Конспект уроку правознавства в 9 класі «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх»

Про матеріал
Розробка уроку з правознавства для 9 класу «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх»
Перегляд файлу

Правознавство 9 клас

Тема. «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх»

Мета: ознайомити учнів з поняттями цивільне право, цивільна правоздатність і цивільна дієздатність, правосуб`єктність, деліктоздатність; ознайомити з основними нормативно-правовими актами в галузі цивільного права;

розвивати уміння коментувати та аналізувати юридичні тексти; шукати необхідну інформацію; уміння аргументовано висловлювати свою точку зору та практичні навички роботи з нормативно-правовими актами;

 виховувати повагу до Законів України, почуття відповідальності за свої рішення в цивільно-правових відносинах.

 

Обладнання: підручник (Ратушняк С.П. Правознавство: Підруч. для 9 кл. загальноосвіт.  навч.  закл.– Т.: «Навчальна кника - Богдан».  2017/. – С. 117-122)., роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

 

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.Організаційний момент

2. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

  1. Що таке галузь права?
  2. Які галузі права ви знаєте?
  3. Яку галузь права ми з вами вивчали на попередніх уроках?
  4. Які суспільні відносини регулюються нормами конституційного права ?

Завдання

Пропоную розглянути життєві ситуації і подумати, наскільки часто доводиться нам бути їх учасниками ( ситуації записано на дошці чи аркуші ватману)

- Під час перерви ви у магазині придбали хотдог;

- Батьки подарували вам на день народження телефон;

- Однокласник, щоб придбати квитки на концерт, позичив у вас 50 грн і не поспішає повертати.

Вислухавши деякі відповіді учнів, пояснюю, що подібні відносини пронизують усе наше життя, вони регулюються нормами цивільного права, які супроводжують нас повсюдно.

 

3.Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ви розпочинаєте вивчати розділ «Неповнолітні як суб'єкти  цивільних, сімейних, трудових, адміністративних та кримінальних правовідносин». І тема нашого сьогоднішнього уроку буде присвячена вивченню норм цивільного права: «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх».

Запис теми та плану уроку.

Метод «Мозковий штурм»

Учні висловлюють очікування від сьогоднішнього уроку. Очікування записуються на стікерах та кріпляться на дошці.

Після цього пояснюю, що учні дійсно зможуть на цьому уроці знайти відповіді на поставлені питання, навчаться розрізняти види цивільної дієздатності, характеризувати обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх та зможуть дати відповідь на проблемне питання уроку: Чи можуть учні 9 – го класу бути повноправними учасниками цивільно – правових відносин?

Працювати ми будемо за таким планом:

План уроку

  1. Поняття цивільного права.
  2. Цивільна правосуб’єктність.
  3. Види цивільної дієздатності фізичних осіб.
  4. Цивільно-правова відповідальність фізичних осіб

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Поняття Цивільного права.

Робота у парах

Пропоную учням ще раз розглянути приклади правовідносин і поміркувати над питанням, що є предметом відносин у цих ситуаціях.

Вислухавши відповіді учнів, уточнюю, що предметом відносин у наведених прикладах є певні майнові права або захист особистих прав людини.

Учитель. Чи можемо ми з вами тепер визначити, що ж регулює цивільне право?

Робота з хмарою слів (інформаційний дайджест)

Давайте спробуємо з вами сформулювати визначення поняття «цивільне право». У цьому нам допоможе «Хмарка тегів».

Отже, цивільне право – це галузь права, що регулює цивільні майнові та особисті не майнові відносини між особами.

Ми з вами впритул наблизилися до питання предмету цивільного права.  

Зараз ми працювати зі схемою « Предмет цивільного права». У ході нашої роботи ви не тільки повинні занотувати до зошиту схему, але й підібрати приклади з вашого життя де ви вступали у зазначенні  правовідносини.

Користуючись визначенням скажіть, що є предметом регулювання цивільного права?

Предметом цивільного права є :

1) Майнові відносини (відносини з приводу володіння, користування та розпорядження майном);

2) Особисті немайнові правовідносини, які поділяються на:

  • Відносини, пов`язані з майном (авторське право, право інтелектуальної власності).
  • Відносини, не пов`язані з майном (права особи).

 

Учитель. Цивільне право регулює особисті немайнові та майнові відносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленню, майновій самостійності їх учасників.

Майнові відносини пов’язані з належністю, набуттям, володінням, користуванням і розпорядженням, майном, тобто із реалізацією права…(власності).

 

Поміркуйте, які ж особливості цивільно – правових відносин.

Особливості цивільно-правових відносин:

1. У них повинні брати участь дві особи (громадяни, юридичні особи, держані органи, органи місцевого самоврядування);

2. Учасники цивільних правовідносин не підпорядковані один одному, тобто є рівними.

-  Звідки ж ми одержимо знання правових норм цивільного права?

Основні засади цивільно – правого регулювання визначаються Конституцією України. Зокрема, Конституція визначає основні форми власності, закріплює право громадян на приватну власність, встановлює підстави правового регулювання відносин власності.

Так, стаття 41 КУ визначає, що «Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності…»

Особисті немайнові відносини виникають на підставі здійснення особистих немайнових прав, зокрема таких, як право на життя, право на охорону здоров’я, право на безпечне для життя і здоров’я довкілля, право на повагу на до людської гідності, право на свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості.

Стаття 3 КУ визнає, що «Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначають в Україні найвищою соціальною цінністю.»

Стаття 21 КУ затверджує, що «Усі  люди є вільні і рівні своїй гідності і правах.»

 

- Розвиток зазначених конституційних засад знаходить своє відображення у законах України. Серед законів України, які регулюють цивільно – правові відносини, головне місце посідає Цивільний кодекс прийнятий 16 січня 2003 року, який вступив у дію з 1 січня 2004 року.

Цивільний кодекс  складається із шести книг.

Книга І. Загальні положення.

Книга ІІ. Особисті немайнові права фізичної особи.

Книга ІІІ. Право власності та інші немайнові права.

Книга ІV. Право інтелектуальної власності.

Книга V. Зобов’язальне право.

Книга VI. Спадкове право.

Крім ЦК, до системи цивільного законодавства належать: Житловий кодекс, Повітряний кодекс, Сімейний кодекс, Закон України «Про власність», «Про підприємство в Україні», «Про господарські товариства» та багато цивільно – правових норм у підзаконних актах.

 

2. Цивільна правосуб’єктність фізичних осіб

Розповідь з елементами бесіди

- Із відносинами, які регулюються цивільним правом, людина стикається протягом усього життя: від народження до смерті. Зрозуміло, що немовля не може придбати або продати автомобіль чи квартиру.

Для того, щоб урахувати вікові особливості учасників цивільних правовідносин, використовують поняття цивільна правосубєктність.

Метод «Кластер» (робота з інформаційним дайджестом – завдання 2)

  • Що таке правосуб’єктність? (відповідь учнів)

В інформаційних листах до уроку у завданні № 2 вам потрібно в ході бесіди та моєї розповіді створити схему (кластер) «Цивільна правосубєктність» (нагадую правила складання кластеру).

  • Що включає в себе поняття правосуб’єктності?
  • Що таке правоздатність?

 

Цивільна правоздатність – це здатність особи мати юридичні права та обов’язки.

Вона визначається за всіма громадянами незалежно від будь – яких обставин із моменту їх народження та припиняться після їх смерті. В окремих випадках, передбачених законом (зокрема, щодо права спадщини), охороняються також інтереси дитини, що зачата, але ще не народилася.

Правоздатність – це ще не права, а можливість їх мати.

Що таке дієздатність?

Для участі особи у цивільно – правових відносинах наявності в неї правоздатності замало. Для цього необхідна цивільна дієздатність.

Цивільна дієздатність – це здатність особи своїми діями набувати цивільних прав і самостійно їх здійснювати, а також самостійно їх виконувати та нести відповідальність у разі їх невиконання.

Дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав і обов’язків, називаються «правочини».

Робота зі схемою у підручнику «Види дієздатності».

Отже, вид дієздатності залежить від віку, душевного стану здоров’я та інших обставин.

Учитель. Поміркуйте, хто може приймати рішення про обмеження або позбавлення дієздатності? (Суд) В яких випадках це може статися? (відповіді учнів)

Суд може обмежити цивільну дієздатність, якщо особа:

- страждає на психічний розлад, який істотно впливає на її здатність усвідомлювати значення своїх дій або керувати ними;

- зловживає спиртними напоями, наркотичними засобами, токсичними речовинами і тим самим ставить себе чи свою сім’ю у скрутне становище.

Особа, яка має обмежену цивільну дієздатність, може вчиняти лише дрібні побутові правочини. Ті ж правочини, які виходять за межі побутових (розпорядження  майном, отримання зарплати, пенсії або інших видів доходів та розпорядження ними) можуть вчинятися лише за згодою піклувальника.

Суд може визнати фізичну особу недієздатною, якщо вона внаслідок хронічного стійкого психічного розладу нездатна усвідомлювати значення своїх дій або керуватися ними.

Над недієздатною особою встановлюється опіка.

Недієздатна фізична особа немає права вчиняти будь – якого правочину.

Правочин від імені недієздатної особи та в її інтересах здійснює її опікун.

Відповідальність за шкоду, здійснену недієздатною особою несе її опікун.

Дайте відповідь на запитання:

- Коли припиняється дієздатність? (внаслідок смерті фізичної особи)

Регулювання цивільних  відносин передбачає участі у них фізичної особи. Але можливе виникнення таких ситуацій, коли тривалий час немає відомостей про громадянина за постійним місцем його проживання. У таких випадках виникає необхідність спочатку оголосити особу такою, що зникла безвісти, а потім і померлою.

Що таке деліктоздатність?

3.Види цивільної дієздатності

Законом передбачено поступове набуття неповнолітніх дієздатності. Але зрозуміло, що наділити неповнолітнього повним обсягом цивільної дієздатності неможливо.

Робота в групах (4 групи)

Опрацюйте матеріал підручника та витяги з Цивільного кодексу України (додаток), обговоріть та із запропонованого переліку обрати ті пункти, які стосуються поставленого питання для групи:

Які правові дії мають право вчиняти :

- малолітні особи (1-ша група)

- неповнолітні особи (2-га група)

- повнолітні особи (3-тя група)

4-та група – опрацювати матеріал підручника пункт 15.6 та визначити чи несуть юридичну відповідальність неповнолітні за порушення цивільного права.

Презентація роботи груп. В ході презентації заповнюється таблиця «Цивільна дієздатність»

Закріплення нового матеріалу

Робота з юридичними ситуаціями

Пропоную розглянути ситуації з інформаційного дайджесту та проаналізувати за вказаним алгоритмом. (правовий дайджест)

Тестування: https://naurok.com.ua/test/civilna-pravozdatnist-i-civilna-diezdatnist-709106.html

ІІІ.РЕФЛЕКСІЯ

Проблемне питання

Метод «Прес»

Зараз, давайте повернемось до нашого з вами запитання, що лунало на початку уроку, Чи можуть учні 9 – го класу бути повноправними учасниками цивільно – правових відносин (Думки учнів)

Я вважаю, що…

…тому, що…

…наприклад…

Отже, я вважаю…

Чи збулись ваші очікування?

 

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 15, розв’язати за алгоритмом ситуації № 2 і 3 с. 122.

 

 

 

 

 

 

 

 

Правовий диктант

 

 

Визначте вид дієздатності

  1. Максим, 15 років / Неповна
  2. Галина 17 років, одружена/ Повна
  3. Дмитро 12 років/ Часткова
  4. Марина 25 років, хвора на шизофренію/Недієздатна
  5. Павло, 43 роки, визнаний судом таким, що зловживає алкогольними напоями, чим довів сім’ю до злиднів/ Обмежена

Чи правомірні дії зазначених осіб

  1. Наталка, 10 років придбала в магазині зошит./ так
  2. Юлія, 16 років, за отриману стипендія купила собі телефон. / так
  3. Іван, 18 років, купив квартиру./ так
  4. Антон 16 років, продав велосипед та доклавши необхідну суму купив скутер./ ні
  5.             Мама 6-тикласника уклала договір купівлі-продажу від імені сина. За договором хлопець став власником легкового автомобіля. / так
  6.             Цивільне право регулює майнові та особисті немайнові відносини./ так
  7.             Малолітня особа може самостійно відповідати за заподіяну нею шкоду./ ні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм дій

 

1. Записати в центрі аркуша ключове слово чи поняття, що буде стосуватися теми, яку вивчаємо.

2. Записуємо слова, які відповідають вище зазначеному поняттю – ключовому слову.

3.  Від цих слів записуються похідні слова, що відносяться до основного поняття чи теми

 

 

Алгоритм дій

 

1. Записати в центрі аркуша ключове слово чи поняття, що буде стосуватися теми, яку вивчаємо.

2. Записуємо слова, які відповідають вище зазначеному поняттю – ключовому слову.

3.  Від цих слів записуються похідні слова, що відносяться до основного поняття чи теми

 

 

Алгоритм дій

 

1. Записати в центрі аркуша ключове слово чи поняття, що буде стосуватися теми, яку вивчаємо.

2. Записуємо слова, які відповідають вище зазначеному поняттю – ключовому слову.

3.  Від цих слів записуються похідні слова, що відносяться до основного поняття чи теми

 

 

Алгоритм дій

 

1. Записати в центрі аркуша ключове слово чи поняття, що буде стосуватися теми, яку вивчаємо.

2. Записуємо слова, які відповідають вище зазначеному поняттю – ключовому слову.

3.  Від цих слів записуються похідні слова, що відносяться до основного поняття чи теми

 

 

 

 

  1. Ти хочеш купити хліба.
  2. Тобі подарували велику суму грошей і ти вирішив розпорядитися ними самостійно.
  3. Дідусь залишив тобі спадок.
  4. У тебе є ноутбук і ти вирішив обміняти його на мопед.
  5. Я отримую стипендію і вирішив купити новий телефон.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правовий диктант

 

 

Визначте вид дієздатності

  1.             Максим, 15 років / Неповна
  2.             Галина 17 років, одружена/ Повна
  3.             Дмитро 12 років/ Часткова
  4.             Марина 25 років, хвора на шизофренію/Недієздатна
  5.             Павло, 43 роки, визнаний судом таким, що зловживає алкогольними напоями, чим довів сім’ю до злиднів/ Обмежена

Чи правомірні дії зазначених осіб

  1.             Наталка, 10 років придбала в магазині зошит./ так
  2.             Юлія, 16 років, за отриману стипендія купила собі телефон. / так
  3.             Іван, 18 років, купив квартиру./ так
  4.             Антон 16 років, продав велосипед та доклавши необхідну суму купив скутер./ ні
  5.             Мама 6-тикласника уклала договір купівлі-продажу від імені сина. За договором хлопець став власником легкового автомобіля. / так
  6.             Цивільне право регулює майнові та особисті немайнові відносини./ так
  7.             Малолітня особа може самостійно відповідати за заподіяну нею шкоду./ ні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ ДО УРОКУ

 

 

 

 

 

 

 

Дайджест з теми:  «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх» 9 клас

1. За допомогою «Хмаринки тегів» сформулюйте поняття «цивільне право».

Цивільне право –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

2. Кластер «Цивільна правосуб’єктність»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Нормативно-правова база з цивільного права

Серед законів України, які регулюють цивільно – правові відносини, головне місце посідає Цивільний кодекс прийнятий 16 січня 2003 року, який вступив у дію з 1 січня 2004 року.

Цивільний кодекс  складається із шести книг.

Книга І. Загальні положення.

Книга ІІ. Особисті немайнові права фізичної особи.

Книга ІІІ. Право власності та інші немайнові права.

Книга ІV. Право інтелектуальної власності.

Книга V. Зобов’язальне право.

Книга VI. Спадкове право.

Крім ЦК, до системи цивільного законодавства належать: Житловий кодекс, Повітряний кодекс, Сімейний кодекс, Закон України «Про власність», «Про підприємство в Україні», «Про господарські товариства» та багато цивільно – правових норм у підзаконних актах.

4. Подумайте та скажіть, як би ви діяли у даних ситуаціях, не порушуючи своєї цивільної правосуб’єктності.

  1. Ти хочеш купити хліба.
  2. Тобі подарували велику суму грошей і ти вирішив розпорядитися ними самостійно.
  3. Дідусь залишив тобі спадок.
  4. У тебе є ноутбук і ти вирішив обміняти його на мопед.
  5. Я отримую стипендію і вирішив купити новий телефон.

 

  1.      Розглянь та проаналізуй ситуації
  1. 15-річний учень придбав у магазині фотоапарат, використавши для цього гроші, які він заробив під час канікул.
  2. 20-річний студент взяв у борг у свого товариша 3 000 гривен, оформивши відповідну розписку.
  3. Громадянин К. перейшов дорогу у невстановленому місці та був оштрафований за це.
  4. 10-річний четверокласник отримав у спадщину від бабусі квартиру в центрі Києва.
  5. Першокласниця купила у шкільному буфеті тістечко.

 

Алгоритм роботи над юридичною ситуацією

  • У даній ситуації мають місце __________________відносини, які регулюються нормами ________________ права.
  • Нормативною базою з вирішення даної ситуації є____________________
  • Суб’єктом (суб’єктами) цих правовідносин є…..
  • Аналіз правосуб’єктності
  • Прийняття рішення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Витяг з Цивільного кодексу України

Стаття 31. Часткова цивільна дієздатність фізичної особи, яка не досягла чотирнадцяти років

1. Фізична особа, яка не досягла чотирнадцяти років (малолітня особа), має право:

1) самостійно вчиняти дрібні побутові правочини.

Правочин вважається дрібним побутовим, якщо він задовольняє побутові потреби особи, відповідає її фізичному, духовному чи соціальному розвитку та стосується предмета, який має невисоку вартість;

2) здійснювати особисті немайнові права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом.

2. Малолітня особа не несе відповідальності за завдану нею шкоду.

 

Витяг з Цивільного кодексу України

Стаття 32. Неповна цивільна дієздатність фізичної особи у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років

1. Крім правочинів, передбачених статтею 31 цього Кодексу, фізична особа у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років (неповнолітня особа) має право:

1) самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією або іншими доходами;

2) самостійно здійснювати права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом;

3) бути учасником (засновником) юридичних осіб, якщо це не заборонено законом або установчими документами юридичної особи;

4) самостійно укладати договір банківського вкладу (рахунку) та розпоряджатися вкладом, внесеним нею на своє ім'я (грошовими коштами на рахунку).

2. Неповнолітня особа вчиняє інші правочини за згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальників.

На вчинення неповнолітньою особою правочину щодо транспортних засобів або нерухомого майна повинна бути письмова нотаріально посвідчена згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника і дозвіл органу опіки та піклування.

3. Неповнолітня особа може розпоряджатися грошовими коштами, що внесені повністю або частково іншими особами у фінансову установу на її ім'я, за згодою органу опіки та піклування та батьків (усиновлювачів) або піклувальника.

{Частина третя статті 32 в редакції Закону № 3201-IV від 15.12.2005}

4. Згода на вчинення неповнолітньою особою правочину має бути одержана від батьків (усиновлювачів) або піклувальника та органу опіки та піклування відповідно до закону.

{Частина четверта статті 32 в редакції Закону № 3201-IV від 15.12.2005; із змінами, внесеними згідно із Законом № 3234-VI від 19.04.2011}

5. За наявності достатніх підстав суд за заявою батьків (усиновлювачів), піклувальника, органу опіки та піклування може обмежити право неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією чи іншими доходами або позбавити її цього права.

Суд скасовує своє рішення про обмеження або позбавлення цього права, якщо відпали обставини, які були підставою для його прийняття.

6. Порядок обмеження цивільної дієздатності неповнолітньої особи встановлюється Цивільним процесуальним кодексом України.

{Стаття 32 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2620-IV від 02.06.2005}

Витяг з Цивільного кодексу України

Стаття 34. Повна цивільна дієздатність

1. Повну цивільну дієздатність має фізична особа, яка досягла вісімнадцяти років (повноліття).

2. У разі реєстрації шлюбу фізичної особи, яка не досягла повноліття, вона набуває повної цивільної дієздатності з моменту реєстрації шлюбу.

У разі припинення шлюбу до досягнення фізичною особою повноліття набута нею повна цивільна дієздатність зберігається.

У разі визнання шлюбу недійсним з підстав, не пов'язаних з протиправною поведінкою неповнолітньої особи, набута нею повна цивільна дієздатність зберігається.

Стаття 35. Надання повної цивільної дієздатності

1. Повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і працює за трудовим договором, а також неповнолітній особі, яка записана матір'ю або батьком дитини.

2. Надання повної цивільної дієздатності провадиться за рішенням органу опіки та піклування за заявою заінтересованої особи за письмовою згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальника, а у разі відсутності такої згоди повна цивільна дієздатність може бути надана за рішенням суду.

3. Повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і яка бажає займатися підприємницькою діяльністю.

За наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець. У цьому разі фізична особа набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації її як підприємця.

4. Повна цивільна дієздатність, надана фізичній особі, поширюється на усі цивільні права та обов'язки.

5. У разі припинення трудового договору, припинення фізичною особою підприємницької діяльності надана їй повна цивільна дієздатність зберігається.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виникає у повному обсязі з настанням повноліття, тобто після досягнення вісімнадцятирічного віку.

 

 Повна дієздатність дає можливість особі самостійно, на власний розсуд та ризик здійснювати всі свої права та обов’язки.

 

Також закон передбачає надання повної цивільної дієздатності особі до повноліття, у випадках: коли законом дозволяється одружуватися до досягнення 18-річного віку.

 

Особа, яка не досягла 18-річного віку, набуває дієздатності в повному обсязі з моменту одруження.

 

Повна дієздатність набувається неповнолітньою особою з 16 років, якщо особа працює за трудовим договором

 

Повна дієздатність набувається неповнолітньою особою з 16 років особі, яка записана матір’ю або батьком дитини (за аналогією);

 

Повна дієздатність набувається коли особа, яка досягла 16-ти років, бажає займатися підприємницькою діяльністю (за наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець.

 

Мають особи у віці від 14-ти до 18-ти років або до моменту вступу у шлюб.

 

Мають право: самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією або іншими доходами;

 

 Самостійно здійснювати права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом;

 

Бути учасником (засновником) юридичних осіб, якщо це не заборонено законом або установчими документами юридичної особи;

 

 Самостійно укладати договір банківського вкладу (рахунка) та розпоряджатися вкладом, внесеним нею на своє ім’я (грошовими коштами на рахунку).

 

Неповнолітня особа може розпоряджатися грошовими коштами, що внесені іншими особами у фінансову установу на її ім’я, за згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальника.

 

Неповнолітня особа вчиняє інші правочини за згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальників

 

Мають право самостійно вчиняти дрібні побутові правочини (правочин вважається дрібним побутовим, якщо він задовольняє побутові потреби особи, відповідає її фізичному, духовному чи соціальному розвиткові та стосується предмета, який має невисоку вартість);

 

Мають право здійснювати особисті немайнові права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом.

 

За неповнолітніх, які не досягли 14 років, правочини укладають від їх імені батьки (усиновителі) або опікун.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Павлишин Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Шумік Оксана
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Ратушняк С.П.)
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
6959
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку