Конспект уроку "Основні класи неорганічних сполук"

Про матеріал
Тип уроку: систематизація знань, умінь і навичок. Форма проведення: урок – хімічне кафе.
Перегляд файлу

                               

Основні класи неорганічних  сполук.

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про склад, назви, класифікацію неорганічних речовин; виявити взаємозв’язок хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук; формувати поняття про генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук ; з’ясувати рівень засвоєння знань, умінь і навичок про класи неорганічних сполук   на прикладі оксидів, основ, кислот і солей, їх фізичних  ї хімічних  властивостей ,способи одержання, рівень розуміння  основних  понять ; розвивати уміння критично мислити, порівнювати, систематизувати, узагальнювати, робити логічні висновки 

  Обладнання: мультимедійна дошка, картки з завданнями, презентація, витискувальний ряд металів, періодична система хімічних елементів, Реактиви: зразки солей, вода, срібло, луги, індикатори.

  Тип уроку: систематизація знань, умінь і навичок.

 Форма проведення: урок – хімічне кафе.

                                              Хід уроку

 

І. Мотиваційний етап.

Добрий день, шановні відвідувачі! Рада вітати вас у моєму «Хімічному кафе». Я – шеф-кухар цього кафе. Сьогодні я приготувала для вас безліч смачних страв на застосування знань про  основні класи неорганічних сполук.  Скуштувавши мої страви, ви згадаєте сполуки : оксиди, кислоти, основи, солі, їх назви, склад, властивості, застосування. Сподіваюся, що моє кафе вам сподобається і ви станете моїми постійними відвідувачами. Це кафе незвичайне ще й тим, що відвідувачам платять за страви, а не навпаки.

 

Девізом роботи кафе є слова:

«Найкраще засвоюються ті знання, які поглинаються з апетитом».

Тож сьогодні, любі друзі

Я вам хочу побажати,

Всі знання із апетитом

На уроці поглинати.

А щоб ці знання і вміння вам не стали тягарем,

Побажаю вам терпіння!

Тож почнем.

 

    Спочатку давайте визначимо свій рівень підготовленості, свій настрій на роботу з допомогою кольорових серветок.

          Червона – гарний настрій, упевненість у високому рівні знань.

Синя – достатній рівень, є невпевненість в одержанні достатнього результату.

Жовта – орієнтація на середній рівень.

Поставте їх у рефлексивний штатив  «Радості і успіху».

Бачу, що деякі відвідувачі  кафе хвилюються, заспокойтесь, у вас все вийде.

 

 Прошу ознайомитися з меню.

(Меню видається кожному учню, тут учні будуть фіксувати свої бали).

      Меню

  1. Перша страва.
  2. Дегустація
  3. Печиво «Єралаш».
  4. Салат «Самбреро».
  5. Бутерброди.
  6. Вінегрет.
  7. Коктейль.
  8. Торт «Сюрприз».
  9. Фірмова страва.

 

  ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Шановні відвідувачі, щоб ви бездоганно і невимушено поводили себе в  кафе, пропоную згадати правила поводження в таких закладах. Але оскільки моє кафе хімічне, то ми  згадаємо правила поводження з хімічними речовинами. (Учні згадують правила техніки безпеки при роботі в хімічному кабінеті і правила безпечного поводження з хімічними речовинами).

Ну що ж смачного!

 

1. Перша страва.

А тепер вашій увазі перша страва – тест із продовженням

знаємо, що…

  1. Бінарні сполуки, один з елементів в якій Оксиген, називаються …
  2. Складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку – це …              
  3. Складні речовини, до складу яких входять атоми металу і кислотного залишку, називаються …         
  4. Складні речовини, що складаються з атомів металу і гідроксильної групи, називаються …     
  5. Індикатори – це…
  6.  Основи поділяються на …
  7. Для кислот характерні два типи класифікації: а)… і б)…
  8. Назвіть речовини: Mg(OH)2, HCl, CaO, HNO3 , Н3Р04 , CuSO4, Ca(NO3)2.

          2. Дегустація

Розгляньте малюнок, покуштуйте лимон і яблуко.

Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак)

Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)

Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)

Чому кефір, ряжанка, сметана, простокваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить  молочна кислота)

          3. Печиво «Єралаш».

„Дешифрувальник”. За першими літерами назв хімічних елементів, вказаних порядкових номерів (ПСХЕ) назвати слово

19И16382213

                                                                       (кислота)

4. Салат «Самбреро»

«Розшифруйте казку»

Запишіть зміст казки за допомогою формул і рівняння хімічної реакції, назвіть тип хімічної реакції:

«Потоваришували Нітратна кислота і Луг – Натрій гідроксид. Одного разу Нітратна кислота запросила в гості товариша. Луг надягнув своє фенол-фталеїнове вбрання і став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота вирішила показати товаришеві  свій красивий сад. Вийшли вони в сад, але, що це? Усі квіти, кущі й дерева засохли, хочуть пити і просять допомоги.

Давай допоможемо їм, - сказала Кислота й замислилась? – Але як?

Я знаю, як їм допомогти! – вигукнув Луг. Об’єднаємо мою гідроксогрупу та твій гідроген.

Із задоволенням, - погодилася Кислота.

Взялися вини за руки.  Зникла Кислота і Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, зазеленіло, зацвіло.»

 

 

5. Бутерброди.

Дорогі гості!  В наш час існує величезна кількість різноманітних бутербродів. Чи знаєте ви, які бувають бутерброди? (Великі та малі (канапе, тортинки), відкриті та закриті (сандвічі)).. Я пропоную вам приготувати всі можливі бутерброди сульфатної кислоти із запропонованими речовинами.

H2SO4 :  SO2, Zn, NaOH, HCl, MgO, Na2CO3, BaCl2.

 Ну що ж почастуймося!.

 

  Музичне вітання

 

  „Чорний ящик"

Перед вами скринька.  Завдання: відгадайте, яка хімічна речовина в ній. При цьому проявіть кмітливість, винахідливість і здатність мислити нестандартно.

Підказки, за  якими ви, можете впізнати цю речовину.

 

1: «У цьому ящику є речовина, яку вважа­ють милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів».

 2: «Ні, це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речови­на! Через неї навіть море стало мертвим».

  3: «Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія,  її використовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б  шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові. Вона є  на кожному столику у нашому кафе».

Так що ж знаходиться у цьому ящику?

(Показую NaCl.)

 

„Якщо не хочете бути кволі,

 Ви вживайте багато солі.

 Вона вам заспокоїть нерви,

 Дасть для спорту сили, резерви!”

 

6. Вінегрет

Наступна страва вінегрет. Вона допоможе з’ясувати чи не має у вашій голові» вінегрету» із назв хімічних речовин.  Вам доводилося читати  книги різними мовами. Хімічна мова — це мова хімічних формул і символів. Тому я даю вам жартівливе завдання: перекласти рідною мовою такі вирази:

  1. Не все те Аурум, що блищить.
  2. Ферумний характер.
  3. За купрумний фіш подавився.
  4. Перший день гість — Аурум, другий — Аргентум, а третій — Купрум, бери сумку та їдь.
  5. Білий, як кальцій карбонат.
  6. Слово — Аргентум, а мовчання — Аурум.
  7. Багато аш два о утекло.
  1. Щоб друга пізнати, потрібно з ним пуд натрій хлориду з'їсти.

Між іншим, щоденно кожен із нас з'їдає 15-18 г солі. Ось і виходить, що вдвох пуд солі можна з'їсти за рік. Не так уже й багато часу нам треба, щоби пізнати одне одного!             

 

  1.      Як твердий гідроген оксид на голову.
  2.      Як натрій хлорид в оці.

1. Не все те Аурум, що блищить. (Не все те золото, що блищить)

2. Ферумний характер. (Залізний характер)

3. За купрумний гріш подавився. (За мідний гріш подавився)

4. Перший день гість – Аурум, другий – Аргентум, а третій – Купрум, бери сумку та їдь. (Перший день гість – золото, другий – срібло, а третій – мідь, бери сумку та їдь)

5. Білий як кальцій карбонат. (Білий як крейда)

6. Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум. (Слово – срібло, а мовчання - золото)

7. Щоби друга пізнати, потрібно з ним пуд натрій хлориду з’їсти. (Щоби друга пізнати, потрібно з ним пуд солі з’їсти)

 

Фізкультхвилинка

Майже у кожному кафе, для того, щоб страви краще засвоювалися відвідувачам пропонують потанцювати. На жаль, наш танцмайданчик закрито на ремонт. Я пропоную вам розім’ятись, виконуючи деякі вправи. (Показую учням картки з формулами кислот, оксидів, основ і солей, а вони виконують певну дію).

Кислоти – витягнути руки вперед.

Оксиди – руки підняти догори.

Основи – плеснути в долоні.

Солі – тупнути ногами.

 

7. Коктейль

Шановні відвідувачі! Сьогодні вам неймовірно пощастило! Саме сьогодні і саме у нас, відбудеться презентація відомого майстра коктейлів пана Іванно. Він познайомить вас із своїми шедеврами. (Готуються спеціальні коктейлі, які показує учень переодягнений у кухаря. Учні мають відгадати «рецепт»).

 - Я щойно приготовив коктейлі. Відгадайте їх рецепти.

1. «Полуничний коктейль».

Рецепт: кислота + метиловий оранжевий.

2. Коктейль “Малинка».

Рецепт: луг + фенолфталеїн.

 

 

8.Торт «Сюрприз»

Всі ви знаєте. Що якщо невірно замісити тісто, чи крем до солодощів, то у нас вийде абсолютно інший смак страви. Подивіться уважно на інгредієнти, можливо я,  шеф –кухар щось наплутала.

„Третій зайвий”  

1. Знайдіть рядок, в якому записано лише оксиди.
l)KCl,   MgO, ZnS04, HgCl2.

  1. А1203, ZnO, Ag20, Mn02.
  2. NaOH, Na20, CaО, BaO.

2. Знайдіть рядок, в якому знаходяться лише основи.

  1. Са(ОН)2, АІ(0Н)3, NaOH, Zn(OH)2.
  2. Al(OH)    A1203, HC1, H2S04.
  3. Mg(OH)2, Na20, Cr(OH)3, KOH.

3. Знайдіть рядок, в якому знаходяться лише кислоти.

  1. MgO,СuО , НСІ, H2S04.
  2. НСІ, Mg(OH)2, A1203, FeO.
  3. НСІ, H2S04, H2Si03, Н2С03.

4. Знайдіть рядок, в якому знаходяться лише солі.
l)NaOH, NaCl, CuS04, Ba(N03)2.

2) BaSО4, NaCl, Na2CO3, FeCl3.

3) MgCl2, HC1, CuSO4, Na2S04.

    

           Музичне вітання

«Чорна скринька»

Перед вами скринька.  Завдання: відгадайте, яка хімічна речовина в ній. При цьому проявіть кмітливість, винахідливість і здатність мислити нестандартно.

Підказки, за  якими ви, можете впізнати цю речовину.

Із благородних він металів,

Про нього деякі деталі:

На нього дивишся, а себе бачиш,

Коли смієшся ти чи гірко плачеш,

Шукаєш в ньому вроди і краси.

Коли ж у воду трохи додаси –

Цілющою просто вода стає,

Людині сили і здоров’я додає.

Проводиться відгадування речовини, що міститься в скриньці. (Дзеркало, срібло).

9. Фірмова страва

Дорогі гості. Сьогодні   нас відвідав представник хімічної лабораторії, який підтримує дружні стосунки з нашим кафе. Користуючись нагодою він ознайомить із природним оксидом. Ваше завдання  назвати  його, вказати  формулу.

Розповідь  представник хімічної лабораторії

Природний оксид  в організмі людини.

Доросла людина складається на 70%  з даного оксиду.

У людини масою 70 кг міститься 50 кг ExOy . Це  близько 20 літрів.

Як же розподілений він в організмі, адже він входить в усі тканини й органи?

 - в головному мозку – 71 - 85%;

 - в крові – 83%;

 - в серці, легенях, нирках – 80%; 

 - в кістках –20-30%;

 - в зубній емалі – 0,3% .

Втрата тканинами 10% ExOy смертельна.

           Слина, шлунковий сік, вміст кишечника, сеча, піт, сльози

все це ExOy. Ми являємо собою  систему поєднаних судин, по

 яких безперервно рухаються потоки різноманітних рідин, що

досить тісно взаємодіють між собою і, які є основою життя.

Назвіть формулу та назву природного оксиду.

Спасибі, діти! А зараз я пропоную вам поповнити сили, підсилити активність мозку й зарядитися позитивними емоціями, випивши во­дички, яка стоїть у вас на столах.  Але спочатку нехай кожен, взявши склянку, подумки  скаже щось гарне їй сам, а всі разом ми підсилимо оздо­ровчий ефект тим, що скажемо хором: «Ура, вода! Ми любимо тебе! Здоров'я дала — спасибі, вода!»

III. Рефлексія.

Шановні відвідувачі ,сподіваюся, у вас додалися сили!

Я пропоную вам виконати слідуючу роботу.

Вправа «Я та хімія»

Ваше ім’я:

З чим ви себе асоціюєте в хімії

Настав час вам зробити свої записи у «Книгу скарг і пропозицій». Діти, сьогодні ми узагальнили і систематизували з вами свої знання з теми «Основні хімічні поняття». На мою думку, ми гарно впоралися із завданнями, ми чудово відпочили та пограли на уроці. А чи задоволені ви своєю працею сьогодні. Можливо потрібно замінити серветку в рефлексивному штативі «Радості і успіху»? Зробіть це кому потрібно. Рефлексивний штатив  став яскравішим (світлішим).

Вчитель. Сьогодні мені також було дуже приємно з вами спілкуватися. І на згадку про мене, про хімічне кафе, я хочу поділитися з вами старовинним рецептом.    

                          Речовини є складні

                         Як впізнати - хто вони?

                         Ти на формулу дивись,

                           А тепер не помились!

                           «О» в кінці, а з ним сусід –

                           Зразу видно,це-оксид.

                             На початок глянеш ти –

                             «Н» стоїть у кислоти,

                           У основах, друже, зваж:

                           У кінці стоїть «ОН».

                           Солі, ти запам'ятай!

                          Де метал і «залишок» від кислоти!

А тепер настав час розрахуватися. Скажіть, будь ласка, хто сьогодні в нашому кафе замовив страв на 12 грн?

На 10 грн?

На 9 грн?

На 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 грн?

Дякую , що ви до нас завітали! Буде приємно знову з вами зустрітися. На все добре!

VІІІ . Домашнє завдання.

Я задоволена вашою роботою на уроці. Тому залишу вам чайові .

   Запишіть будь ласка домашнє завдання.

 

VII. Д/з: § 22, виконати  завдання 1 – 4, ст.104, 105;

* «Подарунок другові» - підготувати схему перетворень.

            *Скласти казку  (ребус) : «Кислоти», «Оксиди», «Солі», «Основи».

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
10 березня 2023
Переглядів
1318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку