Конспект уроку "Проголошення державної незалежності Польщі та Фінляндії. Національне державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя"

Про матеріал
Конспект уроку зінтегрованого курсу Історія: Україна і світ Тема. Проголошення державної незалежності Польщі та Фінляндії. Національне державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя. Мета: охарактеризувати особливості проголошення державної незалежності Польщі та Фінляндії, процес національне державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя; удосконалювати набуті вміння і навички; виховувати почуття поваги до історичного минулого.
Перегляд файлу

10 клас

Тема. Проголошення державної незалежності Польщі та Фінляндії. Національне державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя.

Мета: охарактеризувати особливості проголошення державної незалежності Польщі та Фінляндії, процес національне державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя; удосконалювати набуті вміння і навички; виховувати почуття поваги до історичного минулого.

Тип уроку: комбінований

Основні дати: 2 листопада 1917 р. – прийняття Декларації прав народів Росії; 6 грудня 1917 р. – проголошення незалежності Фінляндії; 11 листопада 1918 р. – проголошення незалежності Польщі; 16 лютого 1918 р. – відновлення Литви; 18 листопада 1918 – проголошення незалежності Латвії; 24 лютого 1918 р – незалежність Естонії; 22 квітня 1918 р. Закавказький сейм проголосив незалежну Закавказьку федеративну республіку (Грузія, Вірменія, Азербайджан)

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Історичний диктант

1. Назвіть останнього імператора Російської імперії

2. Хто очолив Тимчасовий уряд утворений 1 березня 1918 р.

3. Рада робітничих і солдатських депутатів утворилася у ?

4. Назвіть лідера більшовиків

5. Коли відбувся Жовтневий переворот

6. Після жовтневого перевороту у Росії розпочалась… війна

7. Хто командував Добровольчою армією після смерті Корнілова.

8. Остаточно білогвардійські війська були розгромлені після захоплення півострова…

9. 3 березня 1918 р. було підписано Брестський мирний договір між радянською Росією та…

10. Війська Антанти намагалися надати підтримку білогвардійцям чи червоногвардійцям

11.Яку назву отримала політика запроваджена більшовиками після перемоги у громадянській війні

12. Після встановлення влади більшовиків уся промисловість переходила у власність…

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Російська імперія на початку століття пережила три революції. Дві з них були пов’язані із Першою світовою війною. Війна стала суворим випробуванням для Росії. Частина країни була окупована ворогом, внаслідок чого загальні втрати промислового потенціалу досягли 20%. Величезні маси населення потерпали від безробіття, недоїдали, голодували. Це призвело до росту революційної активності. І врешті призвели до розпаду Російської імперії та утворення на її уламках нових національних держав

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розпад Російської імперії

Розповідь учителя

Багатонаціональна Російська імперія, де сторіччями проводилася політика великодержавного шовінізму стосовно неросійських народів, після жовтневого перевороту 1917 р. переживала період розпаду.

Більшовики прагнули зберегти територію колишньої імперії й нав’язати всім народам і територіям радянську модель влади.

Прийнявши 2 листопада 1917 р. Декларацію прав народів Росії, більшовики декларували знищення національного гноблення, надання рівноправності й самовизначення націям, аж до їхнього відокремлення, хоча на практиці вони не збиралися дотримуватись положень цього документа.

Декларація прав народів Росії. Основні положення

  •      Рівність та суверенність народів Росії.
  •      Право народів Росії на вільне самовизначення, аж до відокремлення і створення незалежної держави.
  •      Скасування усіх та будь-яких національних та національно-релігійних обмежень та привілеїв.
  •      Вільний розвиток національних меншинств і етнографічних груп, які заселяють територію Росії.

2. Утворення Польської держави та Фінляндії

Розповідь учителя

Польща. До Першої світової війни польські землі входили до складу Австро-Угорщини, Німеччини та Росії. Патріотичні сили Польщі боролися за самостійну незалежну державу.

У результаті поразки Австро-Угорщини та Німеччини, падіння царського режиму в Росії в листопаді 1918 р. Польща була проголошена республікою. Президентом і головнокомандувачем польської армії став Юзеф Пілсудський. Більшовики, як і у випадку з Фінляндією, змушені були визнати незалежність Польської держави.

Правлячі кола Польщі намагалися включити до складу держави литовські, білоруські й українські землі. У проголошенні Західно-Української Народної вони вбачали загрозу цілісності Польщі, тому буквально знищили її під час російсько-польської війни 1918—1919 рр. У 1920 р. між Польщею та Директорією було укладено договір, за яким Польща залишала за собою Східну Галичину, Західну Волинь, Холмщину, Полісся. Російсько-польська війна закінчилася підписанням у 1921 р. мирного договору, за яким Західна Україна та Західна Білорусь залишалися за Польщею.

Фінляндія. Розуміючи, що грубий тиск на фінів спричинить різке загострення відносин не тільки з Німеччиною, а й із Францією та Великою Британією, більшовики пішли на компроміс. 31 грудня 1917 р. Раднарком погодився з незалежністю Фінляндії.

Проте більшовики радо вітали дії фінських соціал-демократів та інших лівих, які на чолі з Отто Куусіненом 18 січня 1918 р. сформували загони Червоної гвардії та проголосили Фінляндську Соціалістичну Робочу Республіку. ФСРР і РРФСР встановили дипломатичні відносини й уклали договір про дружбу та співробітництво.

З іншого боку, лідер консервативної партії барон Карл Маннергейм сформував загони білої гвардії, щоб не допустити поширення революційного руху. У ході громадянської війни, у яку втрутились російські війська, які ще залишались у країні, та спрямована до Фінляндії німецька дивізія, радянську владу у Фінляндії було ліквідовано.

З кінця 1918 р. Фінляндія стає демократичною республікою.

Робота з документом

1. Визначте, в чому генерал вбачав проблеми російського суспільства. 2. Яке майбутнє він пророкував для Росії.

К. Маннергейм. Лінія життя.

Незважаючи ні на що, я був впевнений, що наша країна володіла значно ширшими можливостями для порятунку культури та суспільного ладу, ніж Росія. Там я спостерігав тільки відсутність віри і пасивність, на батьківщині ж відчув величезне прагнення людей вступити в бій за свободу... Я відвідав маршала Пілсудського, велику особистість Польщі... Ми розмовляли про найбільш життєві для нас питання відносин з Росією... З цього приводу він дуже добре сказав:

- Що я можу зробити, якщо російські білі керівники не розуміють: та Росія, яка відроджується на наших очах, не буде такою самою Росією, яка була раніше. Польща, як і Фінляндія, більше не можуть бути частиною цієї держави! У вересні я відправив до генерала Денікіна воєнну делегацію... щоб заявити, що ми готові пожертвувати польською кров’ю для його руху... Денікін почав говорити про неподільність Росії, частиною якої Польща нібито залишалася досі. Поки пануватиме така точка зору, я вважаю безнадійною справою вступати в переговори з вищими особами Росії.

3. Державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя

Розповідь учителя

Литва. У грудні 1917 р. було відновлено незалежність Литовської держави, землі якої до війни входили до складу Російської імперії. Цей акт визнали Німеччина й радянська Росія (за Брестським мирним договором). Проте після скасування дії Брестського договору (листопад 1918 р.) у Литву вторгайся частини Червоної армії й установили в Литві радянську владу.

Згодом литовським добровольчим загонам вдалося витиснути червоноармійців. У Литві були скасовані всі акти Рад і прийнята тимчасова конституція. До 1940 р. вона розвивалася як суверенна держава.

Латвія. У листопаді 1918 р. незалежність проголосила Латвія, де був сформований національний уряд на чолі з К. Ульманісом. Після денонсації (скасування) Брестського договору з боку радянської Росії більшовики створили в Латвії маріонетковий радянський уряд, який і закликав у країну Червону армію. Червоноармійці на багнетах установили радянську владу в країні. Лише в 1919 р., за допомогою країн Антанти, патріотичним силам вдалося витіснути радянські війська.

Естонія. Наприкінці 1918 р. війська Червоної армії окупували й Естонію. На захопленій території була проголошена Естляндська трудова комуна, яку відразу визнала радянська Росія. Проте після появи англійської ескадри в Таллінні національний уряд К. Пяста зумів узяти ситуацію під свій контроль.

Радянській Росії нічого не залишалося, як визнати незалежні держави в Прибалтиці.

Білорусія. Усього кілька місяців проіснувала створена в 1918 р. Білоруська Народна Республіка. Після поразки у війні Німеччини, яка підтримувала цю незалежну державу, в Білорусії було встановлено радянську владу.

Закавказзя, Крим і Середня Азія. Поразка країн Центрального блоку в Першій світовій війні призвела до евакуації німецьких і турецьких військ із Закавказзя. їх змінили англійські війська, які захопили Грузію та Азербайджан. Американці взяли під свій контроль Нахічевань та Вірменію.

У 1918 р. національно-патріотичні сили встановили свою владу в Грузії, Азербайджані та Вірменії. Однак на кінець 1920 р. Червона Армія окупувала Вірменію й Азербайджан, а в 1921 р. радянська влада була встановлена в Грузії.

Під контроль більшовиків перейшли Крим і Середня Азія (за винятком Хіви й Бухари).

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1. Яким документом було закріплено право націй на самовизначення?

2. Назвіть основні положення Декларації прав народів Росії?

3. Охарактеризуйте процес здобуття незалежності Польщею?

4. Назвіть особливості утворення Фінляндії?

5. Проаналізуйте державотворення в Білорусі, країнах Балтії та Закавказзя

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

docx
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку