Конспект уроку:" Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова."

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу. Тема: "Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова."
Перегляд файлу

 

Тема: Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова.

Мета : сформувати в учнів уявлення про лексичне значення слова, його

              однозначність і багатозначність; розвивати вміння школярів знаходити

              однозначні й багатозначні слова в реченнях, збагачувати їх словниковий

              запас; виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Що вам відомо про слова, лексикологію, тлумачний словник?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 Діти, як ви думаєте, чому, на жаль ми не завжди правильно використовуємо слова у нашому мовленні? (Бо не завжди знаємо їх значення)

  А що необхідно, щоб навчитися красиво і правильно говорити? (Необхідно знати багато слів, знати, що вони означають)

 Тема нашого уроку «Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова». А мета   пояснювати лексичне значення слова, розпізнавати багатозначні слова, правильно їх вживати у мовленні, помічати та виправляти лексичні помилки а також   збагачувати свій словниковий запас.

ІV. Робота над новим матеріалом

Вчитель.

Лексикологія – це розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови. Сукупність усіх слів мови, її словниковий склад називають лексикою. Усі слова, крім службових, мають лексичне значення. Лексичне значення – це те, що слово означає.  Наприклад:слово учитель означає людину, яка викладає якийсь предмет у школі або ж є авторитетом у якійсь галузі і передає свій досвід та знання іншим.
Порівняйте подані записи. У якій колонці маємо слова, а в якій – сполучення звуків? Зробіть висновок, за якої умови сполучення звуків може бути словом. (коли воно щось означає, називає щось)

ляосе   оселя

сінет   теніс

крицяни  криниця

Вчитель.  Слово – це знак, який  має значення. Тобто слово щось позначає.  Кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення – однозначні, слова з кількома значеннями – багатозначні. Якщо ми не можемо пояснити значення слова, звертаємося по допомогу до тлумачного словника.
1. Робота з підручником с.150. (діти самостійно опрацьовують нові поняття, для того, щоб краще запам’ятати їх)

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Діти, запишіть слова, з’ясуйте  лексичне  значення слів. 

Ліс, клей, шовк, пролісок, телефон, лікар, сукня.
Ліс – (Велика площа землі, заросла деревами і кущами. )
Клей – (Липка речовина, яку використовують для з'єднування, склеювання чого-небудь.)

Шовк – (Штучно виготовлене, синтетичне волокно.)

Пролісок -  (Рід трав'янистих рослин родини лілійних з блакитними або синіми, рідше фіолетовими або майже білими квітками на безлистому стеблі. )

Телефон – (Вид електрозв'язку, що дає змогу передавати та приймати мовлення на великій відстані по дротах. )

Лікар  - (Особа з вищою медичною освітою, яка лікує хворих.) Сукня -  (Жіночий одяг, верхня частина якого, що відповідає кофті, становить єдине ціле з нижньою частиною, що відповідає спідниці; плаття. )

2. Робота з підручником с.151.

Вчитель. До однозначних слів належать слова-терміни та деякі загальновживані слова, що називають чітко окреслені предмети та явища. Можна стверджувати, що майже кожне слово в нашій мові багатозначне.

 Казка «Про Однозначні й Багатозначні слова».

   Жили-були в чудовій країні Лексиці слова,  Однозначні й Багатозначні. Однозначні були самозакоханими, дуже любили самих себе і не раз хизувалися своєю неповторністю. «Ми – особливі, -  говорили вони, -  маємо одне-єдине значення і нікому його не віддамо». А Багатозначні не вважали себе особливими, бо були дуже скромними. Вони охоче дарували свої значення багатьом явищам, предметам, людям, якщо їх про це просили.

   Одного разу, коли відбувалось святкування Дня Мови, цариця Лексикологія отримала багато привітань. Ці вітання вона передала своїм підлеглим – словам. Особливо багато вітальних листівок отримали Багатозначні слова – цілий мішок! Це й не дивно, бо вони були дуже щедрими до інших. А однозначні слова дуже засумували, бо їм надіслали тільки невеликий пакуночок привітань. Вони зрозуміли, що своїм гонором відштовхнули всіх.

Отже, вкотре перемогли  доброта й скромність, а пиха й зарозумілість залишились зневаженими.

3. Робота з підручником с.151.
Вправа 335(розподіліть слова на однозначні та багатозначні)

4. Вчитель. Придумайте і запишіть по 2 речення з поданими словами, вживайте різні значення цих слів. Ніс, крило, голова, теплий

VІ. Домашнє завдання     

Вивчити правила с. 150-151 , вправа 334 (усно); 337 (письмово).

 

 

VІІ. Підсумок уроку        

1. Самостійна робота (тестування).

1. Лексикологія – це наука про мову, що вивчає:

   а) частини мови;

   б) будову речення;

          в) словниковий склад мови.

2. Лексика – це:

   а) сукупність слів мови;

   б) частина мови;

   в) член речення.

3. Лексичне значення слова – це:

   а) те, що вказує на належність слова до певної частини мови;

   б) змінювання слова за відмінками;

   в) те, що слово означає.

4.  За кількістю лексичних значень слова поділяються на :

 а) однозначні й багатозначні;

 б) однозначні й двозначні;

 в) однозначні і слова, які не мають лексичного значення.

5. Однозначне слово – це слово, що:

 а)  у простих реченнях має одне і те саме значення;

б)  завжди має одне і те саме значення;

 в) у складних реченнях має одне і те саме значення;

6.  Багатозначними називаються слова, що:

 а) позначають велику кількість одних і тих самих предметів, явищ;

 б) позначають великі за розміром предмети або явища;

 в) мають кілька лексичних значень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лексичне значення слова.

Однозначні та багатозначні слова.

 

 

 

 

 

 

Студентки 403 групи

Яковенчук Ольги

 

docx
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
3388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку