диктант. Виписати в одну колонку прислівники у формі вищого, а в другу – найвищого ступеня порівняння. Відгадати загадки
1. Нижче трави, а вище гори.(доріжка) 2. Хто найраніше встає? (півень)
3. Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає.( яма) 4. У якому місяці найменше хліба їдять? (у лютому) 5. На чому найм’якше спиться? (на кулаці)
6. Залізла Варвара вище амбара й дивиться на небо. ( дим )
VI. Підсумки уроку. Рефлексія
VII. Заповнення карток самооцінки роботи на уроці
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника на С.123 - 124, виконати вправу 342, 346*