конспект уроку "Первісна, основна властивість первісної, правила знаходження первісних, невизначений інтеграл"

Про матеріал
Урок формування знань, умінь та навичок учнів з теми "Первісна, основна властивість первісної, правила знаходження первісних,таблиця первісних, невизначений інтеграл"
Перегляд файлу

Алгебра та початки аналізу 11 клас

 

ТЕМА: «Первісна, основна властивість первісної, правила обчислення первісної, невизначений інтеграл»

МЕТА:                                                                                                

Формування поняття первісної функції та поняття невизначеного інтегралу, знання таблиці первісних;                                    

 Відпрацювати таблицю первісних, правила знаходження первісних;

 перевірити рівень знань з теми;

 повторити формули тригонометрії, степінь з цілим показником;

 готувати учнів до незалежного зовнішнього оцінювання;

розвивати логічне мислення, вміння чітко висловлювати думки, грамотно використовувати математичні терміни;

виховувати почуття відповідальності, самоповаги, взаємоповаги.

ОБЛАДНАННЯ: підручники, таблиця первісних, картки для самостійної роботи (тестові завдання за аналогом завдань для зовнішнього оцінювання); бланки для відповідей, картки для роботи в парах.

1.Сприймання і усвідомлення поняття первісної.

Операції в математиці                                                                                         Кожна дія (операція) в математиці має обернену: додавання-віднімання; множення-ділення; піднесення до степеня – добування кореня; логарифмування – потенціювання; множення одночлена на многочлен - розкладання многочлена на множники способом винесення спільного множника за дужки.

Основна операція диференціального числення є знаходження похідної даної функції .                                                                   Обернена операція до диференціювання є: за відомою похідною деякої функції знайти (відновити) саму функцію , яку називають первісною F для відомої функції .                                                      Операція знаходження первісної F для даної функції називається інтегруванням.                                                                                        Отже, інтегрування є оберненою операцією до операції диференціювання.

Первісна Означення. Первісною для даної функції y=f(x) на заданому проміжку [a; b] називається така функція F(x), похідна якої для всіх x з інтервалу [a; b] дорівнює f(x), тобто Fʹ(x)=f(x) для всіх x є [a; b].

 

 

У фізиці трапляються задачі: відомо прискорення, треба знайти закон руху. 

При вивченні теми «Похідна» ми розв'язували задачу про зна­ходження швидкості прямолінійного руху по заданому закону зміни координати s(t) матеріальної точки. Миттєва швидкість v(t) дорівнює похідній функції s(t), тобто v(t) = s'(t).

У практиці зустрічається обернена задача: по заданій швидкості v(t) руху точки знайти пройдений нею шлях s(t), тобто знайти таку функцію s(i), похідна якої дорівнює v(t). Функцію s(t) таку, що s'(t) = v(t), називають первісною функції v(t). Наприклад, якщо v{t) = gt, то s(t) = є первісною функції v(t), оскільки .

 

 

Ще М. Ломоносов зазначив: «Фізик сліпий без математики», – тож на допомогу приходять знання математики: необхідність інтегрування функції.

 

2.Сприймання і усвідомлення основної властивості первісної, поняття невизначеного інтеграла.

Розглянемо функцію f(x) = х2. Доведемо, що функції , , є первісними функції f(х).

Дійсно, , , .

Взагалі будь-яка функція + С, де С — постійна, є первісною функції х2. Це випливає з того, що похідна постійної дорівнює нулю.

Цей приклад свідчить, що для заданої функції первісна ви­значається неоднозначне.

Теорема 1. Нехай функція F(x) є первісною для f(х) на деякому проміжку. Тоді для довільної постійної С функція F(x) + С також є первісною для функції f(х).

Доведення

Оскільки F(x) — первісна функції f(x), то F'(x) = f(x).

Тоді (F(x) + С)' = F'(x) + С' = f(х) + 0 = f(x), а ця рівність озна­чає, що     F(x) + С є первісною для функції f(х).

Теорема 2. Нехай функція F(x) є первісною для f(x) на деякому проміжку. Тоді будь-яка первісна для функції f(x) на цьому проміжку може бути записана у вигляді F(x) + С, де С — деяка стала (число).

Доведення

Нехай F(x) і F1(x) — дві первісні однієї і тієї самої функції f(x), тобто (x) = f(x), (x) = f(x). Похідна різниці g(x) = F(x) – F1(x) дорівнює нулю, оскільки     g'(x) = (x) - F'(x) = f(x) - f(x) = 0. Якщо g'(x) = 0 на деякому проміжку, то дотична до графіка функції у = g(x) у кожній точці цього проміжку паралельна осі ОХ. Тому графіком функції у = g(x) є пряма, яка паралельна осі ОХ, тобто g(x) = С, де С — деяка стала. Із рівностей g(x) = С,


g(x) = F1(x) - F(x) випливає, що F1(x) F(x) = С, або F1(x) = F(x) + С.

Теореми 1 і 2 виражають основну властивість первісної.

Основній властивості первісної можна надати геометричного змісту: графіки будь-яких двох первісних для функції f одержуються один із одного паралельним перенесенням вздовж осі ΟΥ (рис. 87)

 

Нехай функція f має на деякому проміжку первісну. Сукупність усіх первісних для функції f(x) на проміжку називають невизначеним інтегралом цієї функції і позначають . функцію f(x) називають підінтегральною функцією.

З доведених теорем випливає, що  = F{x) + С, де F(x) — яка-небудь первісна для функції f(x) на даному проміжку, С — довільна стала (її називають сталою інтегрування). Наприклад, функція sin x є первісною для функції cos x на проміжку (-; +), тому можна записати, що

.

 

3. Сприймання і усвідомлення таблиці первісних (таблиці невизначених інтегралів).

 

Користуючись таблицею похідних, можна скласти таблицю первісних (таблицю невизначених інтегралів) для функцій, по­хідні яких відомі

 

 

4.Розв'язування вправ на відпрацювання поняття    «Первісна»

Алгоритм розв’язання задачі

1.З’ясуй, про яке поняття йде мова в задачі.

2.Знайди в опорному конспекті необхідну формулу.

3.Підстав замість змінних їх числові значення згідно

до умови.

4.Проведи обчислення.

5.Запиши відповідь.

1.Чи є функція первісною для функції , якщо:

1) ,  , ;

2) ,  , ;

3),,.

 

 


 

 

2.Знайти первісні для функцій:

1) ;

2) ;

3) ;

4) ;

5) ;

6) ;

7) ;

8) .

5.Розвязування прикланих задач фізичного змісту.

 

План розв’язування

  1. записати математичну залежність між фізичними величинами;
  2. знайти первісні, використовуючи правила знаходження;
  3. використати початкові умови для знаходження конкретного вигляду первісних;
  4. записати рівняння зі знайденим значенням С.

Необхідно пригадати з курсу фізики залежності . Яка з даних величин є первісною?

 

 

Швидкість руху точки задається рівнянням (м/с). Знайти рівняння руху , якщо (м).

 

Розв’язання

1) ,

2) ,

3),

4) .

Відповідь: .

За аналогічною схемою розв’язати вправу №7 підручника 1, ст.375.

6. Формування умінь учнів знаходити первісні для функцій, користуючись правилами знаходження первісних.

Виконання вправ.                   

1. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій:

a) f(x) = 5 - 5х2;    б) f(x)= +  в) f(x) = + 3;  г) f(x) = 5·-.

2. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій:

a) f(x)=5cosх-3sin x;  б) f(x)=2ex + 3cos x;   в) f(x)=+10x;  г) f(x)=-.

3. Знайдіть невизначені інтеграли: а) ; б) ; в) ; г) .

 

4. Знайдіть невизначені інтеграли:

a) ;   б) ;

в) ;  г) .        

5. Знайдіть невизначені інтеграли:

а) ;   б)   в)

г) ;  д) ;       є) .


6. Знайдіть загальний вигляд первісних для функцій:

  1. f(x) = 1 - cos 3х + 2el-2х; б) f(x) = 103х-1 - 2cos 6x; в) f(x) = 3sin 2x - ;  

г) f(x) = + ; д) f(x) = ; є) f(x) = ex + 10-2x+3.

 

Відповідь:

1.a);б);в); г)

2. a) F(x) = 5sin х + 3cos х+ C; б) F(x) = х + 3sin х + C;

в) F(x) = 41n|x| + + C;   г) F(x) = 3tg х + 5ctg х + C.

3. а) ;   б) ;   в) ;   г) .

4. а) ех2sinх+С;  б) 3ex+cosх+C; в) ; г) 4tgх+31n|х|+х+C.

5. a); б);  в) ; г) ; д) ;   e).

6. а) ; б) ;

в); г) ;

д) ; є) .

 

 

7.Підведення підсумків уроку (бесіда з учнями за планом)

 

1. Сформулюйте визначення первісної.

2.Сформулюйте основну властивість первісних.

3.Сформулюйте план розвязування задач прикладного змісту з фізики

4.Сформулюйте алгоритм розв’язання задачі на знаходження первісної

 

 

8.Домашнє завдання.

Вправи №3 (2,4,6,8), №8 (використати обидві рівності почерзі ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Роганін Алгебра 11 клас, урок 23

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пронтенко Лідія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
11641
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку