конспект уроку по темі " Вулкани"

Про матеріал
урок уміщує теоретичний матеріал зі схемами та різними прийомами.До уроку додається презентайія.
Перегляд файлу

Тема. Магматизм,  вулканізм.  Гарячі  джерела,  гейзери.

Мета. Ознайомитись  з  видами  магматизму,  будовою  вулкану та гейзера; розвивати  вміння  працювати  з  контурними  картами та  атласами; виховувати  вміння  висловлювати  власну  думку.

Обладнання:  підручник,  атлас, фізична карта  світу, елементи  мультимедія,  макет  вулкану,  допоміжна  література.

Тип  уроку: комбінований.

 

Зміст  уроку.

  1. Організаційний  момент.
  2.  Актуалізація  опорних  знань.

 

Цифровий  диктант.

 

1). Рідка  частина  мантії.

2). Тверда  оболонка.

3). Підземний поштовх.

4). Частина  будови  земної  кори,  що в перекладі  означає  «плащ».

5).Розжарена  внутрішня  частина  Землі.

 

В-1--- 4,1,3,2,5.                                                                                                  В-2---5,4,2,3,1.

 

  1. Мотивація  навчальної  та  пізнавальної  діяльності.

 

Зачитати  уривок про  виверження  Везувію  в 1794 році: «Земля  коливалась,  наче  морські  хвилі. Люди  бігли  у темряві. Вони  думали,  що  житла їхні  зруйновані. Але  коли  зійшло  сонце, всі  побачили, що  будинки  цілі. Через  три  дні земля  затряслась  знову. Тріскались  будинки,  билось  скло,  меблі  падали. Раптом  все  небо  вкрилось  червоним  вогнем. Недалеко  від  вершини  гори утворилась  тріщина ,  і з дахів  будинків  було  видно, як  звідти  виливається  лава. Чутно було сильний  гуркіт,  наче  ревів  водоспад. Повітря  було  гаряче  від вогню, а гора  викидала  все  нові і  нові  потоки  лави…»

 

     Яке  явище  описане у творі?

 

Оголошення  теми  та  мети уроку. (слайд 2,3)

 

4. Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь  вчителя.

 

Давні  люди були беззахисні  перед  силами  природи. Вони  не  могли  пояснити  грізні  явища. Думали, що  природа  гнівається  на  їх за  гріхи. Тому  видумали  собі  бога,  якому  молилися  про милість  і дали  йому  ім’я  -  Вулкан. (слайд 4)

 

Завдання.  Знайдіть у підручнику  переклад  слова «вулкан»  Ст. 82.

 

Повідомлення  учня про  походження слова «вулкан».

 

 

Розповідь вчителя.

Ви  вже  знаєте  про існування  астеносфери. Саме тут  утворюється  магма. Вона по  тріщинах у земній  корі  піднімається  під  тиском  до  поверхні ,  а  може затверднути прямо  у  тріщинах.

 

Завдання.   Знайдіть переклад з грецької слова  « магма» ст.. 82.

 

Отже, процес  утворення  магми – магматизм (  правило  записати  в  зошит).

 Він  буває  внутрішній  та  зовнішній.(слайд 5)

 

 

 

МАГМАТИЗМ

 Внутрішній                         Зовнішній

 

Запитання.

Який вид  магматизму  на  вашу  думку  характерний  для вулкану?

Що  ж  таке   вулкан? (правило  записати).  Слайд 6

 

Для  більшості людей,  вулкан – це  вогнедишна  гора,  яка  має  певну  будову (7 слайд, у супроводі  відео).

 

 


Розповідь вчителя.

Поняття  « магма»  і  « лава»  відрізняються.  Магма  містить гази,  а  лава  їх не має. Температура  потоку  досягає  2000 градусів. ( 8, 9 слайд).

На  Землі  налічують  850  діючих вулканів.  Щорічно  на планеті  відбувається понад  30 вивержень. Лише  за  20  століття    вулкани  викидали  лаву  аж  1500 разів. Є  вулкани,  про  дію  яких  не збереглись відомості. Про їх  активне  життя  свідчить їх  будова. Це  згаслі  вулкани. Тому можна  виділити  групи   вулканів. (10  слайд).

 

 

                                                   ГРУПИ  ВУЛКАНІВ

 

        Діючі                                             Сплячі                                             Згаслі

 

 

Чим  відрізняються групи вулканів між собою?

 

Розповідь вчителя.

В 79 р. н. е. в  результаті  вибуху  Везувію  римські  міста  Помпеї  та  Геркуланум  за  12  годин  були  поховані  під товстим  шаром  отруйного  попелу  і грязі.  Опис цього  явища, залишений очевидцем  катастрофи, римським  істориком  Плінієм - молодшим,  допомогло  археологам 250 років  тому  знайти  засипані  попелом  міста.  На свій  подив, вони  відкопали  будинки  в тому  стані, в якому  вони  були в   момент  вибуху,  разом з  меблями, предметами  побуту і, навіть,  закам’янілими  тілами  жителів. Основною  причиною  загибелі  людей  стала  задуха в  результаті  сірчистих  газів.

       Достатньо згадати картину видатного  російського художника  К. П. Брюлова

« Останній  день  Помпеї» , в основі  якої  лежить ця історична подія. ( слайд  11,  12, 13).

 

Повідомлення учня про Кракатау.

« Найбільш  кровожерливий  вулкан,  який  знаходиться  в Індонезії. 27 серпня 1883 року  невеликий острівець потрясли потужні вибухи,  які  було чутно  за  багато сотень  кілометрів. Величезні  хмари попелу здійнялися  в небо на  висоту  75  кілометрів.  Вулканічна  лава  затопила  більшу  частину  острова.  Він був безлюдним,  тому людських  жертв  не  було.  Проте  наслідки  були жахливими:  у  результаті вибуху утворилися гігантські цунамі.  Їх  висота  досягала 35  метрів.  Вони  повністю  знесли 295  міст і  селищ на  узбережжях Яви і Суматри».

 

Фото вулканів (14 слайд).

Розташовані вулкани у  сейсмічних  районах.( слайд 15).

 

Запитання.  На   якому  материку  відсутні  вулкани? 

 

Розповідь вчителя.

З вулканами  пов’язані  гарячі  джерела  та  гейзери.

Завдання.  Ст.84  Порівняти  поняття  «гаряче джерело»  та  « гейзер».

                              Що  в перекладі  означає  « гейзер». (слайди 16, 17).

 

5. Закріплення  знань.( слайд 18).

Завдання.  «  Знайди пару»  ( слайд 19).

Завдання.  « Визначити  координати» ( слайд 20, 21).

 

Практична  робота  № 6  ст.  85. Позначити  вулкани  на  контурній  карті.

 

6. Підсумки.

 

7. Опрацювати відповідний  параграф  підручника.  Вміти  знаходити вулкани  на  карті  світу.

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2021
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку