Конспект уроку для 10 класу "Наголос. Нормативний наголос. Основні правила наголошування слів. Варіантне наголошування слів в українській мові. Складні випадки наголошування слів."

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 10 класу. Тема: Наголос. Нормативний наголос. Основні правила наголошування слів. Варіантне наголошування слів в українській мові. Складні випадки наголошування слів. Мета: повторити й удосконалити відомості про наголос, розглянути складні випадки наголошуваня; формувати компетентного мовця, який вільно володіє орфоепічними нормами.
Перегляд файлу

Тема: Наголос. Нормативний наголос. Основні правила наголошування слів. Варіантне наголошування слів в українській мові. Складні випадки наголошування слів.

Мета: повторити й удосконалити відомості про наголос, розглянути складні випадки наголошуваня; формувати компетентного мовця, який вільно володіє орфоепічними нормами.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

 знаннєва складова: знає і коментує принципи наголошування слів в українській мові, розрізняє особливості наголошування слів різних частин мови;

 діяльнісна складова: застосовує свої орфографічні та пунктуаційні знання практично, уміє працювати з орфоепічним словником, визначає і пояснює, як впливає наголос на розрізнення лексичного значення слова;

 ціннісна складова: помічає і цінує красу української мови, розуміє практичне застосування отриманих навичок, виявляє зацікавленість у результатах своєї діяльності.

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

Самоналаштування. Аутотренінг.

Я – особистість…

Я впевнений (-а)

Я активно…

У мене хороший…

Я бажаю своїм однокласникам…

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Мовна розминка

На дошці записане речення. Учні читають, дотримуючись орфоепічних норм,  і роблять висновок, про що йтиметься на уроці.

Нове завдання: принести зручний обруч, а потім – підтюпцем до чергової позначки одинадцять кілометрів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

Історична довідка про наголошування слів залежно від їх походження.

У словах французького походження наголошується останній склад. (кутюр’є, жалюзі)

Німецького, англійського – перший склад (маркетинг, форзац, тендер)

Тюркського – останній склад (айран, йогурт)

Сербська – завжди на корені (шинок)

Завдання учням: визначити лексичне значення почутих слів, ввести їх у словосполучення, позначити головне і залежне слово.

2. Робота з підручником.

Опрацювання таблиць «Правила наголошування»

Виконання вправи 83.

В українській мові існують слова з подвійним наголосом. Розгорніть орфоепічний словник у підручнику і укладіть словничок із таких слів.

3. Ваші ровесники, готуючись до ЗНО, придумали оригінальний спосіб, як опанувати цю складну тему. Вашій увазі відеоролик «НАГОЛОС ГЕНГ». Уважно прослухайте і виконайте завдання.

Розподільний диктант.

Слова із відеоролика розподіліть у три колонки: з наголосом на 1 складі, на 2 і на 3-4.

Закладка, ринковий, обруч, визвольний, черговий, щодобовий, дано, підлітковий, піцерія, проміжок, текстовий, бурштиновий, косий, царина, зубожіння, вертихвіст, фаховий, кропива, лате, курятина, середина, засуха, соломинка, металургія, фольга, ваги, отаман, ненависть, бадьорити, роздрібний, зручний, чорнозем, дробовий.

4. Вибірковий диктант.

Кожного дня ви вмикаєте телевізор і потрапляєте інколи на випуски новин. Але при цьому, напевно, не вслухаєтесь у вимову ведучих. Зараз ми прослухаємо їх всі разом і виконаємо завдання.

Перегляд відео з новинами на каналі СТБ.

Випишіть по 4-5 слів з неправильним наголошуванням, прочитайте їх, наголошуючи правильно.

5. Виписані слова введіть в одне речення. Виконайте його синтаксичний розбір, назвіть у ньому всі частини мови.

6. Творче завдання.

Ми сьогодні почули багато слів, наголошування яких є складним. Як же запам’ятати їх? Пропоную скласти веселі дворядкові римівки.

Зразок.

Попросили маму Ольгу

принести додому фольгу.

Учні зачитують складені римівки.

V. Підсумок уроку.

Дайте відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, навичок. що отримали на уроці, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо?» і стисло запишіть на папері. Зачитайте, а потім ці відповіді складіть в уявний рюкзак.

Домашнє завдання.

Скласти абетку найцікавіших наголосів.

За бажанням написати есе «Чи так важливо правильно наголошувати?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Орлова Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 грудня 2020
Переглядів
8679
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку