Розробка конспекта уроку фізики в 7 класі з теми "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску". Відповідно навчальній програмі дана тема вивчається в розділі ІІІ "Взаємодія тіл. Сила". Для досягнення мети уроку використовуються такі форми та методи навчання: пояснювально-ілюстративний, постановка проблемного питання, фронтальне опитування, бесіда з елементами дослідницько-пізнавальної діяльності, репродуктивні методи через демонстрацію вмінь застосовувати отриманні знання на прикладах розв`язування задач.
Тема: Тиск твердих тіл на поверхню.
Сила тиску.
Мета уроку:
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Обладнання: дерев’яні бруски, кнопки, олівці, картки «Мої фізичні величини», ніж, виделка, цвях, танк іграшковий, джип іграшковий, плакат «Правила поводження на льоду».
Хід уроку:
І. Організаційий момент
Привітання учнів, налаштування на продуктивну роботу, організація уваги.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Постановка проблемних питань.
Чому на простому табуреті сидіти жорстко, а на стільці, також дерев`яному, зовсім не жорстко? Чому курці не треба хвилюватися, щоб не роздавити шкарлупу яйця під вагою свого тіла, а в той же час маленьке курча з легкістю її пробиває, коли приходить час з`являтися на світ? Чому людина по рихлому снігу іде глибоко в нього провалюючись, але достатньо надягти лижи і провалюватися майже не буде? Сьогоднішній наш урок допоможе знайти відповіді на ці та інші питання.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску».
ІV. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування з метою актуалізації базових теоретичних знань з теми.
Повторили поняття сили, згадати види сил (силу пружності, силу тяжіння, вагу).
V. Вивчення нового матеріалу
Бесіда з елементами дослідницько-пізнавальної діяльності.
2. Спробуйте натиснути на стіл (дерев’яний брусок) долонею.
А тепер візьміть цвях і прикладіть таку ж саму дію.
3. А тепер погляньте на малюнок.
Висновок:
Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
Величина, яка визначається відношенням сили, що діє перпендикулярно до цієї поверхні називається тиском.
Записати визначення в прямому вигляді, починаючи тиск - це…
де F - діюча сила (сила тиску);
S - площа поверхні;
р - тиск.
У міжнародній системі одиниць (СІ) тиск названо так на честь видатного французького вченого Блеза Паскаля.
Блез Паскаль (1623 -1662) - французький математик, фізик і філософ. Народився у Клермно - Феррані. Отримав домашню освіту. Фізичні дослідження Паскаля присвячені, головним чином, гідростатиці, де він сформулював основний закон, названий на його честь. Паскаль встановив принцип дії гідравлічного пресу. Він підтвердив дослід Торрічеллі про існування атмосферного тиску, продемонстрував пружність повітря, віднайшов, що покази барометра залежать від вологості та температури повітря.
1 Па - це тиск, який створює сила 1Н на площу 1 м2
Тиск в один паскаль - це дуже малий тиск. Такий тиск на горизонтальну поверхню площею 1м2 чинить тіло масою 102 г. Тому на практиці застосовують кратні та дольні одиниці. Пропоную учням згадати кратні та дольні одиниці для заповнення схеми:
А зараз давайте проаналізуємо формулу та спробуємо встановити залежності між p, F і S використовуючи трикутник Паскаля:
Робота з класом:
Як із формули знайти площу Як із формули знайти силу тиску
Правильність цих формул можна перевірити знаючи прості математичні операції. Давайте пригадаємо дію ділення. У формулі F є діленим, S - дільником, а р - часткою. Щоб знайти невідомий дільник, потрібно ділене поділити на частку. Щоб знайти невідоме ділене, потрібно дільник помножити на частку.
З вищезазначеного виходить, що змінити тиск можна двома способами:
змінивши силу тиску або змінивши площу, на яку діє ця сила. У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи щоб зменшити або збільшити тиск.
Необхідно з’ясувати способи зміни тиску та записати в зошит.
Приклади збільшення тиску: добре загострені леза різальних і вістря колючих предметів (ножиці, ножі, шило, зуби, кігті, шипи)
Приклади зменшення тиску: фундамент споруд, шини автомобілів, гусеничні трактори і танки.
VІ. Закріплення нового матеріалу.
Тиск вовка на пухкий сніг 1,5 Н/см2, а тиск зайця - 1200 Па. Кому легше рухатись по снігу?
Який тиск чинить миша на кішку? Маса мишки 150г. Площа дотику лапки 6 мм2.
Для розв’язку задачі розбираємо такі питання:
Відомості з уроку ОБЖ «Безпека на льоду. Допомога потерпілому»
Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього. Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам’ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.
Допомогти тому, хто провалився під лід можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв’язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив’язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки. Розглядаємо малюнки. Дайте відповідь на запитання: Хто з дітей найменше ризикує провалитися під лід Чому
VІІ. Підсумок уроку
Чи можемо ми дати відповідь на питання поставлені на початку уроку? Які?
Що запам’яталося на уроці?
Оцінювання
Домашнє завдання
На цьому наш урок закінчено. До побачення.