Конспект уроку на тему "Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику".

Про матеріал
Розробка конспекту уроку на тему "Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику" допоможе навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно ставити коми при дієприслівникових зворотах і одиничних дієприслівниках; вміння правильно інтонувати ренчення з дієприслівниковим зворотом.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику

Файл:FlagMap of Ukraine.png — Вікіпедія

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

Нагірненського ЗЗСО I-III ст.

Галина Кушнір

 

 

 

Тема. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику.

Мета   Повторити і поглибити знання учнів про дієприслівниковий зворот, формувати вміння правильно вживати розділові знаки при звертанні. Розвивати мислення, активність учнів.

Виховувати почуття патріотизму

Культурологічна тема

Пісні для України – все: і поезія, і історія, і батьківська могила.   М.Гоголь.

Перебіг уроку

I Мотивація навчальної діяльності

1. Організація учнів до уроку

II Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання

Учні читають твори-мініатюри. Вказують на дієприслівниковий зворот, їх місце в реченні.

2. Два учні пишуть на дошці правила про дієприслівник і дієприслівниковий зворот, наводять приклади.

Перший ряд перелічує ознаки дієприслівника спільні з дієсловом, другий – з прислівником. Приклади.

Мовний двобій

Учні, що стоять біля дошки, обмінюються  3 питаннями

3. Запис речення на дошці

Материнська пісня приходить до нас тихого вечора, ніжно і лагідно навіюючи нам ще змалечку  поетичні образи Землі, Сонця, Неба.

Запитання класу до учня, що аналізує речення.

-         На яку дію вказує дієприслівник?

-         Що становить дієприслівниковий зворот?

-         Де може стояти дієприслівниковий зворот?

-         Чи може міняти своє місце?

-         Яка його синтаксична роль?

-         Це речення односкладне чи двоскладне? Чому?

-         Чим може ускладнюватись речення?

Рецензування відповіді

III Повідомлення теми і мети уроку

1. Речення записане на дошці

Перебудувати його так, щоб одержати три варіанти – з розташуванням звороту на початку, в середині і в кінці речення. Вказати найкращий на вашу думку варіант. (усно)

Рідна пісня стелиться вишиваним рушником по вашому життю. (стоячи на варті всього доброго, людяного)

Результат спостереження

-         Дієприслівниковий зворот може змінювати своє місце у реченні, але ніколи при цьому не втрачає своєї цілісності.

-         На відміну від дієприкметникового звороту, дієприслівниковий зворот завжди виділяється паузами в усному мовленні.

2. Повідомлення

Дієприслівниковий зворот в реченні на письмі завжди виділяється комою, на відміну від дієприкметниковому звороту. Одиничний дієприслівник також відокремлюється комами, за винятком того, який стоїть після присудка і відповідає на питання як?, та фразеологізм із дієприслівником не відокремлюються.

Наприклад:  Ходили між рядами (як?) пригинаючись.

-         Сформулюйте висновок.

2. Формулюється правило про творення дієприслівників недоконаного виду.

3. Учні переписують у зошит приклади з таблиці, усно наводять самостійно підібрані приклади.

4. Робота над теоретичним матеріалом (ст..50)

5. Вправа 135 (усно) 

Перевіривши, як учні засвоїли правило і як виконали вправу, пропоную розглянути таблицю 2.

Творення і написання дієприслівників доконаного виду.

Дієслово

Дієприслівники доконаного виду

сказав

сказавши

добіг

добігши

підніс

піднісши

умився

умившись

 

6. Аналіз поданих прикладів

- Від дієслів якого виду творяться дієприслівники доконаного виду?

- Визначити час, ряд, число дієслів.

- Зробіть висновки.

7. Повідомлення вчителя

У дієприслівниках доконаного виду перед –ши виступає такий приголосний, який стоїть у кінці дієслова минулого часу чоловічого роду однини доконаного виду.

8. Пояснення учнем-асистентом правила написання И після Ч, Ш у дієприслівникових суфіксах.

Вправи на закріплення матеріалу.

Вибірковий диктант.

Виписати в одну колонку дієприслівники недоконаного виду, а в другу – доконаного.

Нестор-літописець порівнював Ольгу з зорею, що передує сходу сонця, маючи на увазі хрещення княгині, а під сонцем – прийняття християнства на Русі у 988 р.

Зробивши перший крок до зближення з християнським світом, діяльна київська княгиня звернулась до контактів з ними на Заході. На різних життєвих шляхах і перехрестях українська жінка стояла на боці милосердя, несучи велику любов і сімейне тепло.

Маруся Чурай. Божим даром свого таланту запаливши серця людей в ім’я життя, увійшла помітною постаттю до храму пісенної творчості народу. Пісні талановитої співачки й поетеси з Полтави співало козацьке військо, вирушаючи в похід. Маруся, маючи добрий голос, чудово співала пісень, які сама складала з різних приводів. Сумуючи за коханим, Маруся пішла на прощу до Києво-Печерської Лаври.

Настя мстила, боролася, не забуваючи ніколи великого горя, що заподіяли татари в її рідному Рогатинові.

2. Дібрати дієприслівники недоконаного і доконаного виду для характеристики названої дієсловом дії.

Спить – зігнувшись, розлігшись, розкинувши руки.

Танцювати – присідаючи, підстрибуючи, приспівуючи

Пішов – не оглянувшись, опустивши голову, задумавшись.

3. Виписати дієслова. Утворити від них дієприслівники.

Ні, недаремно прожила на світі Настя. Вона все зробила для України, що змогла. Сорок один рік войовничо Порта не нападала на Україну і стримувала татар. Розквітла її батьківщина, повиростали нові міста і села, стала сильною Запорізька Січ. А могутня Османська імперія почала слабнути…

4. Зробити синтаксичний розбір речення. Дієприслівник розібрати, як особливу форму дієслова.

Пісні Марії Чурай, пройшовши решето історії, йдуть у нові віки.

5.Розвиток зв’язного мовлення.

а) скласти усну розповідь про творення дієприслівників

б) прорецензувати відповідь товариша.

V Підсумок уроку

VI Д/З. Вправа 137 Вивчити правила (ст.50)

docx
Додано
25 квітня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку