Метою запропонованого конспекту є повторити, узагальнити, систематизувати знання здобувачів освіти про безсполучникове складне
речення, його структуру, смислові відношення між частинами складних
конструкцій, навчитися правильно ставити розділові знаки.
Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мета:( формувати компетентності ) : предметні: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, вміння розрізняти смислові відношення між частинами БСР на основі творів Т.Шевченка, уміння ставити розділові знаки в складних реченнях та інтонувати їх; ключові: розвивати пам’ять, мислення, вміння виділяти головне; комінікативні: збагачувати словниковий запас учнів, уміння використовувати БСР у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати почуття національної самосвідомості, духовної культури, поваги до поетичної спадщини Кобзаря.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Форми роботи: групова, індивідуальна.
Міжпредметні зв’язки: українська література, хімія, історія України.
Обладнання: підручник української мови, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, опорні схеми.
Випереджувальне завдання: в поезіях Т.Шевченка, в підручниках історії України, хімії знайти безсполучникові складні речення та виписати їх у зошити.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку:
- не соромтеся висловлювати власну думку;
- будьте активними;
- будьте творчими;
- не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити
- співпрацюйте з однокласниками. (2хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання: (5 хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів: (7 хв)
Біля дошки 3 учні виконують синтаксичний розбір складносурядних речень (за картками)
Картка № 1
Час був пізній, але в садку голосно співали невгамовні пташки.
Картка № 2
Мати тоді сита, коли діти не голодні.
Картка № 3
Раптом вовк насторожився: йому почулися постріли.
Ми з вами вивчаємо розділ, який має назву «синтаксис», і вже знаємо всі види складних речень. У нас у класі об’єднано 3 групи, кожну очолює спікер-мовознавець, який, виявляючи власну активність, одночасно організовує всю групу для вирішення поставлених завдань Пропоную вам виконати інтерактивну вправу «Збери пазли». Першій групі необхідно вибрати ознаки, які притаманні складносурядному реченню, другій групі – вибрати ознаки складнопідрядного речення, а третій – ознаки безсполучникового.
Перевірка роботи учнів біля дошки.
2-га група – коли ставиться двокрапка між частинами БСР?
3-тя група – тире між частинами БСР.
Огляд мультимедійної презентації. (2 хв)
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ( 1 хв)
Створення ситуації успіху.
Кожна людина прагне досягти успіху в житті. Щоб її мрія здійснилася, важливо зрозуміти, від чого це залежить. Тому звернімося до народної мудрості, вміщеної в нашому епіграфі: «Люби справу – майстром будеш».
Стати майстром, бути потрібним людям, мати задоволення від своєї праці – це достойна доля для людини, і сьогодні ми продовжимо вчитися мислити, спостерігати на основі творчості Т.Шевченка. Ми повинні прислухатися до Кобзаревого слова, яким він промовляє до нас, українців, до нашої національної свідомості, до нашої честі й гідності.
Отже, запишемо число, класна робота, тему та епіграф нашого уроку. Я бажаю вам успіху в засвоєнні знань і сподіваюся, що наша спільна робота на уроці буде плідною.
Мета нашого уроку – закріпити набуті знання про безсполучникове складне речення, навчитися правильно ставити розділові знаки й обгрунтовувати їх із допомогою вивчених правил. Знання, здобуті на уроці, ви зможете застосувати при написанні ДПА, а також ЗНО.
V. Формування вмінь і навичок.
Вправи для вироблення практичних навичок.
По діброві вітер віє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. Дивлюсь, аж світає, край неба палає. Не русалонька блукає – то дівчина ходить. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвили підійма. Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові – він все те наймає.
Фізкультхвилинка (1-2 хв)
4.Творче конструювання: складіть речення. (5 хв)
1.[ ] , [ ]. 3. [ умова ] - [ ].
(часова послідовність)
2.[ ] : [ причина ]. 4. [ ] - [ наслідок ].
5. Тест-самоперевірка (5 хв)
1 Вкажіть безсполучникове складне речення:
А До Миколи не сій гречки й не стрижи овечки.
Б Коли квітень з водою, то травень з травою.
В Дощ упору – золото.
Г Май холодний – рік хліборобний (З нар. творчості).
2. Вкажіть безсполучникове складне речення з однорідними простими:
А Багато снігу – багато хліба.
Б Де сніг буде – хліба прибуде, де вода розіллється – сіна набереться.
В Свій, не свій – на дорозі не стій.
Г Опеньки з’явилися – літо скінчилося (Нар. творчість).
3 Визначте безсполучникове складне речення з неоднорідними простими:
А Щастя має ноги, біда має роги.
Б Ранні пташки росу п’ють, пізні слізки ллють.
В Щастя біжить, а нещастя летить.
Г Не копай другому яму – сам упадеш (Нар. творчість).
4 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:
Без хазяїна двір плаче, без хазяйки – хата (Нар. творчість).
А Одночасність дій, явищ.
Б Часову послідовність дій, явищ.
В Зіставлення (протиставлення) змісту одного речення зі змістом іншого.
5 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:
Дивлюсь у воду – місяць у воді сміється.
А Умовно-наслідкові.
Б Причиново-наслідкові.
В Часові.
6 Визначте, який розділовий знак пропущено в поданому безсполучниковому складному реченні:
Квітень виправдовував свою назву весело гомоніли струмки, сніг розтанув, у полях зазеленіла озимина, горбила чорну спину блискуча рілля, і справжні озера голубіли у видолинках (Ю. Збанацький).
А Двокрапку.
Б Крапку з комою.
В Тире.
Г Кому.
7 Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити двокрапку.
А Посієш вчасно вродить рясно.
Б Шануватимеш батька й неньку буде скрізь гладенько.
В Старі люди кажуть два хитрих мудрого не переважать.
Г . Будеш сіяти з сумом вродить печаль.
8 Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити тире:
А Всі дівчата були тільки в червоних кибалках, одна Мотря прийшла в квітах та в стрічках.
Б Сонце світило на київські гори; золоті верхи сяяли й неначе горіли.
В Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром, ніби повитий сизим туманом, бір…
Г Проскурниця посадила Мелашку вечеряти, вона й ложки не вмочила
(З тв. І. Нечуя-Левицького).
Перевірка виконання тесту. Коментування складних випадків. Робота над помилками.
VI. Підсумок уроку. (2 хв)
Заключне слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми, діти, систематизували знання про БС складне речення, смислові відношення між частинами – реченнями у БС складному реченні, про розділові знаки у БС реченні на основі творів Тараса Шевченка. Поезія Великого Кобзаря вся перейнята духом запорозької минувшини, але спроєктована вона в сучасність: автор промовляє до національної свідомості нині сущих українців, до їхньої честі й гідності. Ми повинні прислухатися до Шевченкового слова, повинні берегти пісню, думу, бо це жива історична пам’ять. Маючи такі скарби, українська нація не може загинути. Тому я хочу завершити урок пророчими Шевченковими словами:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!
VII. Домашнє завдання: підготуватися до написання контрольного диктанту, повторити п.17 – 21, написати есе «Кобзар і наше сьогоднення»