Конспект уроку на тему: " Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці. Важливість знань про історичне минуле нашого народу. Епічний твір"

Про матеріал
Мета: використовуючи матеріали повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії, музики в повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти вихованню в дітей почуття товариськості, доброзичливості, любов до читання, повагу до героїки наших предків.
Перегляд файлу

Тема: Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці. Важливість знань про історичне минуле нашого народу. Епічний твір

 

Мета:  використовуючи матеріали повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», формувати навички практичного  застосування набутих знань з літератури, мови, історії України, народознавства, географії, музики у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти вихованню в дітей почуття товариськості, доброзичливості, любов до читання, повагу до героїки наших предків.

Хід уроку

 Епічний твір(робота з підручником)

Перший конкурс «Хто більше?»

Ведучий: мудрість наших предків, козацькі прислів'я дивують нас своєю актуальністю і сьогодні. Ця мудрість для нас, як золото, як неоціненний скарб, який ми зобов'язані знати, плекати і примножувати.
Завдання: за 5 хвилин команди повинні пригадати якомога більше прислів'їв, приказок, у яких згадується про козаків.

Відповіді:

Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
Ой піч, моя піч, якби я на тобі, а ти на коні славний би тоді козак був би з мене.
Коли стелиться доріжка, козакові не до ліжка.
Козача потилиця панам-ляхам не хилиться.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Козацькому роду, нема переводу.
Як є хліб і вода, козаку не біда.
Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!
Козак без волі, як кінь на припоні.
Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви Д, Ш, а ІІ команда такі – П, К.)

Ведучий: У повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» герої багато дізналися про козаків, а завдання другого конкурсу допоможе нам з'ясувати, хто краще запам'ятав текст.

ІІІ.   Актуалізація опорних знань       ( 5 хв.)

  1. « Мікрофон».
  • Чи любите ви мандрувати?
  • Яким способом ви подорожуєте?
  • Чи була у вашому житті подорож, яка запам’яталася вам особливо?
  • Куди ви мрієте здійснити подорож у майбутньому?

Учитель: полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.

  • А що ви  знаєте про авторку твору « Таємниця козацької шаблі»?

 

  1. Інтерактивна вправа  «Генералізація знань».      
  •  «Що я знаю про автора?» ( Презентація інформаційного буклета про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк)

( випереджальне завдання ).

  • Відеоінтерв’ю « Книга від Зірки. Письменник біля мікрофона» ( випереджальне завдання ).

ІV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок    ( 12 хв. )

 

  1. Літературний диктант « Так чи ні».

Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. У Богдановій квартирі вподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
  2. Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України (так).
  3. Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  4. Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
  5. Наталка в колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  6. У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
  7. Наталка загубилася в Берестечку й у неї викрали гроші (ні).
  8. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  9. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  10.  Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  11.  Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  12.  Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).

Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).

 

2 . Робота з текстом.

 Учитель: ви чудово пам'ятаєте текст, а може хтось пригадає, як звучала загадка в повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).

- Які знання знадобились героям, щоб відгадати цю загадку?

- А ви полюбляєте розгадувати загадки? Тоді наступнє завдання для вас.

3. «Розгадайка».

Завдання: розгадайте  7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово.

Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо всім
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!

Ідейно-художній аналіз твору.

Закріплення вивченого матеріалу. Робота на картках.

Дом. Завд.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пилип Ельміра Елемірівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
1371
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку