Конспект уроку "Інтимна лірика Олександра Пушкіна – «енциклопедія любовних переживань»

Про матеріал

Мета: поглибити знання про життєву долю Олександра Пушкіна; проаналізувати з учнями вірші поета на тему кохання, розкрити їхню художню своєрідність, виявити в них провідні мотиви; розвивати навички аналізу ліричного твору, вміння порівнювати та узагальнювати, усне мовлення; прищеплювати естетичний смак, виховувати усвідомлення великої ролі та цінності справжніх, глибоких почуттів, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.

Перегляд файлу

Тема: Інтимна лірика Олександра Пушкіна – «енциклопедія любовних переживань»

Мета: поглибити знання про життєву долю Олександра Пушкіна; проаналізувати з учнями вірші поета на тему кохання, розкрити їхню художню своєрідність, виявити в них провідні мотиви; розвивати навички аналізу ліричного твору, вміння порівнювати та узагальнювати, усне мовлення; прищеплювати естетичний смак, виховувати усвідомлення великої ролі та цінності справжніх, глибоких почуттів, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

Міжпредметні зв’язки: історія, музика, живопис, естетика, етика, інформатика.

Обладнання: підручник; портрети, презентація, відеоролики «Я помню чудное мгновенье», «Я вас любил», друковані тексти творів в українському перекладі, шаблон фейсбук-сторінки «Олександр Пушкін».                                    

 Епіграф: Світ тримається на любові (Станіслав Стеценко)

 

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Вступне слово вчителя

Вченого притягує знання, заможного - багатство, художника - мистецтво… Та цими речами цікавиться лише обмежена кількість людей. Тільки любов потрібна кожній людині. Сила любові безмежна. Учений і неук, багатий і убогий, здоровий і хворий, молодий і старий - всі хочуть бути коханими.

Усі ми закохуємося, інколи розчаро­вуємося, але знову кохаємо, адже світ тримається на любові.

 

2. Фронтальна бесіда

- Згадайте, у творчості яких поетів, вивчених вами, тема кохання займала вагоме місце? ( Відповіді учнів: Данте, Петрарка, Шекспір) 

- Назвіть адресатів любовної лірики названих авторів, та твори , або збірки творів присвячені їм.

-Яким зображено кохання у названих вами творах? ( таким, що приносить щастя, засмучує, гнітить тощо)

1. Данте закохався у Беатріче з першого погляду, але жодного разу не заговорив до неї. Це приклад так званого «ввічливого кохання», яке стало найсвітлішою подією у житті поета та поштовхом до творчості. У Данте кохана жінка зображена ідеалізовано, вона — справжнє диво, «нове й прекрасне». Сама її поява змушує змінюватися тих, хто її оточує, дарує добро та втіху.

2.Твором Петрарки, що здобув для нього безсмертя, є «Канцоньєре». Це лірична сповідь Петрарки, поетична історія його кохання. Любов Петрарки до мадонни Лаури — реальне ,земне почуття, як сама вона — конкретна жінка, чиєї взаємності поет жадає, хоча дистанція поміж ним і мадонною Лаурою завжди повинна зберігатися. Портрет її не має виразних обрисів, є лише очі, яким надається цілком виняткове значення, вони нерідко стають символом самої Лаури. Концепція любові у Петрарки цілком гуманістична, тому що любов постає в нього почуттям буремним, яке водночас приносить радість  і муки.

3. Шекспір. Перу поета належать 154 сонета. 25 з них адресовані «смаглявій леді», а в двох останніх автор зображує радість та красу кохання.

У Шекспіра кохана — звичайна жінка, навіть не красуня. Ані на ліричного героя, ані на інших людей вона не справляє якогось виняткового враження. Проте для ліричного героя вона є найкращою поміж смертних. На думку поета, у коханні немає і не може бути ніякого зла: воно дарує надію, слугує в житті провідною зіркою. Справжня любов не залежить від обставин і часу: вона палає в серці людини завжди.)

3. Слово вчителя. Отже, ми  згадали, яким зображували кохання Данте, Петрарка, Шекспір. Сьгодні на уроці ми продовжимо розмову про це  величне, прекрасне почуття. А допоможуть нам у цьому чарівні вірші великого Пушкіна.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

  1.                   Слово вчителя.

На уроці ми з вами  розширимо знання про життя та творчість поета; на прикладах окремих творів спробуємо зрозуміти глибину переживань, все багатство почуттів Пушкіна   в його любовній ліриці; продовжимо роботу над аналізом поетичного тексту; розвиватимемо вміння виразно читати поезії.

 

  1. Постановка проблемного питання.

Епіграфом до уроку слугуватимуть такі рядки поета: «Світ тримається на любові». Запишіть їх. А в кінці уроку ми доведемо або ж спростуємо це твердження.

 

ІІІ. Основна частина уроку

  1. Бесіда з учнями.

Ми  вестимемо мову про ліричні твори.

  • А що ж таке лірика? (рід літератури, який відображає життя за допомогою вираження почуттів і переживань ліричного героя)
  • Які види лірики ви знаєте? (громадянська, пейзажна, інтимна, філософська)
  • А хто такий  ліричний герой?  (Ліричний герой- образ поета, його ліричне «я»), чиї думки, переживання та почуття відображено у ліричному творі.)

 

 

  1.                  Слово вчителя. 

Ми з’ясували, що про кохання писали і до Пушкіна, і після нього, але нікому не вдалося створити подібного пушкінському образу кохання.

Його любовна лірика – це не щоденник його любовних перемог та поразок, а насамперед філософське уявлення про жінку як джерело натхнення.

Про те, що Пушкін легко закохувався,  знали всі, але поет не шукав вічного кохання, вічною у нього була потреба любити. Часто він сам «підігрував» чуткам, приймав позу «ловеласа» або «донжуана». Не підлягає сумніву, що у коханні Пушкін був не менш геніальним ніж у поезії.

Любовну лірику Пушкіна справедливо називають «енциклопедією любовних переживань». Тож перегорнемо декілька сторінок цієї безцінної книги, розглянемо ближче найяскравіші  з галереї  жіночих портретів, нерозлучних з біографією Пушкіна.

Він, як поет,  вважав своїм обов’язком бути закоханим у всіх гарненьких жінок та дівчат, з якими він зустрічався. Насправді ж він любив свою музу та поетизував все, що бачив.

 

  1.                  Повідомлення вчителя та учнів на тему: «Адресати любовної лірики О.С.Пушкіна»
    1.     Слово вчителя

29 листопада 1815року Пушкін записав у себе в щоденнику: "Я счастлив был! Нет, я вчера не был счастлив: поутру я мучился ожиданием, с неописанным волнением стоя под окошком, смотрел на снежную дорогу – ее не видно было. Наконец я потерял надежду, вдруг нечаянно встречаюсь с нею на лестнице – сладкая минута! Как она мила была: как черное платье пристало к милой Бакуниной".

  1.    Повідомлення учня
  2.    Слово вчителя

6 травня 1820 року Пушкіна було вислано з Петербурга  на південь, де він перебував під гостинним дахом генерала Раєвського. Там він зустрів Марію.

  1.    Повідомлення учня
  2.    Слово вчителя

Помітний слід у житті Пушкіна залишила Єлизавета Савелівна Воронцова, дочка польського магната, одна з племінниць князя Потьомкіна, на час знайомства – дружина новоросійського генерал-губернатора Воронцова. Як згадують сучасники, красунею вона не була, але  «жодна красуня не могла з нею зрівнятися». Розумна, витончена, освічена та зваблива. Пушкін закохався у Воронцову, його почуття вилилися у віршах, присвячених їй.

  1.    Повідомлення учня.
  2. Коментар учителя:

Коли надійшов час прощання і Пушкін від’їжджав до Михайлівського, на згадку Єлизавета подарувала йому свій портрет у золотому медальйоні та перстень з сердоліком. На Русі цей камінь вважали символом пристрасті та кохання. Пушкін не  розставався з перстнем-талісманом, дуже дорожив ним.

Сестра  Олександра Сергійовича згадувала, що коли до Михайлівського з Одеси надходив лист з такими ж знаками, як на перстні брата,  Пушкін закривався у кімнаті, нікуди не виходив, нікого не приймав.

Протягом багатьох років поет малював портрети  Воронцової на полях своїх рукописів.

« Генієм чистої краси» стала для Пушкіна красуня Анна Керн, мила, добра жінка з непростою долею.

 

  1.   Повідомлення учня.

 

  1.    Коментар учителя

Коли Анні ще не виповнилося й 17-ти, батьки видали її заміж за 52-річного генерала Єрмолая Федоровича Керна.

Будучи заміжньою, спочатку вона не помічала чорнявого кучерявого чоловіка, який навсібіч розкидав компліменти, сипав дотепами, завжди перебував у центрі уваги жінок. А потім здогадалася – це ж знаменитий поет Пушкін!

    Тільки через 6 років вони зустрілися вдруге: Пушкін відбував заслання в сусідньому Михайлівському. Хоча з генералом він не знаходив спільної мови, з його дружиною був завжди ніжним.

   Коли Анна від’їжджала, Пушкін подарував їй 1-шу главу роману «Євгеній Онєгін», куди вклав аркуш із віршем « Я пам’ятаю мить чудову…»

  1. Перегляд відеоролика «Я помню чудное мгновенье…»

 

  1. Аналіз поезії «Я мить чудову пам’ятаю»

 

  1.      Слово вчителя

Ми прослухали вірш Пушкіна в оригіналі. Перед вами на партах лежать його україномовні переклади. Пропоную працювати з ними.

  1.    Виразне читання поезії учнем.
  2.    Робота з текстом твору

 

  •      Думаю, ви помітили, що поезію можна умовно поділити на 3 частини – 3 етапи історії кохання. Які? (У першій частині ліричний герой згадує «мить чудову», коли побачив красуню і покохав її. В другій частині описуються роки розставання — час «без божества і без палання». В третій частині змальовується нова зустріч закоханих, новий спалах почуттів, у яких «і божество, й натхнення чисте, й життя, і сльози, і любов».)
  • Яким є життя ліричного героя без кохання? Процитуйте.
  • Як описує Пушкін чарівну дію кохання на людину? Що змінюється в душі ліричного героя після зустрічі з коханою?

 

5.4 Заповнення «Енциклопедії любовних переживань Пушкіна»

  •      Перед вами макет тої самої енциклопедії любовних переживань. Поки що вона порожня. Ваше завдання – заповнити її  засобами виразності, які використовує поет для створення ідеального образу ліричної героїні та самого кохання.

Пригадайте, які художні засоби ви знаєте, і відшукайте їх у тексті твору (Діти заповнюють сторінки «енциклопедії»).

 

  1.    Бесіда.

На початку уроку ми говорили, що кохання буває різним. Яке ж воно у даному вірші? (відповіді дітей)

 

  1. Слово вчителя.

Пушкін почувався щасливим, щоправда, недовго. Обоє закоханих чудово розуміли, що продовження їхня історія мати не може.

  У травні 1827 року Пушкін вирушає до Петербурга, де зустрічає давню знайому – Анну Оленіну.

  1. Повідомлення учня

 

  1. Коментар вчителя

Зустріч з Анною Олексіївною Оленіною не можна назвати випадковою. Адже їхнє знайомство відбулося, коли вона ще була дев’ятилітньою дівчинкою. І ось нова зустріч…  Анні – 19. Вона красуня, складає вірші, пише музику, має  хороші вокальні дані. Пушкін закохався, навіть сватався до неї, але отримав відмову батьків. Він присвятив Анні Олексіївні великий цикл ліричних віршів.Та справжнім шедевром, як вже сказав (ла) _________,  стала поезія «Я вас кохав…», яка лягла в  основу понад 70 романсів композиторів

  1. Перегляд відеоролика «Я вас любил»
  2.                 Виразне читання поезії « Я вас кохав…»

 

  1.                   Слово вчителя

Це вірш-сповідь. Прикметною ознакою поезії «Я вас любив...» є те, що ліричне почуття в ньому передається надзвичайно небагатослівно, але напрочуд афористично і виразно. У вірші майже немає складних образів, метафор, епітетів, якими зазвичай поети змальовують свої почуття, адресовані коханій, проте образ кохання, що постає з рядків вірша, сповнений чарівної поетичності та принадності, незвичайного — світлого — смутку, кульмінацією якого є два заключні рядки, чи не найпоетичніші в усій російській любовній ліриці XIX ст.:

Я вас любил так искренно,          Я вас любив і ніжно так

так нежно,                                                            і мрійно,

Как дай вам Бог любимой          Як дай вам Бог, щоб інший

быть другим!                                                        вас кохав!

 

    Давайте проаналізуємо та порівняємо два шедеври пушкінської любовної лірики.

  1.                  Ідейно-художній аналіз поезії «Я вас кохав»
  • Сформулюйте, будь ласка, тему поезії (інтимна лірика; справжнє , але нерозділене кохання)
  • Визначте ідею твору (Кохання, навіть нерозділене,- це прекрасний дар життя.)
  • Попрацюйте з текстом і виділіть в ньому поетичні тропи.
  1.                  Заповнення «Енциклопедії любовних переживань Пушкіна»
  2.                 Порівняльний аналіз опрацьованих поезій.
  •      Наша «енциклопедія» заповнена. Чи звернули ви увагу на кольори, на яких записані художні засоби мови? Як гадаєте, чому вони різні? Пригадайте, яким був фон останнього відео, як змінювались пори року у ньому. З чим це повязано?
  •      Порівняймо настрій обох поезій.
  •      Якими емоціями переповнені обидва твори?
  •      Якими постають кохані жінки поета і саме кохання?
  1.                  Слово вчителя

Ми відкриваємо найпрекрасніші та найтрагічніші сторінки   життя Пушкіна. За його жартівливим зізнанням Наталя Гончарова була 113-им коханням. Але що це було за кохання!

  1.                 Повідомлення учня.
  2.              Коментар вчителя.

Почуття глибокої любові та ніжності до дружини Пушкін зберіг протягом усього їх спільного життя. Тонка, як стебло квітки, талія, мармурові плечі, бездоганний овал обличчя -  весь вигляд Н. Гончарової нагадував ідеальних жінок з картин Рафаеля. Пушкіну подобалося, щоб інші, особливо близькі люди, захоплювались його дружиною. Поет говорив Брюллову: « У мене, брат, така красуня дружина, що будеш стояти на колінах і просити зняти з неї портрет». ЇЇ він вважав своєю Мадонною…

IV. Підведення підсумків уроку.

  1. Робота над проблемним питанням.
  2. Заключне слово вчителя.
  3. Оцінювання роботи учнів.

V. Домашнє завдання.

Вивчити напам΄ять одну з поезій (на вибір), заповнити фейсбук-сторінку Олександра Пушкіна.

docx
Додано
14 березня 2020
Переглядів
1026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку